10 jaar Bokt - Van toen tot nu

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

10 jaar Bokt - Van toen tot nu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 21:06

Morgen is het zo ver, dan viert Bokt.nl al weer haar tiende verjaardag. En dat gaan we dit jaar niet onopgemerkt voorbij laten gaan! Hieronder vind je het eerste deel van een drieluik artikelen over Bokt. Vandaag over de geschiedenis, morgen als we echt jarig zijn, een artikel over het Bokt van nu, en overmorgen blikken we vooruit naar de toekomst.

Bokt is op 9 januari 2001 opgericht door Bart en Heike. Heike zocht een fijne plek om met een paar vriendinnen te kunnen praten over de paarden en wat hen nog meer bezighield. En Bart kon wel iets met servers regelen, en had dan meteen een mooi testprojectje voor de forumsoftware waar hij aan schreef. De naam van Bokt werd gekozen aan de hand van een domeinnaam die Heike al in gebruik had als emailadres: Julius @ Bokt.nl. Julius, de Welsh-cob van Heike, heeft acht jaar braaf in het logo gebokt, en is in 2009 vervangen door de meer gestileerde versie naar een ontwerp van Kitty.

Groei van Bokt

Maar Bokt bleef niet lang een klein projectje. Op 9 januari melden zich 18 gebruikers aan, op 19 augustus 2001 waren al 10.000 mensen lid en het 100.000ste lid werd op 9 december 2008 verwelkomd. Het eerste jaar werd er al veel besproken op Bokt, maar in de eerste maand kwamen we niet verder dan 3000 berichten. Op dit moment zijn dat er regelmatig meer dan een miljoen. Toen Bokt startte waren er 14 fora, nu 116. En van een teampje met drie leden, is Bokt gegroeid naar een team van op dit moment meer dan 60 (Wiki)mods, mids, en nieuwsredactie- en bezwaarcommissieleden. Bij groei hoort soms ook een nieuwe look. Helaas bleek het niet mogelijk om voor één dag de Bokt 1.0 look in te stellen, maar er zijn nog wel screenshots bewaard gebleven met hoe het er ongeveer uit zag in 2001. Ook de voorpagina in 2004 is niet zoals we hem nu kennen.

In de afgelopen 10 jaar is er een hoop veranderd op Bokt: Bokt is veel meer geworden dan het ‘Boktje van Toen’. De intimiteit die veel leden van het eerste begin zich herinneren, vinden veel mensen op dit moment in gezellige en hechte huiskamertopics. En het grote bereik van het forum maakt het mogelijk om binnen no time antwoord te krijgen op elke mogelijke vraag en om gelijkgestemden te vinden in elke mogelijke niche binnen de paardenwereld. Naast het forum heeft Bokt al sinds 2001 een nieuwspagina die door de jaren heen door een enthousiaste nieuwsredactie en tips van gebruikers is uitgegroeid tot één van de meest complete hippische nieuwspagina’s. En op 1 april 2007 werd ook de Bokt Wiki geopend, de online hippische encyclopedie waarin de kennis die op het forum aanwezig is wordt verzameld en aangevuld met informatie uit andere bronnen. Die kennis vind je terug in duidelijke artikelen in plaats van in lange topics om zo nog sneller het antwoord op je vraag te kunnen vinden.

En omdat soms een grafiek meer zegt dan 1000 woorden, de groei van Bokt in de afgelopen 10 jaar:

Afbeelding
(De gele en blauwe lijn (gebruikers en topics) lees je af op de linkerschaal, de rode lijn (het aantal berichten) op de rechterschaal.)

Hoogtepunten

Alle hoogtepunten van 10 jaar Bokt in één of twee alinea’s noemen gaat helaas niet lukken (daar nemen we een jaar de tijd voor) maar een aantal gebeurtenissen mogen hier niet ontbreken:
  • Dorinedag: een mooier voorbeeld van hoe betrokken gebruikers voor elkaar zijn, is lastig te vinden. Dorine kreeg in het najaar van 2002 voor de tweede keer te maken met kanker. Haar gedachten en gevoelens schreef ze op in dichtvorm en ook voor anderen stond ze altijd klaar. Op een verborgen forum werd speciaal voor haar een dag georganiseerd met onder andere een rit met een enorme stoet ruiters en koetsen. Een mooie, zonnige dag die gekenmerkt werd door gezelligheid, plezier en positieve energie.
  • Bokt voor Azië: Na de tsunami in 2004 werd een grote Boktveiling opgezet waarvan de opbrengst is gedoneerd aan de slachtoffers. De duurste veiling werd de rit op het GrandPrix-paard Tolstoi van Tyrza, die voor 3100 euro werd gewonnen door Lielle. In totaal werd er 21.865,85 euro opgehaald!
  • Een recenter hoogtepunt: Horse Event. Na lang enkel online aanwezig te zijn geweest, staat Bokt.nl sinds drie jaar met een grote lounge op het grootste paardenevenement van Nederland. Iets waar we nog steeds erg trots op zijn!

