ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 07:56

* http://www.bokt.nl

Het strak aansnoeren van neusriemen in de dressuursport moet volgens organisatie 'International Society for Equitation Science' (ISES) drastisch aan banden worden gelegd.

ISES vraagt om herinvoering van de regel dat er twee vingers onder de kaakriem gestoken moeten kunnen worden, om er zo zeker van te zijn dat deze niet te strak zit. Volgens de ISES komt het tegenwoordig ontzettend veel voor dat de aansnoer-neusriem zo strak mogelijk getrokken is om ervoor te zorgen dat het paard zijn normale kaak- en tongbewegingen niet kan uitvoeren. Deze uitvoering van de neusriem zou speciaal ontworpen zijn om de bewegingen zoveel mogelijk te minimaliseren.

"De neusriem, en dan vooral de aansnoer-variant, wordt tegenwoordig gebruikt om zo min mogelijk fouten te maken op wedstrijden. Dit betekent dat men in zekere zin verhult dat het paard niet goed getraind is. Het zo strak mogelijk aansnoeren van de neusriem in een poging om goed te scoren op wedstrijd gaat ten koste van het paardenwelzijn.

Recent onderzoek heeft uitgewezen dat paarden met een strakke neusriem ontzettend veel stress hebben. Ze reageren gevoeliger op de druk van het bit en de bloedtoevoer wordt in sommige gevallen afgekneld, waardoor er verwondingen of weefselbeschadigingen kunnen optreden. In sommige gevallen is het zelfs zo ernstig dat er vervormingen van het neus- en/of kaakbot optraden, zelfs wanneer de neusriem extra onderlegd was, zoals veel bij aansnoer-neusriemen voorkomt. De afgelopen jaren is de neusriem zo ontworpen dat het de ongemakken van het paard zoveel mogelijk maskeert.

"Wij zijn ervan overtuigd dat het extra strak aansnoeren van de neusriem het gevolg is van het dressuurreglement waarin staat dat er puntenaftrek volgt wanneer het paard zijn mond open spert of de tong uitsteekt. Strak aangesnoerde neusriemen kunnen deze uitingen van spanning verbergen, waardoor het jureren ook niet eerlijk verloopt."
Afbeelding
Voorstel van ISES om de druk op de neus door stewards te
laten meten op wedstrijd.

De organisatie is dan ook voor herinvoering van de regel van twee vingers onder de neusriem. Ze stellen dan ook voor om de stewards op wedstrijden een meetstok te geven die zonder kracht op het neusbeen kan worden geplaatst en voor de dikte kan twee vingers van een gemiddeld volwassen persoon staat. Op deze manier zouden stewards ervoor kunnen zorgen dat een neusriem niet te strak is aangesnoerd en de competitie op een eerlijkere manier verloopt.

ISES is een non-profit organisatie dat zich verdiept in het trainen van paarden zonder dat het welzijn van het dier hieronder te lijden heeft. Verder concentreren zij zich op het verbeteren van de onderlinge relatie tussen ruiter en paard.

Klik hier voor meer informatie.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:00

Citaat:
en de bloedtoevoer wordt in sommige gevallen afgekneld, waardoor er verwondingen of weefselbeschadigingen kunnen optreden

Jeetje mina, waar ben je dan mee bezig? |o
'Páp, ik krijg de neusriem niet strakker, wil jij nog ff trekken?'

Hele goede regeling, naar mijn idee mag het nog wel iets meer zijn als 2 vingers maar dit is al een goede stap.
Als ik in sommige profielen van bokkers kijk krijg ik ook al pijn in m'n kaken.. :7

retivi

Re: ISES: "Strak aansnoeren van neusriem aan banden leggen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:05

Ik ben het eens met deze regeling. Dat je een aansnoerneusriem hebt, betekent dat nog niet dat je hem zo strak mogelijk moet aansnoeren. Ik heb er ook één, maar daar kan je je hele hand nog tussensteken.
Helaas zie je het heel regelmatig, ook in de top. Zo strak aangesnoerd dat je het vel er ondervandaan ziet opbollen, en daar zit toch echt maar een heel dun velletje..

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:06

Captain schreef:
Jeetje mina, waar ben je dan mee bezig? |o
'Páp, ik krijg de neusriem niet strakker, wil jij nog ff trekken?'

Ik weet niet of je dit sarcastisch bedoelde. Maar zo heb ik echt al meisjes horen roepen :') .
Ik vind dit een super idee!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:07

Ik heb veel paarden gezien met een inkeping in het neusbot, ontstaan door jarenlang strak aansnoeren van de neusriem.....triest.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:08

Dit doe je toch niet als paarden je passie zijn?
Waar blijft de harmonie, de band, het vertrouwen tussen paard en ruiter als je zulke maatregelen moet gaan nemen om je paard zijn mond dicht te snoeren om je eigen fouten te verbergen.
Neem dan eerst nog maar eens een paar basislessen vooraleer je persé grand prix wilt starten..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:09

Goed punt hoor :j
Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk wordt uitgevoerd.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:12

Waar moeten die 2 vingers passen dan, voorop de neus op het bot zelf?? Of aan de zijkant?

Ps. zo strak snoer ik niet hoor. Aan is aan. Ik ga niet harder trekken dan nodig is :')

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:14

neusriem wie gebruikt er nog een neusriem!. Rijd altijd zonder veel mooier ook.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:15

Als dit werkelijk waar is, dan ben ik voor: helemaal afschaffing van de neusriem. In de westernsport rijden ze toch ook zonder. Of heb je die neusriem nodig om een beetje dressuur te kunnen rijden?!

