Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 08:24

www.levendehave.nl

Een dierenarts die een recept uitschrijft voor ontwormingsmiddelen zonder de dieren te hebben gezien, handelt onverantwoord. Het Veterinair Tuchtcollege heeft daarom een waarschuwing gegeven aan een dierenarts die in een ruitersportwinkel dergelijke recepten heeft uitgeschreven.

De dierenarts komt er met een waarschuwing vanaf omdat zij op een ''koopjesavond'' van een ruitersportwinkel slechts enkele recepten voor ontwormingsmiddelen voor paarden heeft uitgeschreven en daarbij door de AID op nogal brute wijze is betrapt. Het Veterinair Tuchtcollege verwijt de AID dat zij de dierenarts in aanwezigheid van het publiek neerbuigend en beledigend tegemoet is getreden.

De uitspraak is van groot belang omdat daarmee jurisprudentie ontstaat over het onderdeel Uitsluitend op Recept Af te geven (URA) uit de nieuwe wet Diergeneesmiddelen. Daarin is bepaald dat ontwormingsmiddelen voor schapen, geiten, runderen en paarden niet langer verstrekt mogen worden zonder recept van een dierenarts.

Internetverkoop
Enkele internetbedrijven hebben sindsdien een receptservice, waarbij houders van schapen, geiten, paarden en runderen door het invullen van een vragenlijst toch aan de benodigde middelen kunnen komen, zonder daarvoor bij de eigen dierenarts langs te hoeven gaan.De Koninklijke Maatschappij voor Diergeneeskunde heeft al eerder laten weten dat dit in strijd is met de Code voor de dierenarts.

Het Veterinair Tuchtcollege onderschrijft dat bekendheid met de dieren en de omstandigheden waaronder ze worden gehouden, cruciale voorwaarden zijn om tot een verantwoorde beslissing omtrent de inzet van ontwormingsmiddelen te kunnen komen.

''Beklaagde had de dieren waarvoor de middelen bestemd waren nimmer zelf gezien en kende de eigenaren en hun bedrijf niet. Een bedrijfsbezoek was noodzakelijk om de dieren en de situatie ter plekke te leren kennen en zich er middels onderzoek zelf van te vergewissen of er een en zo ja welk behandelplan tegen wormen zou moeten worden opgesteld. Doordat beklaagde deze stap heeft overgeslagen en louter op basis van een anamnese ontwormingsmiddelen ten behoeve van voor haar onbekende dieren heeft voorgeschreven, kan naar het oordeel van het college geen sprake zijn van veterinair verantwoord handelen.''

De werkwijze van de dierenarts in het ruitersportwinkeltje werkt misbruik of oneigenlijk dan wel onjuist gebruik van deze diergeneesmiddelen in de hand, aldus het Veterinair Tuchtcollege.

Volgens de KNMvD zal een dierenarts die de dieren kent, betrokken moeten zijn bij de verkoop van diergeneesmiddelen. Internetverkoop kan wel, mits geautoriseerd door de eigen dierenarts, aldus beleidsmedewerker Joost van Herten. ''Achteraf gezien was het beter geweest als er in de wet iets had gestaan over het voorschrijven. Dan was het niet zo uit de hand gelopen'', zegt hij. Nu moet er via jurisprudentie worden vastgesteld wat kan en niet kan.

Winstbejag
Bestuurslid A. Piebes van de KNMvD verwacht dat het niet bij een waarschuwing zal blijven wanneer vast komt te staan dat dierenartsen uit winstbejag op onzorgvuldige wijze (het online voorschrijven zonder verantwoorde diagnose) meewerken aan de verkoop van ontwormingsmiddelen. ''Na deze uitspraak zullen dierenartsen moeten oppassen met wat ze doen''.

