Rugpijn bij paarden bediscussieerd tijdens lezing in Amerika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Rugpijn bij paarden bediscussieerd tijdens lezing in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 10:05

* http://www.bokt.nl

"Rugpijn is nog steeds een van de grootste mysteries op het gebied van medische paardenkennis," aldus Kent Allen tijdens een lezing voor paardentherapeuten in het Amerikaanse San Antonio, Texas. Allen is eigenaar en arts op de Equine Imagining Clinic in Virginia. Volgens hem wordt de diagnose "rugpijn" nog steeds ernstig onderschat bij wedstrijdpaarden.

Gastspreker en co-moderator Philippe Benoit, prive-veterinair aan de Clinique Equine des Breviaires in Les Breviaires te Frankrijk, voegde toe dat een arts altijd naar de achtergrond en geschiedenis van het paard moet vragen zodat hij de rugproblemen goed kan diagnosticeren.
De beide veterinairen hamerden er vooral op dat het belangrijk is om een uiterst precieze diagnose te stellen voor rugproblemen omdat dit een zeer complex deel van het paard is waar spieren, gewrichten, ligamenten en zenuwen samen komen.

Benoit vroeg aan het publiek hoeveel van hen een paard onder het zadel onderzoeken tijdens een kreupelheidsonderzoek. Allen voegde hieraan toe dat een groot verschil in beweging onder het zadel versus beweging aan de hand of aan de longeerlijn erop kan wijzen dat men met een rugprobleem te maken heeft.

Veruit de meeste rugproblemen (50-60%) bestaan volgens Benoit uit botproblemen en dat gaat altijd gepaard met schade aan het zachte weefsel. De behandeling mag nooit het spasme van de spieren in het probleemgebied overslaan. Het belangrijkste onderdeel van de therapie is het terugbrengen van beweging in de rug.
Volgens Allen ligt de oorzaak van een acuut rugprobleem bijna altijd in het zachte weefsel, terwijl chronische pijn vaak te wijten is aan problemen in de botten.

Samen met het publiek werden de diagnose-technieken onder de loep genomen. Dit waren onder andere: radiografie (rontgenfoto's), ultrasound, botscan, thermografie en het gebruik van zenuwblokkades om tot een diagnose te komen.

Beide veterinairen waren het er over eens dat de aandoening "kissing spines" al vanaf de geboorte aanwezig is. De plek van de laesie kan veranderen of tijdelijk verdwijnen, maar de aandoening begint bij vrijwel alle paarden in dezelfde mate. Volgens Benoit en Allen denken veel eigenaren echter dat het probleem op jonge leeftijd onstaat wanneer het paard aan het werk wordt gezet. Dit komt omdat de paarden door de belasting van het werk de pijn beginnen te voelen die zo kenmerkend is voor kissing spines.

Volgens de artsen betekent het feit dat er zo ontzettend veel verschillende behandelmethodes zijn voor rugpijn juist dat er niets is dat echt consistent werkt. "De enige ideale behandeling zou een behandelmethode zijn die zowel de botstructuur als het zachte weefsel behandeld, rond de vier a zes maanden duurt en ook nog eens goedkoop is," aldus Kent Allen. Benoit voegde toe dat het behandelen van een rugblessure niet alleen mag bestaan uit het behandelen van de ontsteking. Men moet ook aandacht besteden aan het behandelen van de pijn. "Je moet de beweging terugbrengen in het lijf. De behandeling moet de pijn/spasme cirkel doorbreken. Dat is het allerbelangrijkste van een consult."

Iedere succesvolle therapiesessie moet het rehabiliteren van de rug bevatten. Rust alleen zal een paard absoluut niet helpen. Zorg voor beweging maar doe dit altijd binnen de grenzen van het paard."
De lezing werd afgesloten met de reminder dat re-evalueren altijd belangrijk is. Behandelaars zouden een paard na therapie zo'n iedere vier tot zes weken terug moeten zien en dit uitbouwen tot iedere drie tot vier maanden.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:15

Cayenne schreef:
http://www.bokt.nl / http://www.thehorse.com

"Rugpijn is nog steeds een van de grootste mysteries op het gebied van medische kennis van paarden," aldus Kent Allen tijdens een lezing voor paardentherapeuten in het Amerikaanse San Antonio, Texas. Allen is eigenaar en arts op de Equine Imagining Clinic in Virginia. Volgens hem wordt de diagnose "rugpijn" nog steeds ernstig onderschat bij wedstrijdpaarden.

