Elf konikpaarden overleden door het afschotbeleid van SBB

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Elf konikpaarden overleden door het afschotbeleid van SBB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 13:03

Nieuwsredactie

Staatssecretaris Henk Bleker meldt in een brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer, dat volgens cijfers van Staatsbosbeheer tussen 15 december 2010 en 21 januari 2011 dertien konikpaarden zijn overleden. Elf hiervan kwamen om het leven door afschot.

Volgens cijfers van Staatsbosbeheer bedroeg de waargenomen sterfte van grote grazers tussen 15 december 2010 en 21 januari 2011 88 dieren, waarvan 84 door afschot (72 edelherten, 11 konikpaarden, 1 Heckrund) en 4 door natuurlijke oorzaken (2 edelherten en 2 konikpaarden). Tijdens de winterse omstandigheden van enige tijd terug waren de meeste dieren nog in goede conditie. Volgens Staatsbosbeheer is het echter normaal dat in de winter de conditie van de dieren afneemt.
Voor dat soort gevallen wordt conform het afschotprotocol gehandeld.

Klik hier voor de brief.

Anoniem

Re: Elf konikpaarden overleden door het afschotbeleid van SBB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:05

Eindelijk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:24

fijn dat er eindelijk ingegrepen is

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:27

t werd tijd idd...

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:57

Ik volg niet? Zijn die paarden en herten dan geen goed iets?
Ik snap het niet :? Paarden en andere dieren zijn dood en jullie vinden dat top?

Graag inlichtingetje, aub :j

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:01

Amigo_tje schreef:
Ik snap het niet :? Paarden en andere dieren zijn dood en jullie vinden dat top?

Eerdere jaren zijn er veel dieren gestorven door honger/voedseltekort. Ze verlossen ze nu eerder uit hun lijden en zorgen dat er beter beheer wordt toegepast om de rest goed te laten overleven.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:05

Haaaa :D Ok, dan snap ik het en zeg ik ook wel top ;)

Ik dacht al rare dingen ofzo :))

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:07

En toch vind ik het nog steeds niet kunnen.... :n

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:08

Miracle_ schreef:

Heb jij een andere/betere oplossing??

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:09

Zo hehe ze hebben het licht gezien geloof ik...

Niks niet laten lijden, afschieten in zo'n geval. Is de meest humane oplossing voor die dieren.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:11

Miracle_ schreef:

Men moet die beesten toch niet laten creperen? Nu, als ze niet ziek/gewond zijn, vind ik t ook niet kunnen.
Maar als ze ziek zijn, of in die mate gewond dat ze niet meer meekunnen met de hoop, dan vind ik dit ook de best mogelijke oplossing.
Dat is één schot en dood, anders blijven ze achter en creperen, meestal een tergend trage dood.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:12

Brainless schreef:
Miracle_ schreef:

Heb jij een andere/betere oplossing??

Voorkomen is altijd beter. ;)

Oke, daar hebben we nu niks meer aan. Maar ik had op zijn minst naar andere oplossingen gezocht ja. Ik vind dit niet uit het lijden verlossen, ik vind dit gewoon een stomme fout. Het afschieten van dieren die nog gezond zijn, is in mijn ogen geen leed verlossing :n :n

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:16

maar hebben ze dan ook echt gekeken naar zieke dieren, of hebben ze gewoon maar wat afgeschoten?
ik ben toch eerder voor het castreren van wat hengsten....of misschien zelfs juist wel wat merries steriliseren....en dieren evt. overplaatsen naar een ander gebied, maar dat zal ook wel de nodige stress met zich meebrengen.

Toch vind ik het nog steeds niet eerlijk. Wij hebben de dieren in deze positie gebracht....en de dieren hebben er leed van (afgeschoten of natuurlijk dood door honger).
Wij hebben ervoor gezorgd dat ze in een gebied zitten wat eigenlijk te klein is, waar ze zich niet voldoende kunnen verplaatsen om aan genoeg eten te komen.

Misschien moeten ze hier in Nederland eens op langer termijn gaan denken ipv "oww kijk, dat staat leuk, een paar wilde paarden in de vrije natuur"

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:20

Sky_As schreef:
maar hebben ze dan ook echt gekeken naar zieke dieren, of hebben ze gewoon maar wat afgeschoten?
ik ben toch eerder voor het castreren van wat hengsten....of misschien zelfs juist wel wat merries steriliseren....en dieren evt. overplaatsen naar een ander gebied, maar dat zal ook wel de nodige stress met zich meebrengen.

Toch vind ik het nog steeds niet eerlijk. Wij hebben de dieren in deze positie gebracht....en de dieren hebben er leed van (afgeschoten of natuurlijk dood door honger).
Wij hebben ervoor gezorgd dat ze in een gebied zitten wat eigenlijk te klein is, waar ze zich niet voldoende kunnen verplaatsen om aan genoeg eten te komen.

