Anky van Grunsven wint in Salzburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Anky van Grunsven wint in Salzburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 14:34

http://www.knhs.nl

Afbeelding
Archiefbeeld: Anky & Salinero
Foto: www.sjoert.com
Tijdens de internationale dressuurontmoeting in Salzburg heeft Anky van Grunsven met de inmiddels 17-jarige Salinero zowel de Grand Prix op vrijdag als de Kür op zondag winnend weten af te sluiten. "In de Grand Prix liep Salinero zeer goed. De Kür was niet vlekkeloos, maar toch ga ik met een goed gevoel huiswaarts".

In beide wedstrijden eindigde de Duitse Anja Plönzke met Le Mont d'Or op de tweede plaats, terwijl de Japanse Yuko Kitai met Golden Coin derde werd. Rabo Talenten teamlid Diederik van Silfhout, die aan deze twee wedstrijden deelnam met Ruby, eindigde in de Grand Prix op de zevende en in de Kür op de achtste plaats.

In de Grand Prix op vrijdag lieten Van Grunsven en Salinero sterke traversalen naar links en rechts zien, terwijl ook de uitgestrekte draf er eentje was om in te lijsten. De piaffe werd zeer goed uitgevoerd, terwijl de overgangen van piaffe naar passage eveneens zeer goed werden gereden. Voor de zit en inwerking van de ruiter kreeg Anyk vele negens van de juryleden. "In de Grand Prix ging het zeer goed, maar in de Kür kon ik dat niet vasthouden. Zo gingen de changementen om de pas kapot en kwam ik in de zigzag niet mooi uit. Maar bedenk daarbij even dat ik Salinero gedurende twee jaar niet heb gestart in een Kür op een indoorwedstrijd, dus moet ik me de Kür op muziek van Wibi Soerjadi toch weer wat meer eigen maken", aldus Van Grunsven.
De amazone uit Erp had haar nieuwe paard I.P.S. Upido ook meegenomen naar Salzburg om hem te laten wennen aan een internationale wedstrijd. "Beide paarden hebben er aan bijgedragen dat ik met een tevreden gevoel huiswaarts keer, maar ook dat ik het nodige huiswerk heb te verrichten", aldus de amazone. Over een mogelijk derde optreden van Salinero op het Olympische strijdtoneel is Van Grunsven afwachtend. "Ik realiseer me dat Bonfire 17 was toen we in Sydney goud wonnen. Salinero is volgend jaar 18 en zoals hij nu aanvoelt is Salinero topfit, maar het is een paard, dus is het afwachten hoe fit hij blijft. Ik zie het allemaal wel", vertelde Anky.

Diederik van Silfhout begon met Ruby sterk aan de Grand Prix, maar moest accepteren dat de eerste piaffe iets minder sterk werd uitgevoerd, terwijl de passage op de middellijn wel zeer fraai werd uitgevoerd. In de Grand Prix eindigde Van Silfhout op de zevende plaats. "In de Kür liep het voor mijn gevoel goed. De piaffe en passage werden veel energieker gereden. In de piaffe bleef Ruby mooi op de plaats en in de passage trok zij er stevig aan. Jammer was dat ze in de galopreprise even terugviel in draf. Dat kostte veel punten, maar wat me nog meer punten kostte was dat de eners de mist in gingen. Ik poogde ze te herstellen, maar ook de tweede maal maakten we fouten", aldus Van Silfhout.

Meer info zie: http://www.horsedeluxe.at

Uitslag Kür (zo):

1) Anky van Grunsven - Salinero (Salieri x Lungau) - 79.025%
2) Anja Plönzke (Dui) - Le Mont d'Or (Landjuwel Gold x Wie Weltmeyer) - 76.050%
3) Yuko Kitai (Jap) - Golden Coin - 73.425%
8) Diederik van Silfhout - Ruby (Gribaldi x Landwind II) - 67.975%

Uitslag Grand Prix (vr):

1) Anky van Grunsven - Salinero - 78.149%
2) Anja Plönzke - Le Mont d'Or - 72.085%
3) Yuko Kitai - Golden Coin - 68.617%
7) Diederik van Silfhout - Ruby - 67.234%

Donkerblauw

Re: Anky van Grunsven wint in Salzburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:35

Leuk voor Anky, dat het rijden met Salinero zo fijn gaat. :D
Ze heeft iedere keer wel een flink puntenverschil met de nummer 2 zeg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:37

Knap na een stop van twee jaar! Proficiat Anky.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:38

Toppie hoor!

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:41

Top!