Voor de volledige uitspraak kijk op www.tuchtrecht.nl

Vippie

Re: Dierenarts gaat de fout in met recept voor ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:39

Conclusie, een wormenspuit wordt nu dus over de 75 euro omdat je VA op stal langs moet komen om te beslissen of hij er een mag of niet.
25 euro spuitje + 35 euri voorrijkosten en 15 euro consult €€€€€€€€€.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:42

Of gauw via internet bestellen voordat dat ook verboden wordt..
Heb gelukkig al voor 2 jaar wormenkuren liggen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:46

Ik blijf erbij dat dit niet een winstbejag van de DA zijn kant is, maar van de overheid.
Moet ik elke keer 20 euro betalen om de DA langs te laten komen voor ontwormen en dat is nog excl. ontwormkosten. Dan mag ik weer 20 euro betalen voor langs te komen voor te vaccineren excl vaccinatie kosten. Dan blijkt dat ze dus na 3 weken nog een keer ontwormd moeten worden, mar ik weer 20 euro betalen om langs te komen excl ontwormingskosten.
En dat terwijl ik bijvoorbeeld al kan zien dat mijn paard wormen heeft, ik al een mestonderzoek heb laten doen om de worm te identificeren en dan NOG mag de DA langs komen om te kijken hoe IK de wormenspuit in mijn paard zijn mond steek!

Ik vind het onzin en ben dolblij dat ik nu in belgie woon en deze domme regel hier gewoon niet op gaat!
Dat de wet voorschrijft dat je een mestonderzoek moet laten doen voordat hij een wormenspuit mag voorschrijven, PRIMA! Des te beter, maar dat de DA werkelijk elke keer langs moet komen vind ik onzin. Deze regel is alleen in het leven geroepen omdat de overheid dan nog wat extra geld kan verdienen over de rug van de paardenbezitters. En dit doen ze zo wie zo al door het belachelijk duur maken van de ontworm pasta's. Ik geloof echt niet dat een pasta die 10 jaar geleden 7,50 gulden koste in 10 jaar gewoon naar 23 euro kan zijn gegaan! dit is een verhoging van 600%. inflatie zeker?
Laatst bijgewerkt door LecyTinker op 06-11-10 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:47

Ik ga ook maar eens even inslaan denk ik... :\
Hier bereiken ze dus mee dat een groot deel van de paarden en andere hoefdieren niet meer ontwormt worden wegens de hoge kosten die dat met zich mee gaat brengen.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:49

Vippie schreef:
Conclusie, een wormenspuit wordt nu dus over de 75 euro omdat je VA op stal langs moet komen om te beslissen of hij er een mag of niet.

Hoeft niet perse zo lijkt me. In het bericht staat dat de dierenarts bekend moet zijn met het bedrijf. Als ik bij mijn dierenarts wormenkuren ga halen vraagt hij altijd of ik nog op dezelfde stal sta. (Op deze stal is hij al vaak geweest voor gewone dienartsbezoekjes, entingen enz). Daarna krijg ik mijn jaarpakket mee.

Alleen als een dierenarts nog nooit bij jullie geweest is moet hij de eerste x langs komen om met eigen ogen te zien hoe het er bij jullie uitziet.tenminste, zo lees ik het stukje

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:52

het slaat gewoon nergens op!!

bij ons wordt het via stal geregeld. Maar wat ik niet snap.. Als je op een pensionstalling staat is het beste als alle paarden die er staan de wormenkuur diezelfde dag gegeven moet worden. Ik denk dat een DA er ook niet op zit te wachten. om elke dag langs een stal te gaan waar 40 paarden staan om 'toe' te kijken hoe iemand een wormenkuur geeft :S

Vind belachelijk en ik zou ook niet constant een da laten komen voor een spuit die ik zelf kan geven.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:53

En dit alles voor paarden welzijn? Belachelijk! Voorrijd kosten voor de DA + ontworming wordt rond de 50 a 60 euro. ipv 7.5o. Dit gaat hoogst waarschijnlijk betekenen dat er veel paarden niet meer of te weining ontwormd gaan worden. Ik denk niet dat dat het welzijn bevoorderd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 08:59

Inderdaad wat een geldklopperij weer! Ik neem aan dat ik bij mijn vaste dierenarts gewoon langs kan blijven komen voor een wormenkuur of anders voor een jaar genoeg krijg bij het bezoekje voor de jaarlijkse enting. Alhoewel ik daar dan ook van baal, want dat betekend dan wel dat ik al die kuren in één keer moet betalen voor 4 paarden.. Kassa!!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:00

judith_irene schreef:
Vippie schreef:

Hoeft niet perse zo lijkt me. In het bericht staat dat de dierenarts bekend moet zijn met het bedrijf. Als ik bij mijn dierenarts wormenkuren ga halen vraagt hij altijd of ik nog op dezelfde stal sta. (Op deze stal is hij al vaak geweest voor gewone dienartsbezoekjes, entingen enz). Daarna krijg ik mijn jaarpakket mee.

