Antwoorden op vragen aan springruiter Jur Vrieling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Antwoorden op vragen aan springruiter Jur Vrieling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 12:41

* Nieuwsredactie
Cayenne.

Afbeelding
Jur Vrieling en VDL Bubalu.
foto: http://www.sjoert.com

Een aantal weken geleden vroegen we jullie om vragen te stellen aan internationaal springruiter Jur Vrieling.
Wij kozen een aantal vragen van bokkers uit die we aan Jur hebben voorgelegd.
Hieronder kun je zijn antwoorden lezen op jullie vragen:

Welke training doe jij het meest met jonge onervaren paarden?

"Bij jonge paarden is vooral het werk over balkjes erg belangrijk. Een enkele keer pakken we ook een sprong over de cavaletti mee, maar over het algemeen is het vooral balkjes op de grond leggen en meters maken. We beginnen vaak in draf en gaat dit goed, dan proberen we het in galop. In eerste instantie liggen de balkjes ver uit elkaar zodat het paard in de tussentijd zijn balans makkelijker kan vinden, maar wanneer het paard meer ervaren raakt, leggen we de balkjes steeds dichter bij elkaar zodat het ook in drie galopsprongen kan. Soms bouwen we een heel parcours dat enkel uit grondbalken bestaat. Op die manier krijgen ze vertrouwen, ervaring en leren ook om te changeren en in de goede galop neer te komen."

Hoe herken je een topper op jonge leeftijd? Welke eigenschappen zijn voor jou doorslaggevend?

"Dit is echt een moeilijke vraag. Ik kijk natuurlijk wel naar het exterieur: Hoe is het paard gebouwd. Heeft het een krom of mooi recht achterbeen. Heeft het dier wel een goede rug. Het exterieur geeft echter niet perse de doorslag. Soms is een paard niet helemaal perfect gebouwd maar kan het wel erg goed springen. We laten een potentieel talentvol paard dan ook altijd losspringen om te kijken of ze over techniek beschikken en makkelijk kunnen galopperen. Vooral het makkelijk kunnen galopperen erg belangrijk.

Tijdens het losspringen letten we er op of het paard na de sprong al zelf het talent toont om goed te changeren over grondbalkjes of in de goede galop terecht komt na de sprong. We zien ook graag dat ze uit zichzelf over springen naar de goede galop en ze mogen niet te vaak overkruisd zitten na de landing. Het belangrijkste is natuurlijk een goed karakter."

Er zijn veel dressuurruiters en amazones die de omschakeling willen maken naar fanatiek springen. Hoe kunnen zij hun dressuurpaard en zichzelf het beste voorbereiden?

"Bij deze vraag kom ik eigenlijk weer terug op de eerste vraag. Het belangrijkste voor een jong paard is om op de eigen benen te blijven lopen. Wanneer een paard dressuurmatig goed voor elkaar is, dan zal het springen automatisch ook wat makkelijker gaan.
Het is vooral heel belangrijk om te kunnen schakelen. Wij springen dan ook niet met een jong paard voor het dressuurmatig goed voor elkaar is."

Sommige mensen hebben last van lichte hoogtevrees tijdens het springen. Heb je misschien een tip voor deze mensen om rustiger in het hoofd te worden zodat ze er aan durven blijven te rijden?

"Het belangrijkste is controle houden. Hoe meer controle je hebt over de situatie, hoe beter het rijden gaat. Dan ben je ook automatisch beter voorbereid op wat er komen gaat. Begin niet met het springen van hogere hindernissen als je een paard hebt waarvan je niet zeker bent dat het dier goed aan de hulpen staat. Vooral het schakelwerk is hier weer heel belangrijk, dus oefen net zolang tot je paard dit goed kent.

Begin pas met de hogere hindernissen wanneer je je paard ook op de lage sprongen goed voor elkaar hebt. Hoe meer controle je hebt op de lage hindernissen, hoe minder stress je zelf hebt en (onbewust) overbrengt op je paard. Oefen alleen de hoogte waarbij je je zelf comfortabel voelt. Ga geen sprongen van 1.30m oefenen wanneer je dit eigenlijk niet durft, maar een ander zegt dat je dit moet proberen. Doe het ook niet om indruk te willen maken op anderen. Ga alleen zo hoog als waar jij je zelf plezierig bij voelt en wat je paard aan kan."
Afbeelding
Jur Vrieling en VDL Emmerton.
foto: http://www.hippicture.nl

Hoe train je thuis naar een wedstrijd toe?

