Legende van Zenyatta eindigt met nipt verlies **update**

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Legende van Zenyatta eindigt met nipt verlies **update**

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 01:05

Nieuwsredactie

Publiek massaal in tranen na afloop van race.

Afbeelding
Zenyatta en Mike Smith.

Vandaag was het dan eindelijk zover: de laatste dag van de Breeders Cup en de alles beslissende dag voor de ongekroonde koningin van de rensport: Zenyatta. Zou zij het presteren om voor de twintigste keer als eerste over de finish te gaan, en afscheid te nemen van de rensport als de merrie die nooit verslagen werd, en daarom met recht de titel van Beste renpaardmerrie ter wereld mag dragen?

Niet alleen in Amerika was de spanning al de hele dag voelbaar. Ook in verschillende andere landen zat men koortsachtig voor de tv of de computer om maar niets te mogen missen van het spektakel op de renbaan van Churchill Downs.
Vanwege de enorme belangstelling voor met name de Breeders Cup en de Classic, waren extra livestreams in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat de verbindingen met de renbaan niet overbelast zouden raken.

Rond kwart voor 12 was het dan zover. Een grote groep hengsten en slechts 1 merrie betraden de baan op weg naar de starthekken. Jockey Mike Smith leek erg gespannen, maar zoals altijd had hij het volste vertrouwen in Zenyatta.

Vlak nadat de startboxen open gingen was al duidelijk dat Zenyatta weer als allerlaatste zou gaan lopen. Maar het gat tussen Zenyatta en de rest van het deelnemersveld werd al snel heel erg groot. Jockey Mike Smith vroeg de merrie dan ook al redelijk vroeg om naar voren te gaan. Nog nooit was de achterstand tussen de merrie en de rest van het deelnemersveld zo groot geweest. De rest van de deelnemers deden hun best om het veld achterin zo breed mogelijk te houden, zodat Mike en Zenyatta geen kans hadden om naar voren te komen.

Maar Mike zocht ruimte en merrie schoot naar voren om met enorme sprongen de concurrentie in te halen. Na de laatste bocht liep nek aan nek met koploper Blame. Zenyatta gaf alles wat ze had en na afloop werd er via de fotofinish voor de zekerheid gekeken.. maar het was duidelijk.. Zenyatta was op het laatste moment verslagen door Blame. Het scheelde misschien krap 2 galopsprongen en de merrie had voor de twintigste keer in de winners circle gestaan. Het mocht helaas niet zo zijn. Ondanks dat ze de achterstand van maar liefst 18 lengtes terug wist te brengen tot een neuslengte verschil, kwam ze voor de eerste keer in haar carriere niet als eerste over finishlijn.

Jockey Mike Smith had er na afloop geen woorden voor: "Zenyatta heeft alles gegeven. Het ligt niet aan haar. Ze is nog steeds de allerbeste. Ik moet nu moeite doen om mezelf groot te houden. Ik voel me schuldig, alsof ik haar te kort heb gedaan. Dit afscheid heeft ze niet verdiend."

En zo kwam er op 6 november 2010 definitief een einde aan de carriere van Zenyatta. Wat de toekomst voor deze merrie in petto heeft is nog onduidelijk.
De eigenaren en trainer hebben echter al wel aangegeven dat ze niet meer zal terugkeren op de renbaan, en ook fokken staat voorlopig niet op de planning. Een ding is zeker: de merrie heeft een enorme indruk achtergelaten, zowel in de renwereld als ver daarbuiten. Zenyatta is niet voor niets een levende legende.
We zullen haar geweldige inhaalacties en vertrouwde oortjes naar voren gaan missen. Het maakt niet uit dat ze vandaag niet won. De enorme inhaalrace van de merrie liet zien wie eigenlijk de beste zou zijn wanneer de baan 10 meter langer zou zijn geweest. Voor heel veel mensen zal ze altijd de beste renpaardmerrie aller tijden blijven.

Update: Klik hier voor de emotionele persconferentie met Mike Smith, de jockey van Zenyatta.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:07

Echt hele geweldige merrie vind ik haar, heerlijk zoals het enthousiasme eraf straalt bij haar :+:
Maar zo vreselijk zonde dat ze de laatste race heeft moeten verliezen en dat met een neuslengte....
Echt vreselijk zonde |(

Maar dit is en blijft een paardje dat voor altijd de geschiedenis boeken in gaat natuurlijk!
Wauw gewoon echt prachtig :+:
Laatst bijgewerkt door Daantje op 07-11-10 01:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Schangah

-O- jammer zo'n afscheid had ze niet verdiend.

