Ook dit jaar grote verwaarlozing van Ierse paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Ook dit jaar grote verwaarlozing van Ierse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 20:35

Nieuwsredactie / http://www.spiegel.de/

Toen het in Ierland nog goed ging kochten duizenden mensen een paard, voornamelijk als statussymbool. Ierland heeft op dit moment de hoogste paarddichtheid per inwoner in Europa. Het land heeft lange tijd in grote armoede geleefd tot het enkele jaren geleden een grote economische impuls kreeg. Paarden werden ook gekocht als investeringsobject. Er was een tijd dat een goed renpaardveulen verkocht werd voor één miljoen euro. Vandaag de dag is het land bijna failliet en heeft het steun gekregen van de EU. Nu het land economisch aan de afgrond staat, kunnen veel paardeneigenaren hun dieren niet meer onderhouden. Naar schatting zijn er in Ierland nu zo’n 20.000 paarden die aan hun lot worden overgelaten. Zij zwerven rond en inmiddels zijn er tekenen dat de situatie in Ierland erger is dan in buurland Noord-Ierland (dat onderdeel is van Groot-Brittannië). Dit probleem speelt inmiddels al ruim een jaar en lijkt steeds erger te worden. Omdat, in tegenstelling tot de Europese regelgeving, de paarden geen chip dragen is het moeilijk de eigenaar te achterhalen. Het in laten slapen van een paard door een dierenarts en het afvoeren van de overblijfselen kost 300 euro. Door het dier te dumpen besparen de eigenaren zich deze kosten.

Zeventig procent van de telefoontjes die de Ierse dierenwelzijnsorganisatie (ISPCA) krijgt gaat over paarden. Dit varieert van een hengst die op een snelweg los loopt tot een renpaard die door een huiseigenaar in zijn tuin wordt gevonden. De stallen van de ISPCA staan momenteel vol met paarden die niemand wil. Het wordt steeds moeilijker om een nieuwe eigenaar te vinden. Als er niet snel een oplossing komt zal een gedeelte ingeslapen moeten worden.

Ook volbloeden worden gedumpt
Tot de, naar schatting, 20.000 verlaten paarden behoren ook volbloeden die korte tijd geleden nog voor de renbaan werden getraind. De volbloeden die over de beste kwaliteit lijken te beschikken werden tijdens een veiling in september voor rond de drie ton verkocht. Voor de paarden met (veel) minder kwaliteit is de markt compleet ingestort. Op de wekelijkse paardenmarkt in Dublin worden paarden soms geruild voor mobiele telefoons. Sommige wisselen van eigenaar voor minder dan 20 euro. Dit zorgt er voor dat het vaak goedkoper is om een nieuw en gezond paard te kopen dan met het oudere paard, dat ziek of gewond is, naar een dierenarts te gaan.

Een deel van de paarden komen terecht bij mensen die weinig verstand van paarden hebben, geen ruimte voor paarden hebben of ook de financiële middelen niet hebben om de paarden goed te onderhouden. In Ballymun, een van Dublin's armste gedeeltes, is het houden van paarden een lokale traditie. Kinderen rijden er op zonder zadel en straatraces zijn geen onbekend gebeuren. De politie komt zelden in actie.

Volgens de dierenwelzijnsorganisatie van Dublin (DSPCA) blijven deze winter veel paarden buiten staan. Ze staan dan op het gras en worden amper bijgevoerd. ’s Winters kunnen paarden weinig voeding uit het gras halen. Volgens het DSPA zullen veel paarden honger lijden en mogelijk sterven als zij niet bijgevoerd worden met ruwvoer. Vorig jaar stierven in de buurt van Dublin veertien paarden de hongerdood. De DSPCA moest dit jaar 49 paarden in laten slapen, het grootste aantal tot nu toe. Deze paarden waren ziek, zwaar verwaarloosd, verwond of uitgemergeld. In de buurt van Noord-Dublin lopen zo’n 140 pony’s rond op een voormalige vuilnisbelt. De hoeven van de paarden en de klitten in de manen vertonen duidelijke verwaarlozing. Voor hun toekomst wordt gevreesd.

