Arabische paarden zeer ernstig mishandeld in Luik *update 8*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Arabische paarden zeer ernstig mishandeld in Luik *update 8*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 13:55

Nieuwsredactie / http://faber-arabians.be

In de Belgische plaats Luik zijn een aantal arabische paarden ernstig mishandeld. Het gaat om de paarden van Faber Arabians, een fokkerij van Russische Arabieren in de provincie Namen. Faber Arabians is de eigenaar van oa de hengst Tibet DE, die in April en Mei bij Arabian Fantasie ter dekking zou staan.

Een van de paarden is waarschijnlijk met een metalen voorwerp op het hoofd geslagen. Het andere paard heeft stukjes steen in zijn verwondingen en is dus waarschijnlijk met een steen bewerkt.

De paarden staan inmiddels op de universiteitskliniek van Luik. Ze hebben beiden verschillende breuken en beschadigde sinussen waardoor er gaten in de schedel zitten. Ook hebben de dieren een aantal enorme wonden. Bij dekhengst Tibet is de oogkas gebroken, en er wordt gevreesd dat hij zijn oog zal verliezen. Ook zijn er een groot aantal zenuwen beschadigd.

Bij het paard Poku is de schedel als het ware geëxplodeerd door de slag van een steen, waardoor de ingeademde lucht ontsnapt langs de open holte. Ze worden deze morgen nog geopereerd waarbij men gaat proberen om de verschillende losse stukjes bot van de schedel weer in elkaar te passen. Er is wel infectiegevaar en er is geen huid meer om de wonden dicht te maken, dus de kans op complicaties is zeer groot.

Het derde paard, Addi, heeft waarschijnlijk een trap gehad en loopt kreupel, maar heeft verder geen verwondingen. Samen met de 2 overige paarden is zij eerder wantrouwig naar vreemden toe - daardoor zijn deze paarden waarschijnlijk aan de bewuste personen ontsnapt.

Rond het tijdstip van de aanval is een blonde persoon rond de wei gezien.
Naar alle waarschijnlijkheid zijn een of meerdere personen met een kayak via de sloot het weiland ingekomen.
De zaak is in onderzoek bij de politie.

Let op! De volgende foto's zijn zeer schokkend.
Klik hier voor foto's.

Update 3 mei: 19:41
Citaat:
De merrie is zojuist geopereerd en dit is redelijk goed gelukt. De breuken waren wel veel groter dan de open wond liet zien. De chirurgen hebben haar gezicht als het ware opnieuw moeten opbouwen (reconstructie) en dat is redelijk gelukt. Het resultaat is acceptabel.
Op dit moment wordt Tibet geopereerd. Meer nieuws over hem zal later volgen.

Update 3 mei: 22:21
Citaat:
Tibet is net uit de operatiekamer gekomen. Hij was heel erg onrustig toen ze hem onder narcose brachten, en reageerde angstig op de chirurgen. Hij heeft veel bot verloren maar maar de wond is relatief goed gesloten. Er was genoeg vel over om de weefsels af te dekken. We wachten ongerust het ontwaken af. Pokupka, de merrie, heeft een opgezwollen dikke darm en loopt daarom risico voor koliek. Ze heeft een maagsonde met laxeermiddelen gekregen en men heeft haar geïntubeerd, om er voor te zorgen dat ze goed kan blijven ademen.

update 4 mei: 08:14
Citaat:
Vannacht niet gebeld door de kliniek, dus dat is hopelijk goed nieuws.
Er is inmiddels een 20 jarige man gearresteerd en men gaat na of hij ook echt iets te maken heeft met deze zaak.
Er zijn wat foto's toegevoegd van de merrie na de operatie:
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 1949116849

update 4 mei: 12:20
Citaat:
De kliniek heeft net gebeld, de paarden doen het goed! Op dit moment zijn de resultaten van de operaties geslaagd.

