EASP voorzitter Karel de Lange met de PVE om tafel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

EASP voorzitter Karel de Lange met de PVE om tafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 12:37

http://www.horses.nl

Het Productschap voor Vlees en Eieren (PVE) gaat met Karel de Lange, voorzitter van het EASP-stamboek, om tafel. Vorige week dreigde De Lange met de executie van zijn paarden zolang het PVE zijn stamboek niet erkend. Nog diezelfde dag nam het PVE contact op met de voorzitter. “Het doel van het dreigement was aandacht krijgen voor het probleem. Triest dat je onorthodoxe methoden moet hanteren om iets orthodox te realiseren”, aldus Karel de Lange.

“Het is voor het eerst in acht jaar dat de PVE ons uitnodigt voor een gesprek. Ik heb geantwoord dat we daar graag gebruik van maken”, meldt de Lange. Hij verwacht op korte termijn met het productschap te praten. Tot dat moment schort hij zijn dreigement om vanaf oktober wekelijks een paard te executeren op.

Het PVE verstrekt in opdracht van het Ministerie van LNV de paardenstamboek-erkenningen in Nederland. Zonder deze goedkeuring mag een stamboek zelf geen paspoorten uitgeven. Het EASP strijdt al acht jaar voor erkenning, maar volgens de PVE voldoet het stamboek niet aan de gestelde eisen. De Lange: “Het PVE heeft al bijna 4.000 euro aan boetes moeten betalen omdat ze fouten maakten bij de procedure. Natuurlijk moeten er spelregels zijn, maar het kan toch niet mogelijk zijn dat de regering deze steeds anders uitvoert.”

Verwante artikelen:

[VN] Stamboekvoorzitter EASP chanteert PVE met executie paarden
[VN] PvdD vraagt minister om executie halt toe te roepen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: EASP voorzitter Karel de Lange met de PVE om tafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:39

Te schandalig voor woorden! Als hij hierdoor de erkenning krijgt kunnen we allemaal wel zo gaan handelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:42

Tjesses Karel, get over it :n.

mar258

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:55

Het is toch NIET te hopen dat hij alsnog op deze manier WEL de erkenning erdoor krijgt.
Dan krijgen we wel rare tafrelen in Nederland. PVE neem een wijs besluit, GEEN EASP!!! We hebben tenslotte al het NRPS!!!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:58

En met dit bericht heeft hij WEDEROM media-aandacht. :Y)
Dat is wat hij graag wil.
Laatst bijgewerkt door Storm op 20-09-10 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onnodige quote verwijderd

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:15

dit doet me echt denken aan straks gruwelijke taferelen ..wat als er straks niets uit dat gesprek komt ? Gaat ie dan ambtenaren neerknallen om toch zijn gelijk te halen ..opsluiten die kerel ..

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:38

mar258 schreef:
Het is toch NIET te hopen dat hij alsnog op deze manier WEL de erkenning erdoor krijgt.
Dan krijgen we wel rare tafrelen in Nederland. PVE neem een wijs besluit, GEEN EASP!!! We hebben tenslotte al het NRPS!!!

Helemaal mee eens.
Als een drammer op deze manier zijn zin krijgt wil ik niet weten dat de toekomst ons gaat brengen.
En eerder was het NRPS ook goed genoeg voor meneer de Lange. Maar omdat hij daar zijn eigen glazen in heeft gegooid moet er nu een nieuw stamboek komen.
Hopelijk ziet het PVE dat ook in en zullen ze hem ook duidelijk maken dat zijn gedrein geen resultaat geeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:40

Paarden gaan executeren omdat je je zin niet krijgt? Er alleen al mee gaan dreigen vind ik gewoon niet kunnen. Is Dhr de Lange nog wel helemaal lekker?

hr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:45

toch wel sneu hoor dat je op deze manier aan je aandacht moet komen....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:48

Ik vraag me eigenlijk af wáárom er geen erkenning is voor het EASP. Kan iemand dat *kort* :P samenvatten?
"er is al een NRPS" gaat niet op denk ik, aangezien paarden daarvoor een bepaald percentage arabisch bloed moeten hebben, wat naar mijn weten bij het EASP niet het geval is

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:51

stef schreef:
Ik vraag me eigenlijk af wáárom er geen erkenning is voor het EASP. Kan iemand dat *kort* :P samenvatten?
"er is al een NRPS" gaat niet op denk ik, aangezien paarden daarvoor een bepaald percentage arabisch bloed moeten hebben, wat naar mijn weten bij het EASP niet het geval is

Er is geen erkenning omdat hij als hoofdboek Shagya paarden heeft alleen zijn er geen Shagyapaarden. Die overigens gewoon bij het NRPS ingeschreven kunnen worden als ze er wel zouden zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:53

funnyteam schreef:
mar258 schreef:

Helemaal mee eens.
Als een drammer op deze manier zijn zin krijgt wil ik niet weten dat de toekomst ons gaat brengen.
En eerder was het NRPS ook goed genoeg voor meneer de Lange. Maar omdat hij daar zijn eigen glazen in heeft gegooid moet er nu een nieuw stamboek komen.
Hopelijk ziet het PVE dat ook in en zullen ze hem ook duidelijk maken dat zijn gedrein geen resultaat geeft.