Iedereen die het zich kon veroorloven veranderde tijdens de economische bloei hun gewone boerderij tot een grote en luxe paardenstoeterij. Volbloeden werden aangekocht om mee te racen en om mee te fokken. Vlak na de economische crisis stopten alleen de professionele fokkers, die al jaren mee draaien met, fokken. Het aantal merries dat gedekt werd lieten zij flink terug brengen. De ‘nieuwe’ stoeterijen bleven doorfokken. Nu, als gevolg van de crisis, kunnen zij hun paarden niet kwijt. Veel kunnen de paarden ook niet meer onderhouden.

Slachterij
Een slachter in Kilkenny heeft dit jaar meer dan 3.000 paarden verwerkt. Vijf maal meer dan vijf jaar geleden, het meeste vlees gaat naar Frankrijk. Maar alleen de goedgevoede en op de juiste manier aangemelde paarden mogen geslacht worden. Medicijn gebruik zorgt er voor dat het vlees onbruikbaar is. En door het gebrek aan een chip kan het vlees ook niet verwerkt worden tot diervoeding.

Er is nu bij de dierenwelzijnsorganisaties een discussie losgebarsten voor een generaal pardon voor paardeneigenaren die van hun paard af willen omdat ze het niet meer kunnen betalen. Zij kunnen deze paarden weggeven, zonder dat het hen geld kost. De discussie volgt of deze paarden vervolgens ingeslapen worden. Er is op dit moment nog geen definitieve beslissing genomen. De overheid heeft andere zaken aan hun hoofd. Duizenden mensen zijn werkloos.

Verwant artikel
[VN] Verwaarlozing paarden bereikt hoogtepunt in Noord Ierland
[VN] Gruwelijke gevallen van paardenmishandeling in Ierland

Sjoert

Re: Ook dit jaar grote verwaarlozing van Ierse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:59

Dat is een behoorlijk groot aantal zeg. Poeh!

Ontstaan er geen ongelukken doordat paarden op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn? Treinen, auto's etc?

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:20

Treinen zijn er niet zo veel als in nederland. De paarden die loslopen in de woonwijken en op de vuilnisbelten, zijn daar al vaak generaties. Mensen weten dat ze er zijn, dus over aanrijdingen hoor je ook eigenlijk niks. Ook zijn de meeste paarden die gefokt en gekocht worden volbloeden voor de races. (dat is hier heel erg populair) en die staan voornamelijk bij trainers op stal. Sommige trainers zien zich genoodzaakt om het paard bij de eigenaar af te leveren, of die nou plaats heeft of niet. Omdat ze al een jaar niet betaald hebben bijv.

Toch is er nog een groot aantal mensen die gewoon normaal hun paarden houden, ondanks de crisis. Als je wilt is er altijd wel een mouw aan te passen, maar voor een hoop mensen komen hun paarden op de laatste plaats helaas...of de honden of katten..

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 22:56

wat erg dit zeg!

dribbeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:21

vreselijk!! jeetje !

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:14

als er zoveel overlast is dan kan je toch opladen en naar een slachthuis brengen of zie ik dat verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:36

Maar wie laat je dan opdraaien voor de kosten van het transport?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 01:06

als het 300 euro kost voor het afspuiten... dan is slacht in iedergeval goedkoper.

maar er is vast wel een paardenhandelaar/transporteur die ze zo wel ophalen voor handel of slacht.

Loes000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 01:25

Vreselijk!!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 02:05

robert45 schreef:
als er zoveel overlast is dan kan je toch opladen en naar een slachthuis brengen of zie ik dat verkeerd?

Dat blijkt niet zo eenvoudig?
Sammie schreef:
Maar alleen de goedgevoede en op de juiste manier aangemelde paarden mogen geslacht worden. Medicijn gebruik zorgt er voor dat het vlees onbruikbaar is. En door het gebrek aan een chip kan het vlees ook niet verwerkt worden tot diervoeding.

Neem aan dat je voor een paard dat niet aan de voorwaarden voldoet moet betalen om hem te laten slachten?

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 08:34

En wie zijn er weer de dupe...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 09:51

Ik hoor en lees overal dat (ook goede) paarden voor heel weinig, soms zelfs voor 20 euro, verkocht worden. Hoe kan het dan dat ik dit soort paarden nog niet ben tegen gekomen????

