WEG: Pech voor Belgisch enduranceteam in Kentucky

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

WEG: Pech voor Belgisch enduranceteam in Kentucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 12:35

http://www.vlp.be / Nieuwsredactie

Poespass van Karin Boulanger ondergaat koliekoperatie

Op 18 september zijn de Belgische paarden in de disciplines reining, endurance, dressuur en eventing vanuit Luik per vliegtuig vertrokken naar de USA om aldaar deel te nemen aan de Wereldkampioenschappen die plaats vinden van 25 september tot en met 10oktober in Lexington (Kentucky USA).
Bij hun aankomst in Cincinatti dienden de paarden gedurende 48 uren in quarantaine te verblijven alvorens overgebracht te worden naar het Kentucky Horse Park waar de kampioenschappen plaats vinden.
Enkele uren na aankomst in de quarantaine vertoonde het paard Poespass van enduranceamazone Karin Boulanger ernstige tekenen van koliek.

Het paard werd overgebracht naar de diergeneeskundige kliniek Hagyard in Lexington. Na grondige onderzoeken werd uiteindelijk beslist, in overleg met de ruiter/eigenaar Karin Boulanger en de verantwoordelijken van de Belgische ruitersportdelegatie, om het paard te opereren. De operatie vond plaats op 20 september ’s avonds door het chirurgisch team van de Hagyard kliniek in aanwezigheid van de Belgische teamdierenarts Jef Desmedt.
De operatie is geslaagd en de verwachtingen zijn optimistisch. Poespass herstelt momenteel van de ingreep en de volgende 24 uren zullen bepalend zijn. Vanzelfsprekend is wedstrijddeelname voor Poespass uitgesloten waardoor het Belgische enduranceteam het momenteel moet stellen met drie combinaties. Voor Pierre Arnould, chef d’équipe van het enduranceteam, is dit een tegenslag. Er werd de voorbije maanden hard gewerkt om een competitief enduranceteam aan de start te krijgen van deze wereldkampioenschappen. Deze tegenslag legt een extra druk op de ploeg aangezien alle drie overblijvende combinaties de finish dienen te halen om een teamresultaat neer te zetten.

De overige paarden hebben de overtocht van Europa naar de USA goed doorstaan. De komende dagen worden er nog ruim 500 paarden op het vliegtuig naar de Verenigde Staten gezet. Tickets kosten tot 10.000 euro per paard. Rond het evenement worden tien heen- en terugvluchten vanuit Luik georganiseerd met telkens ruim vijftig paarden aan boord.

Hilli

Re: WEG: Pech voor Belgisch enduranceteam in Kentucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:19

Wat ontzettend balen zeg. Heel veel beterschap voor Poespass en alvast veel succes voor de overblijvende Belgen van het endurance/team voor de WEG.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:28

Wat een tegenslag voor belgië, Karin Boulanger en alle andere betrokkenen. Hoop dat alles weer goed komt met poespas. De overblijvende belgen van het team wens ik uiteraard heel veel succes toe.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:39

Dat is echt een tegenslag. Hopelijk komt Poespass er weer volledig bovenop.
Koliek is nooit leuk, koliekoperaties zeker niet. Maar op zo'n moment is het helemaal verdrietig.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:45

Jeetje, wat een pech zeg! Ik hoop voor iedereen dat het paard zich hersteld, ik denk dat dat nog belangrijker is dan de uitsluiting van de wedstrijd.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:53

Dat is pech. als het paard maar beter wordt.

A__nne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 17:13

Jeetje wat een pech! hopen dat alles weer goed komt met het paard en succes voor de overige ruiters!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:42

Ik vraag me af, of er geen enkele Amerikaanse ruiter bereid is een 100-miler beschikbaar te stellen - en of dat kan, natuurlijk. De VS wemelt van de goede endurancepaarden tenslotte.

IngridL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:14

Ibbel schreef:
Ik vraag me af, of er geen enkele Amerikaanse ruiter bereid is een 100-miler beschikbaar te stellen - en of dat kan, natuurlijk. De VS wemelt van de goede endurancepaarden tenslotte.

nee, na het sluiten van de nominatietermijn mogen geen andere paarden meer worden aangemeld van de FEI. Daarom kon een Poolse deelnemer ook niet mee: verkeerde paard aangemeld.

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 00:03

IngridL schreef:
Ibbel schreef:

nee, na het sluiten van de nominatietermijn mogen geen andere paarden meer worden aangemeld van de FEI. Daarom kon een Poolse deelnemer ook niet mee: verkeerde paard aangemeld.

Dat is wel heel jammer, je bent er dan toch al.... dan maar groomen bij je maatjes :(:)

Heel sterkte met Poespass Karin!