Duitse dressuurequipe wint met overmacht de landenwedstrijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Duitse dressuurequipe wint met overmacht de landenwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 17:48

http://www.knhs.nl

Afbeelding
Christoph Koschel en DonnPerignon.
foto: Dirk Caremans / FEI

"Ik had het verlies ingecalculeerd", zei een sip kijkende bondscoach van de dressuurruiters Sjef Janssen na afloop van de iets teleurstellende rit van Adelinde Cornelissen met Jerich Parzival. "Ik had gehoopt de Britten achter ons te kunnen houden, maar zelfs dat is niet gelukt. We hebben te veel kleine foutjes gemaakt. Als we tijdens het EK in Rotterdam, eind volgende maand, die foutjes achterwege laten kunnen we als land zeker zeven procent beter scoren dan nu". Adelinde Cornelissen eindigde in de Grand Prix als vierde, achter een zeer sterk acterende Totilas met Matthias Alexander Rath in het zadel, die net als vorig jaar de Grand Prix winnend afsloot, alleen toen onder Edward Gal.

Sjef Janssen analyseerde de prestaties van het Nederlandse kwartet uiterst nuchter. "Hans Peter Minderhoud kan met I.P.S. Tango duidelijk beter. Misschien dat we voor het EK toch een beroep moeten doen op Exquis Nadine. Edward Gal had met Sisther de Jeu een kapitale fout in de changementen om de pas en dat kost een vracht punten. Voor Adelinde was deze wedstrijd haar eerste wedstrijd in de buitenlucht, na de door haar gewonnen wereldbekerfinale in Leipzig. Dat is altijd moeilijk, want ook het paard moet even weer wennen aan deze omstandigheden. Marlies van Baalen (Brakel) voldeed met BMC Phoebe aan de verwachtingen", aldus Janssen.

Adelinde leek verrast met de lage waardering van 77.340% die zij van de jury ontving voor haar rit. "Vanaf de eerste pas was het gevoel dat ik in de wedstrijd had heel erg goed. Nu terugkijkend op de rit zou het best kunnen zijn dat ik me daardoor heb laten misleiden, waardoor ik zelf niet de scherpte had die ik anders heb. Het liep als vanzelf en dat is voor mij een ongekende ervaring. Ik moest altijd scherp en alert zijn om de spanning van Parzival op te vangen en af te laten vloeien. Omdat het vanzelf leek te gaan heb ik misschien te simpel gereden, waardoor er kleine foutjes ontstonden. Echt, het gevoel in de ring was beter dan ooit, alleen ik had meer moeten blijven rijden. Dan waren die kleine foutjes zoals in de pirouette niet ontstaan", aldus Cornelissen, die de hand dus diep in eigen boezem stak.

Edward Gal, die de rust van zijn vrachtwagen zocht om maar niet geconfronteerd te worden met de het optreden van Rath met Totilas, vond dat zijn rit met Sisther de Jeu een pittige was geweest. "De merrie stond direct niet stil en dan is het net alsof je de controle kwijt bent. In de changementen om de pas begon Sisther iets te ijverig, en dan is het wachten op de fout die komt en die nog niet te vermijden is. We maken progressie, maar ik zie nog steeds geen kans om alle spanning die de merrie tijdens de proef opbouwt af te laten vloeien", aldus Gal. Ondanks dat bleef Sisther de Jeu tijdens de proef mooi in het front en werd de passage zeer goed uitgevoerd. De uitgestrekte stap was schrijdend en de zigzag in galop werd mooi gereden.

Hans Peter Minderhoud baalde na afloop van zijn rit met IPS Tango een beetje. "Tango is in vorm, maar hij liet het naar mijn gevoel iets zitten. Natuurlijk hebben we een aantal goede dingen laten zien, maar het was net alsof hij er niet aan wilde trekken. In De Steeg, tijdens de Nederlandse Kampioenschappen, kon ik blijven zitten en streed hij voor iedere pas. Nu moest ik voor iedere pas rijden en dat kost punten", aldus Minderhoud.

