Anky: "Rentree? Wanneer ben ik gestopt dan?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Anky: "Rentree? Wanneer ben ik gestopt dan?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 20:43

http://www.anky.nl / http://www.telegraaf.nl


Afbeelding
Anky van Grunsven met Salinero
foto: http://www.yvonnetermeer.nl
"Ik was verbaasd. Het nieuws ging afgelopen week dat ik met Salinero deel ga nemen aan het Nederlands kampioenschap in juni. Er werd gerept van een rentree. Maar wanneer ben ik gestopt dan? Volgens mij heb ik na de Olympische Spelen in Hongkong in 2008 gewoon dagelijks vol overtuiging met mijn paarden getraind en is er nooit sprake van een afscheid geweest.

De rest van de wereld reageerde overigens wel heel leuk op het nieuws. Ik had tientallen sms’jes en mijn voicemailbox zat helemaal vol met berichten van mensen, die enthousiast waren over het ’feit dat ik Salinero uitbreng op zijn derde Spelen’. Nou is dat weer een beetje voorbarig, want alles moet wel kloppen deze zomer, wil ik daadwerkelijk met Salinero afreizen voor mijn zevende Olympische Spelen in Londen.

Want de afgelopen weken ben ik weer met de realiteit geconfronteerd dat een optreden in Londen helemaal niet zo vanzelfsprekend is. Madeleine Witte-Vrees was met haar 10-jarige ruin Vontango ook volop in de race om een plek voor de Zomerspelen af te dwingen. Als haar trainster zag ik een enorme progressie. Ze werden vorige maand Nederlands kampioen indoor en anderhalve week geleden debuteerden ze in Addington op hun eerste internationale concours met een prima score.

Madeleine belde me vorige week woensdag echter ineens op dat Vontango is overleden. Hij had een aanval van acute koliek gehad op stal en hoewel ze hem nog hebben proberen te redden is hij in een veterinaire kliniek overleden. Ik moest aan de telefoon drie keer vragen of ik het goed had verstaan. Ik kon het niet geloven. Vontango was in de vorm van zijn leven, er was werkelijk geen teken dat er iets mis was. Ik vind het voor Madeleine mega-erg.

Of wat te denken van Courtney King. De Amerikaanse amazone, die op de Spelen in Hongkong vier jaar geleden nog volop meestreed, viel van haar paard, kwam ongelukkig terecht, lag drie weken in coma en revalideerde maanden. Ze moest zelfs weer leren praten en lopen. Ze vertelde me dat ze er op de Paralympics in Londen weer bij is.

Zelf had ik ook enkele tegenslagen – van een compleet andere orde, dat wel – te verwerken de afgelopen maanden. Ik heb samen met Sjef een bepaalde koers in gedachten uitgestippeld. Met mijn nieuwe paard IPS Upido wilden wij een poging doen om de Spelen te halen. Maar dat proces was lastiger dan wij hadden verwacht. Hoewel Upido alle kenmerken van een topper in zich heeft, kreeg hij helaas te kampen met een kleine blessure, waardoor ik een trainingsachterstand heb. Om op tijd klaar te zijn moet ik het forceren en dat wil ik niet. Het afstemmen op elkaar heeft langer nodig dan ik verwacht had.

Vervolgens bleek de verwijderde tumor in Sjefs hoofd vijf maanden na de operatie ook voor de nodige naweeën te zorgen. Sjef is af en toe behoorlijk ziek. Voor ons is dat heel vervelend, want het is moeilijk om te zien dat je partner het zwaar heeft en niet kan doen wat hij graag wil.

Intussen tel ik wel mijn zegeningen. Mijn twee toppaarden zijn gezond en fit. Bonfire is met 29 jaar gelukkig in de wei en Salinero is met 18 superfit en in tegenstelling tot het verleden straalt hij nu veel meer rust uit. Als alle puzzelstukjes op hun plek vallen en ik weet zeker dat we voor het podium kunnen gaan, dan start ik Salinero in Londen. Hoewel ik vind dat hij daar eigenlijk helemaal niks meer te bewijzen heeft. Hij is al een grootheid van zichzelf met wat hij in de afgelopen acht jaar heeft gepresteerd."


Anky van Grunsven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:51

Mooi geschreven weer! +:)+

Typhoon

Berichten: 2253
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: makkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:51

mooi stukje!

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:52

+:)+

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:54

Mooi stuk alleen begin ik me wel een beetje te irriteren dat ze in elk stuk zegt dat ze alleen naar London gaat als ze een goede plaatsing kan rijden. Ik snap die gedachte wel, maar ze moet zich eerst nog zien te selecteren.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Anky: "Rentree? Wanneer ben ik gestopt dan?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:00

Beetje offtopic, maar is Anky nou zo'n klein vrouwtje of Salinero zo'n reus? :=

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Re: Anky: "Rentree? Wanneer ben ik gestopt dan?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:02

Wat een prachtig stukje zeg :j :j !