Helemaal mee eens! :)
Het is jammer dat er met een keuring niet na de rug word gekeken! Maar meestal alleen na de benen!

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:33

ligt er aan welke veearts je neemt frans van toor doet het wel
en als jij er naar vraagt dat je dat er bij wil in je keuring
als het frans van toor niet bevalt dan zegt dat tie er een foto van wilt maar hij kijkt het altijd na

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:15

Cayenne schreef:
Beide veterinairen waren het er over eens dat de aandoening "kissing spines" al vanaf de geboorte aanwezig is. De plek van de laesie kan veranderen of tijdelijk verdwijnen, maar de aandoening begint bij vrijwel alle paarden in dezelfde mate. Volgens Benoit en Allen denken veel eigenaren echter dat het probleem op jonge leeftijd onstaat wanneer het paard aan het werk wordt gezet. Dit komt omdat de paarden door de belasting van het werk de pijn beginnen te voelen die zo kenmerkend is voor kissing spines.

Opmerkelijk.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:20

De rug is niet zo eenvoudig te onderzoeken als bv de benen, daar zal wel een deel van de oorzaak zitten.

Een paard dat op 1 been kreupel is , dat is duidelijk voor iedereen, maar pijn in de rug zie je minder goed. Waar zit de pijn, is die er altijd of alleen bij het werk, noem maar op. Op foto zie je ook alleen het bovenste deel van de ruggewervels, een paard is te groot om de dieper gelegen delen goed in bbeeld te kunnen brengen.

DDW1190

Re: Rugpijn bij paarden bediscussieerd tijdens lezing in Amerika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:41

Ik denk ook dat het heel vaak een spieren kwestie is!

Paarden liggen weleens vast in stal of glijden bijv. wel eens uit in het land of ze worden verkeerd gereden!
Daarvan kun je ook 'letsel' van oplopen!

Vaak als je echt een goede osteopaat hebt (ja die ook naar organen kijkt) dan kun je deze problemen vaak oplossen door fysiotherapeutische oefeningen te doen met je paard!
(of je moet een hele andere weg inslaan -als je hier wel voor open staat-)

jammer genoeg denkt nog niet iedereen hieraan, maar het is wel meer regel dan uitzondering geworden!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:55

LDRD schreef:
Cayenne schreef:

Opmerkelijk.

Dat zou suggereren dat kissing spines een aangeboren en dus mogelijk erfelijke aandoening is, net als bv ocd en in sommige gevallen luchtzuigen. Is dat nu vooruitgang in de fokkerij?

Bij rugpijn zelf lijkt mij eenzelfde soort traject als bij mensen handig. Fysio/osteo, gerichte oefeningen, trainingsschema en waar nodig pijnbestrijding tijdens de eerste periode van trainen. Of denk ik weer te simpel?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:58

ik denk dat dat ook zo is.
Ik laat altijd de rug op de foto zetten bij aanschaf van een nieuw paard. Ik heb er een stuk of wat voorbij zien komen die 3 of 4 jaar waren en al zo'n slechte rug hadden met KS. Dat is er echt niet in een paar maanden in gereden ofzo, dat zat er al.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:39

Citaat:
Dat zou suggereren dat kissing spines een aangeboren en dus mogelijk erfelijke aandoening is, net als bv ocd en in sommige gevallen luchtzuigen. Is dat nu vooruitgang in de fokkerij?

Hoeft niet, kan ook door een verkeerde ligging in de baarmoeder zijn.
Of de erfelijkheid kan een rol spelen, ook kan de aandoening te wijten zijn aan een verkeerde rijtechniek. De achterhand stuwt te weinig en het paard loopt ‘niet aan de hand’. De wervel- kolom ‘hangt door’ en de irritatie begint. Om de pijn te verzachten zal het paard het onderplaatsen van de achterhand en het opbollen van de rug willen voorkomen.

