WUR zoekt Shet- en IJslanders met staart- en maneneczeem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

WUR zoekt Shet- en IJslanders met staart- en maneneczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 12:24

http://www.horses.nl

Afbeelding
Huidirritatie door eczeem.
foto door Ellepel.

De Animal Breeding and Genomics Centre van Wageningen Universiteit (WUR) onderzoekt de genetische achtergrond van staart- en maneneczeem. De WUR vraagt eigenaren van Shetlandermerries en IJslandse merries met deze aandoening om hun dieren aan te melden voor deelname aan het onderzoek.

Eerder onderzoek toonde aan dat de gevoeligheid voor staart- en maneneczeem bij Shetland pony’s voor ongeveer 25 procent wordt bepaald door erfelijke factoren. In dit onderzoek werd niet duidelijk welke DNA regio’s de erfelijke factoren bevatten die verantwoordelijk zijn voor de gevoeligheid voor SME. De WUR wil in het nieuwe onderzoek DNA regio’s opsporen om meer inzicht te krijgen in de genetische achtergrond van de aandoening.

Onderzoeker Ir. Anouk Schurink zoekt Shetlandermerries en IJslandse merries met bekende afstamming met SME. Daarnaast is het gewenst, maar niet noodzakelijk, dat de eigenaar ook in het bezit is van één of meerdere Shetlandermerries of IJslandse merries – ook met bekende afstamming – die eveneens deelnemen aan het onderzoek. Bij voorkeur geen IJslandse merries die uit IJsland zijn geïmporteerd. Een veterinair neemt bij de deelnemende merries bij een eenmalig bezoek wat bloed af en noteert te symptomen van staart- en maneneczeem. De WUR gebruikt deze gegevens voor het wetenschappelijk onderzoek. De WUR garandeert de anonimiteit van de deelnemers. Aan deelname zijn geen kosten verbonden.

Mail voor meer informatie naar Anouk3.Schurink@wur.nl

kevje06

Re: WUR zoekt Shet- en IJslanders met staart- en maneneczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:45

mijn shet mag wel mee doen! zal ze eens mailen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:11

Kunnen ze het fjordenstamboek ook wel raadplegen, die hebben een complete database voor ze aangezien die als eens zo'n inventarisatie gedaan hebben.

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:34

@ Vippie: dan zou ik ze dat ook even melden via de mail!!

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:41

heeft shet opgegeven....

A__nne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:58

wow wat fijn dat ze hier onderzoek naar doen.
wieweet zijn er straks goede middeltjes tegen de jeuk!

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:05

Wat goed zeg, dat ze zo'n onderzoek gaan doen..
Alleen, waarom alleen merries?! Zijn die beter te onderzoeken, of omdat het met de genetische achtergrond te maken heeft?

:o?

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:06

Ik stuur denk ook maar eens een mailtje

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:28

@ Dinkietoy: Ik denk dat het te maken heeft emt de genen, de merrie's zijn toch de gene die de veulens dragen. Dus misschien kunnen ze zo vinden welk gen het doorgeeft ofzo?

Ik woon in wageningen, vlakbij een aantal gebouwen van de WUR, fijn dat ze zo'n onderzoekn doen!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:25

Mmm... die van mij hebben geen exzeem anders hadden ze het wel mogen doen, die van mij staat op een steenworp afstand...
Maar wel goed dat ze het onderzoeken...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:40

waarom zouden ze alleen shet en ijsjes doen?

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:55

opisop_shop schreef:
waarom zouden ze alleen shet en ijsjes doen?

Omdat dat rassen zijn waarbij eczeem vaak bij voorkomt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:52

En je door je te beperken met rassen een homogenere genenpoel krijgt waardoor het makkelijker te vergelijken is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:04

Bij de fjorden sterft het ook van de exceem.

Allicht ook leuke om naar te kijken.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:10

mooi!!! hoe meer onderzoek naar het eczeem des te beter!!

hopen dat ooit HET middel op de markt komt!!

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:22

Ik vroeg me af: wat is de reden dat alleen merries onderzocht worden? :)

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:24

@Muds, die vraag had ik ook al gesteld, er was al wel een vermoedelijk antwoord op gegeven:

xSannee schreef:
@ Dinkietoy: Ik denk dat het te maken heeft emt de genen, de merrie's zijn toch de gene die de veulens dragen. Dus misschien kunnen ze zo vinden welk gen het doorgeeft ofzo?

