Eric van der Vleuten is VDL Groep Utascha SFN kwijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Eric van der Vleuten is VDL Groep Utascha SFN kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 09:44

* http://www.knhs.nl

Springruiter Eric van der Vleuten moet afstand doen van zijn toppaard Utascha. Het springpaardenfonds Nederland (SFN), eigenaar van het dier, heeft besloten dat er een andere ruiter moet worden gevonden. Dat werd bekend na een gesprek tussen Van der Vleuten en de voorzitter van de directie van het fonds, Gerrit Jan Swinkels.

Wie het paard gaat berijden is nog niet bekend. Voorlopig wordt de 10-jarige merrie overgebracht naar de stallen van Jeroen Dubbeldam, de olympisch kampioen van 2000. Het SFN sprak zijn grote waardering uit voor de wijze waarop Van der Vleuten de belangen van het paard voor ogen ,,heeft gehad en gehouden''.

Van der Vleuten was teleurgesteld, zo zei Swinkels. ,,Voor elke ruiter is het natuurlijk een droom naar Londen te gaan. Toch is het altijd duidelijk geweest dat wij als fonds de vrijheid hebben deze beslissing te nemen. Dat wist Eric ook. Hij heeft het geweldig gedaan, maar toch vinden wij hem niet de juiste man om het traject voort te zetten.''

Swinkels: ,,Als fonds hebben we vijf deskundigen, die in dit opzicht bepalen wat er moet gebeuren. Die hebben heel kritisch richting Londen gekeken en gezegd dat deze stap nodig was. Na 1 januari mogen ruiters niet meer van paard wisselen als ze nog voor de Olympische Spelen in aanmerking willen komen. Daarom moesten we het nu doen.''

Daarop besloot Van der Vleuten ook meteen afstand te doen van het dier. Swinkels: ,,Wat ons betreft had hij Utascha mogen houden tot we een andere ruiter hadden gevonden. Eric wilde nu echter de verantwoordelijkheid niet meer. Dat kunnen wij ook accepteren. Dubbeldam is een mooie tussenoplossing. Hij kan met alle paarden goed overweg. En ja, in beginsel heeft hij al een paard voor Londen.''

De vorige maand bracht Van der Vleuten Utascha nog uit op de Europese titelstrijd in Madrid. De combinatie kwam daar zwaar ten val. In een eerste reactie zei Van der Vleuten zelfs te overwegen zijn loopbaan te beëindigen. Swinkels: ,,Die gebeurtenis daar heeft niet meegespeeld in onze overwegingen. Dat was een incident.''

Klik hier voor het officiele persbericht.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:45

:oo Serieus! Dat had ik niet verwacht.... de val op het EK zal er vast mee te maken hebben gehad! Of gaat Eric toch stoppen?
Laatst bijgewerkt door rowo op 14-10-11 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:46

Is het over de kop gaan een aanleiding hiervan? Vertrouwenskwestie? Of gaat Vleut er nu wel mee stoppen?

Dany94

Re: Eric van der Vleuten is VDL Groep Utascha SFN kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:55

Zo dit had ik ook niet verwacht, Eric gaat toch niet stoppen hea...

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:12

Niet aan zien komen.... -O- Ben benieuwd wat hier de aanleiding van is geweest, en hoop niet dat Vleut er nu mee gaat stoppen..... En het nieuwschierige in mij vraagt zich af: wie wordt de nieuwe ruiter....?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:17

Wat een schijnheilig persbericht zeg. Hup gooi gewoon de wereld in wie de nieuwe ruiter wordt, ben je ook van het gespeculeer af en krijg je geen scheve gezichten

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:20

wauw, die zag ik niet aankomen, ook ik ben erg benieuwd naar de aanleiding.

Laten we hopen dan eric er niet mee stopt.

verder sluit ik me bij je aan Amaryllis

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:35

Joolien schreef:
Is het over de kop gaan een aanleiding hiervan? Vertrouwenskwestie? Of gaat Vleut er nu wel mee stoppen?

Ik denk dat die val zeker heeft meegespeeld.. was behoorlijk heftig. Ik verwacht dat hij nog niet gaat stoppen maar zeker weten we dat nog niet.

Verder vindt ik het geen schijnheilig bericht, gewoon duidelijk (wellicht om speculatie te voorkomen).. de ruiter is gewoon nog niet bekend. We wachten wel af.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:36

En waarom gaat Utascha naar Jeroen Dubbeldam toe?? Lijkt me ook erg voor de hand liggend .. ^)

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:37

Ik denk dat voorlopig toch ook wel vast is niet..

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:38

Zo zo...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:41

zo heeft Jeroen een opvolger als Simon verkocht is :)*
dat "voorlopig " zal wel een mooi excuus zijn om het paard uit te testen en kijken of de klik er is

ik vind het zoooooooooo ontzettend jammer voor Eric , heeft zoveel werk en vertrouwen in die merrie gestopt om haar tot dit topniveau te brengen en dan wordt je na een valpartij - die tenslotte aan iedereen kan overkomen - aan de kant geschoven , althans zo komt het over bij mij

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:46

nou idd besita!

krijg er best een naar gevoel bij!
zonde voor erik, ik hoop dat hij nu niet gaat stoppen!