TheHorseInn

Re: Legende van Zenyatta eindigt met nipt verlies *video*

Neeee!

PussInBoots

Toch hulde aan Zenyatta! k vnd het alsnog legendarisch!

Salsa

Ben er even helemaal ziek van. Maar alle respect voor Mike en Zenyetta! Wat een paard!

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:08

Wat een vreselijke titel Cayenne, helaas is het nog waar ook |(
Hè bah, heb er echt een kater van.

SuperSmurf

vreselijk zonde.. Maar WAT een prestatie om van zo'n achterstand nog nipt 2e te worden.. Wát een merrie..

arans

Jammer, maar ze is nog steeds de beste.

Anoniem

Wat ontzettend jammer, ik had ze het zo gegund...

emmiebem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:09

Ik zat live te kijken, het schokte en alles, en halverwege de race viel het beeld weg. Toen ik hem weer aan kreeg hoorde ik al aan de stem van de commentator dat het 'm niet was geworden. |(
Alsnog mijn favoriete paard ooit, en ze heet het geweldig gedaan,

hanny_jelke

jammer maar ze deed het goed.
de afstand was te veel.
dan zat ze nog in gesloten,
ze had een hoop pech maar ze was en is geweldig.
voor mij bleeft het de beste renpaard van de wereld.
dat ze mag genieten van haar pensioen.
en blame heeft het gewoon geweldig gedaan.

franka75

heb de race gezien maar die eind paal was gewoon te dichtbij. eigenlijk vind ik dat ze voor haar afscheid nog een race wel winnen. gewoon voor haar.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:10

Zenyatta, je bent de beste. Altijd.

josewoos

Het was een hele spannende race om naar te kijken en helaas niet als 1ste over de finish gekomen, maar het scheelde echt niet veel hoor!
Ik blijf het een prachtig paard vinden wat een geweldige cariëre achter zich heeft! Er zullen weinig paarden zijn die dit kunnen evenaren :)

Killyenn

Iedereen weet wie vanavond het beste paard was... Het waren de omstandigheden die haar deden verliezen. Geen ander nu levend paard had die afstand nog op deze wijze in kunnen halen, om met een neuslengte tweede te worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 01:10

Met zo'n enorme achterstand nog zover in weten te lopen.
Dat is echt geweldig!
Ze blijft hoe dan ook de beste.
Was de race nog 10 meter langer geweest, dan had ze gewoon gewonnen.

Laurie

Wat jammer... ik had het ze zo gegund. Maar alsnog, het is en blijft een fantastisch paard.

Salsa

Dit afscheid heeft ze niet verdient. Veel mensen zullen juist deze race gaan herinneren. Het paard wat 19 races won maar de laatste op een neuslengte verloor. Hoop dat ze nu kan genieten van een zo verdient pensioen.

Zenyetta het ga je goed!

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:11

Pff. Ik wil iedereen die betrokken is bij Zenyatta en vooral Mike heel veel sterkte wensen. Wat zal die zich K*t voelen.
Echt domme pech. 1 meter na de finish was het Zenyatta. Ik ga nu even 10 km hardlopen ofzo.
Laatst bijgewerkt door xkimmie op 07-11-10 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

PureSylk

Prachtige race. Jammer dat ze juist haar 'afscheid' moest verliezen, maar ze heeft zich zeker een waardige deelneemster getoond tussen al die hengsten.

Ketaki

tja helaas geen eerste, maar vind het een topprestatie
Laatst bijgewerkt door Ketaki op 07-11-10 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mossel

Voor mij blijft zenyatta nummer 1, en ze hebben zeker hun best gedaan

Lotte

Jammer, ergens halverwege zag ik het aankomen.
Ze lagen zo ver achter en dan toch nog zo terug komen.
Helaas het heeft niet mogen zijn, ik had haar alleen iets meer eer gegund voor haar pensioen.

nikkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 01:12

ontzettend jammer!! maar wat een kippenvel dier!