Edward Gal wordt goudhaantje op de Wereldruiterspelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Edward Gal wordt goudhaantje op de Wereldruiterspelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 08:28

http://www.knhs.nl

Hans Peter Minderhoud zag explosie van Nadine totaal niet aankomen.

Niets lijkt Edward Gal samen met zijn hengst Moorlands Totilas meer in de weg te staan om uit te groeien tot het goudhaantje van deze wereldkampioenschappen. Na teamgoud in de landenwedstrijd eiste Gal ook de individuele wereldtitel op in de Grand Prix Special. Vrijdag staat de Kür op muziek op het programma en ook daarin gaat Gal als de grote favoriet van start. Maar liefst 45 maal ontving deze combinatie van de jury een tien en daarvan waren er unaniem vijf tienen voor houding en zit.

Het was een Grand Prix Special met voor Nederland hoogte- en dieptepunten. Hans Peter Minderhoud begon met Exquis Nadine aan een hele sterke rit, tot en met de verzamelde galop. Daarin wist Minderhoud de controle niet te behouden, waardoor deze geheel mislukte. De harmonie leek vanaf dat moment zoek tussen ruiter en paard en dat kwam op de laatste middellijn helemaal tot uiting. Ineens spatte Nadine onder de ruiter vandaan, alsof er een onzichtbare slang kronkelde op het snijpunt van de diagonalen. Spectaculair voor het publiek, maar een raadsel voor de ruiter. "Ik voelde deze explosie dan ook in het geheel niet aankomen", vertelde Hans Peter na afloop van zijn rit. Toch was Minderhoud niet teleurgesteld over zijn toch tegenvallende prestatie. "Ik had mij er op voorhand al bij neergelegd dat ik geen Kür zou mogen rijden, omdat slechts de drie besten van een land daarin van start mogen gaan. Als met Adelinde in de Grand Prix alles normaal was gegaan had ik in de Kür ook niet mogen rijden. Voor mij is dit WK geslaagd dankzij de gouden medaille die we als team hebben weten te winnen".

Imke Schellekens-Bartels reed met Hunter Douglas Sunrise een hele gedegen rit. Misschien zonder echte hoogtepunten, maar wel geheel zonder fouten. Alles klopte vanaf de eerste pas die ze, in de ook nu weer met te weinig publiek op de tribunes omzoomde dressuurring, zette. Ieder pas in de piaffe en in de passage klopte. Iedere galopsprong was raak. Ieder pas in stap was regelmatig en steeds bleef de harmonie volledig bewaard. Imke eindigde dan ook op de vijfde plek en zij was daar onwijs gelukkig mee. "Twee plaatsen hoger dan op het EK vorig jaar, en we groeien nog steeds", vatte Schellekens haar rit samen.

De hoofdprijs ging naar Edward Gal met Moorlands Totilas. De jury waardeerde zijn rit met maar liefst 85.708% en daarmee zette hij de nummer twee, de Britse Laura Bechtolsheimer met Mistral Hojris, op maar liefst vier procent achterstand. "Ik ben ontzettend blij met deze score en dankbaarheid verschuldigd aan de familie Visser dat ik dit paard mag rijden". Maar liefst 45 maal een tien prijkte op het juryprotocol en deze score had nog hoger kunnen zijn als de staponderdelen net iets geprononceerder uitgevoerd waren geweest. In piaffe en passage, in de uitgestrekte galop en in de pirouettes regende het negens en tienen. Gal en Moorlands Totilas dansten een pas de deux in perfectie. Tijdens deze Special maakte Totilas zijn faam als 'Living Legend' wederom helemaal waar.

Voor Edward Gal was zijn eerste wereldtitel een emotionele gebeurtenis. ,,Het regende wel even tranen'', zei hij in een eerste reactie. ,,Ik geloof dat ik tegen het einde van de proef voor een onderdeel van alle juryleden een tien kreeg. Wat wil je nog meer? Ik heb toen wel gehuild. Dit is heel mooi. Wereldkampioen. Ik kan het nog nauwelijks geloven.''

Gal zei van het begin vol vertrouwen te zijn geweest. ,,Totilas voelde meteen goed aan. Minder gespannen ook dan eerder in de landenwedstrijd. Daarom durfde ik het aan risico's te nemen. Ik ben echt superblij met dit resultaat.''

Meer info zie: http://www.alltechfeigames.com

Uitslag WK Grand Prix Special:

1) Edward Gal (Harskamp) - Moorlands Totilas (Gribaldi x Glendale) - 85.708%
2) Laura Bechtolsheimer (Eng) - Mistral Hojris - 81.708%
3) Steffen Peters (USA) - Ravel (Contango x Democraat) - 78.542%
5) Imke Schellekens-Bartels (Hooge Mierde) - Hunter Douglas Sunrise - 74.792%
22) Hans Peter Minderhoud (Harskamp) - Exquis Nadine (TCN Partout x Roemer) - 68.333%

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:33

GEWELDIG gewoon! Op naar vrijdag.. Iemand een idee hoelaat dat is?

