Artsen: 'wilde dieren in Oostvaardersplassen afschieten'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Artsen: 'wilde dieren in Oostvaardersplassen afschieten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 12:22

http://www.rtl.nl

Afbeelding
Wilde konikpaarden.
foto: http://www.horsecapture.nl

De dieren die in het wild leven in natuurgebied de Oostvaardersplassen in Flevoland hebben bij strenge winters onnodig te lijden. Dat vinden de dierenartsen in ons land.

Staatsbosbeheer hanteert in het natuurgebied in Flevoland juist een natuurlijk beheer, met zo min mogelijk menselijk ingrijpen. Wat de dierenartsen betreft blijft Staatsbosbeheer toch verantwoordelijk voor het welzijn van de dieren.

De 3000 herten, paarden en runderen hebben 's winters te weinig eten en ze kunnen door de hekken niet op zoek naar meer. Onder meer vanwege de hekken moeten de dieren worden beschouwd als 'gehouden dieren' en dat maakt Staatsbosbeheer verantwoordelijk.

Eerder eiste de Tweede Kamer nog dat de dieren werden bijgevoerd. De dierenartsen komen nu met een ander advies aan beheerder Staatsbosbeheer: het overschot aan grazers moet voor de winter worden afgeschoten. Het gaat dan om zeker 900 dieren. Naast het afschieten zijn er wat de dierenartsen betreft meer maatregelen te bedenken, zoals bijvoeren of de prikpil voor dieren.

Het gaat bij die maatregelen om de grote grazers zoals runderen, paarden en edelherten. In het gebied leven daarnaast ook veel in Nederland zeldzame vogelsoorten, zoals de zeearend en de roerdomp. Over deze dieren gaat de discussie van het bijvoeren of afschieten niet.

Marloez

Re: Artsen: 'wilde dieren in Oostvaardersplassen afschieten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:29

Breng ze dan tenminste nog naar de slacht.. Sterven ze niet voor niets, plus je hebt dan eerlijk scharrelvlees..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:29

Waarom perse afschieten? Beetje controle over bijv. het paardenbestand kun je ook krijgen door wegvangen van jonge dieren uit de kuddes, en dan met name de hengstveulens, zoals dat ieder jaar in Duitsland in Dülmen gedaan wordt.

Maak er een spektakel van, kun je ook nog entreegelden vragen, en de veiling van de jonge paarden brengt voldoende op om de andere dieren bij te voeren.

Herten en Runderen afschieten...zou het vlees dan voor consumptie gebruikt mogen worden, of blijven ze dan gewoon daar liggen rotten omdat het "natuur" is?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:31

Cassidy schreef:
Herten en Runderen afschieten...zou het vlees dan voor consumptie gebruikt mogen worden, of blijven ze dan gewoon daar liggen rotten omdat het "natuur" is?

Ik hoorde dit op de radio en daar gaven ze aan dat het vlees dan verkocht kon worden voor menselijke consumptie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:33

Iig eerlijk scharrelvlees. Maar waarom dan afschieten ipv naar de slager? Om een aantal jagers een lolletje te gunnen?

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:39

Ik vind afschieten een prima idee. Je kunt het vlees dan verkopen. De dieren hebben een goed leven gehad, heel wat beter dan menig vleesvarken of mestkalf. Naar het slachthuis vind ik veel minder. Ze moeten dan eerst gevangen worden en dan op transport naar een slachthuis. Dit geeft veel meer stress. Het zou natuurlijk het mooist zijn als je de veulens levend kunt verkopen maar de paardenmarkt ligt al op zijn kop. Het zijn geen rijtypische paarden en ze zijn als veulen niet in handen geweest. Ik denk dat afschieten humaner is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:44

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:44

Heel lelijk maar ik kan het er alleen maar mee eens zijn.
Afschieten bij dergelijke wilde 'beesten' lijkt me voor hen ook het netst, tevens is er dan voldoende voedsel voor de dieren die overblijven.
Stukken netter dan ze nu op een te klein stuk te laten verhongeren.

