Oermoeders van paarden leefden samen met de moderne mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Oermoeders van paarden leefden samen met de moderne mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 13:47

* bokt.nl

Domesticatie gebeurde op meerdere plekken tegelijkertijd

Afbeelding
Mustangs, wilde paarden die afstammen van het gedomesticeerde paard
foto: http://www.wildhorseandburro.blm.gov/
De allereerste, tot nu toe getraceerde, voorouders van het wilde paard (Equus Ferus) leefden zo’n 130.000 tot 160.000 jaar geleden. In deze tijdspanne leefde ook de eerste moderne mens (Homo Sapiens - oorsprong ongeveer 200.000 jaar geleden). Italiaanse wetenschappers hebben DNA afgenomen van iets meer dan 80 merries en kwamen tot de conclusie dat zij alle terug gaan op minimaal 17 merrielijnen die circa 130.000 tot 160.000 jaar geleden leefde. De onderzoekers verwachten dat het aantal van 17 merries in werkelijkheid groter ligt.

Er is DNA afgenomen van 83 merries van over de hele wereld, zowel uit Europa, Azië en het Midden-Oosten. Equus Ferus stierf 10.000 jaar geleden uit in Noord en Zuid-Amerika en werd pas geherïntroduceerd in de 15de eeuw door de Spanjaarden, toch is er van Amerikaanse paarden ook DNA genomen. De wetenschappers hebben voornamelijk naar het mitochondriaal DNA gekeken. Het mitochondriale DNA heeft specifieke eigenschappen waardoor het alleen via de moederlijn wordt doorgegeven. Het onderzoek heeft aangetoond dat alle onderzochte merries terug te leiden zijn tot een kleine groep voorouders.

Het onderzoek helpt bij het preciezer bepalen wanneer de domesticatie van het wilde paard plaats vond, waardoor Equus Ferus overging in Equus Caballus. Het was al bekend dat het paard pas gedomesticeerd werd na de hond en het rundvee, maar over wanneer en waar zijn nog altijd verschillende theorieën. Achttien verschillende genetische clusters zijn geïdentificeerd, waaruit af te leiden valt dat domesticatie vrijwel tegelijkertijd of kort na elkaar op verschillende plekken ter wereld gebeurde. Tot nu toe was de gangbare theorie dat het paard gedomesticeerd werd omstreeks 6.000 tot 4.000 v. Chr. in Centraal Azië. Nu is het zeer waarschijnlijk dat meerdere stammen onafhankelijk van elkaar vrijwel tegelijkertijd ter wereld en mogelijk ook meerdere keren de wilde paarden domesticeerden om ze vervolgens te gebruiken als transportmiddel in het dagelijkse leven. De paarden dienden te meer als voedsel.

De evolutie van de Equus Caballus, vanuit de Eohippus, is goed gedocumenteerd omdat er veel prehistorische fossielen zijn gevonden van de voorouders van Equus Caballus. Daarmee is er ook een betrouwbare tijdlijn te construeren over de evolutie van het moderne paard. Dit Italiaanse onderzoek kan helpen bij het nauwkeuriger dateren van prehistorische en jongere fossielen en het beter begrijpen hoe de splitsing van de oerpaarden en de moderne rassen zijn ontstaan. Vanaf het moment dat het paard is gedomesticeerd heeft de mens naar alle waarschijnlijkheid invloed gehad op de voortplanting ervan.

Je kunt hier het hele (Engelstalige) artikel lezen in pdf formaat.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:47

Citaat:
Het onderzoek heeft aangetoond dat alle onderzochte merries terug te leiden zijn tot dezelfde voorouder, uiteraard een merrie.

hm ik snap niet zo veel van dit arikel :7 Alle paarden zouden afstammen van één merrie? Maar hoe zit dat dan met de inteelt en als de domesticatie op verschillende plekken rond de zelfde tijd plaatsvond hoe kan het dan zijn dat ze afstammen van één en de zelfde merrie?

Magrathea

Re: Oermoeder van paarden leefde samen met de moderne mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 14:49

Interessant! Alle theorieën over de ontwikkeling van het huidige paard kunnen weer eens op de schop :7

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:06

joopie7 schreef:
Citaat:
Het onderzoek heeft aangetoond dat alle onderzochte merries terug te leiden zijn tot dezelfde voorouder, uiteraard een merrie.

hm ik snap niet zo veel van dit arikel :7 Alle paarden zouden afstammen van één merrie? Maar hoe zit dat dan met de inteelt en als de domesticatie op verschillende plekken rond de zelfde tijd plaatsvond hoe kan het dan zijn dat ze afstammen van één en de zelfde merrie?

Het volgende artikel bespreekt de eerste mens op aarde, waarin wordt uitgelegd waarom de vrouwelijke lijn iets doorgeeft en de mannelijke niet.

http://wetenschap.infonu.nl/anatomie/52749-de-eerste-mens-op-aarde.html

Zo werkt het dus ook voor paarden. Ik geloof zelf trouwens dat er, net als bij de mens (zie het artikel), verschillende soorten paarden naast elkaar geleefd hebben in die tijd, waarvan de huidige soort het overleefd heeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:12

Is er ook een link naar een online publicatie van dit onderzoek?

