Bokker Hippogriff dit weekend in actie op EK Endurance

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Bokker Hippogriff dit weekend in actie op EK Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 19:29

Nieuwsredactie | Hippogriff

Aanstaand weekend vindt in het Franse Florac het Europees kampioenschap Endurance plaats. Suzanne Pen, op Bokt bekend als Hippogriff, zal hier met haar paard Noniusz in actie komen. De afgelopen weken heeft Suzanne al regelmatig geblogd over haar voorbereidingen, zo vertelde ze onder andere over het gezamenlijk trainingsweekend in de Ardennen. De komende dagen zullen we nog vaker aandacht aan dit kampioenschap besteden, we openen deze serie met een interview met Suzanne.

1. Niet alle Bokkers zullen jou kennen, kun je jezelf en je paard Noniusz kort introduceren?
Mijn naam is Suzanne Pen en ik woon in Epe. Ik heb biochemie gestudeerd en werk nu bij Blue4Green, een startend bedrijf dat diagnostische apparaten voor dierenartsen op de markt brengt. Aanstaande zondag (4 september) word ik 25 wat het aantal jaar dat ik met paarden in de weer ben, op 18 brengt. Met endurance begon ik toen ik 14 was en 5 jaar geleden kreeg ik Noniusz ter beschikking. Een mooie volbloed arabier die in Polen geboren is en daar op de renbaan liep. Hij werd als dekhengst naar Nederland gehaald, maar mocht daar helaas maar kort van genieten. Als ruin is hij begonnen in de endurance en we hebben samen alle klassen doorlopen. Noniusz is heel sociaal en werkwillig. Hij is makkelijk te rijden, maar hij houdt er wel van af en toe een grapje te maken om je scherp te houden.

2. Endurance is een sterk opkomende discipline in Nederland, maar nog niet zo groot als bijvoorbeeld dressuur. Waarom heb je juist voor endurance gekozen, en ben je ook in andere disciplines actief (geweest)?
Als kind reed ik dressuur, maar ik vond die 5 minuten in de ring een beetje karig. De hele dag te paard over het wedstrijdterrein, dát vond ik wel leuk. Ik had een boek met 1 bladzijde over endurance en bedacht me dat dat het helemaal was. Ik ben op zoek gegaan naar meer informatie en gaan trainen. M’n dressuurpony wist niet wat hem overkwam, maar was al gauw helemaal in z’n element. En ik ook! De vrijheid, de natuur, de uitdaging en de band die je opbouwt met je paard, een schitterende way of life.

3. Om op internationaal niveau mee te kunnen doen, is veel training noodzakelijk. Hoe weet je dit te combineren met je werk? Ik heb een fulltime baan, maar gelukkig steunt mijn werkgever me en kan ik veel thuis werken en mijn uren flexibel indelen. Ook mijn partner en familie zijn zeer betrokken, thuis bij de training en als grooms op de wedstrijden.

4. In de endurance speelt de groom een grote rol. Wat is voor jou het allerbelangrijkste tijdens een wedstrijd en wie groomt jou op het EK?
Het belangrijkste is een ontspannen sfeer waarin alles snel en nauwkeurig kan gebeuren. Mijn grooms kijken goed naar het paard en communiceren intensief met mij en elkaar. Ze kennen het paard en weten wat er moet gebeuren, maar kunnen zich ook meteen aanpassen als er iets onverwachts gebeurd.
Op het EK word ik gegroomd door mijn vriend Frens, mijn moeder Annelies en vriendinnen Claudia, Jarmila en Carola.