Ik hoop echt dat ze hem een stevig verhaaltje over ethiek en intimidatie vertellen en hem daarna met lege handen huiswaarts sturen.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:53

Mijn verbazing is nog groter geworden dat De Lange met zulke achterlijke chantages TOCH een gesprek met de PVE voor elkaar heeft gekregen.
Zo laat de PVE zien dat ze "willen luisteren", ondanks de uitspraken van De Lange.

Ik hoop dat het een gesprek wordt waarin De Lange wordt geattendeerd op zijn acties en dat ze hem vertellen dat ie maar wacht tot nader order.

Ook ben ik benieuwd WAAR het gesprek plaatsvindt en vooral WANNEER. :-)
Of gaat dit OOK allemaal plaatsvinden bij De Lange thuis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:02

Ondertussen vraag ik mij af of de mensen die onder de vlag van dit non-stamboek hebben gefokt zich niet onderhand behoorlijk bekocht voelen met hun papierloze foksels? Je mag dus wel lidmaatschap betalen en de keuringen zijn ook niet bepaald gratis, maar je krijgt er niks anders voor terug dan dat je van bijzonder kleine fokclub te horen krijgt dat je het helemaal goed doet binnen de filosofie? Een Shagya uit 1883 in de twaalfde generatie en je bent sportpaarden aan het fokken?

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:04

Cayenne schreef:
“Het is voor het eerst in acht jaar dat de PVE ons uitnodigt voor een gesprek. Ik heb geantwoord dat we daar graag gebruik van maken”, meldt de Lange.

Bijzonder dat Karel de Lange steeds zei dat het een actie uit eigen naam was en dat het EASP stamboek zich van deze actie gedistantieerd heeft, maar Karel nu wel in de 'wij' vorm spreekt, als stamboek dus. Ben benieuwd of het stamboek blij is dat Karel weer voor zijn beurt spreekt. Misschien is hij inmiddels al wel geroyeerd bij het EASP.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:06

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:08

Of wat het NRPS ervan vindt?
Zij hebben de eis dat er een X-aantal arabisch/anglo-arabisch bloed in het paard moet zitten alvorens het opgenomen wordt in hun stamboek.

Het NRPS zal vast ook een mening hebben hierover?
Zij zouden eigenlijk al die fokkers, die hun paarden nu nog bij het EASP hebben ingeschreven, een brief moeten sturen met de mededeling dat ze vanaf morgen hun paarden GRATIS bij het NRPS mogen inschrijven. :D :')

Het "uithollen" van het EASP. :P

Lovely schreef:
Ondertussen vraag ik mij af of de mensen die onder de vlag van dit non-stamboek hebben gefokt zich niet onderhand behoorlijk bekocht voelen met hun papierloze foksels? Je mag dus wel lidmaatschap betalen en de keuringen zijn ook niet bepaald gratis, maar je krijgt er niks anders voor terug dan dat je van bijzonder kleine fokclub te horen krijgt dat je het helemaal goed doet binnen de filosofie? Een Shagya uit 1883 in de twaalfde generatie en je bent sportpaarden aan het fokken?
Laatst bijgewerkt door VDB op 20-09-10 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:09

schandalig!!!
heb er geen goed woord voor over als ze op deze manier een paspoort kunnen verkrijgen!!
als we hier in nederland maar gaan dreigen, dan kan alles!
waar zijn we toch mee bezig en wat is het volgende??

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:11

Echt laf dat dit zo beschreven wordt maar het is allemaal De Lange die dit beschreven heeft!
Ze zullen vast een discussie hebben in het bestuur maar er is altijd maar 1 die het laatste en hoogste woord heeft: De Lange. Hij is de enige die zal bepalen wat er daadwerkelijk naar buiten komt (via de pers)

Cassidy schreef:
Op de website staat dat het stamboek zich van deze actie distancieert.

http://www.easpstamboek.nl/?p=welkom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:12

VDB, het probleem is misschien wel een beetje dat het NRPS die paarden ook niet wil opnemen omdat het weer niet bij hun fokkerij doel past? Het zou inderdaad wel een geinige stunt zijn.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:15

Lovely schreef:

Dat is toch hetzelfde als het Europeesstamboek..
Boel mooie praatjes maar je bent er mooi mee verneukt als je erbij fokt.
Als mensen zo graag willen fokken, doe het dan bij een goedgekeurd stamboek..

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:16

Dat is inderdaad ook stof om over na te denken Lovely :D
Het is een fokdoel waar weinigen zich in kunnen vinden? Behalve aanhang van EASP?

Vooral de laatst zin is best zorgwekkend wat er staat in het bericht op de site......

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:16

Lovely schreef:
VDB, het probleem is misschien wel een beetje dat het NRPS die paarden ook niet wil opnemen omdat het weer niet bij hun fokkerij doel past? Het zou inderdaad wel een geinige stunt zijn.

Haha en terecht! Ik hoop dat het hele stamboek niet van de grond gaat komen door zo'n waailap.
had er meer respect voor gehad als hij zei elke maand 1 vinger van zich eraf te hakken :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:17

Kun je als stamboek eigenlijk ook een motie van wantrouwen uitspreken t.o.v de voorzitter?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:17

Of je begint begin zelf een stamboekje _O-
(als je goed bent in drammen en stennis schoppen)

ayhno schreef:
Als mensen zo graag willen fokken, doe het dan bij een goedgekeurd stamboek..