Overheid gaat paardenhouders voorlichten over ontwormen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Overheid gaat paardenhouders voorlichten over ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 12:41

http://www.levendehave.nl


De overheid gaat houders van paarden beter voorlichten over de noodzaak van een beperkt gebruik van ontwormingsmiddelen. Dit schrijft staatssecretaris Bleker in een brief aan de Tweede Kamer.

De faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht heeft de opdracht gekregen om de resistentieontwikkeling bij schapen en paarden te monitoren. In de komende jaren zal dit naar andere diersoorten worden uitgebreid. Deze initiatieven vloeien voort uit een onderzoeksrapport over de receptplicht van diergeneesmiddelen.

Een aantal diergeneesmiddelen, waaronder ontwormingsmiddelen, zijn sinds 2008 alleen verkrijgbaar op voorschrift van de dierenarts. Dit heeft wat betreft de ontwormingsmiddelen vooral te maken met de toename van resistentie tegen deze middelen. Paarden en ook schapen en geiten worden ondeskundig ontwormd. Daarom is er op papier een einde gemaakt aan de vrije verkrijgbaarheid van ontwormingsmiddelen via groothandels en internet. In de praktijk komt het echter nog voor dat houders van paarden, schapen en geiten ontwormingsmiddelen zonder recept kopen.

Bleker kondigt aan dat de nVWA meer en beter gaat controleren op de naleving van deze zogeheten URA-regelgeving bij handelaren en dierenartsen. In juni 2011 verwacht Bleker de eerste uitspraken van het Veterinair Beroepscollege gericht op het uitschrijven van recepten voor URA-middelen. Daarmee zal de open norm wat van een dierenarts mag worden verwacht, op korte termijn worden ingevuld, aldus Bleker.

Verwant artikel:

[VN] Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

germie

Berichten: 25935
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Overheid gaat paardenhouders voorlichten over ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:51

Betutteling. Gaan we weer.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Overheid gaat paardenhouders voorlichten over ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:05

dit is een terechte betutteling...
Als de bestaande ontwormingsmiddelen straks niet meer werken vanwege verkeerd gebruik en resistentie, dan is er straks een groot probleem bij echte wormbesmettingen. Maar ze mogen dierenartsen ook wel bijscholen, want die zijn ook niet altijd zo goed ingelicht over de beste ontwormstrategieën. Er zijn nog heel veel mensen en stallen die de paarden standaard ontwormen om de 2 of 3 maanden, zonder controles op het effect en of het wel nodig is, en er wordt ook nog steeds ondergedoseerd en er zijn nog verschillende visies onder dierenartsen en paardeneigenaren over wel of niet wisselen met werkzame stof en hoe vaak/wanneer dat moet gebeuren. Laat de overheid dan iedereen maar goed voorlichten met de laatste wetenschappelijke inzichten...

femkemaats
Berichten: 205
Geregistreerd: 11-04-05

Re: Overheid gaat paardenhouders voorlichten over ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:27

Ze hebben denk ik niks beters te doen

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:33

joyce B schreef:
dit is een terechte betutteling...
Als de bestaande ontwormingsmiddelen straks niet meer werken vanwege verkeerd gebruik en resistentie, dan is er straks een groot probleem bij echte wormbesmettingen. Maar ze mogen dierenartsen ook wel bijscholen, want die zijn ook niet altijd zo goed ingelicht over de beste ontwormstrategieën. Er zijn nog heel veel mensen en stallen die de paarden standaard ontwormen om de 2 of 3 maanden, zonder controles op het effect en of het wel nodig is, en er wordt ook nog steeds ondergedoseerd en er zijn nog verschillende visies onder dierenartsen en paardeneigenaren over wel of niet wisselen met werkzame stof en hoe vaak/wanneer dat moet gebeuren. Laat de overheid dan iedereen maar goed voorlichten met de laatste wetenschappelijke inzichten...


Hier ben ik het helemaal mee eens.

