Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cayenne schreef:http://www.bokt.nl / http://www.thehorse.com
"Rugpijn is nog steeds een van de grootste mysteries op het gebied van medische kennis van paarden," aldus Kent Allen tijdens een lezing voor paardentherapeuten in het Amerikaanse San Antonio, Texas. Allen is eigenaar en arts op de Equine Imagining Clinic in Virginia. Volgens hem wordt de diagnose "rugpijn" nog steeds ernstig onderschat bij wedstrijdpaarden.
Cayenne schreef:Beide veterinairen waren het er over eens dat de aandoening "kissing spines" al vanaf de geboorte aanwezig is. De plek van de laesie kan veranderen of tijdelijk verdwijnen, maar de aandoening begint bij vrijwel alle paarden in dezelfde mate. Volgens Benoit en Allen denken veel eigenaren echter dat het probleem op jonge leeftijd onstaat wanneer het paard aan het werk wordt gezet. Dit komt omdat de paarden door de belasting van het werk de pijn beginnen te voelen die zo kenmerkend is voor kissing spines.
LDRD schreef:Cayenne schreef:Beide veterinairen waren het er over eens dat de aandoening "kissing spines" al vanaf de geboorte aanwezig is. De plek van de laesie kan veranderen of tijdelijk verdwijnen, maar de aandoening begint bij vrijwel alle paarden in dezelfde mate. Volgens Benoit en Allen denken veel eigenaren echter dat het probleem op jonge leeftijd onstaat wanneer het paard aan het werk wordt gezet. Dit komt omdat de paarden door de belasting van het werk de pijn beginnen te voelen die zo kenmerkend is voor kissing spines.
Opmerkelijk.
Citaat:Dat zou suggereren dat kissing spines een aangeboren en dus mogelijk erfelijke aandoening is, net als bv ocd en in sommige gevallen luchtzuigen. Is dat nu vooruitgang in de fokkerij?
sneppie schreef:Citaat:Dat zou suggereren dat kissing spines een aangeboren en dus mogelijk erfelijke aandoening is, net als bv ocd en in sommige gevallen luchtzuigen. Is dat nu vooruitgang in de fokkerij?
Hoeft niet, kan ook door een verkeerde ligging in de baarmoeder zijn.
Of de erfelijkheid kan een rol spelen, ook kan de aandoening te wijten zijn aan een verkeerde rijtechniek. De achterhand stuwt te weinig en het paard loopt ‘niet aan de hand’. De wervel- kolom ‘hangt door’ en de irritatie begint. Om de pijn te verzachten zal het paard het onderplaatsen van de achterhand en het opbollen van de rug willen voorkomen.
sneppie schreef:ook kan de aandoening te wijten zijn aan een verkeerde rijtechniek. De achterhand stuwt te weinig en het paard loopt ‘niet aan de hand’. De wervel- kolom ‘hangt door’ en de irritatie begint. Om de pijn te verzachten zal het paard het onderplaatsen van de achterhand en het opbollen van de rug willen voorkomen.
Agossie schreef:Bijzonder interessant artikel. Jammer dat het zo kort is. Ik had er graag meer van gelezen of zelfs bij de lezing aanwezig geweest. Gelukkig lijkt mijn paard nergens last van te hebben, maar ik ken toch wel 2 paarden die KS hebben. Heb de link doorgestuurd.
Zeer interessant. Bedankt voor het posten!
Cayenne schreef:Agossie schreef:Bijzonder interessant artikel. Jammer dat het zo kort is. Ik had er graag meer van gelezen of zelfs bij de lezing aanwezig geweest. Gelukkig lijkt mijn paard nergens last van te hebben, maar ik ken toch wel 2 paarden die KS hebben. Heb de link doorgestuurd.
Ik kan proberen wat meer informatie op te vragen over de lezing als jullie dat interessant vinden.
tamary schreef:Dat zou suggereren dat kissing spines een aangeboren en dus mogelijk erfelijke aandoening is, net als bv ocd en in sommige gevallen luchtzuigen. Is dat nu vooruitgang in de fokkerij?
?
LDRD schreef:sneppie schreef:ook kan de aandoening te wijten zijn aan een verkeerde rijtechniek. De achterhand stuwt te weinig en het paard loopt ‘niet aan de hand’. De wervel- kolom ‘hangt door’ en de irritatie begint. Om de pijn te verzachten zal het paard het onderplaatsen van de achterhand en het opbollen van de rug willen voorkomen.
Het artikel zegt nou juist dat het altijd aangeboren is, maar dat dit bij het rijden pas naar voren komt.
Cayenne schreef:Agossie schreef:Bijzonder interessant artikel. Jammer dat het zo kort is. Ik had er graag meer van gelezen of zelfs bij de lezing aanwezig geweest. Gelukkig lijkt mijn paard nergens last van te hebben, maar ik ken toch wel 2 paarden die KS hebben. Heb de link doorgestuurd.
Ik kan proberen wat meer informatie op te vragen over de lezing als jullie dat interessant vinden.
DDW1190 schreef:Cayenne schreef:http://www.bokt.nl / http://www.thehorse.com
"Rugpijn is nog steeds een van de grootste mysteries op het gebied van medische kennis van paarden," aldus Kent Allen tijdens een lezing voor paardentherapeuten in het Amerikaanse San Antonio, Texas. Allen is eigenaar en arts op de Equine Imagining Clinic in Virginia. Volgens hem wordt de diagnose "rugpijn" nog steeds ernstig onderschat bij wedstrijdpaarden.
Helemaal mee eens!
Het is jammer dat er met een keuring niet na de rug word gekeken! Maar meestal alleen na de benen!