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 10:10

Jeetje, ik schrik hier echt van zeg :oo Dat dit gebeurt, wist ik helemaal niet..

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:27

Jeetje, dat is toch niet normaal...
Wat denken die mensen, ik kan mijn paard niet meer betalen dus ach ik laat het hek van het weiland open staan, hij red zich vast wel.
Sorry hoor, maar breng dan het dier naar de slager, dat kost je dat in sommige gevallen misschien nog wat geld, maar dan weet je wel zeker dat je paard niet omkomt van de honger, doodgereden wordt of ergens ligt te creperen van de pijn. Geef hem desnoods zelf de kogel...
Nee dit gaat er bij mij niet in hoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:57

Jeetje dit is wel heel erg zeg,arme dieren.Mischien een import verbod en castratie van alle hengsten?

bartjeminoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 15:54

vreselijk!!!

BBonelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 16:54

jeetje..

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:20

Emerald schreef:
Treinen zijn er niet zo veel als in nederland. De paarden die loslopen in de woonwijken en op de vuilnisbelten, zijn daar al vaak generaties. Mensen weten dat ze er zijn, dus over aanrijdingen hoor je ook eigenlijk niks. Ook zijn de meeste paarden die gefokt en gekocht worden volbloeden voor de races. (dat is hier heel erg populair) en die staan voornamelijk bij trainers op stal. Sommige trainers zien zich genoodzaakt om het paard bij de eigenaar af te leveren, of die nou plaats heeft of niet. Omdat ze al een jaar niet betaald hebben bijv.

Toch is er nog een groot aantal mensen die gewoon normaal hun paarden houden, ondanks de crisis. Als je wilt is er altijd wel een mouw aan te passen, maar voor een hoop mensen komen hun paarden op de laatste plaats helaas...of de honden of katten..

Kijk, de meest informatieve post in dit topic.

Ik wist helemaal niet dat er daar al jaren paarden vrij rondliepen. Ze horen dus eigenlijk, lichtelijk overdreven, in het straatbeeld? Woonwijken en vuilnisbelten?

In hoeverre is de economische situatie nu dan een probleem voor deze paarden? Behoudens dat het er nu een veelvoud zijn uiteraard.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:34

heb daar ook ooit een reportage over gezien " Dublin ponies oid " idd schrijnende situatie ..toen al , de meest marginale kinderen en gezinnen hebben een pony /paard ..vooral als uitlaatklep ..ponies liepen gewoon in deze wijken rond maar dan meestal op de speelpleintjes ed ..omdat er daar nog wat gras is ..en er ontstaan kleine stalletjes met allemaal "gerecycleerd materiaal als in paletten enzo ..in de tijd dat ik e reportage zag was er wel armoede maar je zag wel dat de kinderen hun uiterste best deden om toch de beesten goed te verzorgen ..maar in deze tijden :\

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:28

In De UK en Ierland worden er geen paarden geslacht laat staan gegeten. Er zijn hiervoor dus gewoon geen slachthuizen beschikbaar. Dit is al honderden jaren zo. Vroeger werden dode paarden en paarden die dood moesten naar de vilder gebracht. Die haalde het vel eraf voor het leer. Het vlees ging in het honde en kattenvoer en van e botten werd lijm gemaakt. Dus slachten is geen optie voor deze paarden gewoon omdat dit in Ierland niet mogelijk is.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:50

Sjoert schreef:
Emerald schreef:

Kijk, de meest informatieve post in dit topic.

Ik wist helemaal niet dat er daar al jaren paarden vrij rondliepen. Ze horen dus eigenlijk, lichtelijk overdreven, in het straatbeeld? Woonwijken en vuilnisbelten?

In hoeverre is de economische situatie nu dan een probleem voor deze paarden? Behoudens dat het er nu een veelvoud zijn uiteraard.