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:49

:(
Weer menselijke fouten welke de dieren WEER moeten ontgelden !!!!!
Goh , na jaren zijn er opeens teveel , dat had je toch van tevoren kunnen bedenken
dat er alleen maar meer komen.
Als ze direct controle hadden gehouden, hadden ze de populatie in de hand kunnen houden ,
nu zijn ze weer veel telaat.
Ze leven niet eens in het wild (achter hekken)dus controle is mogelijk.
Nee afschieten is de makkelijkste weg , doen we gewoon over een aantal jaar weer , want
dan zijn er plots weer teveel , BELACHELIJK :(
Arme dieren , s'winters geen eten en nu worden afgeschoten , echt weer het "fucking"
Nederlandse beleid op en top!!!!!!!!!!
Ik walg hiervan :(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:53

Mercedes1969 schreef:
:(
Weer menselijke fouten welke de dieren WEER moeten ontgelden !!!!!
Goh , na jaren zijn er opeens teveel , dat had je toch van tevoren kunnen bedenken
dat er alleen maar meer komen.
Als ze direct controle hadden gehouden, hadden ze de populatie in de hand kunnen houden ,
nu zijn ze weer veel telaat.
Ze leven niet eens in het wild (achter hekken)dus controle is mogelijk.
Nee afschieten is de makkelijkste weg , doen we gewoon over een aantal jaar weer , want
dan zijn er plots weer teveel , BELACHELIJK :(
Arme dieren , s'winters geen eten en nu worden afgeschoten , echt weer het "fucking"
Nederlandse beleid op en top!!!!!!!!!!
Ik walg hiervan :(

Heb je de laatste winter onder een steen geleefd of zo? Deze discussie is al eerder langsgeweest, ja er staat een hek omheen en nee dan kun je het geen natuur meer noemen. En afgelopen winter zijn ze VERHONGERD, dus dan vind ik afschieten dan nog veel humaner.
Maar ik blijf - vooral bij de paarden - erbij dat de veulens of jaarlingen/tweejarigen dan weer niet perse doodmoeten of hoeven.

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:55

ik vind die prikpil ook wel een goed idee!

en bijvoeren kan wel.. maar dan zou ik inderdaad eerst een aantal naar de slacht brengen.. anders komen er maar meer en meer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 12:56

Mag een dier dat de prikpil heeft gehad nog wel voor menselijke consumptie?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 12:57

Ik denk dat afschieten wel het meest humaan is.
Naar de slager/verkopen betekent dat ze eerst gevangen moeten worden, en dan vervolgens nog naar de slager. Dat is dubbel stress.
Met afschieten is het gelijk afgelopen.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:03

Ik vind afschieten ook de beste oplossing! In ieder geval vele malen beter dan de dieren massaal achter een hekje laten verhongeren en dat de natuur noemen... En het zou idd helemaal mooi zijn als het vlees dan ook nog nuttig gebruikt wordt, dus voor consumptie...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:04

Wat paarden betreft, hier houden ze gewoon jaarlijks een round-up en dan worden de hengstveulens er uit gehaald. Dan heb je veel meer controle op de fok en je houd het bestand/kudde klein.
Paarden/ponies die voor hun derde levensjaar uit de kudde worden gehaald, kunnen prima "getemd" en rijdier worden. Dat is hier (in Portugal) en in andere landen waar ze inheemse ponies hebben, al eeuwen bewezen.

Wel typisch een voorbeeld van slechte planning, niet vooruit kijken. Slecht park management.
Er is verder niets tegen afschieten op zich. Maar als ze dat jaarlijks zouden doen, had je geen overschot.
Natuurlijke vijanden introduceren is ook een idee, maar daar is het gebied te klein voor en mensen schijten natuurlijk bagger voor wolven. :+
Hier zorgen ze voor een aardig verlies onder de jonge dieren.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:10

Ik denk dat afschieten ook de beste optie is, maar als ze daarna dan maar wel de populatie in de had gaan houden, dmv catratie/prikpil oid. Zodat we niet volgend jaar weer met hetzelfde probleem zitten.

