Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Arabesk schreef:Goh wat raar dat ie zó uit z'n dak is gegaan dat er een kroonbeen wat breekt. Maar ja wat wil je, een leven als dekhengst is geen pretje. Je mag amper je natuurlijke gedrag vertonen en je mag alleen elke dag eventjes in de paddock, in je eentje
xx_Horsiex schreef:Arabesk schreef:Goh wat raar dat ie zó uit z'n dak is gegaan dat er een kroonbeen wat breekt. Maar ja wat wil je, een leven als dekhengst is geen pretje. Je mag amper je natuurlijke gedrag vertonen en je mag alleen elke dag eventjes in de paddock, in je eentje
Wat wil je dan doen, een andere hengst er bij doen? Nee dan blijven ze pas echt rustig!
Arabesk schreef:Goh wat raar dat ie zó uit z'n dak is gegaan dat er een kroonbeen wat breekt. Maar ja wat wil je, een leven als dekhengst is geen pretje. Je mag amper je natuurlijke gedrag vertonen en je mag alleen elke dag eventjes in de paddock, in je eentje
breggel1982 schreef:mijn hengsten lopen wel bij elkaar dat is namelijk gewoon naturlijk gedrag .
hengsten vormen zelfs een hele hechte groep waarin veel gespeeld word en bijna nooit gevochten.
dit is in de natuur ook zo waar denk je dat de hengsten blijven die geen lijder zijn die worden wel verstoten uit
de merrie groep ze vormen een vrijgezellen groep hengsten bij elkaar kan dus prima, alleen zijn onze paarden
al vanaf de 2.5 uit elkaar gehaald en vertonen ze nauwelijks nog natuurlijk gedrag
Ibbel schreef:breggel1982 schreef:mijn hengsten lopen wel bij elkaar dat is namelijk gewoon naturlijk gedrag .
hengsten vormen zelfs een hele hechte groep waarin veel gespeeld word en bijna nooit gevochten.
dit is in de natuur ook zo waar denk je dat de hengsten blijven die geen lijder zijn die worden wel verstoten uit
de merrie groep ze vormen een vrijgezellen groep hengsten bij elkaar kan dus prima, alleen zijn onze paarden
al vanaf de 2.5 uit elkaar gehaald en vertonen ze nauwelijks nog natuurlijk gedrag
Ja, dat geldt voor (jonge) hengsten die het gevecht om de leiding hebben verloren en niet dekken. Zet twee dekhengsten bij elkaar en er vallen dooien...
Wat wel natuurlijk zou zijn is de hengst met een groep merries zetten. Alleen heb ik zo het vage vermoeden dat de merrie-eigenaren dat geen goed idee vinden.
Denk alleen dat de eigenaar van de hengst er niet zo blij mee is, kost hem inkomsten! breggel1982 schreef:mijn hengsten lopen wel bij elkaar dat is namelijk gewoon naturlijk gedrag .
xx_Horsiex schreef:Arabesk schreef:Goh wat raar dat ie zó uit z'n dak is gegaan dat er een kroonbeen wat breekt. Maar ja wat wil je, een leven als dekhengst is geen pretje. Je mag amper je natuurlijke gedrag vertonen en je mag alleen elke dag eventjes in de paddock, in je eentje
Wat wil je dan doen, een andere hengst er bij doen? Nee dan blijven ze pas echt rustig!

_Pien_ schreef:mensen LEZEN!
Er staat 21jaar oude hengst heeft tijdens zijn dagelijks uitje....
Dus wat maak ik hier uit op....dat de hengst elke dag buiten komt, 21 jaar oud is, dus zijn botten en gewrichten zullen iets meer broos zijn dan die van de gemiddelde 4jarige hengst.
Er staat niets over in dat hij gek of raar heeft gedaan.
Daarnaast kan een paard op een hele simpele manier zijn botten breken net als de mens trouwens.
De een is daar gevoeliger voor dan een ander.
Daarnaast vind ik het van de eigenaaren goed dat hun hem nu voor deze hele zomer uit de dekkerij halen. Ze hadden ook voor het geld kunnen gaan, er staat in dat hij alweer op eigen benen staat, dus hadden ook kunnen kiezen om hem over een maand weer in te zetten om te gaan dekken.

tassie schreef:Oké, ik geef toe dat het beter is voor hem als die als een normaal paard lekker de wei ik kan, maar helaas kun je hengsten niet in de groep naar buiten doen. En dit is een erg duur paard dus snap wel dat ze er zuinig op zijn.
)