Alleen als een dierenarts nog nooit bij jullie geweest is moet hij de eerste x langs komen om met eigen ogen te zien hoe het er bij jullie uitziet.tenminste, zo lees ik het stukje

Officieel gezien mag een DA geen wormenspuit meer meegegeven als hij het paard niet gezien heeft. Dat deze regel gebogen word voor grote pensionstallen, dat is mogelijk, dat weet ik niet.
Maar de gewone particulieren kunnen niet langs de DA gaan en vragen voor een spuit omdat hun paard wormen heeft. Dan moet de DA zelf komen constateren dat het paard wormen heeft. Mogelijk dat hij een vervolg kuur kan uitschijven, maar deze zal hij absoluut moeten linken aan het eerste bezoek.

Het enigste wat ik denk dat hier dus mee bereikt gaat worden is dat veel eigenaren die per see hun paard elk jaar willen ontwormen, deze gelijk gaan laten lopen met hun vaccinaties en dat dus zonder mestonderzoek of enige aanleiding en dat werkt alleen de resistentie van de wormen nog meer in de hand.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:13

wat een onzin...honden en kattenontwormmiddelen zijn gewoon te krijgen zonder recept.
Wees blij dat mensen uberhaupt hun dieren willen ontwormen.

De da moet het paard eerst zien....en iedere leek weet dat op het moment je aan het paard gaat zien dat hij wormen heeft het kwaad al geschiet is.Ik vraag mij af wie die regel ooit verzonnen heeft.
Vast een ambtenaar die nog nooit achter zijn buro vandaan is gekomen.
Heeft de inspectiedienst niets anders te doen dan in een ruitershop te posten? :(
Ik weet nog wel een paar schrijnendere gevallen hoor!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:38

Belachelijk. Ik heb nog voor iets van 1.5 jaar op voorraad, en anders moet ik er snel maar weer voor 2 jaar bijbestellen bij Agradi.

Anders is er nog een optie: zelf mengen. Klinkt misschien een beetje eng, maar je wordt hier dan toe gedwongen. Voor schapen is er bijvoorbeeld ook Ivermectine te krijgen. Je moet concentraties even omrekenen en je weet wat je paard nodig heeft.

Bij ons op stal hebben ze een dierenarts die bijzonder voorstander is van mestonderzoek. Ik niet, dus ik doe er niet aan mee (het is vele malen duurder dan gewoon 4 keer per jaar preventief ontwormen en de kans om achter de feiten aan de lopen is kleiner bij preventief ontwormen). Moet ik zeker straks opeens aan mestonderzoek meedoen omdat een dierenarts dat beter vindt en dus geen wormenkuur wil voorschrijven?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:43

germie schreef:
Belachelijk. Ik heb nog voor iets van 1.5 jaar op voorraad, en anders moet ik er snel maar weer voor 2 jaar bijbestellen bij Agradi.

Anders is er nog een optie: zelf mengen. Klinkt misschien een beetje eng, maar je wordt hier dan toe gedwongen. Voor schapen is er bijvoorbeeld ook Ivermectine te krijgen. Je moet concentraties even omrekenen en je weet wat je paard nodig heeft.

Bij ons op stal hebben ze een dierenarts die bijzonder voorstander is van mestonderzoek. Ik niet, dus ik doe er niet aan mee (het is vele malen duurder dan gewoon 4 keer per jaar preventief ontwormen en de kans om achter de feiten aan de lopen is kleiner bij preventief ontwormen). Moet ik zeker straks opeens aan mestonderzoek meedoen omdat een dierenarts dat beter vindt en dus geen wormenkuur wil voorschrijven?

klopt...dat is ivomec...dat geef ik al meer dan 10 jaar een aantal malen per jaar door het voer heen(niet injecteren,dat is levensgevaarlijk!)...(afgewisseld met pramox en fenbendazole.)
Mestonderzoek doe ik ook niet aan,alleen volwassen wormen laten eitjes los.
Het kan dus zomaar zijn dat je paard stikt van de 'babywormen' maar er geen eitje te vinden is...

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:46

ik vind dit echt zo'n onzin allemaal... Er zijn nu al veel mensen in mijn omgeving die het te veel gedoe vinden met de wormenkuren, dus die doen het maar gewoon niet meer. Als dit echt zo word dat je niets meer kunt bestellen enz dan zullen er nog veel meer mensen hun paarden niet meer voorzien van een kuur.

Ik ken mijn DA gelukkig goed en zij zit op nog geen 5 min van mijn paarden. Bij een vaccinatie rekend zij alleen de kosten voor de vaccinatie en een klein beetje consult. En ze kent de paarden die ik heb ook wel. Dus ik denk dat het voor mij niet zo'n probleem word met die wormen kuren.

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:46

Een grote geldklopperij is het.
Waarom wil de overheid toch met zulke onnozele dingen het recht in handen hebben.
Dat ze maar eens echt belangrijke zaken gaan regelen.

singel64

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:48

De dierenarts hoeft echt niet elke keer te komen kijken hoe je de wormkuur toe dient!
Hij moet wel een keer op stal zijn geweest, voor enting oid, en dan kun je gewoon aan de balie je wormkuur gaan halen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:53

boogywoogy schreef:
De dierenarts hoeft echt niet elke keer te komen kijken hoe je de wormkuur toe dient!
Hij moet wel een keer op stal zijn geweest, voor enting oid, en dan kun je gewoon aan de balie je wormkuur gaan halen.

En dan?Staat er ergens in een computer wat je de vorige keer hebt gegeven als werkzame stof?Bealve boekhoudkundig?
Dan heeft het zin....anders is het gewoon geldklopperij.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 09:57

Wat vind ik dit toch een onzin allemaal..
Er zijn al mensen die te laks waren om een wormenkuur te kopen en hun paarden gewoon met wormen lieten rond lopen,nu gaat het weer lastiger worden. Fijn..

Een mestonderzoek werkt op sommige stallen gewoon niet. Bij mij staan er rond de 80 paarden.. Allemaal verschillende mensen, de 1 komt wel 5 keer per dag naar stal de ander misschien om de dag.. Die gaan echt niet allemaal een mestonderzoek laten doen. Sowieso, hoe doe je dat van de zomer als die paarden dag en nacht op het weiland staan in een grote kudde?

Ik heb laatst een wormenkuur gekocht bij een ruiterzaak, werd ik gebeld door een dierenarts voordat ik het mocht mee nemen.
Met deze vragen:
Mevrouw, heeft u al lang paarden?
Gaat u verantwoordelijk met uw dieren om?
Waarom kiest u voor een wormenkuur?
Heeft uw paard wel eens wormen gehad?
Weet u precies hoeveel uw paard weegt?
Hoe weet u dat dan?
Wanneer is hij voor het laatst gewogen..

Arghhh alsof ik een of andere drugs ging geven aan mijn paard.

*zucht* zo dat lucht even op :)

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:01

Dat het via een DA moet vindt ik zo gek niet....laat het ze maar eens goed registreren. Goed ontwormen wordt vaak juist gemist, doordat men te vaak wil ontwormen of steeds met dezelfde middelen en niet zozeer te weinig (en dat kan anders nu alsnog en wordt met dit gedoe ook enorm in de hand gewerkt, verwaarlozing van ontworming).

Mijn idee: Koppel al die DA-gegevens in 1 database, zodat je als DA in één oogopslag kunt zien hoeveel de desbetreffende persoon al aan ontworming bestelt heeft, hetzij via hen, hetzij via een ander bedrijf, icm het aantal dieren of de bedrijfssituatie. Alleen dán kun je handelen zoals je wilt. Want nu kun je ook wel de ene week de ene DA vragen en week er op de andere, bij wijze van.