Humphry
Berichten: 1239
Geregistreerd: 08-08-08

Re: Overheid gaat paardenhouders voorlichten over ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:45

een buiten gewoon goed idee..
heb een mooi voorbeeld,

had mijn verhaal voorgedaan bij een DA betreft ontwormen, had even wat extra informatie nodig omtrent welke ontworming ik nu het beste kon gebruiken..
pramox werd mij verteld..
vervolgens ga ik naar de DA ( welliswaar een andere, en dat is juist waar het omdraaid)
deze adviseerde mij Equimax..
daarop kreeg ik gewoon de Equest ( met toelichting dat deze de rode wormpjes zou doden, wat de Equimax niet zou doen )

hiermee wil ik dus zeggen wat er aan verschillen zijn qua adviezen betreft ontwormen bij diverse DA's

ofwel, een heel goed idee dit, ik stem voor!

sandravra
Berichten: 156
Geregistreerd: 27-06-08
Woonplaats: Huizen

Re: Overheid gaat paardenhouders voorlichten over ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:56

Tip: laat je paardenmest geregeld onderzoeken bij een lab. Dan kunnen ze daar zien of je paard uberhaupt wel wormenmiddel nodig heeft.

tiger27
Berichten: 443
Geregistreerd: 16-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:01

das een goed idee wij geven geen wormen kuur , wij doen mest onderzoek en als daar uit blijkt dat tie een wormen kuur nodig heeft krijgt tie er 1 anders word tie resistent
bij ons op stal hebben we al voorlichting gehad van onze veearts over hoe te doen en gebruiken welke voor of na het land.
best intresant
maar vind het een goed idee

nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:02

bij een kennisje van mij had haar paard laatst spoelwormen, mest en wormen bij de dierenarts gebracht, krijgt ze een kuur voor lintwormen mee. dierenartsen kunnen dus ook fouten maken!
daar word je dus ook niet altijd echt vrolijk van. in dit geval konden de spoelwormen nog even lekker hun gang gaan voor ze weer een nieuwe kuur kon geven die wel tegen spoelwormen was.

Isegrim

Berichten: 2797
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Overheid gaat paardenhouders voorlichten over ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:03

Onze stal doet mestonderzoek en tweemaal per jaar ontwormen. Ben ik erg blij mee. :j

CalvinenGino

Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:25

Isegrim schreef:
Onze stal doet mestonderzoek en tweemaal per jaar ontwormen. Ben ik erg blij mee. :j



hier wordt elke 2 maanden ontwormd.. (bij ons op de pension stal cq 50 paarden)
Laatste nog mest en bloed onderzocht van een 10 aantal paarden.
Was allemaal perfect in orde!

Ik moet zeggen vroeger deed ik het ook 2 x per jaar, maar doordat de mijne "begin van" bloedwormen had! (is hier heeel erg ziek van geweest)
Ben ik toch 4 keer per jaar gaan doen..
Nu ben ik van stal verhuisd en daar doen ze het dus 5 keer per jaar

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Overheid gaat paardenhouders voorlichten over ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:39

dus blijkbaar heeft de eerste stap (alleen op recept/bij de d.a) niet geholpen. Behalve dan dat de kosten omhoog zijn gegaan voor menig paardenhouder en de paarden die al weinig werden ontwormd nog minder worden ontwormd omdat ze niet meer makelijk te verkrijgen zijn. (ik rij iig niet regelmatig "langs" de D.A, maar loop wel vaker een dierenwinkel binnen waar ik ze vroegah zo kon kopen)

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:45

Als mestonderzoeken nu heel betrouwbaar waren zou ik zeggen ja, maar daar schort ook nog regelmatig het een en ander aan.

Isegrim

Berichten: 2797
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Overheid gaat paardenhouders voorlichten over ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:50

Wat schort daar zoal aan dan? Van ons wordt het opgestuurd naar een lab en dan krijgen we de uitslag per mail.

Tieme
Berichten: 4957
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:55

Isegrim schreef:
Wat schort daar zoal aan dan? Van ons wordt het opgestuurd naar een lab en dan krijgen we de uitslag per mail.


en hoe gaat het dan verder?? dus stel, van de 10 paarden heeft er 1 wormen. krijgt dan alleen dat ene paard een wormkuur of krijgt dan alsnog alles een kuur??

