Tientallen paarden gered bij grote brand in Koudum

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aliceO

Berichten: 308
Geregistreerd: 25-09-06

Re: Tientallen paarden gered bij grote brand in Koudum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:10

Heftig zeg!

Gelukkig en knap dat ze nog zoveel dieren konden redden! Hopelijk houden ze er niks aan over!

Armanie
Berichten: 914
Geregistreerd: 12-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:13

Echt heftig!!! Gelukkig dat ze nog enkele paarden hebben kunnen redden.
ik vind trouwens wel dat er teveel paarden in die stal stonden!!

een tijdje terug is er bij ons ook brand geweest in de varkensstal, er zijn toen ongeveer 400 varkens gestikt, brand is echt een van de ergste dingen die je kan meemaken. je wenst het echt niemand toe!!

mariekjhe

Berichten: 349
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Terschelling

Re: Tientallen paarden gered bij grote brand in Koudum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:25

Er zijn geloof ik wel meer koeien gestorven en paarden niet maar ik denk niet dat die het lang overleven na al die rook!

arosier
Berichten: 93
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: best

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:38

Dag Bokkers,

Dit bedrijf is van een hele goede kennis van mij, de paarden hebben het allemaal overleefd, ze staat buiten in een grote kraal en zijn allemaal onderzocht door de dierenarts. Ook de 100 koeien die het overleefd hebben zijn onderzocht, het zijn ontzettend wilde dieren waardoor het allemaal erg moeilijk was.

De eigenaar heeft smorgens toen hij het ontdekt had, direct een grote kraan gepakt die buiten op het erf stond en daarmee de muren kapot gereden en de buizen van de stallen open gedaan, om zovele mogelijk dieren te redden, deze actie heeft zeker heeeeeeel veeel dieren gered!
Laatst bijgewerkt door arosier op 10-12-10 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Tientallen paarden gered bij grote brand in Koudum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:40

Ik denk dat het geluk is geweest dat het dak snel is doorgebrand, dan kan namelijk de rook eruit..
Echt een naar gezicht..

arosier
Berichten: 93
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: best

Re: Tientallen paarden gered bij grote brand in Koudum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:41

Gisteren was er heel veel ton stro gebracht, doordat dat allemaal in de stal lag heeft dat uiteindelijk ook heel snel vlam gevat.

arosier
Berichten: 93
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: best

Re: Tientallen paarden gered bij grote brand in Koudum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:51

Mijn zus is de gehele dag aanwezig geweest om de dieren te verzorgen. Samen met nog 15 andere mensen hebben ze de dieren goed weten te verzorgen. DAarnaast komt natuurlijk dat deze meneer alles kwijt is, zijn auto trekkers, en zijn hele inkomen (naast de manege die hij nog heeft). HAd mijn zus net aan de telefoon, en die is helemaal in shock.

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:52

janouke schreef:
Echt heftig!!! Gelukkig dat ze nog enkele paarden hebben kunnen redden.
ik vind trouwens wel dat er teveel paarden in die stal stonden!!

een tijdje terug is er bij ons ook brand geweest in de varkensstal, er zijn toen ongeveer 400 varkens gestikt, brand is echt een van de ergste dingen die je kan meemaken. je wenst het echt niemand toe!!


Het is echt een hele grote loods. Het voorste deel, waar de brand begonnen is, werd gebruikt als garage voor crossauto's ed. Daar was de brand ook het heftigste. De dieren stonden daar achter. Er is idd een kraan gebruikt om de achterkant van de loods open te maken.

Ik woon op ongeveer twee kilometer afstand.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:53

arosier schreef:
Dag Bokkers,

Dit bedrijf is van een hele goede kennis van mij, de paarden hebben het allemaal overleefd, ze staat buiten in een grote kraal en zijn allemaal onderzocht door de dierenarts. Ook de 100 koeien die het overleefd hebben zijn onderzocht, het zijn ontzettend wilde dieren waardoor het allemaal erg moeilijk was.