Marlies van Baalen reed met BMC Phoebe DVB voor wat ze waard was. "Ik ben erg blij met de prestatie die we hebben neergezet. Phoebe wordt in de proef behoorlijk heet en dan wil ze zich nog wel eens uit de aanleuning wegdrukken. Daardoor ontstaat er een zekere spanning in de stelling. Aan de andere kant gaat ze over de benen in alle drie de gangen fenomenaal door de baan. Ja, ik ben tevreden met mijn resultaat, maar hoop wel dat we de komende weken nog progressie kunnen boeken op weg naar het Europees Kampioenschap in Rotterdam", aldus Van Baalen.

Meer info zie: http://www.chioaachen.de

Uitslag Grand Prix (tevens landenwedstrijd):

1) Matthias Alexander Rath (Dui) - Totilas (Gribaldi x Glendale) - 82.149%
2) Laura Bechtolshemer (Eng) - Mistral Hojris - 80.596%
3) Isabell Werth (Dui) - El Santo NRW - 77.830%
4) Adelinde Cornelissen (Nijerk) - Jerich Parzival (Jazz x Ulft) - 77.340%
10) Edward Gal (Harskamp) - Sisther de Jeu (Gribaldi x Amor) - 71.489%
12) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - IPS Tango (Jazz x Contango) - 70.128%
25) Marlies van Baalen (Brakel) - BMC Phoebe (v. Regazzoni) - 67.106%

Uitslag landenwedstrijd:

1) Duitsland - 233.341
2) Groot-Brittannië - 220.873
3) Nederland - 218.957

Verwant artikel:

[VN] Aken: tussenstand dressuur na twee Nederlandse combinaties

TheHorseInn

Re: Duitse dressuurequipe wint met overmacht de landenwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:49

gefeliciteerd!

Maar toen ik het filmpje zag van de voorgaande wedstrijden van Rath dan snapte ik niet waarom hij zulke hoge punten kreeg. :n

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:51

Rath heeft vandaag een goede proef neer gezet :j
Even alle emotie over Gal/Totilas aan de kant zetten en dan kon ik in ieder geval tot die conclusie komen.
Adelinde heeft het ook keurig gedaan, het leek alleen of Parzival weer een paar spoken zag.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 17:53

Hij was vandaag gewoon met afstand de beste.
Daar was geen twijfel over mogelijk!
Adelinde deed het ook erg netjes, jammer van de foutjes. Parzival zat duidelijk met z'n hoofd nog in z'n box.
Sisther en Edward heb ik helaas niet gezien. Happie en Tango zijn ook weer vooruit gegaan.
Tango moet alleen duidelijk van achter nog wat sterker worden. De galop was nog erg moeilijk allemaal.

willem_roxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:54

ik vond inderdaad Totilas heel goed !
toch nog een mooie wedstrijd :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:55

Jeuhj *\o/*

Mooi ook voor Werth, ook weer mooie punten :)

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:58

Heb alles gemist denk ik

Shalot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:59

Jahhh duh Als je Totilas koopt weet je zeker dat je goud haal. Maar ben benieuwd zonder Totilas of ze dan ook goud hadden.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:00

Sisther had spanningen in het begin, het groeten vond eigenlijk niet eens plaats (edje deed zijn hand maar half en knikte snel, want sister had zin om door te blijven dansen) De regelmaat was niet altijd even gelijk, helaas. Had Adelinde toch wel wat meer punten gegeven, op hier en daar een foutje na was deze combinatie mooi constant. Laura sprak mij ook heel erg aan, mooi paard heeft zij ook zeg!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:07

Shalot schreef:
Jahhh duh Als je Totilas koopt weet je zeker dat je goud haal. Maar ben benieuwd zonder Totilas of ze dan ook goud hadden.

Is dit nu nog niet klaar?
Hij is verkocht, klaar.
Rath heeft een knappe prestatie neergezet, hij reed keurig! +:)+

Edward reed wel netjes, had hem op 74% geschat, reed was op safe dat wel. :)
Sisther stond niet stil bij groeten, en schrok een keer. Was wat heet gok ik. ;)
Laatst bijgewerkt door milou123 op 14-07-11 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:07

Kan je het nog ergens terug zien??

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:09

Kan ik het ergens terug zien?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:09

Door het tijdsverschil heb ik alleen Adelinde kunnen zien; heb inderdaad betere proeven van haar gezien, maar desondanks goede prestatie van het team!! Ben benieuwd naar de Special en de Kur!

