Vrijdagochtend heeft er een grote brand gewoed aan de Butenskar in Koudum. Hierbij is een veestal geheel verloren gegaan.
De brand brak rond 4:45 uit. Binnen een kwartier werd er opgeschaald naar grote brand, waarna ook de korpsen van Bakhuizen en Workum ter plaatse kwamen. Door de vorst was het erg moeilijk om aan voldoende bluswater te komen.
Daarom werd het grootwatertransport van Harlingen en Joure opgeroepen. In de veestal stonden ongeveer 200 paarden en koeien. De brandweer heeft gelijk ingezet op het redden van deze dieren, aangezien al vrij snel duidelijk werd dat de loods niet meer te redden was.
De koeien en paarden werden natgespoten en er werd geprobeerd de dieren naar buiten te krijgen. Een groot deel hiervan is tijdig gered, een aantal dieren heeft de brand echter niet overleefd. Rond half 9 waren er nog steeds levende dieren in de loods aanwezig, die mondjesmaat werden gered, terwijl de loods al geheel verloren was. De hulpverleners verdienen dan ook een groot compliment want ondanks het tekort aan bluswater zijn er veel dieren gered. De brand is waarschijnlijk voorin de veestal ontstaan. Over de oorzaak is nog niks bekend.
Ik fietste vanmorgen naar school en zag de boerderij in brand staan! Was geen leuk gezicht
Caesar
Geplaatst: 10-12-10 17:53
Jeetje, dat daar nog dieren levend uitgekomen zijn rond half 9. Heftig hoor!! Gelukkig is het merendeel gered, al blijft het een trieste zaak als er toch dieren overlijden.
Anoniem
Geplaatst: 10-12-10 17:56
En het zijn nog veel paarden ook! was het een opfok ofzo? aangezien ze allemaal een zelfde band dragen?
aerdenhout1
Geplaatst: 10-12-10 17:57
Mijn grootste nachtmerrie! Hulde aan de redders van de paarden! Maar 200 paarden?? Dat moet nogal een stal zijn geweest zeg!
sanneXjessy
Geplaatst: 10-12-10 17:59
aerdenhout1 schreef:
Mijn grootste nachtmerrie! Hulde aan de redders van de paarden! Maar 200 paarden?? Dat moet nogal een stal zijn geweest zeg!
Het waren ong. 100 paarden en 100 vleeskoeien heb ik op school gehoord. Er was ook een meisje bij ons op school die haar pony daar stond, ik weet niet of die het overleefd heeft...
mirgino
Geplaatst: 10-12-10 18:00
in deze brandende schuur hebben 4 uur lang dieren in de vlammenzee gestaan
arme dieren!
wollie27
Geplaatst: 10-12-10 18:01
jeetje wat een nachtmerrie voor mens en dier en als je het filmpje ziet is het wonderbaarlijk dat er nog dieren levend uitlopen zeg maar ja die overleven het mischien ook niet allemaal . maar petje af voor de brandweer zeg!
eempiej
Geplaatst: 10-12-10 18:04
Wat afschuwelijk zeg! Ik heb geen woorden voor die foto's...
Luckystory
Geplaatst: 10-12-10 18:04
Die veulens in het filmpje worden precies pas in de ochtend naar buiten geleid? Want in dat fragment is de brand reeds uit en is al weer licht? Dan hebben die dieren de hele nacht in die brandende loods gestaan?
wollie27
Geplaatst: 10-12-10 18:05
Luckystory schreef:
Die veulens in het filmpje worden precies pas in de ochtend naar buiten geleid? Want in dat fragment is de brand reeds uit en is al weer licht? Dan hebben die dieren de hele nacht in die brandende loods gestaan?
zo te zien wel echt een hel!
BigOne
Geplaatst: 10-12-10 18:08
Las net op verschillende sites dat er ong. 40 paarden in stonden en dat het paarden zijn van de fam.Zwerver, uitbaters van de manege in Sneek, altijd tragisch wanneer er zoiets gebeurt. Kan de filmpjes van Zideo om onduidelijke redenen niet bekijken maar heb er ook geen zin in.
dit staan op de site van Leeuwarder Courant Vee dood bij brand ligboxstal Koudum Gepubliceerd op 10 december 2010, 07:23
Laatst bijgewerkt op 10 december 2010, 09:51
KOUDUM - De ligboxstal van de familie Zwerver aan de Bûtenskar in Koudum is vrijdagmorgen geheel uitgebrand.
Zeker tien koeien zijn in het vuur omgekomen. De brandweer kon onvoldoende water uit naburige sloten halen en liet daarom wagens met extra lange slangen komen uit Harlingen en Joure.
Het vuur ontstond rond half vijf aan de voorkant van de stal. In dat deel staan crossauto's. De oorzaak is nog onbekend. Buren werden wakker van een harde knal en alarmeerden de eigenaren, die in een woonboerderij naast de stal wonen. De bewoners bleven ongedeerd.
In de stal bevonden zich zo'n veertig paarden en 120 koeien. Het gaat om mestvee. Rond half negen werden nog steeds dieren uit de stal gehaald. De brandweer spoot de beesten nat.
De stal was rond zeven uur al een karkas. De brandweer uit Harlingen, Joure, Bakhuizen, Workum en Koudum rukte uit.
Foto's Jan Droogsma
bruceandnoon
Geplaatst: 10-12-10 18:17
hartverscheurend. je kunt je toch niet voorstellen wat zich daar binnen heeft afgespeeld. Echt hel op aarde. Die jonge dieren die naar buiten werden gedreven, gelukkig heeft men hun weten te redden al vraag ik me af of ze geen schade aan het inademen van de rook hebben opgelopen.
Popstra
Geplaatst: 10-12-10 18:19
verschrikkelijk wat een nachtmerrie dit! best nog een wonder dat er dieren levend uit zijn gekomen. Erg verdrietig allemaal.
Oh wat vreselijk zeg! Oh !! Ik ben blij dat er dieren gered zijn maar helaas toch een paar dode dieren Verdrietig hoor. Is de brandoorzaak inmiddels al bekend of nog niet?
Buitenzinnig
Geplaatst: 10-12-10 18:36
01San schreef:
Is de brandoorzaak inmiddels al bekend of nog niet?
Ik heb de groep paarden zien staan, en ze reden af en aan met trailers naar, denk ik, Sneek, om ze daar een plekje te geven. Daar hebben ze een manege..
DanielleB
Geplaatst: 10-12-10 19:01
Echt hulde aan de brandweer! Ze hebben zoveel mogelijk gedaan om de dieren te kunnen redden. Op het filmpje was het echt een verschrikkelijk heftige brand, vind het super dat ze nog zoveel dieren hebben kunnen redden.
Sjolvir
Geplaatst: 10-12-10 19:05
Verbazingwekkend dat daar later nog levende dieren uit zijn gekomen...
En hulde aan de brandweer, dat die de dieren nat heeft kunnen houden, zodat die het voor een groot deel toch overleefd hebben. Wel sneu voor de koeien en paarden die wel omgekomen zijn.
realmagic
Geplaatst: 10-12-10 19:11
jeetje, dat is nou echt mijn grootste nachtmerrie. dat ik mijn paard verlies in een brand. wat een drama voor de eigenaren. hopelijk hebben de paarden niet al te veel schade in de longen. en wat goed van de brandweer dat ze zijn doorgegaan met redden. echt toppie