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:46

Super van Anky en Salinero! :D

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:46

Jeeej super! Ze zijn weer goed op weg :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:51

Super gedaan en inderdaad heel gaaf voor haar dat het weer zo lekker gaat met Salinero :j

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:52

Super zeg!
Prachtige foto ook! :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 14:53

_/-\o_ Super combinatie die twee! Wat een gave comeback! :))

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:06

Wat fijn zeg voor anky! :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:07

Heet ze tegenwoordig Anyk? :P

Citaat:
Voor de zit en inwerking van de ruiter kreeg Anyk vele negens van de juryleden.

Tis haar gegund hoor :j

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:20

Super leuk dat Salinero nog zo fit is! En ja, net als wat ze zegt, we zien het wel! Ben benieuwd hoe het de komende maanden gaat met Salinero, en Upido. Toch wel fijn dat ze een opvolger op stal heeft staan, voor het geval salinero niet meer fit is!

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:23

mooie foto, en een mooi come back :j

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:25

Wat heerlijk voor Anky dat het zo goed gaat,zo zie je maar dat ook een rustperiode voor een paard een goede uitwerking kan hebben!Toppers!!

ooteketo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:39

Wat fijn om te horen dat het zo goed gaat met Salinero :D

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:45

Geweldig dat ze hem weer zo goed aan het lopen heeft en weer met de top mee kan draaien! Vond het er ook heel goed uit zien.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:45

Top hoor :D

clue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:48

goedzo :D

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:04

Super! :):)

iilovemc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:08

Super goed :D

kwpener

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:32

helemaal top :D

vessuvius

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:37

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:51

Ja helemaal foutloos was het niet en wat er nou bij 3:25 gebeurde....stuurfoutje :=
Ook de afwerking van de galopsappuyementen mag wat vloeiender en haar handjes wat lager,maar toch echt een hele goede comeback en ze hebben er beide lol in,Sali werd steeds heter volgens mij aan de 1serie te zien en Anky moest ook even afblazen na de proef haha leuk +:)+

Aangezien ik niet zo'n Adelinde+Parzival fan ben is het toch fijn om Anky op haar topper terug te zien deze combi spreekt me meer aan! *\o/*

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:58

Heeft iedereen hier gekeken?? Want dit kunnen jullie toch niet serieus menen dat het zo goed was.
Zou Salinero zich trouwens net als Totilas verstapt hebben? Ze kwam immers op een heel braaaaf paard voor de prijsuitreiking binnen, die achteraf zelfs niet braaf genoeg bleek voor haar....
Sorry hoor, maar dan ga je toch wel af. Leuk morgen in de krant op een vreemd paard...! Erg geloofwaardig!
We kunnen wel concluderen dat de uitslag al bekend was voordat iedereen überhaupt al gereden had.
De concurrentie was "enorm": het leek me meer een B-kader-niveau.
Het was een wanvertoning en je kunt je afvragen of die juryleden nog wel serieus te nemen zijn.
Grove uitvoeringsfouten (zelfs bijna bij de jury op schoot) en over de rest maar te zwijgen: geen ontspanning, laatstaan dat er ook maar enige sprake was van losgelatenheid in het gehele lijf en mentale ontspanning was er al helemaal niet.
Voortdurend taktfouten, achterbeen achter massa, niet stilstaan bij het halthouden, een achteroverhangende amazone die alle kracht bij moest zetten om de "controle te bewaren". Geen lichtheid, maar dat zijn we gewend.
Waar gaat het over? Is dit werkelijk wat we willen zien en dan nog beloond worden met 79%??
Hoe geloofwaardig zijn die juryleden?
En dan die als nummer 2 eindigde, die Oostenrijkse?! Om je dood te schamen.
Er was er in míjn optiek maar één amazone die het fantastisch deed, de Zwitserse Elisabeth.
Een proef zónder taktfouten, zo vloeiend van Piaffe naar Passage of terug. Het énige paard dat zich niet mechanisch bewoog, die niet hoefde "na te denken over hoe hij zijn benen neer moest zetten" in de Piaffe en de Passage (de Belg probeerde het ook juist te doen). Lichtheid en ongedwongenheid, innerlijke tevredenheid (mentale ontspanning) bij het paard. Gek toch dat zij het paard wel op een eerlijke manier onder controle kon houden.
Maar wel een echte Rubinstein. Bewegingstechnisch (of moet ik zeggen foktechnisch) moest hij inboeten, "gooit hij zijn benen minder weg". Dus, hoe knap van deze amazone. Maar dat is mijn persoonlijke mening.