De chirurg kan de theorie dat het een ongeluk was niet uitsluiten, want er zijn hiervoor geen bewijzen. Maar in onze wei is er geen enkele plek waar een hoek is dat er voor zou zorgen dat ze deze letsels op zowel hoofd als borst kunnen hebben. Het is ook bizar dat dan beide paarden op dezelfde moment verwondingen hebben opgelopen. Er is geen schade aan onze afrastering en we hebben nergens sporen van bloed of haar gevonden. Twee paarden die zich in volle vaart verwonden, dat laat sporen na!

update 5 mei: 21:00
Citaat:
De nacht is goed gegaan, er waren geen complicaties. Tibet maakt vooruitgang. Hij heeft een laxeermiddel door de maagsonde gekregen om zijn vertering te helpen. Polupka is nog steeds erg fragiel, er is geen zekerheid op mogelijk volledig herstel.

update 6 mei: 07:17
Citaat:
Er is een filmpje geplaatst. Het is in het Frans, maar in principe wordt er geen nieuwe informatie gegeven dan dat wij al eerder hebben gemeld. Er worden wel beelden van Tibet en Polupka getoond en de situatie rond het weiland.
Je kunt het filmpje hier bekijken.

update 6 mei: 16:23
Citaat:
De paarden doen het erg goed. Polupka is vandaag heel wat levendiger, en de dierenartsen denken er over om de sonde van Tibet te verwijderen. Polupka is drachtig, en we zullen de foetus niet aborteren. Dit moet de natuur zelf beslissen. Oftewel verliest ze het, of anders blijft het vruchtje groeien en ontwikkelen. Ze is nog maar 2 maanden drachtig. Er is nog geen nieuws over het onderzoek.

update 16 mei: 11:00
Citaat:
Bij Tibet zijn de botfragmentjes eruit gehaald gisteren via de sonde, een hechting was losgekomen en de dierenartsen hebben alle weefsels schoongemaakt om de aangroei van cellen te bevorderen. Ze hebben verbindingen gemaakt omdat de wond nu te ver openstaat. Een bandage is over de zone aangebracht om infectie van buitenaf te vermijden en een nieuwe drain is aangebracht.
Pokupka maakt het beter, alles evolueert langzaam. Ook zij heeft een paar fragmentjes maar ze hoeven niet eruit gehaald worden.

Moderatoropmerking: Ik begrijp dat dit bericht heftige emoties opwekt, maar de doodsverwensingen en martelprocedures mogen wel achterwege blijven. Ik heb een flink aantal verwijderd, bij deze het verzoek dat soort berichten niet weer te plaatsen.

Yessy

Re: Arabische paarden zeer ernstig mishandeld in Luik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:55

Arme paarden... hoe kan je zoiets doen? Dat is toch onbegrijpelijk? :\

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:56

Gruwelijk. Hoe kan iemand dit doen :n

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:57

Haleluja.... Wat moeten die paardjes een pijn hebben...
Schandalig dat zoiets nog gebeurd.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:59

Wow, schrok wel even van de foto's! Wat erg zeg, hoop dat ze de daders snel vinden en dat de paardjes er snel weer bovenop zijn!

Wat bezielt iemand toch die zulke dingen doet!!

JusticeWH

Gruwelijk, ik beef nog na na het zien van de foto's ;(
Die dieren moeten onzéttend veel pijn lijden. Als ze de daders vatten mogen ze evengoed hetzelfde bij hen doen!

owens-mama

Onvoorstelbaar, dat iemand dit kan doen. Arme dieren en eigenaren heel veel sterkte met het herstel van de paarden!!

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:00

walgelijk! Bah! Je zal je paarden maar zo vinden!

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:01

OMG ! -:(-

Wat een debielen lopen er toch rond in de wereld zeg, niet te geloven :r
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 04-05-11 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwensingen verwijderd

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:02

Ik moet hier echt bij huilen. Wat een vreselijke foto's, echt NIET geschikt voor mensen die niet tegen bloed kunnen. WALGELIJK werkelijk, ik hoop dat de daders gepakt worden en een passende straf krijgen. Dit is echt verschrikkelijk. Wat moeten die paarden pijn hebben!