Ik denk ook dat het is, omdat de genen van de merrie anders zijn dan die van een ruin/hengst, dus om geen uitslagen door elkaar te halen, ze het bij een geslacht houden?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:40

Sorry, dan heb ik daar overheen gelezen. :+

Ik vroeg het me af omdat met het uitsluiten van de heren je eigenlijk de halve populatie mist/over slaat.
Terwijl het denk ik ook interessant kan zijn om te kijken in welke mate de vererving speelt bij hengsten, aangezien die relatief gezien veel meer nakomelingen (kunnen) produceren dan merries. :)

Volgens mij verschillen mannen en vrouwen alleen van elkaar dmv het gen xx/xy, dus misschien dat het dan meer een hormoonkwestie is? :o?

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:21

DinkieToy schreef:
@Muds, die vraag had ik ook al gesteld, er was al wel een vermoedelijk antwoord op gegeven:

xSannee schreef:

Ik denk ook dat het is, omdat de genen van de merrie anders zijn dan die van een ruin/hengst, dus om geen uitslagen door elkaar te halen, ze het bij een geslacht houden?

En misschien om de onderzoeks groep niet te groot te maken.. Je moet toch een selectie maken. Nu
de merries en wie weet over een tijdje de ruinen.. Alles door elkaar lijkt mij ook niet echt een eerlijk resultaat geven.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:51

Muds schreef:
Sorry, dan heb ik daar overheen gelezen. :+

Ik vroeg het me af omdat met het uitsluiten van de heren je eigenlijk de halve populatie mist/over slaat.
Terwijl het denk ik ook interessant kan zijn om te kijken in welke mate de vererving speelt bij hengsten, aangezien die relatief gezien veel meer nakomelingen (kunnen) produceren dan merries. :)

Volgens mij verschillen mannen en vrouwen alleen van elkaar dmv het gen xx/xy, dus misschien dat het dan meer een hormoonkwestie is? :o?

Hengsten produceren wel meer nakomelingen, maar die kunnen door heel Nederland staan, terwijl veulens doorgaans wel in dezelfde omgeving opgroeien als hun moeders (in ieder geval in het eerste jaar). Merries en hun veulens die samen staan worden dan in vrijwel dezelfde mate aan dezelfde soorten knutjes blootgesteld.
Door alleen naar merries (en hun veulens) te kijken, beperk je dus de omgevingsvariatie in eczeemsymptomen. Op die manier kun je uiteindelijk betere conclusies trekken over de erfelijkheid van staart- en maneneczeem.

Opvallend is ook dat ze liever geen uit IJsland geïmporteerde paarden willen gebruiken in het onderzoek.
Dit lijkt vreemd, omdat juist onder die geïmporteerde paarden veel eczeem voorkomt, maar volgens een fokker die ik laatst sprak zit er een verschil in de overerving van dat eczeem.
In Nederland gefokte IJslanders met eczeem zouden het vrijwel allemaal door geven aan hun nakomelingen, terwijl uit IJsland geïmporteerde paarden die hier eczeem krijgen dat lang niet zo vaak zouden doorgeven.

Wat ook wel interessant is, is dat er nu minstens twee verschillende onderzoeken lopen naar staart- en maneneczeem hier in Wageningen, bij twee verschillende leerstoelgroepen.
Het bovengenoemde onderzoek van ABG richt zich voornamelijk op de erfelijkheid van eczeem. Bij CBI loopt nu een onderzoek naar welke factoren in het speeksel van de verschillende soorten knutten nu precies de allergische reactie veroorzaken.

_Wieggie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:28

Hoi allemaal, zoals jullie zien ben ik nieuw hier! Ik heb een Shet gehad met eczeem, maar verkocht, dus ik kan helaas niet meedoen

@ _xManadisx_ miss hebben ze ook paardjes zonder eczeem nodig? Je kunt ze altijd ff een mail sturen, om te checken, als je mee wil doen

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 11:00

Ik heb al bericht gehad van de onderzoekster.
Helemaal netjes.
Ze moest nog wat meer gegevens hebben van mijn shet en wss komen ze deze maand ergens langs om bloed te tappen van shet.
En shet heeft een hekel aan naalden dus dat kan nog een feestje geven :=

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 18:58

ook bij ons komen ze even langs. hoop dat ze nuttige informatie halen uit het onderzoek, ben wel benieuwt.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 07:58

draaakje schreef:
ook bij ons komen ze even langs. hoop dat ze nuttige informatie halen uit het onderzoek, ben wel benieuwt.

Bij mij komen ze aan komende maandag langs.
Ben echt benieuwt.

Mama_Rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:06

Bij mij zijn ze net langs geweest.