Christa Laarakkers mag aankomend weekend niet alleen met haar befaamde Friezentrein optreden tijdens de openingsceremonie van de Wereldruiterspelen in Kentucky, maar is met Fries Ielke 382 ook gevraagd het sluitstuk van de avond verzorgen. Het tweetal rijdt dan samen met een hogeschool afgerichte schimmel onder begeleiding van een groot koor en orkest, dat de Impossible Dream speelt. “Een hele eer! Daar heb ik natuurlijk ja op geantwoord”, aldus Laarakkers.
Op haar website vertelde Laarakkers dinsdag over de training van de paarden in Kentucky. “Gisteren hebben we voor het eerst met de hengsten in de hoofdarena gereden. Dat maakte veel energie los bij de anders zo rustige Friezen. We hebben de proef meerdere keren gereden en in diverse opstellingen.” Vandaag en morgen staan de generale repetities op het programma. Dan gaat alles zoals het zaterdag tijdens de openingsceremonie gewenst is. “We moeten dan in vol ornaat omdat de NBC al proefopnames gaat maken om te zien uit welke hoek ze alle dingen het best kunnen opnemen, zodat het zaterdag bij iedereen perfect de huiskamer in komt.”
De Friezentrein wordt gevormd door Ron Steur met Fridse 423, Brad Cutshall met Mintse 384, Kelly McGinn met Lolke 371, Nicole Gluesenkamp met Eeltsje F, Christa Laarakkers met Ielke 382, Susan Bouwman-Wind met Marten Hendrik, Saskia Meinema met Casper van de Oostwal, Sabine van de Loenhorst met Haitse 425, Marijke Folmer met Jerke 434 en Hans Megank met Rintje V.
Christa Laarakkers bedacht het concept jaren geleden voor een groep Prix St. Georges ruiters uit het noorden van het land. Na de Prix St. Georges groep werd de kür gebruikt voor acht Cabochon-nakomelingen. Enkele jaren geleden werd Christa gevraagd voor een show tijdens een gala-avond voor Friese hengsten. Ze besloot de kür met Friezen te rijden en het werd een groot succes. De Friezentrein mocht vervolgens onder andere meerdere keren optreden voor de koningin en zat vier dagen in het voorprogramma van de Spaanse Rijschool.
Opening ga ik ook zeker kijken. Ben heel erg benieuwd. Heb de friezentrein ook al een bij de spaanse rijschool gezien en dat was echt super. Is er al bekend wanneer de afsluiting is en of het uitgezonden wordt?
nadita
Geplaatst: 22-09-10 13:43
Hele eer voor mijn 'buurvrouw' Vind het geweldig dat ze het zo goed doet en ook als reserve mee is naar Kentucky.
xMarianne
Geplaatst: 22-09-10 15:17
liberty schreef:
Er wordt heel veel uitgezonden, ik ga zeker de opening kijken, midden in de nacht om 1.00 uur
ik zag net in de tv gids dat a.s. dinsdat er paardensport van 22.00 uur tot 0.30 uur op is op Eurosport. nou weet ik niet of dit klopt maar ga d'r wel van uit