Dierentuin koppelt een merrie als maatje aan een olifant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dierentuin koppelt een merrie als maatje aan een olifant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 12:21

www.horses.nl / www.horsetalk.co.nz

De elfjarige merrie Cherry maakt binnenkort haar entree in de Nieuws-Zeelandse dierentuin Auckland Zoo. De dierverzorgers hopen dat zij het nieuwe maatje wordt van olifant Burma, die in augustus 2009 haar olifantmaatje Kashin verloor. De dierentuin wil niet dat het dier te lang alleen staat en het duurt naar verwachting nog minimaal een halfjaar voordat Burma bij andere olifanten kan worden geplaatst.

“Het gaat heel goed met Burma, maar olifanten zijn zeer sociale en intelligente dieren en moeten niet al te lange periodes alleen zijn”, legt dierentuinmanager Kevin Buley uit. Het sociale gedrag van olifanten komt op veel punten overeen met het gedrag van paarden en daarom denken deskundigen dat Cherry een goede tussenoplossing kan zijn. “We geloven dat ze het juiste temperament heeft om een goede match met Burma te vormen.”

De dierentuin hoopt over enige tijd twee olifanten naar de dierentuin te halen en daarmee een start te kunnen maken voor een grotere kudde.

blokje

Re: Dierentuin koppelt een merrie als maatje aan een olifant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:25

Wat gaaf dat ze dat doen.
Denken goed na over wat goed is voor de olifant!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:25

Wat een aparte combinatie, zou leuk zijn om eens foto's/filmpjes te zien hoe het Cherry en Burma samen vergaat.

maar ze willen dat burma niet te lang alleen blijft omdat het nog een half jaar duurt voordat die bij andere olifanten kan, maar de andere olifant is in augustus 2009 al overleden? dan staat ze toch al dik 1,5 jaar alleen, snap dan niet helemaal waarom ze nu pas of nu alsnog deze merrie erbij willen plaatsen.

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:30

Ze zeggen dat het sociale gedrag van olifanten overeenkomt met dat van paarden. Maar bij sociaal gedrag hoort ook fysieke confrontatie. Een olifanten hoef/voet komt toch wat harder aan dan dat van een paard :S
Ben benieuwd hoe dit zal gaan.

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:40

Hopelijk wordt Cherry niet vertrappeld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:41

Dat is een bijzondere oplossing!
Wel heel goed dat ze echt zó veel om het welzijn van de dieren geven dat ze over dit soort vrij "out of the box" dingen beslissen. Super !

kim456

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:00

Fantastisch bedacht <3

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:02

wat stoer dan ze die stap willen gaan maken echte dieren vrienden dus..

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:02

Als een mens een geit bij een paard zet voor gezelschap is bokt zowat te klein, maar als er een paard bij een olifant wordt gezet is het opeens goed. Paard vs olifant lijkt mij niet zo een gelijkwaardige strijd, maar goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:04

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:18

Heel bijzonder.. Ben inderdaad benieuwd of het 'fysieke confrontatie' gedeelte deze combi de das om gaat doen..

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:35

Daar komen ze snel genoeg achter lijkt me. Fijn dat ze het willen proberen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:37

Stephanie_W schreef:
Ze zeggen dat het sociale gedrag van olifanten overeenkomt met dat van paarden. Maar bij sociaal gedrag hoort ook fysieke confrontatie. Een olifanten hoef/voet komt toch wat harder aan dan dat van een paard :S
Ben benieuwd hoe dit zal gaan.

Ik zie een olifant nog niet slaan zoals een paard dat doet hoor. Maak me meer zorgen om het gewicht van die olifant versus die van het paard in een fysieke confrontatie.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:42

Jeetje... wat een erm, bijzondere combinatie? Waarom zou de olifant pas over een half jaar in de kudde mogen? edit: op een andere site lees ik dat zij nu de enige olifant in de dierentuin is en dat zij bezig zijn een nieuwe olifant aan te kopen, dit kost veel geld en moet daarom door een comissie goedgekeurd, eea kost dus veel tijd, vandaar een tijdelijke oplossing.