EDIT; Idd daarbij is het veel mooier, Chevano, je hebt oude foto's in je profiel begrijp ik?
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 31-01-12 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:16

Volkomen terechte regeling :j
Heb rare dingen gezien met aansnoerneusriemen. Met sperriemen ook trouwens...
"Snoer maar dicht, want dan kan het paard zijn mond niet open doen."
Volgens mij is er dan toch iets mis met je eigen rijden?

Afschaffen ook prima. Of in ieder geval de keuze laten. Dan start ik ook mooi zonder neusriem :j

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:16

De mensen die hem op wedstrijd zo aansnoeren doen dat thuis ook hoor. Maar hoezo herinvoering? Het was toch altijd de "regel".

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 08:18

S_en_Z schreef:
Waar moeten die 2 vingers passen dan, voorop de neus op het bot zelf?? Of aan de zijkant?

Ps. zo strak snoer ik niet hoor. Aan is aan. Ik ga niet harder trekken dan nodig is :')

Vanaf de voorbeeldfoto van ISES zou ik zeggen: op het neusbot zelf, maar ik stak zelf altijd mijn vingers onder de gesp zelf om te meten, dus dat kun je op twee manieren opvatten neem ik aan. Maar goed: wanneer ie te strak zit krijg je die vingers uberhaupt op beide plekken er niet tussen, dus gok niet dat dit veel verschil uitmaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:18

Ik heb zelf de neusriem altijd heel losjes en heb sowieso een hekel aan aansnoerneusriemen (en sperriemen). Als je het mij vraagt, zeer goed dat hier over nagedacht wordt! Zo kan veel leed voorkomen worden.

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:19

Ik zou het goed vinden als ze dit opnieuw invoeren. Je ziet zoveel mensen rondrijden met een veel te strakke neusriem, goed dat daar op gecontroleerd gaat worden!

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:19

goede regel!
Dat dicht trekken is echt niet fijn voor je paard.
Hier ook een aansnoerneusriem. Maar puur omdat het aan het hoofdstel zat. En hij is ook nog wel lekker zacht maar ik kan me heel goed voorstellen dat die neusriemen heel ver dichtgetrokken kunnen worden!
Arm dier

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:20

Coentjuh schreef:
Als dit werkelijk waar is, dan ben ik voor: helemaal afschaffing van de neusriem. In de westernsport rijden ze toch ook zonder. Of heb je die neusriem nodig om een beetje dressuur te kunnen rijden?!

EDIT; Idd daarbij is het veel mooier, Chevano, je hebt oude foto's in je profiel begrijp ik?

yep dat klopt. Zijn al een paar jaar oud. Zelf rijd ik al een aantal jaren niet meer. Maar reed wel mijn pony zonder neusriem . Veelst te klein koppie voor de neursriem zat ook nooit echt lekker. En vind het veel mooier.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:21

Zonder neusriem vind ik bij paarden met lange hoofden geen gezicht.. sorry...

Wat ik dan wel weer mooi vind is een brede platte neusriem zonder sperriem :j en die gewoon normaal dichtgedaan :+

En voor degenen die allemaal huiverig zijn met sperriempjes.

Als je het leerflapje van je neusriem netjes afknipt en weg werkt mag je er gewoon mee starten zonder sperriem.

Dus het is niet dat omdat er op de meeste neusriemen een flapje zit dat je met MOET starten.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 31-01-12 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:21

ik vind dit een hele goede zaak.....zowiezo op alle wedstrijden zou dit wel mogen...

ik krijg vaak te horen wat zit je neusriem los........ja hehe..de naam aansnoerneusriem is eigenlijk ook zo fout gekozen......net als met aansingelen....ik hou er niet van om paard de bek af te snoeren, en een beetje lucht in de longen zou ook wel fijn zijn voor t paard als ie aan t werk is...

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:22

Het zal eens tijd worden dat er naar dit soort dingen wordt gekeken. Ik blijf me verbazen bij (veel) dressuur ruiters. Ook bij de profs.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:24

Ik ben toch echt geleerd dat je er met 2 vingers tussen moet kunnen passen. Iedereen volgde dit op en als je de neusriem toch te strak aansnoerde kreeg je de wind van voren. Hetzelfde verhaal als met sporen, daar moest je niet mee aankomen als beginner. Het is goed dat wordt uitgesproken hoe slecht dit is, wanneer het niet meer algemeen wordt geaccepteerd veranderd dit beeld misschien.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:29

Eindelijk! en volgende stap.. teugeldruk meten :-)

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:32

Ik vind het op zich een goede regeling :j Maar waar ik dan direct over na denk is dat mijn 2 vingers erg kunnen verschillen qua grootte dan die van een grote man :+

Dus kunnen ze niet beter een richtlijn maken van een bepaald aantal cm (waarschijnlijk 2 cm ongeveer) dat de neusriem van de neus af moet kunnen staan (als je hem omhoog aantrekt)?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 08:33

IrisDH schreef:
Ik vind het op zich een goede regeling :j Maar waar ik dan direct over na denk is dat mijn 2 vingers erg kunnen verschillen qua grootte dan die van een grote man :+

Dus kunnen ze niet beter een richtlijn maken van een bepaald aantal cm (waarschijnlijk 2 cm ongeveer) dat de neusriem van de neus af moet kunnen staan (als je hem omhoog aantrekt)?

Ze gaan ook uit van de vingerdikte van een gemiddeld volwassen persoon.
Dus daar zal inderdaad wel een richtlijn voor komen.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 08:34

heel goed! sommige maken er echt een potje van
mijnes zit altijd netjes aan, niet te strak en niet te los
van mij mogen ze ook wel eens kijken naar de sperriemen
die doen sommige ook belachelijk strak :n