Sportredactie redt draver van de slacht *video*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Sportredactie redt draver van de slacht *video*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 11:45

http://www.horses.nl

De sportredactie van Omrop Fryslân redde afgelopen weekend een jaarlingdraver van de slacht. Het paard Derek Buitenzorg werd vrijdag tijdens de jaarlijkse veiling van de drafbaan in Wolvega voor een bedrag van slechts 100 euro verkocht aan een handelaar, waarmee het vrijwel zeker was dat het dier naar de slacht zou gaan. Toen veilingmeester Hans Sinnige dit verhaal zondag in het sportprogramma van Omrop Fryslân Radio vertelde, kwam de redactie in actie. Voor € 250 kochten zij het paard over.

De anderhalf jaar oude draver komt op stal bij Eelke Kruis. Daar wordt het dier getraind en opgeleid voor de baan. De opleiding tot draver duurt ongeveer twee jaar. Via internet, radio, tv en twitter van de omroep kunnen de vorderingen van het paard gevolgd worden. Wanneer de opleiding uiteindelijk niet slaagt zoekt de redactie een goed tehuis voor Derek Buitenzorg.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:53

Wat een leuk bericht is dit! Ik vraag me alleen af, wie betaalt de kosten voor stalling en training van het dier? Doet de omroep dat ook of zijn er sponsors gevonden, ik neem aan dat dit geen liefdadigheid is van Eelke Kruis? Wel super dat het beestje een kans krijgt +:)+

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:56

cissi schreef:
Wat een leuk bericht is dit! Ik vraag me alleen af, wie betaalt de kosten voor stalling en training van het dier? Doet de omroep dat ook of zijn er sponsors gevonden, ik neem aan dat dit geen liefdadigheid is van Eelke Kruis? Wel super dat het beestje een kans krijgt +:)+

De sportredactie zoekt sponsers. :) de stalkosten worden dus ook betaald van het sponsorgeld.

Leuk bericht dit! :D

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 11:58

Mayflower_ schreef:
cissi schreef:

De sportredactie zoekt sponsers. :) de stalkosten worden dus ook betaald van het sponsorgeld.

Leuk bericht dit! :D

Okee dat vroeg ik me af inderdaad, super zeg! Zou wel gaaf zijn als het diertje het goed doet op de baan :j

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:01

Leuke actie, helaas alleen het topje van de ijsberg. Volgende week gaan er vanaf Zuidlaren heel wat meer richting Italië.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:04

Hoezo de markt ligt op zijn gat? Het zou wel een echt Penny verhaal zijn als hij straks nog een winnar blijkt te zijn ook... nu maar hopen dat hij niet in de vergetelheid en alsnog in het slachthuis beland.

Elisa2

Re: Sportredactie redt draver van de slacht *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:15

Wat goed van ze,zonde als zo'n jong diertje naar de slager zou gaan..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:20

Belachelijk dit: dat een prachtig jong dier zomaar voor 100 euro weg mag naar zulke handelaar en dan vraag je erom dat ie richting de slacht gaat.

Ik ben heel blij dat er mensen zijn die hem een kans willen geven en hem gaat opleiden/verzorgen.

En maar hopen dat ie t goed doet en anders krijgt ie alsnog een ander goed tehuis, dat is heel fijn.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:40

Niezel schreef:
Leuke actie, helaas alleen het topje van de ijsberg. Volgende week gaan er vanaf Zuidlaren heel wat meer richting Italië.

Helaas denk ik dat dit ook realiteit is.. arme dieren

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:41

Niezel schreef:

Ze kunnen beter geslacht worden dan dat er niet naar omgekeken wordt..
Dan blijft alleen de vraag waarom er nog zoveel gefokt wordt...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:41

Geweldig dat ze dit beestje gekocht hebben en het een kans geven.
Ik hoop echt dat hij straks geweldig gaat lopen op de baan.
Er gaan er idd. meer naar de slager,maar ik vind; elk gered paard is er 1!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:43

Tja helaas wel ja, moeten ze maar niet aan pretveulentjes gaan doen en doorfokken, raakfokken. Waar moet het dan heen? dan is slacht beter, alleen liever gewoon in NL, ipv gruwelijke transporten en mishandelingen enz en vreselijke wanttoestanden in slachthuizen in Italie, daar worden ze niet eens echt gedood, maar gewoon nog bij leven de onderbenen afgesneden. Maar ja begin bij jezelf zou ik zeggen tegen die mensen die aan raakfokken en aan de markt wegdoen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:44

Maar dan wel in Nederland slachten en niet zonder eten,drinken in een te volgepakte vrachtwagen uren onderweg, dat is pas erg.