De overeenkomsten in het sociaal gedrag ben ik wel benieuwd naar. Het zijn toch wezelijk verschillende dieren, paarden zijn vluchtdieren met natuurlijke vijanden, ip zijn olifanten ook vluchtdieren maar dan zonder natuurlijk vijanden (de mens even daargelaten).

Mocht er iets mis gaan dan blijft het paard nergens, olifanten zijn razend snel en vermorzelen zonder problemen een paard... :=

En edit 2: Ik lees nu: 'Cherry the horse is being gradually introduced and while there's still distance between them in the paddock, Burma is growing curious about her new companion'.

Al met al maken ze geloof ik toch het beste van een slechte situatie. Niet ideaal maar ik snap ook wel dat je niet binnen een maand een nieuwe olifant beschikbaar hebt...

thunderking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:11

hoop dat het goed gaat en in december nog bij elkaar staan, dan kan ik het schouwspel met eigen ogen gaan bewonderen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:32

Persoonlijk denk ik dat een neushoorn of een tapir nog meer overeenkomt met een olifant qua gedrag, maar ja, die zijn allebei stukken zeldzamer dan een paard. Het lijkt me in ieder geval beter dan niets, en beter een paard dan niets erbij, denk ik maar.

Dat mensen bang zijn dat dat paard doodgedrukt/trapt wordt, die kans heeft een minipaardje dat bij een KWPN-er wordt geplaatst ook...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:38

Zoolgangster schreef:
Dat mensen bang zijn dat dat paard doodgedrukt/trapt wordt, die kans heeft een minipaardje dat bij een KWPN-er wordt geplaatst ook...

Met dat verschil dat een minipaardje en KWPNer exact dezelfde taal spreken en een olifant en een paard zeker niet.

Palhaço

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:48

waar stond dat filmpje toch van een neushoorn die met een zebrahengstje speelde..? dat ging ook heel goed.. samen rennen en gek doen en dat hengstje was behoorlijk brutaal en ik dacht even dat hij geplet werd tussen een boom en neushoorn, maar het ging allemaal goed.. denk dat als het een oplettende merrie is er geen problemen komen.. :D ben heel benieuwd of er nog een filmpje van komt!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:51

ik ben benieuwd naar foto's en filmpjes van deze 2 aparte combi vriendjes...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:53

Ik vind het maar raar. Waarom nu pas een maatje voor de olifant, die staat al te lang alleen. En dan een merrie... twee dieren die gewoon NIET dezelfde taal spreken. Dat vind ik dus niet diervriendelijk. En mensen die gelijk komen met "beter zoiets dan niets..." Nee, eerder een nieuwe olifant zoeken, en leenprogramma's zijn er in overvloed tussen dierentuinen en projecten.

Maar goed, wie ben ik :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:02

@GC: ze zijn bezig een olifant te regelen maar dat gaat niet zo snel klaarblijkelijk. Ik kan me ook voorstellen dat het 'importeren' van een olifant naar Nieuw Zeeland nog wat meer voeten in de aarde heeft omdat het een eiland is.

Een olifant in een nieuwe kudde zetten voor een korte periode (ik neem aan dat er nog wel een aziatische olifant is op Nieuw Zeeland) is niet heel eenvoudig, dat geeft zo ontzettend veel onrust dat ik me kan voorstellen dat ze voor deze tijdelijke, niet optimale oplossing kiezen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:08

Maar wel erg laat dan, als ze werkelijk denken dat beide dieren hier gelukkig van worden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:12

Ja, helemaal mee eens. :j

Het zal ongetwijfeld een verbetering voor de olifant zijn, of Cherry het paard daar zo over denkt vraag ik me af... maar goed.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:23

Ik denk dat Cherry een k*tleven tegemoet gaat, uit haar kudde gehaald is, om een ander dier minder eenzaam te laten zijn. En of het gaat werken weet men ook nog niet. Ik vind dit niet kunnen.
Die andere olifant is verdorie al in Augustus 2009 kapot gegaan, dan ga je toch niet wachten tot Maart 2011 voordat je actie gaat ondernemen?!? En wat voor een...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:28

Tja, ik ben ook niet kapot van de manier waarop men met deze olifant omgaat, het is behelpen... Het beste loopt zo'n dier niet in een meestal te kleine omheinde ruimte, maar los tussen de soortgenoten, en voor dat paard geldt feitelijk hetzelfde.