SAKKIA

Re: Edward Gal wordt goudhaantje op de Wereldruiterspelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:38

Nou ik vond de proef van Ymke toch niet helemaal zonder fouten hoor :+

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:39

NIET normaal gewoon. Echt waar ik zat me eens voor te stellen hoe Edward zich moet voelen, maar dat is gewoon niet voor te stellen wauw. Kippenvel all over..

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:43

@sakkia: volgens mij heeft iemand niet op zitten letten inderdaad. Er zat een mega verstoring in 1 van de Piaffe momenten.
Verder vond ik hem wel netjes gaan.

Helaas Edward niet gezien. Was mij net een beetje te laat, toen lag ik al te slapen :Z

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 08:44

Wat geweldig goed gedaan!! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:09

Het was echt super om te zien gisteravond. Geweldig! Wat een superrit! :):)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:10

Echt super sjiek om te zien.!!
Gister op Eurosport... :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:17

echt super prestaties!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:24

Kan je ergens het filmpje terug kijken van Nadine?

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:29

Ohh was ik net te vroeg in slaap gevallen. Wat goed zeg!

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:34

itsmi schreef:
Kan je ergens het filmpje terug kijken van Nadine?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar! Maar wat goed van de rest zeg!

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:35

je kunt het op paardenfun.nl zien

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:36

gevonden!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:36

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:57

ja had hem daar inderdaad ook al gevonden.. L.ullig man zo net op het laatst!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:00

jammer dat arlinde (dacht ik) is uitgefloten omdat haar paard (parcival??) op het puntje van zn tong beet en ja dat mag niet, als een paard bloed heeft in zn mond..

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:01

Edward gal heeft verdiend gewonnen, en we hebben een supergoede top 5 vind ik
L. Bechtolsheimer met Mistral Hojris waren ook echt super, wat een gaaf paad is dat.
En steffen peters met ravel was ook geweldig om naar de kijken, wat een beweging heeft ravel
En dan die spanjaard met die andalusier, echt supergaaf!!!! wat een mooi paard.
En imke reed ook echt een supergoede proef.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:10

Olster4ever schreef:
jammer dat arlinde (dacht ik) is uitgefloten omdat haar paard (parcival??) op het puntje van zn tong beet en ja dat mag niet, als een paard bloed heeft in zn mond..

Adelinde.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:12

oh ja ik hou het niet meer uit elkaar, dan komt die amazone dan die ruiter, dan gaat die weer weg :')

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:46

Echt een fantastische prestatie!! Imke's proef was inderdaad niet helemaal zonder fouten, maar vond 'm verder erg netjes gaan. Alleen zo jammer van Nadine :j Zo ontplofte echt. Hij bleef wel heel knap zitten hoor!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:19

Hm Nadine raakte helemaal in paniek..ze leek heel bang ergens voor.Vond het een beetje triest om te zien..Imke reed super netjes en had ook een storing in een piaffe en veel meer zit er met dat paard niet in voor haar vrees ik.Mistral is ook een heel goed paard maar heeft net wat minder beweging in galop dan Totilas.De anda kon meesterlijk bewegen maar was wel heeeeeel hectisch..iets meer rust erin en dan kan ie nog veel beter worden.Ravel liep ook super trouwens,ik heb wel genoten bedankt eurosport! en Totilas blijft een bijzonder geweldig paard uiteraard.

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:37

Helemaal top. Het was zo megaspannend met Gal en Totilas helemaal als laatste. Ik zat op het puntje van mn stoel. Tot het moment dat ze de ring binnen kwamen, toen dacht ik: dat moet wel goed komen. En of dat goed kwam!
@Vanessakusje: Het wordt zaterdagmorgen om 05.00 uitgezonden op Eurosport. Dus dat wordt een vroegertje!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 11:49

Het was geen paniek. Zoals Hans Peter later uitlegde doet Nadine dit vaker, maar dan tijdens de piaffe omdat ze te heet wordt. Dit keer reed hij er waarschijnlijk juist niet genoeg aan waardoor ze even in protest ging. Kijk het interview maar even op http://www.paardensport.tv :)

Sunrise is overigens echt een supermerrie en die gaat tijdens de kur nog heel hoog scoren.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:40

Ik zat toevallig gister de proef van Nadine te kijken, maar ik moet zeggen ik vond hem echt zoo niet netjes rijden. En toen kwam die enorme sprong, tja dat was echt jammer. Op het laatste stukje gewoon.

Waar kan ik de Kur van Totilas terug kijken? Ook op dat paardenfun?