[WEG Aangespannen] NL goud, Ysbrand mist goud op een haartje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

[WEG Aangespannen] NL goud, Ysbrand mist goud op een haartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 20:05

Nieuwsredactie

Het werd zojuist nog heel erg spannend in het afsluitende onderdeel van het Mennen bij de Wereldruiterspelen in Kentucky. Hoewel al voor de rit van Ysbrand Chardon duidelijk was dat het Nederlandse team, verder bestaande uit Koos de Ronde (5e) en Theo Timmerman (6e), het goud had gewonnen, had Ysbrand nog kans om zijn wereldtitel uit 2008 in Beesd te prolongeren. In een spannende rit rolde er helaas een balletje, waarmee Boyd Exell een voorsprong van twee balletjes kreeg. De Australiër wist het nog spannend te maken, hij maakte geen fouten in het parcours maar noteerde wel ruim drie strafpunten voor tijdsoverschrijding. Uiteindelijk hield hij 1.2 strafpunt voorsprong over, waarmee het goud voor hem een feit was.

Opmerking Nieuwsredactie: Hieronder staat het persbericht zoals dat door de KNHS is verspreid.

Goud en zilver voor Nederlandse vierspannen (met filmpjes)
Het Nederlandse vierspanteam bestaande uit IJsbrand Chardon, Koos de Ronde en Theo Timmerman heeft goud gehaald in de landenwedstrijd van de Wereldruiterspelen in Kentucky. Chardon moest genoegen nemen met zilver, achter de nieuwe Wereldkampioen Boyd Exell uit Australië. Het brons ging naar de Amerikaan Tucker Johnson. De Ronde eindigde op de vijfde plaats, nipt voor Timmerman die zesde werd.

Het was wederom een enerverende dag in het menstadion want halverwege de startlijst viel de tijdwaarneming uit waardoor er twee deelnemers het stadion uitgestuurd moesten worden en later weer binnen werden geroepen. Na ruim een uur was de tijdwaarneming gerepareerd en kon de wedstrijd vervolgd worden. Koos de Ronde betrad als eerste Nederlander het volgepakte menstadion, waarin de temperaturen inmiddels waren opgelopen tot zo’n 30 graden. De Ronde was goed op weg naar een foutloze ronde binnen de tijd toen het linkervoorpaard met zijn achterbeen een balletje aantikte in de laatste, maar moeilijkste fase van het parcours: “Het parcours was goed te doen en 1 balletje is natuurlijk niet slecht, maar ik heb bijna het hele seizoen foutloos gereden. Het is gewoon jammer dat het hier gebeurde,” vertelt een balende De Ronde.
Ook Theo Timmerman reed er een balletje af en liet tijdfouten noteren, zodat zijn kansen op een bronzen medaille waren verkeken. De op brons staande Tucker Johnson tikte eveneens een balletje van de gele menkegels, maar dit bracht zijn allereerste individuele WK-medaille niet in gevaar. De 46-jarige Johnson reed in Kentucky zijn laatste wedstrijd en een mooier afscheid had hij zich niet kunnen wensen.

Alle ogen waren gericht op IJsbrand Chardon die na een spectaculaire marathon het gat met de leider Boyd Exell had weten te beperken tot slechts 1,72 strafpunten. Chardon slaagde er door een afgereden balletje echter niet in de druk op Exell op te voeren. Exell reed vervolgens een foutloze vaardigheid, maar haalde de toegestane tijd net niet. Dit kon de professionele menner en trainer zich echter veroorloven en hij behaalde hiermee zijn eerste gouden WK-medaille. Chardon baalde verschrikkelijk na afloop van zijn vaardigheidsproef: “Ik kwam hier voor de overwinning en heb alles gegeven in de dressuur. Hier heb ik net de punten niet gekregen. In de marathon heb ik alles uit de kast gehaald om binnen 1 balletje van Boyd te komen. Het liep vandaag formidabel en ik had het niet aan zien komen, anders had ik kunnen corrigeren. Toen ik over de finish ging dacht ik dat ik foutloos was, “ aldus Chardon die zijn nederlaag met enige moeite aanvaardde.