De eigenaar heeft smorgens toen hij het ontdekt had, direct een grote kraan gepakt die buiten op het erf stond en daarmee de muren kapot gereden en de buizen van de stallen open gedaan, om zovele mogelijk dieren te redden, deze actie heeft zeker heeeeeeel veeel dieren gered!

dit is echt Super!!!!
ik zou ook de stalmuur omver rijden als mijn dieren in een brandende stal zouden staan.
maar wat een trauma voor mens en dier ;(

arosier
Berichten: 93
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: best

Re: Tientallen paarden gered bij grote brand in Koudum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:57

nou ja, ik denk dat ik helemaal in paniek zou zijn en totaal niet weet wat ik moet doen. Gelukkig heeft hij super goed en snel gehandeld

Armanie
Berichten: 914
Geregistreerd: 12-02-08

Re: Tientallen paarden gered bij grote brand in Koudum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:59

Jha het is heel moeilijk op dat moment wat je moet doen, bent dan helemaal in paniek. Maar als snel kom je met oplossingen tussen je emoties door!!

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:13

arosier schreef:
nou ja, ik denk dat ik helemaal in paniek zou zijn en totaal niet weet wat ik moet doen. Gelukkig heeft hij super goed en snel gehandeld


Nou, zeker weten!
Wat een stress zeg! En dan nog zo kunnen reageren als eigenaar, petje af, hoor... 8-)

Op de bovenste video zag ik dat de paarden die eruit kwamen toch vrij rustig waren en bleven.
Zijn ze al een beetje bekomen van deze hel?

arosier
Berichten: 93
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: best

Re: Tientallen paarden gered bij grote brand in Koudum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:14

MarvanTom

De paarden staan in een kraal in het weiland achter de loods, zover ik weet staan ze er rustig, er is stro en hooi heen gebracht. Morgen ochtend gaan ze er weer met zn alle heen. Nu eerst even rust, de dieren zijn in veiligheid

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:29

Groot gelijk; basisbehoeften eerst en dan weer zien. :(:)

_Miistral_
Berichten: 839
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:34

Ik zag het net op het nieuws (snel bokt aangezet :Y) ) ... was ook al een brand in Alkmaar achter mn school, wat ik had gehoord een autobanden bedrijf, was ook geen klein vuurtje, gaat wel lekker zo ... gelukkig zijn alle paarden en het meeste vee er goed onderuit gekomen

bibo317
Berichten: 52
Geregistreerd: 02-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 08:27

petje af voor de mensen die de paarden en koeien gered hebben en heel veel succes met de eigenaren van de boerderij!
Die mensen hebben nog een lange weg te gaan. Ik hoop dat zij net zo veel lieve mensen om zich heen hebben staan als dat
wij hadden.
En er is zo veel brand door het weer van de afgelopen tijd. Er is zoveel sneeuw en ijs en als het dan gaat smelten komt dat
overal doorheen en dan heb je zo kortsluiting. Althans dat is ons verteld.
Bij is op het eiland zijn er in 1 week al 3 schuren afgebrand, waarvan ook 1 bij ons.
En je weet niet wat je doet op dat moment, hoop alleen maar dat je er niet voor komt te staan want het is een hel.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Tientallen paarden gered bij grote brand in Koudum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 08:59

echt een wonder dat grote deel van koeien en paarden er allemaal levend uit zijn gekomen...

petje af voor de mensen die daar bezig zijn geweest...


@bibo317....wat jij aangeeft als mogelijk brandoorzaak....kan ik zeker in meegaan....

BarBosa

Berichten: 573
Geregistreerd: 27-06-06
Woonplaats: USA!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:17

Gracezellaa Het is echt een hele grote loods. Het voorste deel, waar de brand begonnen is, werd gebruikt als garage voor crossauto's ed. Daar was de brand ook het heftigste. De dieren stonden daar achter. Er is idd een kraan gebruikt om de achterkant van de loods open te maken..