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:50

besita schreef:
ik vind het zoooooooooo ontzettend jammer voor Eric , heeft zoveel werk en vertrouwen in die merrie gestopt om haar tot dit topniveau te brengen en dan wordt je na een valpartij - die tenslotte aan iedereen kan overkomen - aan de kant geschoven , althans zo komt het over bij mij

Dat lijkt me een voorbarige uitspraak.. Het lijkt me eerder dat Eric zelf deze beslissing heeft genomen.
En daarbij; als je als springruiter (net als bij dressuur) een paard van een ander rijdt dan is de kans aanwezig dat je op enig moment moet switchen van paard. Hoort gewoon bij het vak zou ik zeggen.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:52

vind het een beetje vreemd het paard bij van der vleuten weg te halen terwijl er nog geen alternatief is. en ik dacht ook dat er na het ek bekend is gemaakt dat utasha zeker niet weg zou gaan, of ligt dat nou aan mij?

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:56

Ik zou graag het officiële persbericht willen lezen. Deze kan ik niet vinden op de SFN site...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:58

Nee he? -O- Bah, wat verschikkelijk naar voor Van der Vleuten! Ik denk dat het ongeluk echt heel zwaar heeft megewogen, aangezien EvdV haar naar dit niveau heeft gebracht. Dit moet haast wel hard zijn aangekomen bij hem :\

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:58

Op de site van de KNHS stond dat Eric erg teleurgesteld was over de beslissing van SFN. Dus ijkt mij dat dit niet in overeenstemming is gebeurd.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:59

Tafje schreef:
besita schreef:

Dat lijkt me een voorbarige uitspraak.. Het lijkt me eerder dat Eric zelf deze beslissing heeft genomen.
En daarbij; als je als springruiter (net als bij dressuur) een paard van een ander rijdt dan is de kans aanwezig dat je op enig moment moet switchen van paard. Hoort gewoon bij het vak zou ik zeggen.

"In een verklaring stelt de directie van het Springpaardenfonds dat zij erop toe dient te zien dat er sprake is van de beste combinatie van ruiter en paard. Kennelijk was hiervan, in het geval van Utascha en Van der Vleuten, niet langer sprake.

"

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 10:59

_lautje_ schreef:
Op de site van de KNHS stond dat Eric erg teleurgesteld was over de beslissing van SFN. Dus ijkt mij dat dit niet in overeenstemming is gebeurd.

nee inderdaad :\

http://www.knhs.nl/news.asp?ID=22859
Laatst bijgewerkt door besita op 14-10-11 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:00

Jeetje wat sneu. Vraag me af wat nou de echte reden is dat Utascha bij Eric weggaat.
Misschien omdat hij eerst aangaf te willen stoppen ofzo? Dat ze sowieso al nadachten over een nieuwe ruiter? Of die val? Dat ze dat Eric verwijten ofzo?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:00

Idd, zie deze link:

http://www.knhs.nl/news.asp?id=22854

Lijkt me dus niet dat het een vrijwillige keuze was van Eric van der Vleuten. Ontzettend sneu na al het werk dat hij in dat paard gestoken heeft.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:01

Ziolette schreef:
Lijkt me dus niet dat het een vrijwillige keuze was van Eric van der Vleuten. Ontzettend sneu na al het werk dat hij in dat paard gestoken heeft.

Ja dat is altijd zo als je paarden van anderen rijdt. Is vaak heel ondankbaar werk. :)

rowo

Hier staat nu nog wat meer bij... extra tekst is dit:

Citaat:
Van der Vleuten was teleurgesteld, zo zei Swinkels. ,,Voor elke ruiter is het natuurlijk een droom naar Londen te gaan. Toch is het altijd duidelijk geweest dat wij als fonds de vrijheid hebben deze beslissing te nemen. Dat wist Eric ook. Hij heeft het geweldig gedaan, maar toch vinden wij hem niet de juiste man om het traject voort te zetten.''

Swinkels: ,,Als fonds hebben we vijf deskundigen, die in dit opzicht bepalen wat er moet gebeuren. Die hebben heel kritisch richting Londen gekeken en gezegd dat deze stap nodig was. Na 1 januari mogen ruiters niet meer van paard wisselen als ze nog voor de Olympische Spelen in aanmerking willen komen. Daarom moesten we het nu doen.''

Daarop besloot Van der Vleuten ook meteen afstand te doen van het dier. Swinkels: ,,Wat ons betreft had hij Utascha mogen houden tot we een andere ruiter hadden gevonden. Eric wilde nu echter de verantwoordelijkheid niet meer. Dat kunnen wij ook accepteren. Dubbeldam is een mooie tussenoplossing. Hij kan met alle paarden goed overweg. En ja, in beginsel heeft hij al een paard voor Londen.''

De vorige maand bracht Van der Vleuten Utascha nog uit op de Europese titelstrijd in Madrid. De combinatie kwam daar zwaar ten val. In een eerste reactie zei Van der Vleuten zelfs te overwegen zijn loopbaan te beëindigen. Swinkels: ,,Die gebeurtenis daar heeft niet meegespeeld in onze overwegingen. Dat was een incident.''

Laatst bijgewerkt door rowo op 14-10-11 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

besita schreef:
_lautje_ schreef:

nee inderdaad :\

Helemaal mee eens