Paardentherapie voor autistische kinderen niet meer vergoed

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardentherapie voor autistische kinderen niet meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 19:14

http://www.omroepbrabant.nl

Zorgaanbieders zijn boos omdat begeleiding met dieren aan autistische kinderen niet meer wordt vergoed. Eerder werden ook de vergoedingen voor behandelingsvormen als zwemmen met dofijnen stopgezet.

De behandelingen konden eerst betaald worden uit het Persoons Gebonden Budget. Dit is een eigen potje waaruit ouders van het kind behandelingen kunnen betalen.

Volgens een van de medewerkers van manege Het Paardrijk, waar de begeleiding wordt gegeven, wordt er hard gewerkt om de therapieën wetenschappelijk te bewijzen. Het begeleiden van de kinderen met een paard is volgens de begeleiders een andere vorm. Een voorbeeld hiervan is vertrouwen winnen door paard te rijden en dat 'wordt allemaal over één kam geschoren.'

Zorgaanbieders hebben een petitie opgezet en zullen deze binnenkort aan de minister van Zorg en Welzijn aanbieden.

Klik hier voor een filmpje.

DeHP

Re: Paardentherapie voor autistische kinderen niet meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:42

ik vind het ontzettend zonde dat ze dit niet meer willen vergoeden. Ik heb hele goede resultaten gezien met autistische kinderen die met behulp van een paard weer nieuwe vaardigheden leren.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:44

echt jammer dat ze het niet meer willen vergoeden.
zijn een hoop kinderen die er echt baat bij hebben.

Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:47

Ze bezuinigen steeds meer op activiteiten helaas

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:51

Pfft, ook echt alles is afhankelijk van geld!
Vind het zonde..

Maarja, als iedereen moet inleveren dan misschien ook wel te begrijpen zelfs op die vlakken

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:55

Valide mensen moeten ook aan alle kanten bezuinigen, dit is geen noodzaak, ik zou ook wel willen sporten met mijn WAO, maar dat gaat nu eenmaal niet, jammer maar helaas.

Ra_chel

diep triest dat hier op bezuinigd wordt , juist dit soort therapieen boeken goede resultaten.
laat ze maar eens gaan bezuinigen op hun eigen uitgavepatroon!

Suelza

Joh, wat een slechte ontwikkeling. ER is zelfs onderzoek naar geweest dat 1 dag voor een kind op een boerderij met een dier, meer effect heeft als 4 gesprekken met een psycholoog...

En die psycholoog verdiend aan zijn gesprekjes zeer zeker veel meer, dan degene die haar pony's ter beschikking stelt voor deze kinderen...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:56

goh laat ze eens gaan bezuinigen op kunst ofzo.......dit heeft tenminste nog echt nut!
belachelijk dat we weer gaan korten op dingen die echt belangrijk zijn

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 19:58

Jammer dat er weer bezuinigd moet worden op iets wat zo goed werkt....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:03

Suelza schreef:
Joh, wat een slechte ontwikkeling. ER is zelfs onderzoek naar geweest dat 1 dag voor een kind op een boerderij met een dier, meer effect heeft als 4 gesprekken met een psycholoog...

En die psycholoog verdiend aan zijn gesprekjes zeer zeker veel meer, dan degene die haar pony's ter beschikking stelt voor deze kinderen...

Als jij dat nu even bewijst en zorgt dat het in Den Haag doordringt....

xNaomi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:04

Te zot voor woorden, het speciaal onderwijs eruit gooien, dit eruit gooien?
Die kinderen hebben zometeen geen leven meer :n
En dan voor de kinderen die het van de PGB betalen, de PGB is ook al ingekort :n

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:05

Anne_GTI schreef:
Suelza schreef:

Als jij dat nu even bewijst en zorgt dat het in Den Haag doordringt....

Wat valt daar aan te bewijzen? Er ligt gewoon een wetenschappelijk onderzoek wat dat heeft aangetoond...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:07

sjorsie schreef:
Valide mensen moeten ook aan alle kanten bezuinigen, dit is geen noodzaak, ik zou ook wel willen sporten met mijn WAO, maar dat gaat nu eenmaal niet, jammer maar helaas.

Dit heeft weinig met sporten te maken. Hier gaat het om het aanleren van vaardigheden, die je op een gewone manier niet of nauwelijks aan autistische kinderen kan aanleren. Dit is nou net een therapie die (mits goed gedaan) veel meer oplevert dan het kost.

De pest met zo'n therapie is wel dat tegenwoordig iedereen met een brave pony denkt zulke therapie te kunnen geven. Alleen heeft zo'n therapie alleen maar zin als die door een goede therapeut gegeven wordt, die het paard als extra hulp gebruikt en dan heeft een paard een hele goede invloed bij het aanleren van vaardigheden. Ik zou het dus wel een goede zaak vinden dat het alleen vergoed wordt als de therapie door een erkende en opgeleide therapeut gegeven wordt.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:11

Karl66 schreef:
sjorsie schreef:

Dit heeft weinig met sporten te maken. Hier gaat het om het aanleren van vaardigheden, die je op een gewone manier niet of nauwelijks aan autistische kinderen kan aanleren. Dit is nou net een therapie die (mits goed gedaan) veel meer oplevert dan het kost.