Bondscoach Tjeerd Velstra was een gelukkig man: “We stonden er goed voor na de marathon en het goud kon ons eigenlijk niet meer ontgaan. Het was jammer dat de menners alle drie een foutje hadden in de vaardigheid, normaal doen ze dat niet. Maar we konden ons dit gelukkig veroorloven. Zowel IJsbrand als Koos en Theo hebben zeer goed hun best gedaan.”

Bekijk de eerste reactie van IJsbrand aan de Nederlandse pers op paardensport tv
Kijk voor de reacties van alle deelnemers en de bondscoach (interviews) op http://www.paardensport.tv
Laatst bijgewerkt door Sammie op 11-10-10 12:30, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: info bijgevoegd

El_Paso2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:10

Wat ongelofelijk balen zeg, zilver is ook hartstikke goed hoor, maar ze kwamen voor goud.
Nog even een hart onder de riem voor mijn vriendin Karen van der Groep, al meer dan 13 jaar vaste groom van team Chardon, er wordt overal gezegd dat het een familie aangelegenheid is bij team Chardon, maar zij doet ook al jaren dr stinkende best en zit tijdens dressuur en vaardigheid altijd achterop. Toppie Kaar!!! Ben trots op je. :D

SemperFi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:23

Ah wat balen! Ik had echt gehoopt op goud helemaal na het voorval met zn wagen, maar toch gefeliciteerd! En natuurlijk met het Goud voor Ned. +:)+

Martenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:30

El_Paso2009 schreef:
Wat ongelofelijk balen zeg, zilver is ook hartstikke goed hoor, maar ze kwamen voor goud.
Nog even een hart onder de riem voor mijn vriendin Karen van der Groep, al meer dan 13 jaar vaste groom van team Chardon, er wordt overal gezegd dat het een familie aangelegenheid is bij team Chardon, maar zij doet ook al jaren dr stinkende best en zit tijdens dressuur en vaardigheid altijd achterop. Toppie Kaar!!! Ben trots op je. :D

Ik vond juist leuk dat erbij verteld werd dat zij al zo lang bij het team hoorde dat ze eigenlijk ook gewoon een dochter is Ijsbrand!

Top van de Nederlanders daar!! Jammer van net geen goud, maar zilver is ook al geweldig op een WK!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:41

Alledrie van harte gefeliciteerd met het GOUD!!! Fantastisch ......

Lekker even mee geleefd met de finale op Eurosport te gek dat ze zoveel lieten zien....

En voor de rest alle drie mooie resultaten per team , mooier kan het bijna niet woorden, oke een klein beetje dan....

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:03

hahhh jammer an dan ook nog eens ze koets kapot:( niet leuk voor m

obelix

Re: [WEG Aangespannen] Nl goud, Ysbrand mist goud op een haartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:13

Ontzettend spannend!! Drie keer hoera ook voor Eurosport dat ze zoveel lieten zien!!! :j :# Helemaal top !! Dit moet meer gebeuren !!!! :D

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:25

Jammer, maar hartstikke goed natuurlijk dat hij zilver heeft!! :) En zeker onder deze omstandigheden, zo kinderachtig om een wagen te saboteren...

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:27

Super prestatie ondanks een smerige sabotage.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:31

Toch een goede prestatie :)

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:00

Super spannende afsluiting,jammer van het balletje anders was het weer gelukt :P
Eurosport bedankt voor zoveel uitzendingen....1 minpuntje....kunnen jullie Pam de volgende keer thuislaten...die vrouw is zo irritant dom!!!

wbakelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:20

jammer geen goud, maar zilver is toch ook erggg goed toch!!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:51

pff balen balen balen die boyd

maar nu weer positief, 2e is idd ook erg goed maar het net niet helemaal.
en om er na alles wat er daar gebeurt je koppie er nog bij te houden, respect!

maar ik ben blij dat morgen alles weer terug komt en dat het allemaal weer achter de rug is

op naar 2012!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:53

obelix schreef:
Ontzettend spannend!! Drie keer hoera ook voor Eurosport dat ze zoveel lieten zien!!! :j :# Helemaal top !! Dit moet meer gebeuren !!!! :D

Eens! Maar dan wel met een andere commentatrice aub ;)
Jeetje mina zeg, wat kan dat mens ouwehoeren over niks.. Heb me mateloos zitten irriteren :j