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:10

Volgens mij word het vanavond op WDR uitgezonden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:11

Hoe waren de punten eigenlijk? Want ik kan nergens een team-uitslag vinden op de site van CHIO?
En ik ben te lui om het zelf uit te rekenen.

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:12

Jammer voor Adelinde .....
eerlijk gezegd had ik meer verwacht/gehoopt ..
Had eigenlijk gehoopt dat ze MAR / Totilas voorbij zou rijden ..zeker in de Grand prix ...want Parcival KAN het ... maar het blijft zo'n sensiber dier & de spanning stress zal er ook wel voor iets tussen zitten.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:26

Gemengde gevoelens hier.. als dit maar niet het begin is van een tijdperk waarbij Duitsland op alle toernooien met het goud naar huis gaat. Het wilhelmus klinkt gewoon veel beter :-)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 18:29

De beginpost is geupdate met reacties van de teamleden en de scores!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:31

ik vond het zowizo dat er heel vreemd gejureerd werd moet ik zeggen.. bij de gene waar je verwachte goede punten te krijgen bleken het onwijs lage punten te zijn en de gene (vooral duitsers) die het mwah deden kregen minstens boven de 75.000% scores.

@ tafje: ik hoop het ook niet, maar ik vrees het ergste.. nu moeten we eigenlijk kijken wat Anky gaat doen met Upido.. dat is nog onze enige hoop.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:35

HorseTimeXL schreef:
ik vond het zowizo dat er heel vreemd gejureerd werd moet ik zeggen.. bij de gene waar je verwachte goede punten te krijgen bleken het onwijs lage punten te zijn en de gene (vooral duitsers) die het mwah deden kregen minstens boven de 75.000% scores.

@ tafje: ik hoop het ook niet, maar ik vrees het ergste.. nu moeten we eigenlijk kijken wat Anky gaat doen met Upido.. dat is nog onze enige hoop.

Ga toch weg!
De Duitsers hebben simpelweg keigoed gereden, en het was ook van mijlenver aan te zien komen dat ze dit gingen neerzetten!!!

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:36

Shalot schreef:

dat is natuurlijk onzin, als de ruiter niet rijden kan of geen klik met het paard heeft dan wint hij echt geen goud.
tsssssss dat zou dan wel heel erg gemakkelijk zijn.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:36

Goed van onze oosterburen :) Als ik zo zie dat Isabell ook weer fijne punten weet te rijden, raken ze daar steeds meer in vorm richting EK en OS.
Jammer natuurlijk dat we Groot-Brittanië niet hebben kunnen verslaan, dat had er toch in kunnen zitten. Maar beter nu dan tijdens het EK, gelukkig nog een paar weken om de puntjes op de I te zetten.

willie57

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:38

Kan het met de uitslag eens zijn. Rath reed zeer goed. Ook Laura Bechtolsheimer, Steffen Peters en Werth vond ik zeer goed rijden. Heb de Nederlanders wel beter zien rijden. Het sprankelende was er niet. Zag er wat mat uit. Hoop dat het op het EK beter gaat, want zo gaat een podium plaats niet lukken.

Chancley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:40

1e Germany 233,342%
2e Great Britain 220,873%
3e Netherlands 218,957%
4e USA 212,574%
5e Sweden 208,043%
6e Denmark 206,702%
7e Spain 206,616%
8e Belgium 200,893%

Voor Great Britain reed zowel carl hester met Utophia als charlotte du Jardin met Valegro niet mee(reed haar 2e paard)
en voor Sweden reed Patrick Kittel ook zijn tweede paard, Toystory en niet Scandic..dus het wordt nog een spannende strijd of Nederland een medaille gaat halen op het EK!

Nederland moet weer gaan investeren in de sport want de spoeling is erg dun momenteel...Hoop dat Anky toch weer beschikbaar zal zijn voor OS en EK

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:41

ach dit was te verwachten met de duitse ploeg nu
maar we weten toch dat onze mensen beter kunnen
en je kan niet altijd top presteren helaas
tenslotte is je paard een levend wezen

zijn er nog ergens filmpjes te bekijken