"De manier waarop ik mijn paarden thuis richting een wedstrijd train, hangt helemaal van het paard en de leeftijd af. VDL Bubalu en VDL Emmerton springen bijvoorbeeld maar 1 keer per week, en dat is dan meestal alleen maar over in-uitjes en cavaletti. Verder gymnastiseren we hen veel en blijven we altijd trainen op gehoorzaamheid. Je hoeft deze ervaren paarden qua ritme en techniek eigenlijk weinig meer te leren. Vlak voor de wedstrijd laten we ze altijd wel weer iets meer meters maken en rijden we ze vooral dressuurmatig. Bubalu komt bijvoorbeeld drie keer per dag uit zijn box om te worden gereden of wat andere oefeningen te doen. Dat lijkt veel, maar gezien de lichtheid van het werk valt dat alles mee.

De jonge paarden springen twee keer per week, en wanneer ze niet op wedstrijd hoeven soms drie keer per week om ervaring te krijgen. Zij moeten ales nog leren, dus naast het gebruikelijke grondwerk en lage hindernisse, stellen we ze ook bloot aan slootjes en rare hekjes zodat ze alvast aan die gekkigheid kunnen wennen."

Welke oefeningen gebruik jij om de springtechniek van een paard te verbeteren?

"Er zijn verschillende oefeningen, maar een voorbeeld is dat we thuis bij sprongen over een oxer de bovenste balk op de achterste paal vaak twee gaatjes hogen leggen zodat het paard met een mooie boog vanuit de sprong te laten springen. Je ziet op concours vaak een paralelle oxer waarbij de voor en achterbalk van de sprong op evenwijdige hoogte staan, maar om het paard met een mooie boog en vanuit de rug te laten springen, is het voor het paard thuis makkelijker om de achterste balk hoger te leggen zodat ze als het ware meer moeten rijzen. Hierdoor krijgt het paard op den duur ook weer meer vertrouwen."

Hoe kun je het beste oefenen in het zien en inschatten van afstanden?

"Dit is een leuke vraag, want zelf had ik vroeger dus eigenlijk een behoorlijk slecht oog op afstanden schatten. Ik snapte er echt geen hout van! Uiteindelijk heeft het bij mij heel goed geholpen door steeds op 11 meter afstand van de hindernis een balk op de grond te leggen. In eerste instantie sprong ik met die balk steeds lage hindernissen. Uiteindelijk ging de hindernis hoger en sprong ik soms een oxer, maar ik bleef me altijd richten op die balk en op die manier weet je dat er precies 3 galopsprongen passen in die 11 meter. Op die manier leer je ritme maken en afstand schatten.

Wanneer je de beschikking hebt over een ervaren paard, zou ik dat dier gebruiken om jezelf het inschatten van afstanden aan te leren. Een ervaren paard blijft namelijk meestal in hetzelfde ritme lopen en zo leer je op den duur om meekijken en goed schatten. Je went zo je ogen eraan om mee te kijken naar de afstand. Met een jong paard is dit dan ook moeilijker omdat zij niet altijd een constant tempo hebben. Op de manier met het grondbalkje leer je of je langzaam of juist sneller moet gaan om drie galopsprongen te kunnen maken. Zonder de hulp van het balkje kan het nog weleens een andere afstand worden omdat je het uitgangspunt van de drie galopsprongen mist.

Wanneer je het onder de knie begint te krijgen, kun je eens gaan spelen met het balkje: leg het eens op 10 meter of 12 meter neer, waardoor je juist langzaam of sneller moet aanrijden om goed uit te komen. Hierdoor krijg je zelf ook meer vertrouwen.
Blijf het eindeloos herhalen. Op die manier was het voor mij echt het makkelijkste om het te leren."

Hoe kun je een enthousiast paard rustiger krijgen richting de sprong zonder dat ze er al stuiterend op af vliegen?