Kelly_Taco schreef:
Niezel schreef:

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:44

Aan de ene kant leuk
MAAR ik vind die opleiding voor draver op de baan niet zo leuk....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:45

Wat een prachtig paardje is dat!!! <3
Zo zonde en zinloos om zo'n beestje te slachten. ;(
Ik vind het een top actie! +:)+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:47

Ragdollcat schreef:
Belachelijk dit: dat een prachtig jong dier zomaar voor 100 euro weg mag naar zulke handelaar en dan vraag je erom dat ie richting de slacht gaat.

Ik ben heel blij dat er mensen zijn die hem een kans willen geven en hem gaat opleiden/verzorgen.

En maar hopen dat ie t goed doet en anders krijgt ie alsnog een ander goed tehuis, dat is heel fijn.

Iedere maand dat hij onverkocht langer op stal staat kost hij meer dan 100 Euro.
Kosten/baten analyse.

Voor het paardje fijn dat hem die laatste gang bespaard blijft en ik zou het een giller vinden als het een crack gaat worden!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:52

shilady schreef:
Aan de ene kant leuk
MAAR ik vind die opleiding voor draver op de baan niet zo leuk....

Geeft niet, jij hoeft hem ook niet te doen ;)

Kelly_Taco schreef:

Zoveel wordt er niet meer gefokt. De afgelopen jaren worden er ongeveer 500 NL geregistreerde veulens gefokt. 15 jaar geleden was dat het dubbele..

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 12:57

Ik vraag me serieus af hoe een handelaar op een jaarling inst kan maken als hij die voor 100 euro koopt en naar de slager brengt? Een volwassen paard van 600 kilo doet bij de slager iets van 300 euro, dan leg je op een jaarling toch geld bij als die geslacht wordt?

Om het overschot aan paarden in Nederland en de markt te saneren kan ik maar 1 oplossing bedenken: massaal paardenvlees gaan eten. En dan opletten waar het vandaan komt, dus niet de kiloknallers die als slachtpaard op transport gaan naar Italië en als salami terugkoment, maar een echte paardenbiefstuk van een dier dat niet dagenlang in een vrachtwagen heeft gestaan maar 'lokaal' is geslacht. Misschien moet daar een keurmerk voor komen, Hollandse paardenbiefstuk van Hollandse, goedverzorgde paarden die hier zijn geslacht.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:04

Helemaal geen vlees meer eten en stoppen met het mega aantal fokken van alle dieren zou NOG beter zijn! ;) :)*

RolandHitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:07

GEWELDIGE ACTIE!!! Er worden echt te veel paarden naar de slacht gebracht in deze tijd...

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:09

Wat leuk zeg! Ik hoop dat ie gaat knallen op de baan, zou wel een grap zijn :D

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:21

maura schreef:
Ik vraag me serieus af hoe een handelaar op een jaarling inst kan maken als hij die voor 100 euro koopt en naar de slager brengt? Een volwassen paard van 600 kilo doet bij de slager iets van 300 euro, dan leg je op een jaarling toch geld bij als die geslacht wordt?

Om het overschot aan paarden in Nederland en de markt te saneren kan ik maar 1 oplossing bedenken: massaal paardenvlees gaan eten. En dan opletten waar het vandaan komt, dus niet de kiloknallers die als slachtpaard op transport gaan naar Italië en als salami terugkoment, maar een echte paardenbiefstuk van een dier dat niet dagenlang in een vrachtwagen heeft gestaan maar 'lokaal' is geslacht. Misschien moet daar een keurmerk voor komen, Hollandse paardenbiefstuk van Hollandse, goedverzorgde paarden die hier zijn geslacht.

Als die geen winst zou maken, gaat hij hem echt niet kopen. Daarbij neem ik aan dat het vlees van een jaarling een stuk beter van kwaliteit is dan die van de volwassen, vaak al oude bok die misschien al vol medicijnen etc zit?

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:48

funnyhorses schreef:
Helemaal geen vlees meer eten en stoppen met het mega aantal fokken van alle dieren zou NOG beter zijn! ;) :)*

Want dan kunnen de paarden net als in Amerika heerlijk uithongeren los op straat?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:53

Een leuke actie, maar kans natuurlijk erg klein dat het echt een crack gaat worden. Dan was hij wel voor meer verkocht als die potentie erin lijkt te zitten. Nu zijn de wonderen de wereld nog niet uit, dus het zou wel leuk zijn!

Verder zijn veel dravers die niet goed genoeg zijn voor de baan, wel meer als goed genoeg voor de recreatie. Kans dus best groot dat dit dier een leuk leven voor zich heeft.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:12

waarom er gefokt wordt.........? omdat mensen het leuk vinden om een veulentje te fokken en er dan achter komen dat ze het niet kunnen houden. laat zo`n mensen stoppen met fokken.