Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 19:05

http://www.knhs.nl

Naar aanleiding van het noodlottig ongeval dat op 17 juli 2011 in Heythusen (Limburg) plaatsvond, krijgt de KNHS veel vragen over het al dan niet verplicht dragen van een veiligheidscap vanaf de klasse Z1 dressuur.

De regels zoals die op dit moment gelden zijn als volgt:
Vanaf de klasse Z1 dressuur is het toegestaan om met een dressuurhoedje te rijden. Het is echter ook toegestaan om met een veiligheidscap te blijven rijden in de hogere klassen. Het dressuurhoedje is dus niet verplicht. De KNHS adviseert deelnemers om ook in de hogere dressuurklassen met een veiligheidscap te rijden. De dressuurhoed biedt nauwelijks bescherming bij een val. Op basis van de huidige regelgeving is de keuze aan de deelnemer.

Verwante artikelen:

[VN] Val van paard tijdens concours wordt amazone fataal
[VN] Reactie KNHS na dood van Willemien van Heur-Coenen

Klasien

Re: Hoedje of helm in de hogere dressuurklassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:09

Ik zeg: helm op! Bij het springen rijden ze op ieder niveau met een helm.
Er zijn nu ook veiligheidshoedjes, toch? Dat zou ook nog kunnen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:12

Ook ik zeg helm op, je hebt toch echt maar 1 stel hersenen. Wees er alsjeblieft zuinig op!!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:13

Ik vind een hoed wel mooi staan, maar ik heb toch liever een cap op mijn hoofd :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:14

Sorry, maar vind het dan wel weer erg betuttelend overkomen. Iedereen boven de 18 heeft toch zelf wel door wat hij of zij kan dragen. En weet hoe zijn of haar paard zich gedraagd.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:15

FriesWytske schreef:
Sorry, maar vind het dan wel weer erg betuttelend overkomen. Iedereen boven de 18 heeft toch zelf wel door wat hij of zij kan dragen. En weet hoe zijn of haar paard zich gedraagd.

Nou blijkbaar niet, anders was de vrouw waarover het in de OP gaat, niet van haar paard gevallen, toch?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:16

Ik vind dat niemand dit moet gaan verplichten. Het is eigen verantwoordelijkheid. Ik ben nog steeds voor het hoedje in de hogere dressuurklassen. Iemand die dit niet wil is vrij om een cap te dragen, prima toch?
Waar stop je een keer met verplichten en betuttelen he? Is moeilijk. Hoever ga je?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:21

@ sodeluut volgens mij was haar paard uitgegleden over de rijplaten, omdat hij aan de kletter was gegaan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:21

Ik ben blij dat het in ieder geval gewoon lekker t/m M2 verplicht is om met cap te rijden. En daarna moet je het gewoon zelf weten...eigen risico,eigen hoofd. Maar zelfs het braafste paard kan eens uitglijden of vallen...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:22

FriesWytske schreef:
@ sodeluut volgens mij was haar paard uitgegleden over de rijplaten, omdat hij aan de kletter was gegaan.

Oh oké. Maar goed, dus wel aan de kletter gegaan.. En dat kan bij ieder paard gebeuren.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:23

Ik kies voor verhoogde veiligheid en dus voor een helm.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:27

Helm lijkt me veel veiliger :)

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:28

Cap op! Al hoe leuk het ook lijkt.(mening jonge amazone) die graag ooit z1 wil starten!)

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:31

lekker die cap op, je hebt maar een leven en waarom zou je dat riskeren als het grotendeel van de ruiters er niet voor betaald word...

Handtas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:33

Tja, als ruiter kan je toch wel zelf inschatten of je al dan niet met hoedje kan? Helemaal als je al in de Z bent. Ik rij altijd met hoedje op m'n ene paard, maar zou dat met mijn andere nooit doen, ik weet hoe hij is. Maar begrijp het wel als ze het gaan verplichten, zou het wel jammer vinden maar ach, er zijn wel ergere dingen in de wereld :Y)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:35

Men heeft het altijd over een cap die eigen verantwoordelijkheid is en dat men zijn/haar paard zo goed kent...

Ten eerste: een paard IS EN BLIJFT en vluchtdier, zijn dus altijd onvoorspelbaar.
Ten tweede: als jij je kop verbrijzeld en overlijdt, ruim je dan zelf ook de troep op? Dat hoort bij verantwoordelijkheid.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:38

Ik vind dit geen betuttelen maar eerder het verbeteren van de veiligheid.
Cap is er niet voor niets. Dat je als ruiter kan inschatten of je met of zonder hoedje kan vind ik ook niet waar. Een paard blijft een (vlucht)dier en je kan niet per definitie beter rijden als je Z rijdt. :)
Daarbij vind ik ook dat je rekening kan houden met je omgeving, een cap is een kleine moeite om de veiligheid te verbeteren.

Bucas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:40

Sodeletuut schreef:
FriesWytske schreef:

Nou blijkbaar niet, anders was de vrouw waarover het in de OP gaat, niet van haar paard gevallen, toch?

Ik ben 16 en rijd tussen de paarden in het Z dus het is niet vanaf 18..

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:45

ik vind het een goed plan! net zoals in de meeste reacties, je kent je eigen paard door en door maar het is en blijft een vluchtdier!!

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:48

Ik vind het altijd wel grappig dat hier op Bokt altijd iedereen heel hard roept cap op, en je op wedstrijd bijna iedereen met een hoedje in het Z ziet rijden :P

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:50

Zitten hier op bokt blijkbaar weining Z dressuurruiters. :P :D

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:51

Gaan ze dan ook verplichten om met bodyprotector te rijden??
Ik vind dat het je eigen keus moet zijn. He is toch een mijlpaal als je eindelijk dat hoedje op mag in je proef.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:51

Regels aanpassen heeft niks met betuttelen te maken. Dat gebeurt met enige regelmaat als er aanleiding voor is. (Vroeger waren caps van karton...)
Het gaat om risico beperking.
Persoonlijk vind ik wel dat een paard dat in een hogere klasse dressuur loopt, geacht wordt onder appél te staan onder alle omstandigheden.

De praktijk wijst echter uit dat de africhting niet altijd meer daarop gericht is, maar soms op de specifieke oefeningen en winstpunten halen. Paarden komen soms zeer gespannen in de ring. Deze paarden kunnen om het minste exploderen, helaas en dan zijn de gevolgen op een buitenwedstrijd, niet te overzien.
Ik ben voor keuze, maar aan de andere kant, wat kun je in hemelsnaam voor bezwaar verzinnen tegen een rijhelm, behalve dat het er anders uit ziet. Tegenwoordig zijn ze licht en luchtig.
Als ze het verplichten, wat zou je dan mekkeren. Het verandert de sport op zich toch niet, het is maar een kledingsvoorschrift.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 26-07-11 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

klicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:53

QueenE schreef:
Ik vind het altijd wel grappig dat hier op Bokt altijd iedereen heel hard roept cap op, en je op wedstrijd bijna iedereen met een hoedje in het Z ziet rijden :P

Haha, gelijk heb je :D

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:53

Wie hersens heeft beschermt ze :+