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:03

Jeetje wat een wonden zeg, echt te gek voor woorden, wie doet er zo iets?
Je zou je paarden toch zo aantreffen.
Hoop dat het allemaal goed komt met deze mooie onschuldige paarden.
Sterkte voor de eigenaren iig

Linda2B

Verschrikkelijk, veel sterke voor de eigenaren.

Lieuwkje_90

Dat doe je toch niet! Wat erg voor de paarden! Komaan! Zoiets zou toch niet mogen gebeuren! Zo'n mensen moeten echt zo hard gestraft worden!!!

cyn23

gruwelijk dat mensen zo iets doen . echt erg voor woorden en de foto's ik schrik dr gewoon van

Marisa99

Onbegrijpelijk... hoe haalt iemand het in zijn hoofd om zoiets een weerloos dier aan te doen.
Arme paarden wat zullen ze een angst en pijn gehad hebben, onvoorstelbaar dit.

xxelviraxx

Gatverdamme dat iemand zoiets kan doen. Verschrikkelijk! Ik hoop dat alle paarden er snel boven op komen en sterkte gewenst voor de eigenaar

ilonabax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:04

Walgelijk....
Niet te geloven dat iemand hiertoe in staat is, mijn ogen zijn met tranen gevuld bij het zien van deze beelden.
Hoop dat de dader(s) gepakt zal gaan worden! (wat mij betreft mogen ze hen hetzelfde aandoen!!!)

Hier een recente foto van de waanzinnige hengst Tibet bij Arabian Fantasie...

Afbeelding
Sterkte voor de eigenaren en al die dichtbij de dieren staan!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:06

Ik kan niet anders dan denken dat daar een paar mensen heel heel heel erg jaloers zijn geweest, die dit blijkbaar de manier vonden om het te uiten. Wat ben je dan zielig en heb je gif door je aderen heen stromen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:08

Wat voor gewetenloos persoon (personen) kan zoiets doen!!

Hopelijk laten ze die paarden inslapen..

En inderdaad, een andere reden dan jaloezie kan ik niet bedenken..
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 04-05-11 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwensing verwijderd

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:12

zodeju.

heel vreemd, maar het zijn wel erg kostbare dieren! elk paard maar deze hebben extra waarde.
en tsja zodra ze de persoon/personen hebben gevonden kan misschien de vraag beandwoord worden waarom?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:12

:oo :oo :oo :oo :oo wat verschrikkelijk,wat zij die paarden toegetakeld zeg! :+: :+: och och wat een pijn moeten ze hebben.

heel veel sterkte voor de eigenaren en beterschap voor deze dieren.
hopelijk komt het allemaal goed :+:

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:13

afschuwelijk, ik hoop dat ze er goed uitkomen want dat vraag ik me echt wel af als ik dit zo lees en ook aan de hand van de foto's, vreselijk !!
Als ik het goed lees dan stonden de paarden in Luik waar ze ter dekking stonden ?
Het gaat hier over een hengst en merries ?

Heel veel sterkte voor de eigenaren en ook de stal en betrokkenen waar ze stonden, dit zijn geen mensen die zoiets doen, die zijn harstikke ziek

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:16

Het zoveelste mishandelingsbericht :( waar gaat het naartoe met deze wereld?! Hoe kunnen zovele mensen nu zo gek zijn om arme, onschuldige dieren zo te doen afzien :n
Ik hoop dat de paarden er boven op komen, maar ik hoop ook dat als de lijdensweg te zwaar is, de eigenaren hun verantwoordelijkheid nemen.
Laatst bijgewerkt door Feria op 03-05-11 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

eridinges

jezus zoiets doe je toch niet! arme dieren... :(:)
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 04-05-11 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwensing verwijderd

birrie1709

Gerum die zielige paardjes

Ik heb echt medelijden met ze :j

Ik hoop echt dat ze het redden ( en hierna wel eens baasje krijgen dat lief voor ze is :o )