Cayenne schreef:Afgelopen jaar waren dat er 1628. Een stijging van maar liefst 74%.
En 3 daarvan gingen naar ons.
De overige 1625 gingen naar iemand anders....
Je merkt ook dat de grotere friese handelsstallen/stoeterijen er helemaal op ingespeeld zijn met engelse/duitse/spaanse websites en alle testen/organisatie/certificaten voor export (efficient) kunnen regelen.
We willen er nu nog 2 bij kopen (quadrille rijden!), en hebben het ook via particulieren geprobeerd maar dat is toch lastiger. Die verkopen niet graag naar het buitenland en denken meteen een malafide Kaaimaneilanden of nigeriaanse oplichtingsbende aan de lijn te hebben...
En dat terwijl ik "het buitenland" juist een pre vindt om je paard aan te verkopen. (uitzonderingen daargelaten)
Om te beginnen zijn stallen in het buitenland vaak volledig ingespeeld op het houden van/omgaan met hengsten. In Nederland moet je maar zien of je een pensionstal vind die hengsten toelaat en dan ook nog eens de hele/halve dag in de wei laat. (In veel landen vind je amper een ruin..) Dergelijke buitenlandse stallen (zoals bij ons) hebben vaak enorme lappen grond en ruimte zat voor de aanleg van speciale hengstenweides. (en met altijd goed weer dus altijd begaanbaar.)
Verder wat mensen vaak niet weten is dat een groot aantal landen werkelijk enorme importbelastingen heffen op paarden. Dus als je zoveel moeite doet en zoveel -extra- geld uit moet geven (transport, quarantaine, certificaten, bloedtesten, importbelastingen, etc) diegene de zwarte parel (letterlijk...) zeker goed op zal blijven poetsen en alles zal doen om hem gezond te houden.
Dus voor alle particulieren die momenteel mooie friese paarden te koop hebben: vrees niet. Als ik bel: Ik ben geen Western Union oplichter en na zoveel (bureaucratische) moeite en bijkomende kosten zal er meer dan excellent voor je paard gezorgd worden.
Maar ben bang dat ik toch 'beperkt' blijf tot de handelsstallen/stoeterijen, die zijn makkelijker, efficienter, en minder kans om weer de pech te hebben dat de eigenaar zich plots bedenkt (eng buitenland), of om direct als duister dubieus figuur uitgemaakt te worden.
"Buitenland?!?!? OWWW NEEEE! Via Western Union zeker!?" tuut tuuut tuut...
Het jammere is aan de export dat niet alle goedgekeurde friese dekhengsten sperma mogen exporteren naar het buitenland. Er zijn er al niet veel.., en dan wordt de keuze zo nog verder beperkt. Moet je in dat selecte groepje ook nog rekening houden met inteelt percentage en dan nog een hengst vinden die bij je merrie past en je aanspreekt. Dat moet voor de fokkerij in het buitenland niet echt bevorderlijk zijn en krijg je sneller kruisingen met niet goedgekeurde hengsten en oprichtingen van "registers" van paarden die een bepaald percentage fries bloed dragen of papierloos zijn en dan via zo´n register als 'officiele goedgekeurde dekhengst' aangeboden worden.
Hoe dan ook.... Kaas, klompen, tulpen.... en nu de fries als hollandsch symbool.
Goooooo friesians!