Als de stal echt bestemd was voor vee en niet ook als garage voor crossauto's, dan kan dat met de verzekering problemen opleveren. Mijn vader (zelf boer) kon het in ieder geval niet begrijpen dat hij die crossauto's in dezelfde ruimte als zijn vee heeft staan ivm veel groter brand gevaar.

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Re: Tientallen paarden gered bij grote brand in Koudum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:43

Arme koeien |( Gelukkig hebben ze het meer en deel van de dieren weten te redden!
Super wat die man heeft gedaan door de muren stuk te rijden.

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:58

Janna538 schreef:
Gracezellaa Het is echt een hele grote loods. Het voorste deel, waar de brand begonnen is, werd gebruikt als garage voor crossauto's ed. Daar was de brand ook het heftigste. De dieren stonden daar achter. Er is idd een kraan gebruikt om de achterkant van de loods open te maken..

Als de stal echt bestemd was voor vee en niet ook als garage voor crossauto's, dan kan dat met de verzekering problemen opleveren. Mijn vader (zelf boer) kon het in ieder geval niet begrijpen dat hij die crossauto's in dezelfde ruimte als zijn vee heeft staan ivm veel groter brand gevaar.


Ik weet verder niet hoe het er van binnen uitzag en of de autos in dezelfde ruimte stonden, ik weet alleen dat het voorste deel van de loods voor de auto's gebruikt werd.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Tientallen paarden gered bij grote brand in Koudum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:19

heb vanocht de eigenaar van de paarden gesproken, is nl goede kennis..

ze staan buiten, hebben genoeg ruwvoer , haalt vandaag hengsten op want die lopen nu tussen de merries.

er word nog overlegd waar en hoe de paarden nu worden onder gebracht...

ze krijgen vandaag allemaal nog penniciline gespoten, voor de rest leek t allemaal gunstig,.

Eigenaar had veel respect voor de brandweer!!!

Shania99

Berichten: 2
Geregistreerd: 15-09-10
Woonplaats: Koudum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:47

Heb vanochtend trouwens begrepen dat de koeien ook een logeeradres hebben of krijgen +:)+
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 11-12-10 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek van de poster bericht aangepast

readyornot
Berichten: 58
Geregistreerd: 30-04-09
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 13:51

ik hoorde het gister van mijn moeder wij hebben 4 veulens in de opfok daarstaan
ze zijn gelukkig allemaal gered maar nu nog zien of ze het nu nog overleven
omdat ze veel rook ingeademd hebben gekregen. en ze nat zijn gespoten zodat ze niet verbranden
en dus daarna de kou in zijn gegaan. en wat denk je voor trauma dat die beesten hebben heb er een hard hoofd in dat die paarden ook kunnen gaan doen waarvoor ze gefokt zijn de sport

Wyah_Rona
Berichten: 221
Geregistreerd: 25-05-08
Woonplaats: Amsterdam - Heemstede

Re: Tientallen paarden gered bij grote brand in Koudum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:47

Mijn vader is een van de brandweermannen die heeft geassisteerd. Hij
zei dat het eigenlijk een 'wonder' is dat de schade zo -beperkt- is
gebleven. De paarden hebben ruim 3 uur erg dichtbij de vlammenzee
gestaan, maar toch is er geen om het leven gekomen.

Gisteravond om half 11 is hij weer opgeroepen, omdat er nog een
aantal kleine brandjes waren in het hooi. Er was een grote hoeveelheid
hooi in de loods, wat aan de ene kant een voordeel was- het vuur
moest zich door al het hooi heen werken, waardoor het zich niet snel
naar andere ruimtes verspreidde- een nadeel is dat hooi erg lang
kan blijven smeulen. De kans op brandgevaar blijft dus bestaan.

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 15:34

Onvoorstelbaar dat daar nog dieren levend uit zijn gekomen. Petje af voor alle hulpdiensten en vrijwilligers!!! Tevens sterkte voor alle betrokkenen.