Vernieuwingen forumbeleid Bokt.nl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Vernieuwingen forumbeleid Bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 19:32

* http://www.Bokt.nl

Vanaf vandaag gelden er op Bokt een nieuwe set regels en zullen er ook veranderingen in de manier van modereren zichtbaar worden. Voor de mensen die de afgelopen tijd het Forumzaken forum in de gaten hebben gehouden is dit allemaal geen verrassing, voor iedereen die de eerdere dienstmededelingen gemist hebben vind je hieronder een korte samenvatting.

De afgelopen herfst zijn een aantal problemen op Bokt heel duidelijk boven komen drijven. Op basis van de problemen waar we zelf tegenaan liepen, verschillende topics op forumzaken en een enquête is een overzicht gemaakt van de grootste problemen op Bokt, en is uitgebreid gekeken naar de oorzaken en mogelijke oplossingen, in een eerder topic, lees je daar meer over.

Met die informatie zijn we aan de slag gegaan om beleid en regels te vereenvoudigen en meer uitgaan van en vertrouwen op het gezonde verstand van de gebruikers. 99% van de gebruikers snapt zelf prima wat wel of geen gewenst gedrag is op een discussieforum en heeft eigenlijk geen harde regels of sancties nodig. Dat is ook meteen het uitgangspunt van het nieuwe beleid, we willen een stuk minder hard ingrijpen en meer gaan bijsturen. Dat heeft geleidt tot een flink aantal wijzigingen.
  • Het ban- en waarschuwingsysteem is uitgebreid aangepast. In het kort zullen er voor lichtere overtredingen minder officiële waarschuwingen (OW's) verstuurd worden, maar telt een OW wel zwaarder doordat deze twee jaar geldig blijft en er na 5 OW’s uitsluiting van de site volgt. Ook was er veel onduidelijkheid over de verschillende soorten bans (dag/week/maand/drie maanden) waardoor we voor duidelijkheid hebben gekozen en elke tijdelijke ban nu een week duurt.
  • Daarmee samenhangend zal ook het modereren op Bokt veranderen, moderators zullen waar mogelijk minder snel hard ingrijpen en meer bijsturen door middel van persoonlijke berichten of berichten in het topic.
  • Ook is binnen het team afgesproken om veel meer aandacht te besteden aan communicatie. Over grote veranderingen zoals deze, maar ook bij het uitleggen van een modbeslissing of een slotje bijvoorbeeld.

Als laatst hebben ook de regels een flinke update gehad: http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Regels . De opzet is aangepast: niet direct een lange tekst, maar een samenvatting waarin het belangrijkste besproken wordt, daarna een lijst met de regels puntsgewijs en daarna kun je doorklikken naar meer uitleg. Ook inhoudelijk zijn een aantal aanpassingen doorgevoerd, hieronder de belangrijkste:
  • “Respectvol discussiëren en reageren” is één van de belangrijkste punten die uitgebreid en verduidelijkt is. Uit de recente enquête bleek dat er over deze regels veel onduidelijkheid was, we hopen dit zoveel mogelijk te hebben weggenomen doordat er vanuit het beheer van Bokt een duidelijker keuze gemaakt is voor wat we op Bokt willen zien: bijna alles mag gezegd worden, maar wel op een fatsoenlijke manier.
  • De mogelijkheden op Bokt met betrekking tot het verwijderen van je eigen berichten zijn duidelijker gemaakt.
  • Een nieuw artikel in de regels is het vijfde: Hinderen van andere gebruikers. Op het moment dat een gebruiker veel overlast voor anderen veroorzaakt zonder direct andere regels te overtreden, kunnen de moderators op basis van dit artikel toch ingrijpen.

De wijzigingen gaan vanaf plaatsing van dit topic in. Dat betekent dat vanaf dit moment de nieuwe regels gelden en hier door de moderators ook naar gehandeld zal worden. Voor de waarschuwingen geldt dat OW’s die vanaf dit moment verstuurd worden twee jaar tellen en bans een week duren, OW’s die al verstuurd zijn, verlopen na zes maanden en de bans die op dit moment staan worden niet aangepast. Een aantal veranderingen zijn nog niet af, zo worden op dit moment alle charters besproken en vervangen waardoor forumspecifieke regels nog weg kunnen vallen of aangepast worden aan de nieuwe algemene regels, hiervan zullen we verder verslag doen in het BBB van juni.

