Boyd Martin en Neville.
"We kunnen allemaal ontzettend veel van dit dier leren."
Het volbloed eventingpaard Neville Bardos is door de Amerikaanse paardensportbond USEF uitgeroepen tot Paard van het Jaar. Neville is een paard met een bijzonder verhaal. Hij was een van de elf paarden die eind mei 2011 op stal stonden toen een enorme brand uitbrak. Zes paarden kwamen om in de vuurzee.
Drie maanden later komt Neville in aanmerking voor een startplaats op de Olympische Spelen van Londen.
Afgelopen mei werd eventingruiter Boyd Martin geconfronteerd met de nachtmerrie van iedere paardenliefhebber: er sloegen metershoge vlammen uit het dak van zijn stallencomplex in Pennsylvania.
De brandweer was zo snel mogelijk ter plaatse, maar kon niet voorkomen dat zes paarden stierven door de brand. Door de hevigheid van het vuur duurde het maar liefst vijfenveertig minuten voor men Neville kon bereiken, die op dat moment al ernstig verbrand was. Martin bracht zijn paard zelf in veiligheid.
Vijf paarden wisten de vlammenzee te overleven en werden met spoed naar een kliniek gebracht. Na grondig veterinair onderzoek bleek dat Neville naast de nodige brandwonden ook nog eens een ernstig beschadigde keel en longen had opgelopen door vrijgekomen rook en enorme hitte. Neville stond letterlijk te happen en te gorgelen voor adem. Het was dan ook helemaal niet zeker of hij wel volledig zou herstellen en de artsen gaven aan dat het zelfs al een wonder zou zijn wanneer Neville ooit nog als grasmaaier zou kunnen worden gebruikt.
Maar wonder boven wonder herstelde Neville zich ongelooflijk snel. Zijn verwondingen, die door artsen als "afkomstig uit een horrorfilm" werden beschreven, leken goed te herstellen.
Dankzij de hulp van veterinair Kevin Keane, groom Lindsey Taylor en herstel en therapiekliniek Fair Hill Equine waar hij verschillende keren een zuurstofkamer bezocht, genas Neville zo snel dat hij begin september alweer aan start kwam tijdens de Burghley Horse Trials in Engeland. Neville en Martin wisten de cross-country in een foutloos in een geweldige tijd te volbrengen en kwamen uiteindelijk op een zevende plaats in de zwaarste CCI4* sterren wedstrijd ter wereld.
De nu dertien jaar oude in Australie gefokte volbloedruin was ook voor de brand al een succesvol eventingpaard. Hij won de Amerikaanse CCI3* kampioenschappen van 2009 en werd tiende tijdens de Wereldruiterspelen van 2010. Martin kocht het paard een aantal jaar geleden. Hij was met een vriend mee die op zoek was naar een potentieel eventingpaard. Zijn vriend zag Neville niet zitten, maar Martin had een directe klik met het paard en kocht Neville direct voor slechts $850 omdat de eigenaren hem anders naar de slacht wilden brengen. Vandaag de dag is Neville in eigendom van tien mensen die samen een syndicaat hebben gevormd om hem te behouden voor de Verenigde Staten.
Afgelopen vrijdag koos de USEF ervoor om Neville te kronen tot Paard van het Jaar. Het was tevens voor het eerst dat er twee paarden deze titel kregen. Ook de Friese hengst Sjoerd kreeg de titel uitgereikt.

Neville drie maanden na de brand tijdens de Burghley Horse Trials van 2011.
Tijdens de speech voor Neville legde de voorzitter van de USEF uit waarom er voor Neville werd gekozen: "Dit paard is het toonbeeld van moed. Hij wist vijfenveertig minuten in een brandende stal te overleven. Hij heeft een lange en eigenlijk onmogelijke weg naar herstel overwonnen en hij heeft nooit opgegeven. Slechts drie maanden later gaf hij zelf aan klaar te zijn voor een van de zwaarste eventingwedstrijden ter wereld, waar hij een onvoorstelbaar goed resultaat heeft neergezet. Hij staat nu zelfs op de Amerikaanse shortlist voor de Olympische Spelen van 2012.
"Volgens de beste artsen van ons land had hij dit nooit kunnen overleven, maar dat heeft hij wel gedaan. Hij had nooit kunnen terugkeren naar zijn carriere als eventingpaard, maar hij kwam terug en is nu beter dan ooit tevoren."
Boyd Martin reageerde tijdens het in ontvangst nemen van de titel zowel blij als emotioneel: "Neville was voor mij ook zonder deze titel al Paard van het Jaar. Het is ongelooflijk dat we dit meemaken. De brand was een verschrikkelijke ramp. Een aantal van de overleden paarden heb ik letterlijk levend zien verbranden. Die beelden krijg ik nooit meer van mijn netvlies af. Ik verloor zes van mijn paarden en de andere vijf raakten allen gewond. Neville was er het ergste aan toe en het zag er slecht voor hem uit, maar omdat hij enorme vechtlust vertoonde besloten we hem toch een kans te geven.
"Kort na de brand verloor ik door een fiets-ongeluk ook nog eens mijn vader en mijn vrouw verloor haar vader aan kanker. Het was de meest verschrikkelijke zomer van ons leven en ik hield er serieus rekening mee dat ik Neville ook nog eens zou verliezen. We zouden al blij zijn geweest wanneer hij de rest van zijn leven alleen nog op de wei had kunnen staan. Dat had dit verhaal niet minder ongelooflijk en succesvol gemaakt. De artsen gaven hem slechts een kleine kans op overleving en wilden in eerste instantie niet eens praten over volledig herstel.
Maar Neville liet zien dat alles mogelijk is en dat je met vechten ontzettend veel voor elkaar kunt krijgen. Hij heeft ons allemaal laten zien dat je je hoofd niet moet laten hangen wanneer alles tegen zit. Iedere keer wanneer we het zelf niet meer zagen zitten stond hij daar met zijn hoofd opgeheven en oren naar voren. Hij heeft ons er de afgelopen zomer bijna letterlijk doorheen gesleept. We zijn hem ontzettend dankbaar voor alles wat hij ons gegeven heeft. Laat zijn moed en vechtlust een voorbeeld zijn voor iedereen. We kunnen allemaal ontzettend veel van dit dier leren."
Neville slechts drie maanden na de brand aan start tijdens Burghley Horse Trials 2011: