Zo’n driehonderd Friese paarden deden zaterdag het strand van Callantsoog opstuiven. Zij deden mee aan een tocht, die georganiseerd werd door manege Noot in Callantsoog en fokvereniging Het Friesche Paard Midden Nederland. Nog nooit eerder werd er in Nederland zo’n grote tocht georganiseerd voor paarden.
Bestuurslid Marleen Rebel van de fokvereniging is een van de drijvende krachten achter de massale onderneming. Na verschillende bosritten te hebben georganiseerd, wilde ze voor de verandering naar het strand ,,In het begin wilden we helemaal niet zo’n grote tocht regelen. Maar toen we merkten dat er zoveel belangstelling voor was, hebben we uiteindelijk paarden uit het hele land uitgenodigd. Er zijn zelfs een paar Duitse paarden aanwezig.’’
Om twaalf uur vertrokken ze. De tocht duurde drie uur en verliep goed. De regels waren streng tijdens de rit, want veiligheid ging boven alles. Zo mochten kinderen onder de veertien niet meedoen en werd er niet gegaloppeerd. Veel mensen kwamen een kijkje nemen.
,,Ik ben erg benieuwd’’, zegt paardenliefhebster Verduin uit Sint-Pancras, vlak voordat de paarden met hun rit beginnen. ,,Ik heb diepe bewondering voor die dieren. Ze zijn zo mooi!’’
Liefhebber Van Eijk, die helemaal vanuit Wilnis naar het strand is toegekomen, is ook heel enthousiast. Vier van zijn zestien paarden doen mee aan de rit: ,,Het is geweldig! Mijn paarden hebben nog nooit de zee gezien, maar ze doen het fantastisch!’’ Volgens van Eijk is het voor herhaling vatbaar: ,,Dit moeten ze elk jaar organiseren.’’
Jaaaaaaa mijn manege er waren zelfs mensen uit frankrijk en duitsland voor deze rit was een geslaagde rit volgens mij ..
Kon zelf niet mee doen..
keetie_bijl
Geplaatst: 30-10-10 18:10
Wat zal dit mooi zijn geweest om te zien. Wist hier helaas niets vanaf, anders waren we zeker komen kijken vanuit zeeland. Helaas wist ik het niet eerder Ben erg benieuwd naar meer foto's of filmpjes.
Ik heb zelf ook meegedaan met m'n friesje! het was echt een superervaring en echt suuuuperrr gaaf!!!
mamajolijn
Geplaatst: 30-10-10 18:21
Het was zo gaaf om te zien. Mijn dochter rijd bij Manege Noot en we wonen in de buurt. Ik heb al vaak een strandrit gezien en gereden, maar dit sloeg alles, zo gaaf!