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:57

Wat ongelovelijk zonde :D . heb het gezien en was behoorlijk spannend maar helaas ..
Al vind ik dat een tweede plaats ook zeker eer waard is en goud voor het team verband, proficiat ! :D

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:59

Ach, over dat commentaar, geloof dat niemand het goed doet, nu is het Pam en de vorige keren de commentator van de NOS...denk dat de
beste stuurlui aan de kant staan....
Maar wees blij dat Eurosport zoveel heeft uitgezonden, moeten het commentaar erdan maar bij aan horen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:00

Oh kally, ik heb geen idee wie het beste mens is, maar geef mij wat dat betreft dan toch maar hand ijsvogel. :j

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:17

Pam hoort bij de mensport. Ze is er altijd bij en kent de menners persoonlijk. Dat maakt haar leuk. Ze praat misschien wat veel, maar dat komt door haar enthousiasme

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 23:25

Het is alleen jammer dat Pam zo enorm Ijsbrandgeil is.
Ze praat het liefst nergens anders over. Als ze het over een andere menner heeft is ze altijd zo klaar, maar over Ijsbrand praat ze nog als ze al 3 menners verder zijn.
Boyd, van harte gefeliciteerd, Ijsbrand, wees eens een sportief verliezer, de kranten staan nu vol dat je "niet kunt genieten van zilver"
Bah, wat enorm arrogant.....

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 07:23

Billy schreef:
Ze praat het liefst nergens anders over. Als ze het over een andere menner heeft is ze altijd zo klaar, maar over Ijsbrand praat ze nog als ze al 3 menners verder zijn.
Boyd, van harte gefeliciteerd, Ijsbrand, wees eens een sportief verliezer, de kranten staan nu vol dat je "niet kunt genieten van zilver"

Wat leuk dat de kranten kennelijk vol staan van de paardensport...
En als je alles al gewonnen hebt is het wel logisch dat je minder blij bent met zilver, maar goed. Hij spreekt gewoon zijn gedachten uit, echt balen als je net naast goud grijpt.
Maar toch heel goed gedaan! En als een echte sportman doorgegaan na de sabotage!

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 08:20

jamme voor ijsbrand dat ie net geen goud heeft.. was een goeie 'wraak'geweest op de saboteur..

pam zal ook wel weer op paard en koets de microfoon vast hebben ;)

Paddynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 08:49

Koos, wat heb je hard gewerkt na de teleurstellende dressuur, ik heb diep respect voor je dat je alsnog 5e bent geworden en gezorgd hebt, samen met Theo en Ijsbrand, Nederland weer op de kaart te zetten met een fantastische prestatie!!!
Van Harte Gefeliciteerd!!!
*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:06

Billy schreef:

Niet echt Ysbrand fan zo te lezen :P Ik begrijp dat die wel eens arrogant over kan komen, maar dat is nou eenmaal zijn gedrevenheid als topsporter. Hij moet een 2e plaats altijd even verwerken, laat hem toch lekker.

En Pam ach.... waarom stoort iedereen zich daar zo aan? Ze vertelt over iedere menner een verhaal (en praat niet over IJsbrand 3 menners erna.... hij was als laatste in de marathon gestart en als één na laatste in de vaardigheid dus dat is zwaar overdreven ;) ) Ze is persoonlijk betrokken, maakt deel uit van de grote mensportfamilie en praat nou eenmaal graag.

Ook nog even petje af voor Koos en Theo want die hebben ook enorm gepresteerd! en voor iedereen voorspoedig reis terug naar Nederland!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:08

Leuk dat het werd uitgezonden op Eurosport! Mooie teamprestatie van NL. Gefeliciteerd en 3 teams bij de eerste zes, knap gedaan!
Die Pam wist wel veel te vertellen over de andere menners. Leuk om daar eens wat over te horen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 11:10

wat me oa stoorde is om de haverklap: "wat ook leuk is om te vertellen" ;)

Ze wist idd veel over de menners, maar ik mistte de info over de paarden, en daarbij was ze zo aan het vertellen dat niet echt op het parcour ingegaan werd, met als gevolg dat de combinatie al 4 poortjes verder was voor ze ineens zat van "oh, er is toch ergens een bal af gegaan"....