Therocker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:21

@ Lusitana: Wat voor paardenrassen lopen daar dan?
Ik vraag me namelijk af of er in Nederland vraag zou zijn naar "getemde" konikpaarden?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:22

Cassidy schreef:
Waarom perse afschieten? Beetje controle over bijv. het paardenbestand kun je ook krijgen door wegvangen van jonge dieren uit de kuddes, en dan met name de hengstveulens, zoals dat ieder jaar in Duitsland in Dülmen gedaan wordt.

Maak er een spektakel van, kun je ook nog entreegelden vragen, en de veiling van de jonge paarden brengt voldoende op om de andere dieren bij te voeren.

Precies, heel goed idee.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:27

Afschieten en naar de slager. Eerlijk scharrelvlees, heerlijk!

Maar het castreren van hengsten, het weghalen van jonge dieren is ook een zeer goed idee.

Je kunt er een veiling van maken, maar je krijgt tegenwoordig je paard al haast niet verkocht...
Dat zal dus lastig worden.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:35

Dat is idd zo.. je kunt ook castreren, bijvoeren en wat de vogels betreft... van een vissenkweker ofzo veel vis kopen en die in het water gooien? das ook bijvoeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:38

.
Therocker schreef:
Ik vraag me namelijk af of er in Nederland vraag zou zijn naar "getemde" konikpaarden?

Waarom zet je getemd tussen aanhalingstekens? Het zijn gewoon zoete paarden, als je ze regelmatig in handen houdt. En voor kinderen uitermate geschikt.
Wat bij niet alle rassen die op dit moment voor kinderen gebruikt worden het geval is..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:40

Cassidy schreef:
Mag een dier dat de prikpil heeft gehad nog wel voor menselijke consumptie?

geen idee
maar dat willen ze dus gaan invoeren NA het terugbrengen van het aantal dmv afschieten
Dus als ze aan de prikpil zijn, hoeven ze niet meer afgeschoten te worden omdat de popylatie in stand blijft

ik heb liever dat ze afgeschoten worden, dan dat ze van de honger omkomen, zoals afgelopen jaren
Ik vraag me alleen af waarom er een hengst bijloopt, ipv dat ze die castreren, probleem opgelost

Lusitana

Therocker schreef:

Garranos en Sorraias bv en dat zijn echte oerpaarden, net als de Koniks. Wat dacht je van Dulmeners, en de diverse bergponies in Spanje en Frankrijk die jaarlijks uit de kuddes geplukt worden?
De Konik kan gewoon bereden worden. Jullie rijden daar ook op trekpaarden, je kunt dus niet beweren dat iedereen persee een rijpaardtype wil rijden. Er zijn zat echte ponymensen te vinden.
De Merens doet het naar mijn weten erg goed in Nederland...
Omdat Koniks in het wild gehouden als graasvee, wil niet zeggen dat ze niet gewoon bereden worden! In Polen, waar de grootste stoeterij is, worden ze gewoon als rijpony gebruikt en gepromoot!
Het is maar hoe je ze bekijkt...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 30-10-10 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Heb net dat filmpje uit Duitsland bekeken, daar zullen wel veulens met zere wervels enz uitkomen, als je ziet hoe sommigen vastgehouden worden, daar word ik ook niet vrolijk van.
Met goede jagers of andere methoden kan de populatie in Nederland prima onder controle gehouden worden, helaas is dat weer mosterd na de maaltijd, ze hadden beter mensen met verstand van zaken in kunnen huren voordat ze de dieren in een zogenaamd natuurlijke omgeving loslieten.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:42

Inderdaad, wat jonge dieren wegvangen. Maar ik weet niet of er nu al te veel volwassen dieren lopen??

Dan kunnen ze in mijn ogen het beste wat wegschieten. Liever op de plek schieten dan eerst de stres van het vangen en tansport.

Andere voorbehoedsmiddelen dan castreren lijkt me niet echt een optie, je moet ze dan regelmatig vangen terwijl het bij die dieren juist de bedoeling is dat ze zo veel mogelijk 'wild' zijn...