Mijn paard heeft op beide achterbenen patella fixatie, mijn behandelend DA vondt dit vreemd, meestal is dit op 1 been en hij heeft het wel heel erg extreem en ook nog op 2 benen en wil er niet "overheen groeien'. (Dit was de diagnose en ''oplossing" van de eerste DA.)
Hij was 2,5 toen hij echt de hele dag "op slot" stond, dus bij mij kon het niet van het rijden zijn ;)
Hij is ook te lang in de rug voor zijn ras, vandaar dat ik weet dat het vanuit een verkeerde ligging in de baarmoeder is. (Zowel moeder als de overige nakomelingen zijn er op nagekeken en hebben het niet.)
Mijn huidige behandelende DA kwam er dus achter dat hij Kissing Spines heeft. 13de, 14de en 15de wervel "kunnen" elkaar dus raken. Dit verklaart ook zijn instabiele benen. Helaas precies de plek waar ik zit, ik ben al heel lang op zoek naar het goed zadel met de juiste stugheid van boom en die zoektocht is niet makkelijk.
Als ik hem idd mooi en heel rustig over de rug rij gaat alles prima, zodra hij ook maar ergens een iets heeft (zoals nu weer een reactie op het zadel) valt hij gelijk enorm terug.
Ik ben erg blij dat er steeds meer gekeken wordt naar de rug en zijn complexheid. Ik weet er helaas door alle ervaringen nu genoeg van.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:41

sneppie schreef:
Citaat:

Hoeft niet, kan ook door een verkeerde ligging in de baarmoeder zijn.
Of de erfelijkheid kan een rol spelen, ook kan de aandoening te wijten zijn aan een verkeerde rijtechniek. De achterhand stuwt te weinig en het paard loopt ‘niet aan de hand’. De wervel- kolom ‘hangt door’ en de irritatie begint. Om de pijn te verzachten zal het paard het onderplaatsen van de achterhand en het opbollen van de rug willen voorkomen.

Bedoel je niet draagt te weinig?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:42

Bijzonder interessant artikel. Jammer dat het zo kort is. Ik had er graag meer van gelezen of zelfs bij de lezing aanwezig geweest. Gelukkig lijkt mijn paard nergens last van te hebben, maar ik ken toch wel 2 paarden die KS hebben. Heb de link doorgestuurd.
Zeer interessant. Bedankt voor het posten!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:03

sneppie schreef:
ook kan de aandoening te wijten zijn aan een verkeerde rijtechniek. De achterhand stuwt te weinig en het paard loopt ‘niet aan de hand’. De wervel- kolom ‘hangt door’ en de irritatie begint. Om de pijn te verzachten zal het paard het onderplaatsen van de achterhand en het opbollen van de rug willen voorkomen.

Het artikel zegt nou juist dat het altijd aangeboren is, maar dat dit bij het rijden pas naar voren komt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 14:11

Agossie schreef:
Bijzonder interessant artikel. Jammer dat het zo kort is. Ik had er graag meer van gelezen of zelfs bij de lezing aanwezig geweest. Gelukkig lijkt mijn paard nergens last van te hebben, maar ik ken toch wel 2 paarden die KS hebben. Heb de link doorgestuurd.

Ik kan proberen wat meer informatie op te vragen over de lezing als jullie dat interessant vinden.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:27

Erg intressant, ben benieuwd of er ooit een specifieke methode komt voor de genezing van paardenruggen.

Helaas heb ik ook erg veel ervaring met rugblessures bij mijn paard.. Reden spanning en een verkeerd zadel. Een rontgenscan van de rug is trouwens ook niet bij alle klinieken mogelijk, denk dat dat ook wel een verklaring is voor zo weinig onderzoek daarvan bij de aanschaf van een paard. En pijnlijke spieren in de rug kan je ook niet zien op een rontgenscan.. Het blijft allemaal vrij lastig denk ik.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:30

Cayenne schreef:
Agossie schreef:

Ik kan proberen wat meer informatie op te vragen over de lezing als jullie dat interessant vinden.

Graag! ik vind deze info wel erg summier en zou er graag wat meer over lezen.

daf88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:12

Veel paarden hebben idd last van hun ruggetjes. Waarom nemen ze dat niet mee met de keuring?

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:43

mijn paard heeft ook ks.
daar zijn we vorig jaar augstus achter gekomen.. ze wilde niet meer liep stijf en was enorm boos tijdens poetsen en opzadelen. (zit ook precies op de plek waar mijn zadel ligt)
nu is mijn zadel aangepast waardoor ik mijn paard niet meer in de weg zit en mijn paard is een paar keer behandeld door ostheopaat. nu loop ze super door (wat ik denk) afwisselende training, lekker vrij aan de longe lopen en goed van achter naar voren te rijden.
ik moet echt toegeven, ik heb een heel ander paard nu.

nu zit ik alleen wel met de twijfel of ik haar zou laten dekken of niet omdat het niet duidelijk is of ks erfelijk is,, dus daar gaan we nog even over na denken,,

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:02

tamary schreef:
?

