Britse amazone krijgt geen schadevergoeding na val paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Britse amazone krijgt geen schadevergoeding na val paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:17

En daar is het eerste bitloze ongeluk. Niemand zou iets gezegd hebben over de optoming als het een trensje was geweest 'maar met een trens naar buitengaan is gevaarlijk, je kunt beter een stang indoen dat is veel veiliger'. Dat is net zulke onzin als dat bitloos meer risico heeft dan een trens. :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:18

Arabesk schreef:
En daar is het eerste bitloze ongeluk. Niemand zou iets gezegd hebben over de optoming als het een trensje was geweest 'maar met een trens naar buitengaan is gevaarlijk, je kunt beter een stang indoen dat is veel veiliger'. Dat is net zulke onzin als dat bitloos meer risico heeft dan een trens. :)*


Ik zie nergens dat de nadruk wordt gelegd op bitloos hoor, niet ten nadele iig.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:23

ik kon uit de OP niet direct uitmaken of het een algemene schadevergoeding was of effectief eentje geadresseeerd naar het kamp van de eigenaar.

Hier is het namelijk wel zo dat als je als eigenaar kan aantonen dat je je paard in bewaring gegeven hebt (dus bv aan de pensionhouder of andere rutier) je die persoon aansprakelijk kan stellen voor ongevallen en schade etc. Maar de regelgeving is maar "vaag"...

Voor het verkeersreglement geldt dat de teugel het belangrijkste stuurmiddel is om veilig met een paard op de openbare weg te komen, bit of bitloos staat niet vermeld. Alleen vind ik zoals in een topic dat ik enkele dagen terug zag, met een neckrope idd "not-done" op de openbare weg. Knap als je paard zo fijgevoelig aan de hulpen staat en je zo vertrouwd, maar ik dat geval kan ik best begrijpen dat ze het in twijfel trekken of je wel de volledige controle over je paard had.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:29

Joolien schreef:
Arabesk schreef:
En daar is het eerste bitloze ongeluk. Niemand zou iets gezegd hebben over de optoming als het een trensje was geweest 'maar met een trens naar buitengaan is gevaarlijk, je kunt beter een stang indoen dat is veel veiliger'. Dat is net zulke onzin als dat bitloos meer risico heeft dan een trens. :)*


Ik zie nergens dat de nadruk wordt gelegd op bitloos hoor, niet ten nadele iig.


Ik ook niet.

Ik vraag me trouwens af waarom Turnbull dacht een schadevergoeding te kunnen krijgen. Dat zou ik vrij krom vinden. Zij is immers degene die erop gestapt is (en als ik het goed begrijp uit vrije wil).

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Britse amazone krijgt geen schadevergoeding na val paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:31

Nee in die rechtszaak niet, maar hier op bokt zie je toch dat die discussie op gang komt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:33

Mavelle schreef:
Joolien schreef:

Ik zie nergens dat de nadruk wordt gelegd op bitloos hoor, niet ten nadele iig.


Ik ook niet.

Ik vraag me trouwens af waarom Turnbull dacht een schadevergoeding te kunnen krijgen. Dat zou ik vrij krom vinden. Zij is immers degene die erop gestapt is (en als ik het goed begrijp uit vrije wil).


Omdat je de eigenaar aansprakelijk kunt stellen :j

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 10:33

Alenteja schreef:
Klopt, de eigenaar is in principe altijd aansprakelijk voor de schade aan personen en bezittingen van anderen. Daarvoor heb je een WA verzekering. Een bijrijder is dus niet aansprakelijk. Komt het echter voor de rechter dan kijkt de rechter ook of er factoren zijn die meewegen in de aansprakelijkheid. Bijvoorbeeld: heeft de bijrijder verantwoordelijk gehandeld of niet. Meestal is de uitkomst dan een gewogen gedeelde aansprakelijkheid (bv 50/50). Dit is dus echt per individueel geval, de algemeen geldende regel is: eigenaar verantwoordelijk en dit is los van optomingen, tractoren ed.


Misschien dit eens lezen: Tanja @ [TAO] FAQ TAO :j

Alenteja
Berichten: 89
Geregistreerd: 27-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:06

LDRD schreef:
Alenteja schreef:
Klopt, de eigenaar is in principe altijd aansprakelijk voor de schade aan personen en bezittingen van anderen. Daarvoor heb je een WA verzekering. Een bijrijder is dus niet aansprakelijk. Komt het echter voor de rechter dan kijkt de rechter ook of er factoren zijn die meewegen in de aansprakelijkheid. Bijvoorbeeld: heeft de bijrijder verantwoordelijk gehandeld of niet. Meestal is de uitkomst dan een gewogen gedeelde aansprakelijkheid (bv 50/50). Dit is dus echt per individueel geval, de algemeen geldende regel is: eigenaar verantwoordelijk en dit is los van optomingen, tractoren ed.


Misschien dit eens lezen: Tanja @ [TAO] FAQ TAO :j


Dat is toch niet strijdig met wat ik zeg? Volgens mij staat daar in principe hetzelfde.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:01

Alenteja schreef:
Klopt, de eigenaar is in principe altijd aansprakelijk voor de schade aan personen en bezittingen van anderen. Daarvoor heb je een WA verzekering. Een bijrijder is dus niet aansprakelijk. Komt het echter voor de rechter dan kijkt de rechter ook of er factoren zijn die meewegen in de aansprakelijkheid. Bijvoorbeeld: heeft de bijrijder verantwoordelijk gehandeld of niet. Meestal is de uitkomst dan een gewogen gedeelde aansprakelijkheid (bv 50/50). Dit is dus echt per individueel geval, de algemeen geldende regel is: eigenaar verantwoordelijk en dit is los van optomingen, tractoren ed.

Tenzij je als bijrijder een situatie moedwillig aangaat, waarvan je weet dat dit geen veilige situatie is met het paard. Heeft paar jaar geleden uitgebreid in Bit gestaan ;)

Alenteja
Berichten: 89
Geregistreerd: 27-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:42

Juut schreef:
Alenteja schreef:
Klopt, de eigenaar is in principe altijd aansprakelijk voor de schade aan personen en bezittingen van anderen. Daarvoor heb je een WA verzekering. Een bijrijder is dus niet aansprakelijk. Komt het echter voor de rechter dan kijkt de rechter ook of er factoren zijn die meewegen in de aansprakelijkheid. Bijvoorbeeld: heeft de bijrijder verantwoordelijk gehandeld of niet. Meestal is de uitkomst dan een gewogen gedeelde aansprakelijkheid (bv 50/50). Dit is dus echt per individueel geval, de algemeen geldende regel is: eigenaar verantwoordelijk en dit is los van optomingen, tractoren ed.

Tenzij je als bijrijder een situatie moedwillig aangaat, waarvan je weet dat dit geen veilige situatie is met het paard. Heeft paar jaar geleden uitgebreid in Bit gestaan ;)


Klopt, maar daar zal een rechter dus in ieder individueel geval over moeten beslissen. Een verzekeringsmaatschappij doet dit niet.

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:25

Ik wijs nog even op de link.

Wat daar in staat is juridisch correct namelijk :j .

Overigens komt maar een fractie van dit soort zaken voor een rechter, dus in de praktijk ligt de beoordeling
voor 99,99% van de gevallen gewoon bij de verzekeraar.

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Britse amazone krijgt geen schadevergoeding na val paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:29

Ze is er zelf met het volle verstand opgekropen en heeft zelf beslist naar buiten te gaan. Lijkt mij niet meer dan logisch dat je dan ook zelf verantwoordelijk bent....
Zou toch wat zijn zeg :=