Als wij terugkijken op 10 jaar Bokt, zijn we trots op wat we bereikt hebben. Voor de toekomst liggen er nog flinke uitdagingen, maar met een waanzinnig team van vrijwilligers en met hulp van heel veel betrokken gebruikers (die elke nieuwe ballon in minder dan 2 minuten spotten ;) ) kunnen we er zeker nog meer van maken. Om deze terugblik compleet te maken willen we afsluiten met een welgemeend ‘dankjulliewel’ aan iedereen die meegeholpen heeft om Bokt groot te maken. Aan alle leden, alle schrijvers van Wikiartikelen, iedereen die nieuws verslagen of getipt heeft, elke spam- of neppennyspeurder, alle teamleden en ex-teamleden. Bovenal willen we echter jou bedanken! Zonder jouw aanwezigheid op Bokt.nl was Bokt niet geweest wat het nu is! :)

Jouw verhalen

Zoals gezegd kijken we morgen verder naar het Bokt van nu. In de tussentijd zijn we erg benieuwd naar jouw verhalen. Wat is voor jou persoonlijk het hoogtepunt geweest van 10 jaar Bokt? Heb je je droompaard, droombaan of droompartner via Bokt gevonden? Heb je nog steeds een FarbenFroh-trauma of sla je 1 april liever helemaal over? Of hebben je HK-genoten je door een moeilijke periode gepraat, volslagen vreemden je geholpen met goed advies of persoonlijke support, of was Bokt de belangrijkste afleiding tijdens een véél te saaie baan: We horen heel graag jullie verhalen!

____
De andere jubileumartikelen:
[VN] Vandaag 10 jaar Bokt.nl!
[VN] Tien jaar Bokt - We kijken vooruit

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:09

Wow 10 jaar alweer! :wow:
Leuk ook om te zien om het aantal topics, users en posts te zien stijgen!
Maarja dat kan ook niet anders met zo'n geweldig forum!

Op naar de volgende 10 jaar +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:10

Gefeliciteerd *\o/*

joliene

Re: 10 jaar Bokt - Van toen tot nu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:11

Gefeliciteerd!

Watermeloen

Re: 10 jaar Bokt - Van toen tot nu

Gefeliciteerd! :#

Mallootje

Mooi topic! Gefeliciteerd, Bokt!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:12

Gefeliciteerd!!!
Bedankt voor het al 10 jaar beschikbaar stellen, verbeteren en vernieuwen van dit forum. +:)+

Wendy1978

Bokkiebokkie gefeliciteerd *\o/* *\o/*

Op naar de volgende 10 jaar :):)

Anoniem

Gefeliciteerd! :D

Natascha

Vandaar die balonnen dus :D Gefeliciteerd met jullie jubileum. Kan me het begin nog goed herinneren en ook dat er toen veel "bekende" Bokkers zijn die inmiddels verdwenen zijn in de grote groep die er nu is. Hopelijk blijft Bokt nog minstens net zo lang doorgaan. Helpt me altijd de saaie uurtjes door ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:13

Gefelicipaard Bokt! :D

bedouin

Mooi hoor! Leuk om die achtergrond te kennen.
Gefeliciteerd! *\o/*
Ik heb al heel wat fijne mensen leren kennen via bokt ook in 'real life'! Zelfs in het buitenland waar ik verkeer.
Dank jullie wel daarvoor!
Laatst bijgewerkt door bedouin op 08-01-11 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Margot_

Gefeliciteerd! ben benieuwd naar de rest!

Tezzy

Gefeliciteerd! :D Op naar de volgende 10 :)
*heft glas op*

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:14

Aaaah supergaaf!
Farbenfroh :')

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:14

Gefeliciteerd alvast! Bokt al 10 jaar.. :wow:

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:15

Gefeliciteerd voor Bokt en al haar moderators ( en voor alle trouwe Bokkers natuurlijk! ).
Mijn droompaard Urbino heb ik ook gevonden via Bokt. Via Bokster Lusitana die ik op Bokt tegengekomen ben. Daar ben ik dit forum eeuwig dankbaar voor :D

xGaab

Gefeliciteeerd!

Ik wil bokt graag bedanken voor de leuke klets praatjes die ik heb gehad in HK. Bokkers daar hebben mij gesteund door dik en dun!Ik hoop dat er nog vele jaren bokt bij mogen komen!!

Seraphim

Gefeliciteerd! Op naar de volgende 10 :D

__Elizabeth

Ik vind de balonnen nu al leuk :j

Edit: Gefeliciteerd natuurlijk! :):)
Laatst bijgewerkt door __Elizabeth op 08-01-11 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

xRoosje

En inderdaad op naar de volgende 10 jaar! *\o/*

XNeLLeKe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 21:16

Waauw, daar mag je trots op zijn; Gefeliciflapstaart! :=

Luv_Them

10 jaar al! Ik ben nog maar twee en een half jaar lid, maar ik heb er een geweldig leuke vriendin aan over gehouden! Twee jaar terug rond oud en nieuw had zij een topic wat ik gelezen heb, en waar ik me zo ongelooflijk in kon vinden, dus heb ik haar gepb't en sindsdien chatten we heel veel en zijn we zelfs deze zomer samen drie dagen over de Veluwe getrokken met haar twee paarden, wat voor mij een geweldige ervaring was. We gaan waarschijnlijk ook samen de Pink Ribbon-rit doen, wat ook weer heel leuk gaat worden. Zus (Zus_Jacobs op bokt), hierbij bedankt voor je vriendschap en alle leuke momenten tot nu toe en alle leuke dingen die we nog samen gaan doen! <3 :+:

Sjimmy

Zo herkenbaar nog bokt in 2001, en ook al die users daar... jammer dat ze (volgens mij) niet allemaal even actief meer zijn.
Toen kon het ook nog dat je voor 1 dag opeens een andere naam had. Ik had mijn HBO diploma gehaald, en mocht dus ing. voor m'n naam zetten, maar ik vond dat zo'n onzin en stom. Toen had Bart opeens Ing. Sjimmy van mij gemaakt :+

en maarten die Purno was :+

GoLizz

10 jaar! dat is een hele prestatie! en zoveel leden!

Ik heb me droom pony gevonden via bokt..:D