Om eerlijk te zeggen, merk ik in de directe omgeving weinig verschil. Dit zijn voornamelijk kleinschalige paardenliefhebbers, die 1 of 2 paarden hebben. Die gaan gewoon door zoals altijd. Ook staan hier natuurlijk een hoop paarden 24/7 buiten, net als in nederland. Dus daar ook niet zoveel verschil. (misschien een aantal die minder bijgevoerd gaan worden, maar dat weet je niet natuurlijk) Ik denk dat het grootste probleem ligt bij de hobby fokkers die volbloeden gingen fokken voor de renbaan. Omdat dat hier nou eenmaal het meest gedaan wordt. (helaas, want dat is altijd steeplechase). De paarden die los lopen, dat gebeurd op een aantal plaatsen in ierland. Dublin, maar ook Limerick en nog een paar plaatsen. Deze paarden zijn van de zogeheten 'travelers' oftewel de kampers. Hun paarden lopen al zoveel generaties daar rond. Dat is gewoon geworden. Ook hierin verandert er weinig denk ik. Wat ik dan wel weer heel vreemd vind, is als je op de site van de dierenbescherming gaat kijken om een paard te adopteren, dat er maar zo weinig staan. En degenen die er op vermeldt staan, staan daar ook al bijna 2 jaar. Dus waar al die gedumpte paarden nou zijn? Geen idee eerlijk gezegd.... En inderdaad, paardenvlees wordt hier niet gegeten. En je hoort hier dus eigenlijk niets over al die gedumpte paarden. Dit moest ik op bokt lezen...

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 10:00

Dit is toch echt om van te wenen...

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:49

Emerald, jij woont daar en weet van niets?? begrijp ik dat goed?

en die vuilnisbelt? zit je daar toevallig in de buurt??

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 14:17

Zidore schreef:
Emerald, jij woont daar en weet van niets?? begrijp ik dat goed?

en die vuilnisbelt? zit je daar toevallig in de buurt??

Hi Zidore,

Inderdaad. Ik woon daar en hoor er niets van. Die vuilnisbelten waarover gesproken wordt, zijn vaak heuvels waar heel veel teringzooi ligt. De travelers kijken niet zo nauw en overal waar ze komen laten ze een ongelofelijke bende achter, wat inderdaad lijkt op een vuilnisbelt. Maar is het feitelijk niet. Met troep bezaaide heuvels, dat wel. Dit zie je met name in een aantal slechte wijken bij grote steden. Ik vind het ook vreselijk om te zien hoor, daar niet van, maar die dieren wonen daar al zo lang. Lopen vrij door de wijken en de berm. Dat is voor hen normaal geworden. (en geloof me als ik zeg, dat als je niet in die wijken woont, je daar ook niet komt. Levensgevaarlijk!)

Gelukkig woon ik daar een flink eind vandaan, in een piepklein dorpje ver weg van de grote stad. En hier zie je dat dus niet. En ga eens zoeken naar een goedkoop paard als maatje..................Waar zijn al die paarden die voor 20 euro worden aangeboden? Nergens te bekennen..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:25

je kan uiteraard ook niet zomaar paarden gaan oppakken en afvoeren, Het blijven nou eenmaal wel dieren die het bezit zijn van een of andere eigenaar. Wanneer je zo een paard gewoon maar afvoerd, kan een eigenaar natuurlijk aangiften doen van diefstal. Zeggen dat zijn paard ontsnapt is oid.
Je moet natuurlijk ook weten dat ierland nog verschrikkelijk veel natuur heeft. Dus het is niet zo dat de paarden daar in bijvoorbeeld amsterdam rondwandelen. Dublin centrum zelf heeft ook het gevoel van een heel erg groot dorp en de buitenwijken helemaal. Dus het is toch net een ander beeld dan nederland. Maar zodra je een half uurtje buiten dublin gaat dan heb je meer groen dan je je kan voorstellen. Dus dat mensen hun paarden dan maar loslaten in de hoop dat het dier eten vind, dat is meer dan een logische denkwijze, maar geheel geen verstandige.
En je paard naar de slager brengen doe je niet zo snel, vooral niet als het een heel end van je huis is en je nog vervoer moet gaan regelen dat geld kost. Ik denk eerder dat veel eigenaren dit echt doen als laatste redmiddel voor het dier en hopen dat het iig genoeg voer vind om te overleven en mogelijk als de tij keerd dat ze hun paard weer kunnen vangen oid.