Waarbij denk ik wel belangrijk is om op te merken dat luchtzuigen een uiting is van onderliggende pathologie, zoals maagproblemen, en KS niet. Vooruitgang, tja erkenning hiervan wel als dat leidt naar gerichter fokken.

martine2610

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:13

Bij mijn merrie is ook KS ontdekt ca 1,5jr geleden. Het kwam neer op een rugoperatie, (waar ze wel terughoudend over waren, omdat ze erg eenkennig is, ivm de medische behandeling) of einde verhaal.
door diverse dingen veranderd te hebben: het geven van moody mare, ander zadel, minder bix, meer muesli, liet ze na ca 3 weken geen reactie meer zien, dus kliniek blij, ik blij....gestopt met het traject van een operatie.....Dankzij behandeling van een hele goede fysiotherapeute (die de KS overigens ontdekt heeft, later bevestigd door foto's) gerichte afwisselende training en goede instructie, gaat het super met haar!! we zijn er nog niet, maar gaan nog steeds stapjes vooruit. Heel vaak worden paarden als dwars en stout gezien, terwijl ze heel duidelijk iets aangeven.....

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:25

LDRD schreef:
sneppie schreef:
ook kan de aandoening te wijten zijn aan een verkeerde rijtechniek. De achterhand stuwt te weinig en het paard loopt ‘niet aan de hand’. De wervel- kolom ‘hangt door’ en de irritatie begint. Om de pijn te verzachten zal het paard het onderplaatsen van de achterhand en het opbollen van de rug willen voorkomen.

Het artikel zegt nou juist dat het altijd aangeboren is, maar dat dit bij het rijden pas naar voren komt.

Bij mijn paard is het ook aangeboren maar door een andere aandoening aan het licht gekomen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:45

Cayenne schreef:
Agossie schreef:

Ik zou er ook heel graag wat meer over willen lezen. Het zou heel fijn zijn als je dat zou kunnen regelen. :j

marjoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:52

dieren zouden moeten kunnen praten :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:55

Veel paarden lopen met pijn
de verzorgpaarden worden regelmatig behandeld en worden dingen bv recht gezet. bv ook de rug wervels en de staart wervel enz enz
Verschilt vaak en we zien ook echt verbetering! Paarden lopen stukken beter met de wedstrijden echt een vooruitgang

Veel mensen klijken niet verder maar heb je een probleem met je paard kijk dan echt eens verder waar komt het vandaan enz.
Het kost wat maar de vrouw komt nu regelmatig en de paarden hebben er echt profijt van.

als paarden inderdaad konden praten was het allemaal veeeeelll makkelijker geweest ;)
Tenminste als het om pijn of blessures gaat.
Met aan het werk gaan kon het wel eens wat moeilijker worden haha

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:01

DDW1190 schreef:
Cayenne schreef:
http://www.bokt.nl / http://www.thehorse.com

"Rugpijn is nog steeds een van de grootste mysteries op het gebied van medische kennis van paarden," aldus Kent Allen tijdens een lezing voor paardentherapeuten in het Amerikaanse San Antonio, Texas. Allen is eigenaar en arts op de Equine Imagining Clinic in Virginia. Volgens hem wordt de diagnose "rugpijn" nog steeds ernstig onderschat bij wedstrijdpaarden.

Helemaal mee eens! :)
Het is jammer dat er met een keuring niet na de rug word gekeken! Maar meestal alleen na de benen!

Bij de meeste DA hoef je echt niet aan te komen met rugproblemen, die kijken niet verder dan de benen. Erg maar waar!

Ben het helemaal eens met het dikgedrukte gedeelte in de quote.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:27

Ik zou ook graag meer informatie willen, vind het erg interessant :)

Je moet maar eens naar een keuringsrapport kijken, ze kunnen een paard met een normaal keuringsrapport (een normale keuring dus) niet eens afkeuren op de rug.
Ik heb toch de dierenarts, die ook osteopaat is, de hele rug en alles na laten kijken, maar 'officieel' kan dat niet dacht ik. Maar ik weet ook niet of je er heel blij van zou worden als ze dat veranderen, want ik denk dat er dan niet meer zo enorm veel paarden goed door de keuring komen..
Want menn, wat lopen er veel paarden met problemen rond..