Nieuwe prikpil kan ruimte scheppen in Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nieuwe prikpil kan ruimte scheppen in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 09:00

http://www.trouw.nl

Afbeelding
Een grazende Konik.
foto: Tobias Akerboom

De grote populatie konikpaarden, herten en heckrunderen in de Oostvaardersplassen kan in toom worden gehouden met een nieuwe prikpil. Als de vrouwelijke paarden en runderen worden ingespoten met een vloeistof waarin de schaal van dierlijke eicellen is verwerkt, kunnen zij niet meer worden bevrucht.

Klik hier voor het volledige artikel.
(mag hier niet volledig worden weergegeven in verband met copyright.)

Verwante artikelen:

[VN] Konikpaard dood bij oversteek ijs van Oostvaardersplassen
[VN] Stichting sommeert Staatsbosbeheer inzake Koniks
[VN] Konikpaarden Oostvaardersplassen blijven aan de overkant
[VN] Stichting verwijt staatsbosbeheer wanbeleid mbt Koniks
[VN] Tweede kamer lijkt af te zien van bijvoeren Konikpaarden
[VN] Honderdnegentig Koniks dood door strenge winter *update*
[VN] Stichting doet aangifte tegen Staatsbosbeheer
[VN] Minister Verburg vindt uitgemergelde konikpaarden "natuur"
[VN] PvdD dient motie over afschieten in Oostvaardersplassen in
[VN] Tweede kamer wil "wilde" grazers nu gaan bijvoeren
[VN] Dieren in Oostvaardersplassen worden nu snel bijgevoerd
[VN] Grazers in de Oostvaardersplassen: gelieve niet te voederen
[VN] Evaluatie over beheer grote grazers in Oostvaardersplassen
[VN] 'Natuurexperiment in Oostvaardersplassen grote mislukking'

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:21

Citaat:
De Oostvaardersplassen zijn te vergelijken met een Vondelpark waarin een kudde olifanten is neergezet

Geweldige omschrijving! Hopelijk dat dit snel ingezet zal worden, alhoewel het voor komende (honger-)winter te laat zal zijn..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 09:53

Gaat het er dan eíndelijk van komen?
Heb ik 10 jaar terug al een brief over gestuurd.
Pzp is namelijk al >30 jaar oud. Is al 30 jaar praktijkervaring mee met paarden.

joyce B

Re: Nieuwe prikpil kan ruimte scheppen in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:04

Ben blij dat een hoogleraar nu uitlegt dat er veel te veel dieren in te klein oppervlak leven... Hopen dat de natuurorganisaties en Partij van de dieren nu het bord voor hun hoofd weghalen...

Geboortebeperking is een veel betere oplossing dan `de natuur zijn werk laten doen`
Hoop dat ze dit gaan gebruiken, eventueel in combinatie met dieren verplaatsen/naar de slager brengen, zodat de komende jaren gelijk al een betere uitgangssituatie geeft...

Bij Trouw stonden er ook negatieve reacties... Zelfs iemand die het heeft over allochtone vrouwen... In wat voor land leven we?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 10:22

joyce B schreef:
Bij Trouw stonden er ook negatieve reacties... Zelfs iemand die het heeft over allochtone vrouwen... In wat voor land leven we?

Ik heb hier op Bokt een paar keer geprobeerd uit te leggen wat pzp is en ben me toch een partij onschoft beledigd, voor ´hormoonspuiter´ uitgemaakt zelfs.
Is onbenul met een ongefundeerde mening en het recht die ongelimiteerd te spuien.
Nederland is een dictatuur van grijs. Grijs ´politiek correct´ onbenul.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 11:12

Zo worden ze wakker!! Oostvaarderplassen is geen natuur dus daar mag je dit soort maatregelen gewoon nemen! Heel goed, scheelt een hoop leed.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:31

Laten we hopen dat ze dit nu ook daadwerkelijk gaan toepassen!

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:35

eindelijk het zal tijd worden dat de ogen eens open gaan in den haag

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 12:39

Ik hoop dat dit beter uitpakt dan bij een experiment wat men in Amerika heeft gedaan bij een kudde wilde paarden. Daar hadden ze ook de merries "onvruchtbaar" gemaakt met als resultaat dat ze het hele seizoen hengstig bleven waardoor er vreselijke onrust bleef heersen in de kudde(s). De hengsten (maar ook de merries) waren aan het eind van het seizoen uitgeput en niet klaar voor de winter. De anticonceptie was nogal onvoorspelbaar vwb de werkingsduur, waardoor sommige merries aan het eind van het seizoen alsnog drachtig werden met als gevolg dat de veulens in het verkeerde seizoen werden geboren ... Ik mag hopen dat men daar in Nederland beter over na heeft gedacht?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 13:21

Haal gewoon de hengsten en stieren er tussen uit, dat kost niks. Een keer raden wie die prikpil betalen voor ? merrie's. En die hengst geeft echt niet zoveel meer waarden aan de groep behalve voortplanting.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 14:02

Mac schreef:
Ik hoop dat dit beter uitpakt dan bij een experiment wat men in Amerika heeft gedaan bij een kudde wilde paarden.