MickeyenVici

Berichten: 4855
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:03

Leuk stukje! :j

jultje12345

Berichten: 18
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:04

Mooi geschreven :j

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Re: Anky: "Rentree? Wanneer ben ik gestopt dan?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:04

Leuk stukje van Anky!

barrelover
Berichten: 493
Geregistreerd: 17-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:05

Anky is klein! Echt een smurf(in). ik ben benieuwd of ze naar London gaat!Wel een leuk stukje zo.

Sientje

Berichten: 6530
Geregistreerd: 27-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:09

Sundral schreef:
Mooi stuk alleen begin ik me wel een beetje te irriteren dat ze in elk stuk zegt dat ze alleen naar London gaat als ze een goede plaatsing kan rijden. Ik snap die gedachte wel, maar ze moet zich eerst nog zien te selecteren.


Irriteert het je of erger je je eraan? ;)
Denk dat als zij en paard in goede vorm verkeren, en dus Londen aankunnen, die kwalificaties vooraf ook worden gehaald, of denk ik nu heel gek? :+ Ik denk dat zij wel weet dat ze die kwalificatiepunten binnen het NL kader kan rijden als dr paard ook in topvorm is. Maar dan moet het internationaal gezien ook wel zin hebben. Ergo: ik snap niet helemaal wat je dwars zit.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:10

barrelover schreef:
Anky is klein! Echt een smurf(in). ik ben benieuwd of ze naar London gaat!Wel een leuk stukje zo.


_O- Paardensmurf.

Maar, wel een leuk stukje idd :j zou leuk zijn als ze naar Londen ging.

Suusjeher
Berichten: 3701
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:12

Weer mooi geschreven.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:15

Weer een leuk stukje van Anky :)

tiger27
Berichten: 443
Geregistreerd: 16-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:18

saliniro heeft zich niet te bewijzen, maar hij moet wel een podium plaats behalen

fryskhynders

Berichten: 763
Geregistreerd: 16-01-05
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:20

Vind ik leuk!!

_Ashii_

Berichten: 1168
Geregistreerd: 24-08-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:30

Mooi geschreven :)

Twinkelsstar
Berichten: 75
Geregistreerd: 09-04-12

Re: Anky: "Rentree? Wanneer ben ik gestopt dan?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:45

Mooi stukje weer

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 21:57

Eerlijk stukje.
En Bonfire 29 alweer...

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:00

tiger27 schreef:
saliniro heeft zich niet te bewijzen, maar hij moet wel een podium plaats kunnen behalen


Dat paard heeft al zo veel bewezen, een laatste plaats op de OS verdient hij niet en Anky is dan ook zo sportief om hem niet mee te nemen en iemand anders die geweldige kans te gunnen. Dat heet topsport!

Wát een mooi stukje, alles omschreven met de juiste woorden.
Geen rentree, maar gewoon een geweldig vervolg!

Prachtig ook hoe haar paarden allemaal lekker oud mogen worden! _/-\o_

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Anky: "Rentree? Wanneer ben ik gestopt dan?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:05

Die vrouw heeft 3x achter elkaar de gouden plak omgehangen gekregen...ik zou dan ook niet meer met datzelfde paard voor minder gaan, is toch achteruitgang.

Thomas

Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-05-08

Re: Anky: "Rentree? Wanneer ben ik gestopt dan?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:09

Anky kan zo leuk schrijven! Super column

NatassJa

Berichten: 7492
Geregistreerd: 27-11-06
Woonplaats: Flakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:10

Leuk stukje!

Maarre, Anky is toch niet zo klein?? Salinero is 1.76.. En niet zo magertjes :D

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:17

Sientje schreef:
Irriteert het je of erger je je eraan? ;)
Denk dat als zij en paard in goede vorm verkeren, en dus Londen aankunnen, die kwalificaties vooraf ook worden gehaald, of denk ik nu heel gek? :+ Ik denk dat zij wel weet dat ze die kwalificatiepunten binnen het NL kader kan rijden als dr paard ook in topvorm is. Maar dan moet het internationaal gezien ook wel zin hebben. Ergo: ik snap niet helemaal wat je dwars zit.


Dwars zitten is ook weer sterk uitgedrukt en zoals ik al zei: ik snap haar gedachte wel en daar geef ik haar ook wel gelijk in.

En ze kan inderdaad heel goed inschatten of ze de scores er voor gaat halen maar dat moet allemaal wel even gebeuren hè. Wat mij gewoon stoort is dat ze praat alsof ze al verzekerd is van een startplaats, en dat ze er in elk geval van uit gaat dat ze die krijgt.

Anyways, mijn opmerking was niet bedoeld om een discussie op te voeren hoor. Ik gun het haar van harte en zowel Anky als Salinero verdienen het beiden niet om ergens in de middenmoot te eindigen.