Maar: veranderingen hebben tijd nodig, dus garanderen dat het vanaf dit moment probleemloos en vloeiend verloopt kunnen we natuurlijk niet. Als je vragen hebt over de nieuwe regels of een moderatoractie: laat het ons weten. Ook als je vindt dat er iets fout gaat, de nieuwe regels niet gevolgd worden of je hierdoor benadeeld wordt: neem contact met ons op zodat we de fout, als het inderdaad misgaat, kunnen rechtzetten en ervan kunnen leren.

Als alles op z’n plaats valt, denken wij dat we met deze veranderingen Bokt weer een stukje leuker en toegankelijker kunnen maken. We willen dan ook iedereen die hieraan meegewerkt of meegedacht heeft heel erg bedanken!

Anoniem

Re: Vernieuwingen forumbeleid Bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:47

Spannende tijden...
We zullen merken/zien hoe het uiteindelijk zal uitpakken....

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:53

Blijven de al gegeven OW's onder de oude regels nu zo lang staan als de nieuwe regels aangeven? Gewoon nieuwsgierig hoor, ik heb geen OW :o

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-11 19:54

Nee: alle Ow's die voor dit topic gegeven zijn, blijven de oude tijd geldig, dus vervallen nog gewoon na 6 maanden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:59

Eline schreef:
Nee: alle Ow's die voor dit topic gegeven zijn, blijven de oude tijd geldig, dus vervallen nog gewoon na 6 maanden.

Wel zo fair :j kan onze overheid nog een voorbeeld aan nemen :')

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 20:59

Fijn dat er nu meer duidelijkheid is omtrent de boktregels.
Ook vind ik het fijn om te zien dat er wat is gedaan met de opbouwende kritiek die vele bokkers de afgelopen maanden hebben gegeven. Goed werk! :)

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:22

Fijn dat er wat mee gedaan wordt! +:)+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:34

Is een permanente ban eerst gewoon voor een jaar?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:40

+:)+

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:51

Goede zaak!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:59

@Saskiakefie; Een 'permanente ban' heet tegenwoordig een 'ban voor onbepaalde tijd'. Die duurt minimaal een jaar, na dat jaar kun je een verzoek tot terugkeer op Bokt indienen.

Het nieuwe beleid (waarvan de nieuwe regels en het sanctiebeleid maar het topje van de ijsberg zijn) maken is uiteindelijk een flinke klus geweest waarbij we terug zijn gegaan naar 'wat is Bokt, waar staan we nu en waar willen we heen'. Veel werk geweest, veel nadenken, uitschrijven, overleggen maar we zijn eigenlijk erg blij met het resultaat tot nu toe. Maar nu moet het zich nog in de praktijk gaan bewijzen en daar hebben we eigenlijk vooral jullie voor nodig door op tijd (en constructief) aan te geven als je het idee hebt dat er ergens dingen niet lekker lopen/knellen. En ook door wat geduld te hebben, er moeten een aantal dingen behoorlijk anders en het gaat tijd kosten om die wijzingen ook echt allemaal door te voeren in de praktijk. Al is het alleen maar doordat we de afgelopen tijd eigenlijk met een te klein moderatorteam hebben gewerkt en dat moderatorteam nu vooral meer werk krijgt (eerder bijsturen, meer communiceren). Capaciteit van het team wordt aan gewerkt maar dat is niet van de ene op de andere dag geregeld :)

Maar laat het vooral weten als er onduidelijkheden zijn of als je het idee hebt dat er dingen soepeler/beter/makkelijker kunnen.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:31

Als je word uitgesloten van bokt, kun je toch gewoon een nieuw account maken onder een ander emailadres?!
(of is dit nu heel blond van me... :+)
Iig, we zullen wel zien... Fijn dat jullie je zo inzetten voor bokt, ik vind dit iig een heel leerrijke site!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:33

