Het Friese paard erg succesvol als exportproduct *video*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Het Friese paard erg succesvol als exportproduct *video*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 20:18

www.nos.nl / Nieuwsredactie

Het Friese paard is buitengewoon geliefd bij buitenlandse paardenkenners.

Het zwarte ras is zelfs op weg een belangrijk exportproduct te worden.
Paardenfokkers uit de hele wereld kwamen vandaag naar het friese dorp Blauwhuis om hun paarden te laten keuren en mogelijk een nieuwe aankoop te doen..
De exportcijfers naar het buitenland zijn dan ook flink gestegen. In 2001 gingen er nog 934 Friese paarden de oceaan over.
Afgelopen jaar waren dat er 1628. Een stijging van maar liefst 74%.

Klik hier voor een filmpje.

rhanasasja

Re: Het Friese paard erg succesvol als exportproduct *video*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:18

Interessant! Iedereen wil die knappe nederlandse paardjes!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:19

Wauw

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:19

Ze waren vandaag bij ons in Blauwhuis aan het filmen.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:21

Pfff, tsss logisch natuurlijk! Het zijn en blijven prachtdieren! Neusje van de zalm, zwarte parels, enz!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:22

Tsja, het is natuurlijk ook wel een geweldig ras he :D

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:29

Ik zag het net op het journaal

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:50

Zeer zeker waar, heb een tijd in de friezen gezeten maar er gaat vooral veel naar het buitenland. :)
Leuk filmpje ook!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:54

Bizzybijtje schreef:
Tsja, het is natuurlijk ook wel een geweldig ras he :D

Helemaal mee eens.
*stiekem trots, maar mijn friesje blijft lekker bij mij haha!*

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 20:56

Ik werk ook bij een friese handelstal en ook bij ons gaan 9 van de 10 paarden naar het buitenland!

Wel apart van die amerikaanse vrouw dat ze haar paarden gewoon in NL laat.. Dan kun je amper bij je paard zijn :oo

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:04

Misschien gaat het veulen hier in de opfok en word hier beleerd? Ik zie de logica er ook niet van in, maar het paard word voorgebracht door een medewerker van P. Sibma, dus misschien heeft ze daar afspraken mee gemaakt over de komende drie jaar. Dat zou het verhaal logischer maken.

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:06

ik zag het op het journaal :)

notalowed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:07

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:14

Verbaast me niks :p!
Het zijn zo'n prachtige dieren :j

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:35

Cayenne schreef:
Afgelopen jaar waren dat er 1628. Een stijging van maar liefst 74%.

En 3 daarvan gingen naar ons. :D
De overige 1625 gingen naar iemand anders....

Je merkt ook dat de grotere friese handelsstallen/stoeterijen er helemaal op ingespeeld zijn met engelse/duitse/spaanse websites en alle testen/organisatie/certificaten voor export (efficient) kunnen regelen.
We willen er nu nog 2 bij kopen (quadrille rijden!), en hebben het ook via particulieren geprobeerd maar dat is toch lastiger. Die verkopen niet graag naar het buitenland en denken meteen een malafide Kaaimaneilanden of nigeriaanse oplichtingsbende aan de lijn te hebben...
En dat terwijl ik "het buitenland" juist een pre vindt om je paard aan te verkopen. (uitzonderingen daargelaten)
Om te beginnen zijn stallen in het buitenland vaak volledig ingespeeld op het houden van/omgaan met hengsten. In Nederland moet je maar zien of je een pensionstal vind die hengsten toelaat en dan ook nog eens de hele/halve dag in de wei laat. (In veel landen vind je amper een ruin..) Dergelijke buitenlandse stallen (zoals bij ons) hebben vaak enorme lappen grond en ruimte zat voor de aanleg van speciale hengstenweides. (en met altijd goed weer dus altijd begaanbaar.)

Verder wat mensen vaak niet weten is dat een groot aantal landen werkelijk enorme importbelastingen heffen op paarden. Dus als je zoveel moeite doet en zoveel -extra- geld uit moet geven (transport, quarantaine, certificaten, bloedtesten, importbelastingen, etc) diegene de zwarte parel (letterlijk...) zeker goed op zal blijven poetsen en alles zal doen om hem gezond te houden. ;)

Dus voor alle particulieren die momenteel mooie friese paarden te koop hebben: vrees niet. Als ik bel: Ik ben geen Western Union oplichter en na zoveel (bureaucratische) moeite en bijkomende kosten zal er meer dan excellent voor je paard gezorgd worden. :j
Maar ben bang dat ik toch 'beperkt' blijf tot de handelsstallen/stoeterijen, die zijn makkelijker, efficienter, en minder kans om weer de pech te hebben dat de eigenaar zich plots bedenkt (eng buitenland), of om direct als duister dubieus figuur uitgemaakt te worden. :+
"Buitenland?!?!? OWWW NEEEE! Via Western Union zeker!?" tuut tuuut tuut...