5. Hoe beleef je zo'n klasse 4 rit van 160 kilometer? Je zit uren in het zadel, het aanvoelen van je paard is van essentieel belang. Maak je vooraf een plan voor de rit, en hoe ga je daarmee om tijdens de wedstrijd?
De 160ers die ik tot nu heb gereden heb ik beleefd als een heerlijke dag paardrijden. Het is natuurlijk wel heel intensief, want je bent constant bezig met je paard en je moet op alle details letten. Maar dat vind ik juist zo leuk. Soms is het zwaar, vooral als ik het idee heb dat m’n paard moe is, maar meestal gaat het dan na een groompunt weer goed.
Ik maak inderdaad van tevoren een plan, met name over de snelheid en welk materiaal we gaan gebruiken. Éerder hield ik hier wat te strak aan vast en ik heb geleerd dat je er vanaf moet kunnen stappen als het nodig is. Het plan voor het EK wordt samen met de bondscoach gemaakt en zal pas afgemaakt worden vlak voor de wedstrijd afhankelijk van het weer, de ondergrond en vele andere factoren.

6. Endurance is natuurlijk een sport die heel erg om uithoudingsvermogen draait, van zowel paard als ruiter. Hoe ziet jouw trainingsprogramma eruit, hoe heb je bijvoorbeeld toegewerkt naar dit EK?
De training bestaat vooral uit langzame duurtraining, galoptraining en dressuur. De duur en intensiteit hangt af van het moment van de volgende wedstrijd. Ook de wedstrijden zelf gebruik je om een seizoen op te bouwen. Rust in de weide is belangrijk, zodat het paard de tijd heeft te herstellen en zijn conditie ook daadwerkelijk te verbeteren. En natuurlijk een beetje afwisseling in terrein en gezelschap, want het is voor mij heel belangrijk dat de paarden het werk met veel plezier doen.
Voor dit EK hebben we heuveltraining toegevoegd aan het programma ter voorbereiding op het terrein in Florac. We hebben veel met de andere kadercombinaties getraind, zodat zowel de ruiters als de paarden elkaar beter leren kennen en een team vormen. De heuveltraining bestaat uit veel stappen en elke training wat meer stukken in een hoger tempo.

7. In je blog over het trainingsweekend in de Ardennen vertel je dat het EK team dressuurmatig begeleid wordt door Mischa Koot. Wat zijn de speciale aandachtspunten in een dressuurtraining van een endurancepaard?
Bij een endurancepaard wil je slijtage voorkomen, dus ze moeten hun gewicht evenredig over alle benen verdelen. Rechtrichten en het gebruik van de achterhand zijn dus heel belangrijk. Maar wat je niet wilt is een endurancepaard dat echt gaat verzamelen, want alle energie moet vooruit, niet omhoog.
Verder moeten ze netjes een bocht doorkunnen, ook in galop. Een paar passen wijken is handig als je ineens een gat in het pad ziet. En het is prettig als je het tempo kunt controleren, zodat je makkelijk wat langzamer kunt gaan als de bodem plotseling slechter wordt.

8. Wat voor voerschema gebruik je voor Noniusz, zowel tijdens de traing als op wedstrijd? Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten daarbij voor jou?
Noniusz krijgt relatief vet voer, zodat hij veel “langzame” energie heeft. Hij wordt niet makkelijk dik, dus hij krijgt veel krachtvoer in kleine porties om de opname te verbeteren. En natuurlijk heel veel ruwvoer. Als hij hard heeft gewerkt krijgt hij soms wat extra, maar in principe houd ik het voerschema constant. Met zo veel voer van goede kwaliteit heeft hij verder geen supplementen nodig. Als hij veel op transport moet, zoals bij de trainingen in de Ardennen, gebruik ik wel GastroGard, een middel om maagzweren te voorkomen.
In de vetgates mag hij eten wat hij wil en we zetten zo veel mogelijk verschillende dingen voor zijn neus. Het is belangrijk dat ze wat krachtvoer eten voor energie, maar ook voldoende ruwvoer om te voorkomen dat de darmen stil gaan liggen. Verder een paar worteltjes om hem te verwennen.