Anoniem

Re: Overheid gaat paardenhouders voorlichten over ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:59

wat een onzin, is het mest monster nu al niet goed genoeg meer?

nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:00

Isegrim schreef:
Wat schort daar zoal aan dan? Van ons wordt het opgestuurd naar een lab en dan krijgen we de uitslag per mail.


zie mijn eerdere stukje. was ook mest onderzocht en zelfs 2 wormen erbij gedaan en nog kreeg ze de verkeerde uitslag

Isegrim

Berichten: 2797
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:13

Tieme schreef:
en hoe gaat het dan verder?? dus stel, van de 10 paarden heeft er 1 wormen. krijgt dan alleen dat ene paard een wormkuur of krijgt dan alsnog alles een kuur??




Ik zou het niet weten want zolang als ik daar sta is bij mijn paard nog nooit een wormprobleem vastgesteld. Alle paarden worden tweemaal per jaar ontwormd in elk geval.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 25-03-11 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Gedeelte over vraagteken verwijderd.

Isegrim

Berichten: 2797
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:15

nijland schreef:
zie mijn eerdere stukje. was ook mest onderzocht en zelfs 2 wormen erbij gedaan en nog kreeg ze de verkeerde uitslag


Jouw voorbeeld heeft niets te maken met het mestonderzoek an sich, maar met het verkeerd voorschrijven van medicatie.

Brainless

Berichten: 29733
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Overheid gaat paardenhouders voorlichten over ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:17

Mestonderzoek geeft aan of er wormen in de mest zitten (duhh ;)),
Maar wormen in ontwikkeling laten nog geen sporen achter in de mest, dus een beginnende besmetting mis je, net als een besmetting met bloedwormen.

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:24

Brainless schreef:
Mestonderzoek geeft aan of er wormen in de mest zitten (duhh ;)),
Maar wormen in ontwikkeling laten nog geen sporen achter in de mest, dus een beginnende besmetting mis je, net als een besmetting met bloedwormen.


Dat bedoel ik dus.

Isegrim

Berichten: 2797
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 15:35

Brainless schreef:
Mestonderzoek geeft aan of er wormen in de mest zitten (duhh ;)),
Maar wormen in ontwikkeling laten nog geen sporen achter in de mest, dus een beginnende besmetting mis je, net als een besmetting met bloedwormen.


Op die manier. Regelmatig onderzoeken dan dus.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 16:26

superwoman schreef:
dus blijkbaar heeft de eerste stap (alleen op recept/bij de d.a) niet geholpen. Behalve dan dat de kosten omhoog zijn gegaan voor menig paardenhouder en de paarden die al weinig werden ontwormd nog minder worden ontwormd omdat ze niet meer makelijk te verkrijgen zijn. (ik rij iig niet regelmatig "langs" de D.A, maar loop wel vaker een dierenwinkel binnen waar ik ze vroegah zo kon kopen)


Doordat je het nu regelt bij de DA, laat je sneler een mest onderzoek doen, ik ben dus goedkoper uit nu.

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:38

Moderatoropmerking:
Zojuist een aantal off topic berichten over vraagtekens verwijderd. Graag vanaf hier weer on topic, alvast bedankt.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 18:44

CalvinenGino schreef:
Isegrim schreef:
Onze stal doet mestonderzoek en tweemaal per jaar ontwormen. Ben ik erg blij mee. :j



hier wordt elke 2 maanden ontwormd.. (bij ons op de pension stal cq 50 paarden)
Laatste nog mest en bloed onderzocht van een 10 aantal paarden.
Was allemaal perfect in orde!

Ik moet zeggen vroeger deed ik het ook 2 x per jaar, maar doordat de mijne "begin van" bloedwormen had! (is hier heeel erg ziek van geweest)
Ben ik toch 4 keer per jaar gaan doen..
Nu ben ik van stal verhuisd en daar doen ze het dus 5 keer per jaar

En juist dat elke 2 maanden is achterhaald,het is te vaak.