"Ik kom hier weer terug op de eeuwige grondbalk. Blijf oefenen met het balkje en op den duur houden ze op met het afstormen op de hindernis omdat ze het ritme zullen vinden. Ze leren het zich uiteindelijk vanzelf makkelijk te maken en om afstand in te schatten. Uiteindelijk krijgen ze door dat hard rennen geen nut heeft en dat ze qua galopsprongen altijd uitkomen wanneer ze rustig blijven. Het is en blijft een kwestie van ritme vinden en kilometers maken.
Blijf vooral geduldig en ga vooral niet straffen. Daar bereik je juist het tegenovergestelde mee."

Wat is de grootste blunder die je ooit hebt gemaakt tijdens een wedstrijd?

"Tja, dat was toch wel een verkeerd parcours rijden. Dat komt helaas nog weleens voor, zelfs op dit niveau. Hindernissen tellen is niet altijd even makkelijk in een zwaar parcours. Soms ben ik te geconcentreerd en soms helemaal niet geconcentreerd. Dan is het opeens erg moeilijk om van hindernis 1 tot hindernis 10 te tellen."
Afbeelding
Jur Vrieling en VDL Orame
Foto: http://www.sjoert.com

Als je een springpaard zou mogen kiezen om te rijden tijdens de Olympische Spelen van Londen 2012, welk paard zou je dan kiezen en waarom?

"BMC van Grunsven Simon vind ik echt een droompaard. Hij is heel voorzichtig en ook nog eens ontzettend slim. In mijn ogen is dit echt het beste paard van dit moment in de springsport. Maar met het oog op de Olympische Spelen kies ik voor mijn eigen VDL Bubalu. Ik ben al lange tijd met hem bezig en de planning richt zich nu op de Olympische Spelen van 2012 in Londen. We zijn dus erg geconcentreerd aan het trainen en daardoor zijn we inmiddels een goede combinatie geworden."

Van welk paard uit je carriere heb je het meest gebaald dat deze verkocht werd?

"Dat was zonder twijfel Orame. Hij was altijd mijn maatje. Wanneer ik thuis was of met hem op wedstrijd was, ging ik s'avonds laat altijd nog even bij hem kijken. Ik heb in al die jaren nooit een avond overgeslagen. Toen hij werd verkocht was het dan ook niet eens zo erg vanwege zijn geweldige prestaties, maar vooral omdat het echt mijn vriend was. Dat heeft wel veel pijn gedaan.

Zo lang als ik me kan heugen verkocht mijn vader al paarden, dus je raakt er redelijk aan gewend. Sommige paarden blijven hier tot ze sterven. Een voorbeeld hiervan is Nerina. Zij zal hier blijven tot ze sterft, maar hopelijk gaat dat nog heel lang duren en zal ze ons nog veel vreugde brengen als fokmerrie.

In principe weet je dat paarden altijd weg kunnen gaan, maar bij Orame kwam dat wel heel hard aan."

Van welk paard dat je momenteel onder het zadel hebt verwacht je in de toekomst het meest?

"Ik heb een aantal jonge paarden waar ik veel van verwacht. Flashdance, VDL Zirocco Blue en Wish zijn mijn toekomstpaarden. Wish heb ik pas een paar weken op stal staan maar laat al erg veel talent zien. Ik heb ook veel verwachtingen van VDL Baltic."

Welk moment uit je carriere zul je nooit meer vergeten?

"Dat was toch wel het winnen van de Grote Prijs van Leeuwarden. Er zat ontzettend veel noordelijk publiek op de tribune; mensen uit Groningen, Drenthe en Friesland. Ik woon zelf in Holwierde dus het was bijna een thuisconcours. Het moment van de prijsuitreiking was dan ook heel speciaal. Het duurde een tijdje voor ik de ring binnen kwam en het springstadion leek wel te ontploffen. Iedereen viel me om de hals en de pers stond overal om me heen. Dat was echt een kippenvelmoment en zal ik nooit meer vergeten.

Het winnen van de Superleague-wedstrijd in Dublin vorig jaar was ook erg speciaal. Ons springteam moest absoluut winnen om het jaar erop ook weer mee te mogen doen. Er stond dan ook veel druk op ons en iedereen zat in de stress, maar we wonnen toch de finale en ook die ervaring zal ik nooit meer vergeten."

Hoe zien je toekomstplannen eruit? Ben je van plan om zo lang mogelijk te blijven rijden of wil je je gaan richten op bijvoorbeeld het lesgeven?