9. Komende zaterdag vertrekken jullie naar het EK. Kun je iets vertellen over de logistiek die hierbij hoort, wat gaat er bijvoorbeeld allemaal mee?noot redactie: dit interview is vorige week gedaan.
Het is een kleine volksverhuizing, met spullen als partytenten, speciekuipen, koelflessen, veel jerrycans, reservespullen (genoeg om een tweede paard en ruiter mee aan te kleden), paddockpaaltjes, opvouwbare kruiwagentjes, hoofdlampjes, klapstoeltjes en daartussen kunnen nog net 3 mensen in de auto zitten.
We overnachten halverwege Frankrijk bij kennissen en komen maandag aan op het terrein in Florac. Daar kan Noniusz rustig acclimatiseren en wij de route verkennen. De andere grooms rijden apart en komen op dinsdag aan.

10. De wedstrijd wordt op zaterdag verreden. Hoe ziet jullie programma voor het weekend eruit?
Op vrijdag is de voorkeuring al om 9 uur ’s ochtends en de volgende dag gaan we om 4.30 van start. Daarna blijven we hopelijk de hele dag op het paard zitten met de finish aan het eind van de middag. Op zondag is de prijsuitreiking en de transportkeuring, waarna we naar ons overnachtingsadres in Frankrijk vertrekken. Daar kan Noniusz nog even uitrusten voor de grote reis terug op maandag.

11. Wat zijn je verwachtingen voor het EK, zowel individueel als met het team?
Alle pijlen zijn gericht op het team en we gaan ervoor om met elkaar een mooi resultaat neer te zetten. Florac is een moeilijk parcours, dus als we verstandig en strategisch uitrijden, zit er hopelijk een mooie plaats in het teamklassement in.

Suzanne zal op vrijdag nog een blog met de omschrijving van de route plaatsen. Je kunt al haar blogs lezen op http://pendurance.wordpress.com/

Verwante onderwerpen
[VN] Selectie EK Endurance bekend gemaakt
[VN] EK Endurance team druk bezig met voorbereidingen
[VN] Vooruitblik op EK endurance in Florac

heidi73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:37

Leuk interview! Het wordt spannend zaterdag, heel veel succes allemaal!

Sjors

Re: Bokker Hippogriff dit weekend in actie op EK Endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:44

Leuk zo te lezen, die vragen :)
Succes dit weekend.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:45

leuk!!succes zaterdag!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:48

Hihi, wie zegt dat arabjes niet OHZ horen := anyhow, het is de combinatie natuurlijk helemaal gegund! Veel succes dit weekend! :D

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 19:51

Succes :D

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:05

Leuk stuk om te lezen. Ik wens haar veel succes en hopelijk beter weer dan hier in Nederland.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 20:06

Super om te lezen

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:13

wat leuk om te lezen, heel veel succes gewenst vanaf hier :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 22:44

Mooi intervieuw!!!
Veel succes!!!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 06:47

Interessant te lezen. Voor mij een totaal onbekende tak van de paardensport!

Heel veel succes toegewenst! _/-\o_

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:06

Idd veel succes gewenst *\o/*

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 08:14

Heel veel succes Team Noniusz en natuurlijk het hele team uit NL!

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 09:04

veel succes!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:51

héél veel succes !

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 16:00

Leuk intervieuw!! heel veel succes :D

Pendurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 17:11

Bedankt allemaal! De voorbereidingen lopen goed, zie het blog ;)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 22:36

Ook hier, heel veel succes gewenst, het hele team natuurlijk!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:55

Leuk interview, succes! Ook voor de andere Nederlanders natuurlijk :j

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 15:41

Heel leuk interview, veel succes gewenst!!!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 16:44

Leuk om te lezen en natuurlijk veel succes voor het hele team!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:54

Wat leuk om dit intervieuw te lezen, Suzanne en ik reden soms samen met onze AV hengsten(Noniusz en Pladykt) op de Renderklippen(Veluwe), echt top te horen dat deze schitterende combinatie al zoveel bereikt heeft!

Veel succes gewenst!!! *\o/*

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 22:05

Suzanne en Yvonne lagen er uit tijdens de wedstrijd.
NL is als 5e team goed over de finish gekomen *\o/*