De pest met zo'n therapie is wel dat tegenwoordig iedereen met een brave pony denkt zulke therapie te kunnen geven. Alleen heeft zo'n therapie alleen maar zin als die door een goede therapeut gegeven wordt, die het paard als extra hulp gebruikt en dan heeft een paard een hele goede invloed bij het aanleren van vaardigheden. Ik zou het dus wel een goede zaak vinden dat het alleen vergoed wordt als de therapie door een erkende en opgeleide therapeut gegeven wordt.

Volgens mij zijn of worden hier ook al eisen aangesteld... Er staat mij wel iets van bij, maar het kan ook best zijn dat mij dit bij staat omdat ik ergens gelezen heb dat er eisen aan gesteld moeten gaan worden... Dat weet ik even niet meer.

Alhoewel een ander onderzoek weer heeft aangetoond dat een goede boer, meer effect heeft als een geleerde psychiater...

Is weer uit een onderzoek van de WUR gebleken die daar specifiek onderzoek naar hebben gedaan.

Er liggen veel onderzoeken over dit onderwerp en worden veel projecten opgedraaid (wij hebben ook al deelgenomen aan een project vanuit Wageningen) en degene die dat project weer aangestuurd heeft, is zowiezo het gevecht tegen het snijden in de PGB's al aangegaan. Want dit was wel een te verwachten ontwikkeling, afgelopen jaar werd de kraan natuurlijk al dichtgedraaid...

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:21

Te triest dat dit niet meer vergoed word!

Word atlijd op de verkeerde dingen bezuinigd... behalve op de topmannen bij de bank.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:24

mmmmmmmmm zolang er mensen zijn die 70 euro per uur voor een uurtje paardrijden vragen, betaald uit een pgb, vind ik het best een goede zaak eigenlijk

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:26

Zoo ontzettend BELACHELIJK! Laat ze ergens anders op bezuinigen, sommige kinderen hebben dit nodig..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:31

Tja, vvd/cda/pvv hè. Was te verwachten. Sterker nog, staat in het regeerakkoord.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:34

Wat ontzettend zonde, en een slechte beslissing vind ik...
Als ik zie dat mijn broertje ontzettend vooruit is gegaan na een half jaartje therapie op een kleinschalige zorgmanege snap ik niet dat ze dit kunnen doen. Gesprekken met psychologen, therapeuten enz. werd het voor hem alleen maar lastiger.
Helaas heeft ie er nu geen tijd meer voor, maar ik kom daar nog regelmatig om te helpen met activiteiten, ik denk dat heel veel kinderen niet door kunnen gaan met deze geweldige therapieën...

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:45

Hier dan een moeder met autistisch kind en ik kan jullie uit ervaring vertellen dat juist zo'n kind
zoveel baat bij deze therapieen heeft omdat gesprekken met mensen nou eenmaal niet gaan
daarvoor zijn ze autistisch het is geweldig om te zien hoe je kind zich wel openstelt voor een dier
of dat nu een paard, koe of hond is!

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:51

Binnen nu en drie dagen plaats ik (met toestemming) een oproep op Bokt.nl in het STW forum voor alle aanbieders van paardondersteunde interventies (waar het werken met paarden met autistische kinderen ook onder valt) in therapie, coaching en training.
Een oproep om deel te nemen aan een grootschalig onderzoek, dat ik in opdracht uitvoer, om dit beroepveld in Nederland en Europa beter in kaart te krijgen. Met als doel verder te professionaliseren, zodat vergoeding door bijv. ziektekostenverzekeraars ook weer in beeld kan komen.

Voor iedereen die aanbieders kent, het verzoek mijn oproep in de gaten te houden en ze te wijzen op de vragenlijst die er in de link bij zal staan.

danielleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 20:52

hengstveulen schreef:
Hier dan een moeder met autistisch kind en ik kan jullie uit ervaring vertellen dat juist zo'n kind
zoveel baat bij deze therapieen heeft omdat gesprekken met mensen nou eenmaal niet gaan
daarvoor zijn ze autistisch het is geweldig om te zien hoe je kind zich wel openstelt voor een dier
of dat nu een paard, koe of hond is!

:j daar sluit ik me volledig bij aan!!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:01

En dan zal de regering zeggen, ach geef hem een puppie, das een stuk goedkoper dan paardrijden..

Even voor alle duidelijkheid, als het echt werkt vind ik het schandalig dat er mee gesold wordt..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 21:13

troi schreef:
En dan zal de regering zeggen, ach geef hem een puppie, das een stuk goedkoper dan paardrijden..

Even voor alle duidelijkheid, als het echt werkt vind ik het schandalig dat er mee gesold wordt..

Met zo'n instelling veranderd er nooit wat.

Het probleem met deze therapie is dat het niet goed meetbaar is of het werkt of niet. Dat zal je keihard moeten kunnen maken.