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:08

joopie7 schreef:

Er wordt gekeken naar mitochondrieel "DNA". Dit zit in de cel. De sperma cel geeft alleen DNA door, maar de eicel bevat ook celstructuren, zoals de mitochondrien. Het komt er dus op neer dat dit altijd via vrouwtjes wordt doorgegeven.
Je zou ook naar y-chromosomen kunnen kijken en alles terugbrengen op 1 hengst, maar DNA veranderd sneller dan mitochondrieel "DNA" en daarom wordt meestal voor dat laatste gekozen.

Als je terug kijkt in de tijd, met behulp van deze DNA technieken, dan kan je alles terugbrengen naar 1 merrie. Maar dit is natuurlijk niet het geval. Lijnen sterven uit en er ontstaan weer nieuwe lijnen, gebaseerd op de huidige. Uitgestorven lijnen kan je niet meer terug vinden in het huidige DNA, alleen dus de oudste gemeenschappelijke voorouder.

(O help, heb ik het nu niet te moeilijk uitgelegd?)

Dit is trouwwens een leuk artikel! Vind het genetisch onderzoek bij paarden best interessant, net als dat artikeltje over de shetlander-genen in renpaarden!

@hestejente, waarschijnlijk kan je de officiele publicatie alleen krijgen als je verbonden bent met een universiteit of onderzoeksinstelling die er toegang tot hebben...

Sammie

Re: Oermoeders van paarden leefden samen met de moderne mens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 17:53

De tekst van de OP is aangepast. Link naar artikel zijn we mee bezig, link geeft op dit moment soms een foutmelding.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:06

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 18:10

Citaat:
De allereerste, tot nu toe getraceerde, voorouders van het wilde paard (Equus Ferus) leefden zo’n 130.000 tot 160.000 jaar geleden

Waar kwamen deze getraceerde wilde paarden dan vandaan?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:12

arie53 schreef:
Citaat:
De allereerste, tot nu toe getraceerde, voorouders van het wilde paard (Equus Ferus) leefden zo’n 130.000 tot 160.000 jaar geleden

dat vraag ik me dan ook af ja. ;)

:)ddd waar komen wij dan toch vandaan? :)ddd

volgens mij stammen wij mensen en dieren allemaal af van een hele kleine bacterie die steeds groter werdt.
maarja waar kwam die bacterie dan vandaan :')
als je zo ver terug gaat denken wordt je gek.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:48

Sammie schreef:
De tekst van de OP is aangepast. Link naar artikel zijn we mee bezig, link geeft op dit moment soms een foutmelding.

Dank je wel, ben benieuwd :)

Mariek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:07

Arg... heb ik net mijn onderzoeksverslag over domesticatie af, komen ze met zo'n mooi nieuw artikel!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 23:11

Mariek_ schreef:
Arg... heb ik net mijn onderzoeksverslag over domesticatie af, komen ze met zo'n mooi nieuw artikel!

Ja dat zal je altijd zien :D

Anderzijds.. echt nieuw nieuws is het niet, hier is in stukjes en beetjes al vrij veel over gepubliceerd sinds begin jaren 2000.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:17

Misschien ben ik een druif, maar hoe kunnen ze aan de hand van genetisch onderzoek afleiden wanneer paarden werden gedomesticeerd??

Het lijkt me dat zoiets toch niet in de genen valt te zien? Als ik het mis heb, graag uitleg!!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:46

Onder domesticatie valt ook het fokken met paarden en dat kan je wel terug vinden bij een genetisch onderzoek.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:35

Magrathea schreef:
Interessant! Alle theorieën over de ontwikkeling van het huidige paard kunnen weer eens op de schop :7

Dit verhaal trouwens ook .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:15

Indrukwekkend onderzoek. Het gooit wel de tot nu toe geaccepteerde datering over domesticatie flink overhoop, zeg! Ik kan me niet voorstellen dat het paard eerder gedomesticeerd werd dan de wolf/hond, maar dan zou die ook zo'n 120.000 jaar eerder gedomesticeerd zijn dan tot nu toe werd gedacht. Dat is nogal wat :P Jammer dat zulke oude botten vaak niet goed genoeg geconserveerd zijn om dergelijke conclusies met archeologisch onderzoek te kunnen bevestigen/onderuithalen, maar ik ben benieuwd naar verder onderzoek :)

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:38

Dat staat er niet, er staat alleen dat nu vermoed wordt dat het paard niet slechts op een plek gedomesticeerd werd en dat dat van daaruit als een olievlek verspreidde, maar dat t waarschijnlijk op meerdere plaatsen tegelijk gebeurde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:56

Haha, ondanks het onderschrift van Sammie heb ik inderdaad toch niet goed gelezen, sorry }:0

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:06

Was ook niet heel helder in artikel zelf, moet ik zeggen. Ik moest t na jouw berichtje eerst nog n keer overlezen : )

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:39

gipsyboy schreef:
arie53 schreef:

dat vraag ik me dan ook af ja. ;)

:)ddd waar komen wij dan toch vandaan? :)ddd

volgens mij stammen wij mensen en dieren allemaal af van een hele kleine bacterie die steeds groter werdt.
maarja waar kwam die bacterie dan vandaan :')
als je zo ver terug gaat denken wordt je gek.

Dan is de schepping toch makkelijker om te geloven ;)