Misschien moeten ze hier in Nederland eens op langer termijn gaan denken ipv "oww kijk, dat staat leuk, een paar wilde paarden in de vrije natuur"

_/-\o_

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:22

tsja nu is het makkelijk om te zeggen voorkomen is altijd beter......vertel dat maar aan de pieven die denken ht goed te doen omdat ze het hebben onderzocht!

zo'n ramp is het afschieten van de verzwakte dieren niet.....dit gebeurd immers al zo lang als dat wij mensen hier op de wereld rond lopen.

zo kan je de polulatie in de hand houden. nederland is maar een mini landje dus erg veel plaats voor wild is er niet.......dat wij dan zo eigenwijs zijn om toch wild plekken te creeren, dan is het ook nodig om dit te 'onderhouden'

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:22

maar waren er dan 72 zieke/zwakke/gewonde edelherten? :oo ik weet natuurlijk niet hoeveel er daar rond lopen, maar ik vind dat er wel erg veel... mijn vraag is dus idd ook, hebben ze wel echt gekeken naar zwakke/zieke/gewonde dieren?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:25

Jilletje schreef:
tsja nu is het makkelijk om te zeggen voorkomen is altijd beter......vertel dat maar aan de pieven die denken ht goed te doen omdat ze het hebben onderzocht!

zo'n ramp is het afschieten van de verzwakte dieren niet.....dit gebeurd immers al zo lang als dat wij mensen hier op de wereld rond lopen.

zo kan je de polulatie in de hand houden. nederland is maar een mini landje dus erg veel plaats voor wild is er niet.......dat wij dan zo eigenwijs zijn om toch wild plekken te creeren, dan is het ook nodig om dit te 'onderhouden'

nee, maar als het dan toch zo moet....dan schiet er in de zomer maar alvast een paar af, die nog goed in hun vel zitten. Dan kunnen we ze tenminste opeten en het vel gebruiken!
als je wacht tot ze al ziek en zwak zijn, zijn ze natuurlijk alleen nog maar goed voor de lijmfabriek.

(vroeger werd er ook al geschoten ja, maar wel met doel!)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:29

Als iedereen de oude nieuwsberichten gevlogd had en de reacties daarop leest, hoeven we niet wéér die discussie te voeren.
Ze leven nu eenmaal daar, en ze zijn omheind....geen natuurlijke vijanden dus ipv laten verhongeren en lijden worden ze nu eens ageschoten en nu is het weer niet goed ??
Ben blij dat er nu iets ondernomen wordt, of het de beste oplossing is weet ik niet maar ze blijven in elk geval niet meer lijden.
Dat is al een vooruitgang t.o.v. wat het was.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:29

nou zelfs de verzwakte dieren kunnen we nog eten hoor ;) in het wild zijn ze niet behandeld met een middeltje voor dit en een poedertje voor dat!
en van de zomer kan je nog niet zo makkelijk zien welke dieren het moeilijk krijgen in de winter :n

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:31

Calanddra schreef:
maar waren er dan 72 zieke/zwakke/gewonde edelherten?

Als ik naar huis rijd dan zie bijna dagelijks zomaar 40 a 50 reeen in het weiland van een boer staan, vlak langs de weg. Met enige regelmaat steken zij ook de weg over... dat is in de Randstad. Het is gevaarlijk en niet wenselijk, niet voor de dieren en niet voor de mensen. Kan mij dus best voorstellen dat er in heel Nederland best wel 72 edelherten ziek/zwak/gewond zijn.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:33

Anoli schreef:
Zo hehe ze hebben het licht gezien geloof ik...

Niks niet laten lijden, afschieten in zo'n geval. Is de meest humane oplossing voor die dieren.

Ben ik het helemaal mee eens :j
hoe sneu het ook is voor die dieren (ik zou dan denken, misschien sowieso via anticonceptie zorgen voor minder dieren? ), liever afgeschoten dan langzaam door uithongering sterven

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:35

embe, maar het gebied waar het nu over gaat is een afgesloten natuurgebied, zonder vijanden (geen natuurlijke vijanden, geen verkeer, etc). Dus niet te vergelijken met reeen die regelmatig een weg over steken en die in de randstad leven. Naar mijn idee twee compleet verschillende situaties. Tenminste, ik dacht dat die edelherten in hetzelfde natuurgebied liepen als de konikpaarden toch?

piloe4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:37

Casca schreef:
Amigo_tje schreef:

Eerdere jaren zijn er veel dieren gestorven door honger/voedseltekort. Ze verlossen ze nu eerder uit hun lijden en zorgen dat er beter beheer wordt toegepast om de rest goed te laten overleven.

Een geboorte preventie beleid (dus dat ze het aantal dieren beperken door castratie en sterilisatie en er dus niet gedood hoeft te worden en tevens een oplossing was voor het aantal hongersdoden) was te duur, dus daarom schieten ze de dieren nu neer. "Natuurlijk" noemen ze dat :n Als de dieren konden verder trekken naar gebieden/landen waar wel voedsel is, dat is natuurlijk, maar daar is helaas geen ruimte meer voor met al die snelwegen en bebouwing.
Dus ik snap het gejuich hier op het (dierlievende) bokt om paarden onnodig dood te schieten ook niet. Diep triest dit… :n

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 14:41

@Calanddra: je zou gelijk kunnen hebben maar dat vind ik niet helemaal duidelijk als ik de tekst lees. SBB heeft ze afgeschoten en die zitten volgens mij in heel Nederland. Ik maakte het vergelijk omdat deze dieren overal in Nederland eigenlijk te weinig ruimte hebben. Afschieten klink misschien naar maar aangezien ze inderdaad geen natuurlijke vijanden hebben (ook niet in de Randstad, behalve de auto's dan misschien) is het wel een optie. Volgens mij pikken ze inderdaad de oude/zwakke/zieke/etc beesten er uit.

Edit: hier zijn er nu ook plannen om de hekken te verhogen en dan krijg je mi dezelfde situatie. Als je over schiet begint gaat het merendeel van de mensen op de achterste benen omdat het 'zielig' is... Hekken verhogen is natuurlijk een lapmiddel maar iig veiliger voor de automobilisten. Maar ga nu een beetje off-topic... :o

Edit 2: je hebt gelijk hoor in de brief staat dat het over de Oostvaardersplassen gaat :D
Laatst bijgewerkt door Embe op 04-02-11 14:45, in het totaal 2 keer bewerkt