Dat ´experiment´ ken ik niet. Heb je een bron?
Er zijn nogal veel broodjes aap door het staatsbureau van landbeheer in omloop gebracht. Dat bureau heeft belang bij ongecontroleerde voortplanting opdat jaarlijks geoogst kan worden.

In de VS past de Humane Society als >30 jaar pzp toe bij kuddes verwilderde paarden op land onder hun beheer.
Dat is geen experiment maar uitgekristalliseerd beheer.
De kuddes worden verder niet beheerd.
De belangrijkste lange termijn waarneming is dat de niet gevaccineerde merries een kwart korter leven en in diezelfde mate slechter in conditie zijn.

Je kan dit vinden op http://www.humanesociety.org/

In de VS trouwens worden de verwilderde paarden door puristen gezien als faunavervalsing. Dat zijn ze uiteraard ook. Dat is in NL exact hetzelfde op het moment dat je ergens een stuk als ´natuur´ bestempelen wil.

Mbt de Oostvaarderplassen is het allemaal geneuzel.
De paarden daar zijn een vorm van extensieve veeteelt van een gedomesticeerde diersoort waarvan de wilde voorouder niet in NL voorkwam omdat het er geen geschikt biotoop vond. Dat nog wel op de bodem van een leeggepompte binnenzee.
Beheer dat gewoon goed met waarborging van dierenwelzijn.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:43

waarom dan niet gewoon de hengsten castreren?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 15:45

Huertecilla schreef:

De documentairefilmserie "Cloud, wild stallion of the Rockies". Het experiment werd uitgevoerd door het BLM als alternatief op het moeten vangen van wilde paarden waarbij de kuddeverbanden steeds ernstig verstoord werden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:17

brenniie schreef:
waarom dan niet gewoon de hengsten castreren?

Iedere merrie (of koe, of hinde) die hiermee wordt ingeënt, wordt dat jaar niet drachtig en krijgt het volgende seizoen geen jongen (meestal 1-2 per moederdier). Op die manier kun je dus heel precies bepalen hoeveel jongen je het volgend jaar maximaal geboren laat worden.
1 drachtig vrouwtje minder = 1 of 2 jongen minder
Wil je een volgend jaar toch meer jongen, dan behandel je dat jaar gewoon minder vrouwtjesdieren, want nadat de inenting uitgewerkt is, zijn ze gewoon weer vruchtbaar.

Een hengst, stier of hert kan veel meer dan 1 vrouwtje bevruchten en doet dat in de praktijk ook. Het probleem is alleen dat de buurman hetzelfde kan, probeert en vaak ook doet.
1 vruchtbaar mannetje minder betekent dus niet automatisch een afname van het aantal jongen.
2 minder, ook niet.
Laat je een paar hengsten, stieren of herten ongecastreerd, dan krijgen die paar vaders relatief heel veel jongen, waardoor je de volgende jaren een groot inteeltprobleem krijgt. Pas als je alle mannetjes castreert, dan weet je zeker dat er geen jongen geboren worden. Helemaal geen! En daarna dus ook niet meer, want castratie raakt niet uitgewerkt na een jaar. Dat is onomkeerbaar, dus moet je heel zeker weten waaraan je begint.

Voor echt zekere geboortebeperking door castratie zou je dus alle hengsten, stieren en herten moeten castreren. Castratie is echter een veel grotere ingreep dan inenting vanaf een afstand, met veel meer stress (ook voor de overige dieren), omdat je dan alle mannetjes moet afzonderen en vangen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:42

Ik word zo moe van iedereen die het hier over "natuur" heeft. Nee, niet "hier" op BOKT, maar "hier" in dit gebied, in NL. Hier is helemaal geen natuur (meer). Maar wel heel mooi cultuurland. En ja, daar moet je beheer toepassen. Welk maakt niet eens zoveel uit. Als je het maar goed doet, goed doordacht.
Een gebied waar hekken omheen staan, waar dieren niet uit kunnen, is per definitie geen natuur.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 18:44

Ik zat in eerste instantie ook aan castratie te denken van het mannelijke gedeelte, maar daar zitten inderdaad te veel haken en ogen aan.
Ik vind dit echter de ideale oplossing, mits het inderdaad goed gedoseerd word. Misschien valt dat eerst beter te testen op eigen paarden alvorens een wilde kudde er mee te gaan injecteren?
In ieder geval ben ik helemaal voorstander, en breng er inderdaad een aantal naar de slacht of zet die in een ander gebied uit zodat de draagkracht van het natuurgebied weer op peil is.