Volgens de boktregels mag je maar 1 account maken ;)
Heb je er meer dan 1, dan is dat weer reden voor een ban.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:50

Maar logisch gezien, als je meerdere mail adressen hebt, dan kun je toch meerdere accounts maken.
Dus als je van bokt word afgegooit, maak je gewoon met een ander mail adres een nieuw account.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:55

En dat merken ze snel genoeg op (via je IP adres), waarna je er direct weer afgegooid wordt.
Dus dat heeft geen zin ;)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:13

Ik moet zeggen, als ik dit zo lees, dan klinkt het best goed. Ik hoop dat de mods en gebruikers zich snel aan deze nieuwe regels kunnen aanpassen en dat het effectief blijkt te zijn.

Citaat:
en nieuw artikel in de regels is het vijfde: Hinderen van andere gebruikers. Op het moment dat een gebruiker veel overlast voor anderen veroorzaakt zonder direct andere regels te overtreden, kunnen de moderators op basis van dit artikel toch ingrijpen

Deze nieuwe regel is een zeer slimme regel. Ik zie vaak genoeg hinder in topics, maar dat er dan niets aan gebeurd omdat niemand echt een regel overtreed, hoewel het gedrag van bepaalde personen dan wel zeer vervelend is.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:15

Als ik het juist heb, dan kun je enkel iemand zijn IP-adres opsporen als je hun een link stuurt (met daarin vanalles om aan ip te komen) en zij hier op klikken.
Of je kan ze traceren via je site als je 1 hebt, maar aangezien hier op bokt wel 100'en mensen zitten,
kan je moeilijker achterhalen van wie welk IP adres is.
Daarnaast vraag ik mij af of een site als bokt wel zomaar mensen hun IP adres mag opzoeken ;).
Ik heb mijn twijfels maar goed. (Het is ook maar een discussie).
Ik ben graag hier op bokt, en tot nu toe geen problemen!
Maar iemand 'bannen' van bokt, lijkt mij, geen oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:19

Van iedere gebruiker is het ip adres van je computer gewoon zichtbaar voor de beheerders hoor.
Daar hoeven ze geen gekke dingen voor uit te halen ;)

Een website heeft zelf ook een ip adres, dat klopt. Maar dat adres heeft niets met het ip adres van je computer te maken. Dat zijn 2 verschillende dingen ;)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:20

Op een forum waar ik moderator was konden we heel makkelijk IP adressen en dubbele IP's vinden en controleren. Ik denk dat het hier ook wel kan. Daar hoeven ze niet voor op een link te klikken. IP's van gebruikers kunnen beheerders e.d. gewoon zien.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:24

Dat is goed om te weten!
Bedankt vr de uitleg!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:26

Femke schreef:
Volgens de boktregels mag je maar 1 account maken ;)
Heb je er meer dan 1, dan is dat weer reden voor een ban.

Precies, mijn man en ik hadden beide een account op verschillende mailadressen maar helaas.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 11:35

DaisnBenju: Als je een post plaatst op Bokt, wordt daarbij je IP-adres opgeslagen, dit staat ook in de voorwaarden waarmee je accoord gaat als je je registreert op Bokt.

Er zitten heel veel Bokkers met meerderen op een IP, denk aan families, bedrijven, scholen, vriendinnen. In principe kan dat gewoon en levert dat zelden problemen op. Wilawander, als het bij jou wel fout is gegaan en het account van je man (?) onterecht geband is, kun je daarover contact opnemen met een moderator.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:03

Eline: Oke, bedankt voor de duidelijkheid (waren natuurlijk maar gewoon vragen).

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:06

Ben benieuwd of dit ook beter werkt, wat is een OW eigenlijk?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 12:13

grietje14 schreef:
Ben benieuwd of dit ook beter werkt, wat is een OW eigenlijk?

Een OW is een officiële waarschuwing. In de link die Eline heeft geplaatst kan je lezen waarom deze worden uitgedeeld en hoe dit verder in z'n werk gaat.