Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 11:41

http://www.depers.nl

Volgende maand door binnenseizoen nog meer slachtpaarden verwacht.

Het is crisis in de paardenwereld. Het internet wordt overspoeld met advertenties, maar kopers zijn er niet. ‘Het is een heel prijzige hobby.’

‘Wegens tijd- en geldgebrek moet ik helaas mijn geweldige merrie verkopen. Ik vind het verschrikkelijk, maar heb geen keus.’ Het is een van de ruim 4.000 advertenties op Marktplaats.nl waarin een hengst, merrie, ruin worden aangeboden. Aanbod te over dus, maar nieuwe baasjes zijn niet zo gemakkelijk te vinden. ‘De markt is ingestort’, zegt Tim Grabandt van paardenveiling.nl. Hij ziet een stijging van het aantal advertenties, maar niet van het aantal kopers. ‘De paarden zijn goedkoper geworden, maar veel worden er niet verkocht.’

Ook Lex Overmars van paardentekoop.net bemerkt een crisis in paardenland. ‘De aantallen advertenties zijn wel redelijk explosief gestegen.’ Overmars registreerde in augustus 40 procent meer advertenties ten opzichte van mei, normaal gesproken het topseizoen. ‘Ik heb echter het idee dat de markt al wel een hele tijd op slot zit, het is lastig om een paard te verkopen.’

De oorzaak? ‘Het is gewoon een heel prijzige hobby.’ En daar is natuurlijk geen ruimte voor in deze economisch barre tijden, ziet ook Grabandt: ‘Voor de crisis hadden mensen geld over, konden ze een box huren en hielden ze een paard als hobby. Maar op een gegeven moment was er geen geld meer.’ Gert van den Hoorn, bestuurslid van Vereniging Eigen Paard sluit zich daarbij aan: ‘We moeten bezuinigen en luxe is het eerste wat er aangepakt wordt.’

Dus zet je met veel tegenzin je trouwe vriend op internet. Maar daar staat hij niet alleen, getuige de overvloed aan advertenties. ‘Er is meer aanbod dan vraag’, erkent Van den Hoorn.

Een korte zoektocht op een van de vele veilingsites leert dat je al voor 500 euro een ‘prachtig luxe hengstveulen’ van nog geen half jaar oud kunt kopen. Wil je echt de show stelen dan schrijf je een cheque uit voor 25.000 euro. Maar dan heb je wel je eigen dressuurpaard.

Lang niet alle paarden worden verkocht. Vooral oudere paarden worden naar de slacht geleid.

Rob Knaven, paardenslachter in Purmerend, krijgt de laatste tijd veel meer paarden onder zijn neus. ‘Het barst ervan’, stelt Knaven, ‘overal krijg je ze vandaan aangeboden.’ Knaven verwacht volgende maand nog meer paarden, als het staltijd is en de paarden overdag niet meer zoveel op het land kunnen lopen. De kosten voor het houden van een paard liggen lager in de zomer omdat de dieren dan vooral buiten staan en zichzelf voeden.

Maar het gras is op en de ponykampen zijn voorbij. Hoewel paardenhouders over het algemeen erg aan hun dieren gehecht zijn, nemen ‘mensen nu gemakkelijker afscheid’ volgens Knaven. De enige andere paardenslachter in Nederland, Jan van Veen uit Nijkerk, klinkt hard en meedogenloos: ‘Als de centjes op zijn, moet het paard weg’.

Het einde is voorlopig niet in zicht. We fokken in Nederland stevig door, terwijl de vraag vanuit binnen- en buitenland (de belangrijke Amerikaanse markt verdween) nihil blijft.

SophievdV

Re: Drukte voor paardenslachters door crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:43

Het is wel zorgelijk, als ik het zo lees. Lijkt me afschuwelijk dat je je paard naar de slacht moet brengen omdat je geen andere keus hebt!

MariisLovesz

Re: Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:48

Dat lijkt mij ook afschuwelijk. Maar ik snap dan ook niet dat je niet even kunt wachten totdat je paard wel wordt verkocht. Desnoods zet je het op een weiland neer en rijd je er minder op. Maar ik zal wel weer te makkelijk denken.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:49

Ja idd, vreselijk lijkt me dat..

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:49

Dat lijkt mij ook maar als ik de prijzen zie die op onder andere MP nog worden gevraagd, dan is het verschil tussen de vraagprijs en de slachtprijs nog wel erg groot.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:50

Er zijn altijd kopers voor de goede paarden, de interessante paarden.