"Ik heb nog steeds heel veel plezier in het rijden en bezig zijn met mijn paarden. Ik begin ook steeds meer plezier te krijgen in het lesgeven. Het is altijd fijn om mensen en paarden te begeleiden die erg enthousiast zijn. Mijn eigen rijden blijft voorlopig nog zeker voorop staan en mijn doel voor op het korte termijn is om zoveel mogelijk richting de Olympische Spelen te kunnen trainen. Ik denk voorlopig nog zeker niet aan stoppen.

Zolang ik er de lol van blijf in zien, ga ik vrolijk door."

Met dank aan Jur Vrieling.

Verwant artikel:

[VN] Vragen aan springruiter Jur Vrieling? Stel ze hier!

farahmunda

Re: Antwoorden op vragen aan springruiter Jur Vrieling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:52

Leuk stuk :)
Maar is het niet Zirocco Blue? Ipv met een S?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 12:58

Klopt, dacht dat ik die er al had uitgehaald.
Thanks, is even aangepast :)

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:03

Leuk stukje :). Van die balk op 11 meter vind ik een mooie tip.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:11

Leuk, er zitten inderdaad handige dingen.
En ja hoor, de grondbalk! Haha! :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:19

Leuk en interessant stukje!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:44

Oh wat leuk zeg en ik haal echt flink wat nuttige tips hieruit hoor als "dressuurprikker" die ook graag wil springen maar tegen van alles aan loopt!

Super *\o/*

Wordt dit een serie misschien met volgende keer een andere discipline? Dat zou wel gaaf zijn!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:48

Leuk leerzaam stuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:09

daffodil schreef:
Oh wat leuk zeg en ik haal echt flink wat nuttige tips hieruit hoor als "dressuurprikker" die ook graag wil springen maar tegen van alles aan loopt!

Super *\o/*

Wordt dit een serie misschien met volgende keer een andere discipline? Dat zou wel gaaf zijn!

Van tim lips zijn binnenkort ook nog antwoorden te vinden op de voorpagina. :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:13

Wat een leuk stukje! Maar ik vraag me eigenlijk al een poosje af waar de vragen aan tim lips bijven :o komen die ook nog?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 14:18

Die komen er ook binnenkort aan.
Sommige ruiters zijn nu erg druk en daarom kan het even duren voor er antwoord komt :)

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:19

Leuk om te lezen, de tip met de grondbalk op 11 meter gaan we zeker proberen :D

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:22

Hier zitten idd handige tips tussen +:)+

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:08

Cayenne schreef:
Die komen er ook binnenkort aan.
Sommige ruiters zijn nu erg druk en daarom kan het even duren voor er antwoord komt :)

Oke, op die fiets :)) Het geeft verder niets hoor! Maar ik kijk er zo naar uit :P de penny in mij :=

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:24

Hier zitten zeker handige tips tussen! Vooral omdat ik over een paar maandjes bezig ga met mijn jonge aanwinst met het 'springen'. Eerst lekker de basis van de dressuur goed bevestigen, en dan maar met de grondbalkjes aan de slag! Erg leuk en leerzaam stuk!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:44

Erg leuk stuk zo :j en er staan ook zeker een paar hele goede tips in, ben heel benieuwd naar wat Tim Lips te vertellen heeft :))!

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:19

+:)+ Super veel bruikbare dingen staan erin en leuk dat hij alles beantwoord heeft :) echt fijn ook dat hij hier aan mee wilde werken en moeite in heeft gestokken!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:44

Leuk stuk! Met interessante antwoorden :)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:49

Heel leuk stuk! Leuk om ook eens te lezen hoe hij zijn jonge paarden een 'parcours' leert :) .

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:19

Handige tips en een leuk stuk! Bedankt!

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:24

Leuk dat hij hieraan mee wilde werken.
Het is inderdaad een erg leuk en leerzaam stuk geworden.
Ben ook erg benieuwd naar de tips & tricks van Tim Lips.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:07

Wat leuk dat een ruiter als Jur Vrieling hieraan wilde meewerken! :) Ik heb bij Jur Vrieling altijd het idee gehad dat het een fijne africhter is. Ik vind zijn antwoorden dat ook erg leerzaam en leuk om te lezen :)