Edit: Rien, ik geef je gelijk in je mening hoor. Maar als er hekken omheen staan mag het alsnog natuur genoemd worden. Het is dus niet zo dat het per definitie geen natuur is. Het is in ieder geval een mening en geen feit, dat dat helder is.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 20:11

En daar komen ze nu mee, nu alle merries al weer dragend zijn? :? Dat wordt weer leuk deze winter............... :n

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 21:01

Ben ik dan de enige die zo zijn twijfels heeft?
Ik ben enorm huiverig met het sleutelen aan organismen in deze mate, zeker omdat het organisme vervolgens weer aan zijn lot overgelaten wordt. Maar doe mij maar wat meer informatie, misschien kan ik dan een duidelijker standpunt innemen. Vind het nu "not done" eerlijk gezegd. Hoe pijnlijk ook; het probleem zal zichzelf oplossen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:06

Mait, nu houden ze ook hun handen er van af. Hun beheer is weinig tot geen beheer. Ik vind het goed dat er nu in ieder geval onderzoek naar gedaan word. Het hoeft nog niet te betekenen dat het ook daadwerkelijk gebeurd. Al snap ik je zorgen hoor, het is alsnog riskant.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:17

Mac schreef:
Huertecilla schreef:

De documentairefilmserie "Cloud, wild stallion of the Rockies". Het experiment werd uitgevoerd door het BLM als alternatief op het moeten vangen van wilde paarden waarbij de kuddeverbanden steeds ernstig verstoord werden.

Ha, het Bureau of Land Management; degenen die geld verdienen met het jaarlijkse oogsten :)*

Roxy_loveU

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 00:55

Hihi, die paardjes heb ik geaait! (A)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 01:36

sunny_l0ve schreef:
Misschien valt dat eerst beter te testen op eigen paarden alvorens een wilde kudde er mee te gaan injecteren?

Het wordt zelfs al jaren gebruikt bij het beheer van vrij rondlopende (≠ wilde ;) ) kuddes paarden.
Als ik het goed heb begrepen, wordt het zelfs al een aantal jaren op kleine schaal gebruikt bij 'eigen' paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 06:35

Roxy_loveU schreef:
Hihi, die paardjes heb ik geaait! (A)

Tot zover de natuur :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:43

oomens schreef:
sunny_l0ve schreef:
Misschien valt dat eerst beter te testen op eigen paarden alvorens een wilde kudde er mee te gaan injecteren?

Het wordt zelfs al jaren gebruikt bij het beheer van vrij rondlopende (≠ wilde ;) ) kuddes paarden.
Als ik het goed heb begrepen, wordt het zelfs al een aantal jaren op kleine schaal gebruikt bij 'eigen' paarden.

Ach Oomens, het wordt al langer met succes toegepast voor wildbeheer dan de kritikastertjes oud zijn. Twee keer zo lang soms zelfs ;)

Er is decennia ervaring met verschillende diersoorten, meer dan dertig met paarden.
Inderdaad heb ik er ervaring uit eerste hand mee bij mijn eigen ´kudde´.

De kritiek komt bij jagers vandaan en anderen die belang hebben bij oogsten. Ook in NL is het vlees van ´eco´-dieren handel.
In ZuidAfrika is het met groot succes toegepast bij olifanten en witte neushoorns doch die zijn veel waard als trofee voor jagers dus is het beheer weer afschieten geworden.
In NL speelt hetzelfde met het reewild. Deze wildstand is supersimpel te beheersen met pzp doch het afschieten is big business.

Het pzp is een schoolvoorbeeld van de kracht van de lobby van de geldbelangen van de gevestigde orde. Humaan beheer versus jacht en vleesoogst = business wint.
De ruiterij heeft van oudsher een enórme en solide deelverzameling met die gevestigde orde en is inherent niet diervriendelijk dus pzp wordt in het geheel niet toegepast behalve door de Humane Society.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:59

@Huertecilla: Maar ook afschieten wordt niet toegepast, tenzij het dier al bijna dood is. In de volgende documentaire kun je zien hoe er met de beeste om gegeaan wordt. Het filmpje bevat zelfs een confronterend gesprek met de grondlegger van de oostvaarderseplassen, wat heeft die man een bord voor z'n hoofd zeg.

LET OP, KAN ALS SCHOKKEND WORDEN ERVAREN. ER KOMEN DODE DIEREN VOORBIJ EN JE ZIET HOE ZE LANGZAAM STERFEN.

http://www.eenvandaag.nl/binnenland/357 ... atuurpark_

Als ze nu eens het park in 2en delen en alle mannelijke dieren aan de ene kant en de vrouwelijke aan de andere kant, laat dan eerst eens wat dieren een natuurlijke dood(dan bedoel ik dus ouderdom)sterven voordat er weer mannetjes bijgezet worden. Of voer nu alle mannelijke dieren af, of ruil ze met een ander park om ook de inteelt te voorkomen. Er is al genoeg inteelt, want al deze huidige dieren komen allemaal van dezelfde vaders af en de mannetjes komen ook van of dezelfde vader of dezelfde moeder. Inteelt is dus al een feit.

En hier nog 2 filmpjes betrefende afgelopen winter:

http://www.eenvandaag.nl/binnenland/361 ... an_gemeld_
http://www.eenvandaag.nl/binnenland/357 ... ersplassen