Maar de in de wilde weg gefokte shetlanders en andere pony's/paarden, nee, daar is gewoon geen interesse voor...

Overigens merk ik nog niets van de crisis in mijn omgeving. Geen ontslagen, niente..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:51

Cayenne schreef:
Het einde is voorlopig niet in zicht. We fokken in Nederland stevig door, terwijl de vraag vanuit binnen- en buitenland (de belangrijke Amerikaanse markt verdween) nihil blijft.

Als mensen hier nou eens mee gaan stoppen. Stoppen met VB of merries met gebreken te laten dekken om er een lief veulentje uit te fokken.
Ik pleit al jaren om alleen met minimaal Ster (waardige) Prok merries te dekken.
Er is zoveel zooi en die belandt bij de slager.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:52

Zorgelijke ontwikkeling lijkt me dit....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:52

pffff "Jan van Veen klink hard en meedogenloos"" lekker weer, Jan wordt afgeschilderd als meedogenloze man.... als er nou IEMAND gooed is voor de dieren is hij het wel !!!!!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:55

En daar ontstaat alweer het volgende probleem.
Doordat er zoveel paarden voor een prikkie te koop staan, koopt iedere gek een paard voor in de achtertuin.
Maar veel mensen realiseren zich echt niet hoeveel geld en tijd een paard kost.

Dit is geen aanval op mensen die door de crisis minder geld binnen krijgen en daardoor hun paard niet kunnen houden, want die situatie hoop ik nooit in terrecht te komen.
Maar dat lijkt me zo erg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:55

Mensen moeten beter nadenken voordat ze een paard aanschaffen of fokken.
Als je een oud paard hebt dat z'n hele leven lang voor je heeft gewerkt dan kun je dat dier toch op zn minst een fijne oude dag in een goedkope wei geven vind ik dan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:56

Hobbyfokken is worstproduceren. Maar ja, daar willen de mensen die zo nodig een lievvvvv veulentje willen fokken toch niet naar luisteren. Vooral de ("jamaarzeheefteenhartstikkegoedeafstamminghoor"-) Shetjes, Haflingers, Fjorden en "Tinkersmetzo'nmooiekleurverdelingenlangemanen"... De enige die je d'r écht een plezier mee doet is de salamiproducent.

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:57

Het aantal dekkingen is dit jaar werderom teruggelopen. Dus zullen er weer minder veulens geboren worden.

SophievdV

MariisLovesz schreef:
Dat lijkt mij ook afschuwelijk. Maar ik snap dan ook niet dat je niet even kunt wachten totdat je paard wel wordt verkocht. Desnoods zet je het op een weiland neer en rijd je er minder op. Maar ik zal wel weer te makkelijk denken.

Als je écht een geldprobleem hebt, dan is ook dat niet mogelijk. En sommige paarden staan echt wel heel lang te koop.. ik ken er 1 van dichtbij die al 1,5 jaar te koop staat. Maar dan moet ik er wel bij vertellen dat dat paard niet zomaar naar elk adres gaat. Anders was hij al wel weg geweest denk ik :)

@Suzanne: dat lijkt mij ook een goede zet! Geen rotzooi meer onder de hengst of in het wilde weg fokken met een eigen hengst die nergens ggk is.

@Sonja: met hobbyfokken an sich is niets mis. Wij fokken ook voor de hobby, en velen met ons. Echter, we gebruiken wel een Voorl. Keur + PROK merrie die ook op de NMK mocht optreden in 2007. Geen rotzooi, maar wel hobby :)

Janine1990

Sonja schreef:
Hobbyfokken is worstproduceren. Maar ja, daar willen de bovenmaatse Pennies die zo nodig een lievvvvv veulentje willen fokken toch niet naar luisteren. Vooral de ("jamaarzeheefteenhartstikkegoedeafstamminghoor"-) Shetjes, Haflingers, Fjorden en "Tinkersmetzo'nmooiekleurverdelingenlangemanen"... De enige die je d'r écht een plezier mee doet is de salamiproducent.

Wat meer vleespizza's :~

Moet zeggen, paardenvlees is heerlijk! Met name paardenrookvlees eet ik graag.