Het jammere is aan de export dat niet alle goedgekeurde friese dekhengsten sperma mogen exporteren naar het buitenland. Er zijn er al niet veel.., en dan wordt de keuze zo nog verder beperkt. Moet je in dat selecte groepje ook nog rekening houden met inteelt percentage en dan nog een hengst vinden die bij je merrie past en je aanspreekt. Dat moet voor de fokkerij in het buitenland niet echt bevorderlijk zijn en krijg je sneller kruisingen met niet goedgekeurde hengsten en oprichtingen van "registers" van paarden die een bepaald percentage fries bloed dragen of papierloos zijn en dan via zo´n register als 'officiele goedgekeurde dekhengst' aangeboden worden.

Hoe dan ook.... Kaas, klompen, tulpen.... en nu de fries als hollandsch symbool.
Goooooo friesians!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:41

wat goed :D eindelijk begint iedereen dit prachtras te vinden

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:41

Oh ja, hier in Hongarije zijn ze er ook helemaal gek van! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:43

Ik val een beetje over het woord 'exportproduct'... Klinkt zo raar als we het over paarden hebben.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:46

Leuk filmpje! Go Friesians! *\o/*

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:53

*trots*

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:44

Waauw, ik ben ookw el een beetje trots.. het zijn geweldige dieren. Ik had ook een fries die ik mocht bijrijden, heerlijk. Vind ze toch nog iets specialer als het gewone kwpn, maar dat kan ook gewoon komen omdat ze zwart zijn en ik een zwak voor zwart heb!

yassie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 00:40

jaja daar was ik bij vandaag was weer mooi om te zien!, het zijn prachtige paarden en hebben zo iets trots over zich heen!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:59

Verbazend.
Er zijn mooie Friezen bij hoor. Die worden heus verkocht.

Maar tjonge jonge, wat zijn er een boel lelijke merries onder het Friese ras. Domme hoofden met te kleine oogjes, afwijkende beenstanden, slappe lendenen, korte croupes, ponymaat, gebitsproblemen... En dat is helaas nog los van alle gezondheidsproblemen intern (oa exceemklachten, abortusproblemen) en echt oud worden ze ook al vaak niet.

Het is lang niet allemaal rozegeur en maneschijn in het Friese stamboek! Het is leuk dat de mooieren goed verkocht kunnen worden... maar wat blijft er achter? Fokken de Friese paardenliefhebbers daar dan mee door?

Wordt de Friese paarden fokkerij nu een plaatjes fokkerij?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:11

Wat kraam jij nu weer voor onzin uit, Dees. Net alsof Friezen geen gezond ras is. Ook bij andere rassen zijn er paarden die niet oud worden. En wij hebben hier nu wel een aantal oudere merries. Onze ene merrie is 26 jaar oud geworden. Weet dat er ook een fries dik in de 30 is geworden, als ik het goed heb. Dat ze niet oud worden ligt niet aan het ras, maar hoe er mee om wordt gegaan. En dat is net als bij andere rassen zo. En hier in Nederland zijn nog heel veel goede Friezen.

Lees het volgende artikel maar eens. Dan zie je dat er in Friesland nog heel veel goede merries zijn.
http://www.fps-studbook.com/src/start.asp?l=1

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:18

FriesWytske... je kunt pas wat zinnings zeggen over de kwaliteit van een stamboek als je weet waar de 'bijproducten' blijven. En geloof me, er zijn heel veel Friese paarden waar het stamboek zelf liever niet van wil weten dat ze nog leven....

Over niet oud worden: Friezen die 30 worden is zeer uitzonderlijk. Toevallig ken jij er eentje. Ik ken er ook eentje van 29. Maar die leeft nog omdat het baasje niet onder ogen wil zien dat het eigenlijk 5 jaar geleden al niet meer eerlijk was tov het paard om het te laten leven. De meeste Friezen, met name merries, zijn volledig op na 18 jaar. Je kunt er niet meer op rijden, je kunt er niet meer mee fokken. In vergelijk tot bijvoorbeeld KWPN-paarden is 18 jaar dus niet oud. Met die 18 jarige paarden kun je nog een hele tijd vooruit.

Typisch: liefhebbers van Friese paarden willen de gezondheidsproblemen niet onder ogen zien. Waarom, ik heb geen idee. Het is al van alle dag dat onderzoeken en DA aangeven dat het Friese ras niet gezond is en niet sterk is, maar tja.. de eigen merrie kijkt immers wel fris uit de ogen dus is het ras heus wel gezond, toch? *not*
Tuurlijk zijn er in Friesland een hoop goede merries. Maar er zijn zoveel meer die eigenlijk gewoon 'niets' zijn...