En ander groot discussiepunt, vind ik: Welke bijdrage heeft het als een DA op je erf komt en soms de desbetreffende paarden niet eens ziet?? Of ze wel zien, maar van buitenaf zie je ook lang niet altijd alles,....ja enkel als het al vergevorderd is, de besmetting. Dus gezond of besmet...de ontworming komt er vaak wel. Vervolgens kun je zeggen: mestonderzoek doen! Maar wil je dát écht goed uitvoeren, heb je ook een zeer uitvoerige steekproef nodig, omdat wel of geen besmetting niet uit iedere willekeurige strontbult te concluderen is, daar larven en eieren etc sporadisch mee naar buiten komen.

Kortom, het komt toch grotendeels weer op je eigen inzicht uit i.c.m. een algemeen advies van de dierenarts *die meestal gelijk is aan ieder advies te vinden in de bladen en op het internet*. Ik vind het alleen wel gepast dat er aandacht is voor het teveel ontwormen....iedere zes weken die chemische rommel kán niet goed zijn voor de ingewanden van een paard, wanneer er geen besmetting zit :n

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:02

Ik bestel m'n wormkuren ook met meerdere tegelijk op internet.

Ik kan ook naar m'n DA rijden, die m'n paarden kent en kan bij haar ook een wormkuur kopen.
Ze rekent dan alleen de wormkuur voor nauwelijks meer dan bij bijvoorbeeld de Agradi.
Maar wie zegt dat ik dan ook daadwerkelijk mijn paard daarmee goed ontworm?
Misschien verkoop ik die spuiten wel door, of geef te weinig waardoor het niet goed werkt.

Ik denk dat je dit nooit 100% sluitend krijgt, bovendien zijn er ook bij de DA's meerdere meningen over hoe te ontwormen.

Men moet blij zijn dat mensen hun paard willen ontwormen en het niet onnodig duur en ingewikkeld maken.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:04

maverick schreef:
En dit alles voor paarden welzijn? Belachelijk! Voorrijd kosten voor de DA + ontworming wordt rond de 50 a 60 euro. ipv 7.5o. Dit gaat hoogst waarschijnlijk betekenen dat er veel paarden niet meer of te weining ontwormd gaan worden. Ik denk niet dat dat het welzijn bevoorderd.

Leuk dat je dit zegt.
Een poos geleden heb ik dus via e-mail de vraag gesteld aan het ministerie van landbouw of dit wel zo'n goede regel was.
Wat denk je?
Nooit antwoord op gekregen, wel tig mailtjes dat ze de vraag van de ene afdeling naar de andere stuurden om de vraag te beantwoorden.
Zover hadden ze volgens mij niet nagedacht...

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:08

Dan wordt het dus duurder en wat als daardoor minder mensen gaan ontwormen?? Dan ben je verder van huis...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:12

Bij ons op stal moeten wij allemaal op de zelfde dag ontwormen.
Ik heb niet de dierenarts die op stal komt dus dan zou ik mijn eigen dierenarts moeten laten komen.
We doen nu 3x per jaar mestonderzoek en twee keer wormenkuur.
Ik ben daar blij mee. Van de staldierenarts moesten we eerst om de 6 weken een wormenkuur geven. Na dat het twee keer met een paar paarden fout ging hebben ze op stal besloten om het anders te doen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:19

Het werkt compleet averechts, de mensen die al niet ontwormden gaan dat nu zeker niet doen.
Degenen die twijfelden haken nu ook zeker af en voor degenen die wel willen ontwormen wordt het moeilijk gemaakt.

Besteed liever meer aandacht aan het juist ontwormen door middel van voorlichting en zorg dat alle DA's op 1 lijn zitten.

Pipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:24

amsterdam_30 schreef:
Dan wordt het dus duurder en wat als daardoor minder mensen gaan ontwormen?? Dan ben je verder van huis...

Precies,die kans zit er dik in.

Bij mijn da krijg je niet eens (zomaar) een wormenkuur mee,ook al kennen ze je paard en de leefomstandigheden.
Je moet eerst mestonderzoek laten doen :$
Dus lang leve Agradi ,hoewel ik me afvraag hoelang dat nog zo kan.