Pas maar op met je uitspraak, want ik werd eens door iemand aangevallen per pb vanwege dergelijke uitspraak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:58

En het aantal niet-geregistreerde dekkingen? Want dát zijn de grootste toekomstigeworstproducenten...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:59

Sonja schreef:
Hobbyfokken is worstproduceren. Maar ja, daar willen de mensen die zo nodig een lievvvvv veulentje willen fokken toch niet naar luisteren. Vooral de ("jamaarzeheefteenhartstikkegoedeafstamminghoor"-) Shetjes, Haflingers, Fjorden en "Tinkersmetzo'nmooiekleurverdelingenlangemanen"... De enige die je d'r écht een plezier mee doet is de salamiproducent.

De markt voor tinkers met lange manen gaat nog steeds goed hoor :D Al krijg je er nu nog maar 3000 voor ipv 4000.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:00

8nnemiek schreef:
De markt voor tinkers met lange manen gaat nog steeds goed hoor :D Al krijg je er nu nog maar 3000 voor ipv 4000.

Dat krijg je ook voor een leuk veulen, uit de juiste merries...
Ik moet zeggen, 3000 is een schijntje naar mijn idee.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:01

8nnemiek schreef:
Als je een oud paard hebt dat z'n hele leven lang voor je heeft gewerkt dan kun je dat dier toch op zn minst een fijne oude dag in een goedkope wei geven vind ik dan..

Dat zeg je nou wel, maar wat maakt het voor het paard nou uit dat deze geslacht wordt. Daar heeft ie helemaal niets van door. Dood is dood en altijd beter dan het handelcircuit in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:01

Pletje123 schreef:
@Sonja: met hobbyfokken an sich is niets mis. Wij fokken ook voor de hobby, en velen met ons. Echter, we gebruiken wel een Voorl. Keur + PROK merrie die ook op de NMK mocht optreden in 2007. Geen rotzooi, maar wel hobby :)

Ja OK maar da's een andere sector in hobbyfok dan de "jamaarzeheeftechteenhartstikkemooiekleurverdeling"-shetlander'fokkers' die het hengstje van de buren er maar op loslaten omdat veulentjes zo lievvvv zijn :j
Je hebt ook hobbyfokkers met verstand van zaken, die nauwkeurig merrie en hengst bij elkaar uitzoeken en een fokdoel hebben. Ben alleen bang dat het gros van de door mij bedoelde 'fokkers' dat niet heeft. Ze zijn te herkennen aan uitspraken als 'ik zie het over vier jaar wel' als antwoord op de vraag 'met welk doel fok je dit veulen'. Dan ben je dus echt alleen aan het vermeerderen, niet aan het fokken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:03

Janine1990 schreef:
8nnemiek schreef:

Dat krijg je ook voor een leuk veulen, uit de juiste merries...
Ik moet zeggen, 3000 is een schijntje naar mijn idee.

Voor een tinkerveulen? In Amerika ja :Y)

SophievdV

@Sonja: dat ben ik met je eens, maar dat valt inderdaad onder de noemer vermeerderen in plaats van fokken :)

Anoniem

Suzanne F. schreef:
Cayenne schreef:

Als mensen hier nou eens mee gaan stoppen. Stoppen met VB of merries met gebreken te laten dekken om er een lief veulentje uit te fokken.
Ik pleit al jaren om alleen met minimaal Ster (waardige) Prok merries te dekken.
Er is zoveel zooi en die belandt bij de slager.

Volledig mee eens, alhoewel dat niet zo consequent is, want de moeder van mijn paard is dan wel verkocht via Borculo, maar ze heeft geen predikaten, toch ben ik blij dat ermee gefokt is :D.

Wat ik erger vind is dat mensen paarden houden terwijl ze zich niet meer kunnen veroorloven dan een modderig landje met een tochtige schuilstal en bij elke wormenkuur of hoefsmidbeurt moeten bedenken waar ze nu weer het geld vandaan moeten halen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:04

Moeni11 schreef:
8nnemiek schreef:

Dat zeg je nou wel, maar wat maakt het voor het paard nou uit dat deze geslacht wordt. Daar heeft ie helemaal niets van door. Dood is dood en altijd beter dan het handelcircuit in.

Woowie! Het heeft lang geduurd, maar dan toch iemand die er net zo over denkt als ik. Altijd dat emomutsengedoe 'slacht is sielugh'. Voor het baasje ja, ben de eerste om dat toe te geven. Maar echt niet voor paardlief. Wat weet die er nu van?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:05

Moeni11 schreef:

Laat je je hond dan ook inslapen als die te oud is om te waken of te werken? Dat doe je toch niet? Gaat om t principe. Beestjes verdienen beter nadat ze zo lang en hard hebben gewerkt.