Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 09:19

www.horses.nl

Partij voor de Dieren-kamerlid Esther Ouwehand diende vorige week schriftelijke vragen in bij de ministers van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) over de toepassing van de rollkür en LDR in de Nederlandse dressuur. Ouwehand stelt deze vragen naar aanleiding van de uitzending van RTL Boulevard vorige week dinsdag over de rechtszaak die Anky van Grunsven aanspant tegen hippisch journaliste Astrid Appels.

De ministers van LNV en VWS beantwoorden de vragen van Esther Ouwehand binnen drie tot zes weken. Esther Ouwehand wil op de volgende vragen antwoord van de ministers:
1. Heeft u kennis genomen van het bericht ‘Anky van Grunsven wil website censureren?’
2. Hoe beoordeelt u de discussie over de toepassing van ‘Hyperflexie’, ‘Rollkür’ en ‘Laag, Diep en Rond’ als trainingsmethoden in de Nederlandse dressuur?
3. Bent u van mening dat ‘Laag, Diep en Rond’ verschilt van de ‘Rollkür’? Zo ja, kunt u dit toelichten? Zijn er onafhankelijke definities en meetinstrumenten voorhanden om de mate van kracht en agressie bij de gehanteerde methoden vast te kunnen stellen? Zo ja, welke zijn dit en hoe wordt de toepassing van de methode(n) in de praktijk gecontroleerd? Zo nee, waarom zijn deze er niet?
4. Kunt u zich iets voorstellen bij de overtuiging van verschillende dressuurkenners dat ‘Laag, Diep en Rond’ niets anders is dan een nieuwe naam voor de ‘Rollkür’? Wat vindt u ervan dat ons nationale dressuurteam werkt met een methode die nog altijd zeer omstreden is?
5. Heeft u kennis genomen van de berichtgeving over de e-mails die de Nederlandse dressuurbondscoach zou hebben verstuurd naar de Vlaamse hippisch journaliste Astrid Appels?
6. Kunt u aangeven of, en zoja, welke (ongeschreven) gedragscodes gelden voor optredens van Nederlandse bondscoaches? Wat is het beleid ten aanzien van aanstelling en ontslag van bondscoaches wanneer sprake is van intimiderende uitlatingen?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:22

En op die vragen moeten de ministers antwoord gaan geven??? %) lijkt me sterk dat ze uberhaupt weten wat bedoeld wordt met LDR en rollkur.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:24

pasdedeux schreef:
En op die vragen moeten de ministers antwoord gaan geven??? %) lijkt me sterk dat ze uberhaupt weten wat bedoeld wordt met LDR en rollkur.

Daar heeft ze haar ambtenaren voor. ;) Die gaan dit (op kosten van de belastingbetaler) allemaal haarfijn uitzoeken en hier rapport van maken, zodat de minister een antwoord kan geven.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:24

Tja, vraag21 t/m 4 is zelfs niet eenduidig te beantwoorden binnen de paardenwereld dus ik zou het knap vinden als de kamer hier een sluitend antwoord op kan geven
Vraag 1 lijkt me meer iets voor de rechter en niet voor de kamer
Vraag 5 en 6 is iets waar de bond wellicht op aangesproken kan worden door de kamer en verdient zeker geen schoonheidsprijs van de bondcoach. een min achter zijn naam. Dat neemt niet weg dat er nog genoeg plusjes achter zijn naam staan die er voor zorgen dat ie aan kan blijven, als ie zijn gemak nu maar even houdt.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:27

pasdedeux schreef:

´Onze´Gerda heeft zelf jaren paardgereden. Wie weet nog steeds maar dat weet ik niet.

Daarom had ik van haar beleid ook meer verwacht maar dat is me zo dik tegengevallen.
Laatst bijgewerkt door Neverhere op 30-08-10 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:27

dat ten eerste..
ten tweede de pvdd heeft weer iets nieuws gevonden om over te zeuren... ze weten over het algemeen niet eens waar ze over praten :?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:32

Nou krijg ik misschien wel heel Bokt over mij heen.. Maar zijn er geen belangrijkere zaken in dit land waar partijen zich op moeten richten?? Ben van mening dat dieren nog te vaak mishandeld worden, maar kunnen we niet beter zorgen dat eerst de factoren in onze samenleving zijn verbeterd en dan minder belangrijke zaken wat betreft dieren.. Ik vind het goed dat er mensen zijn die voor de dieren op komen, maar je kan toch niet een land regeren door alleen maar voor dieren op te komen? Vind over het algemeen dat de Pvdd weinig te melden heeft altijd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:33

Geweldig; de Tweede Kamer gaat zich bemoeien met trainingsmethoden voor Paarden. }>
Gaan wij dan ook trainingsmethoden voor honden bekijken?

En voor turners, judoka's, tennissers, voetballers? Misschien ook Kamervragen stellen over de blessure behandeling van Arjan Robben, waardoor hij wel voor Nederland de Wereldkampioenschappen kon spelen, maar vervolgens een half jaar uit de running is voor zijn team?

Het lijkt mij beter dit soort discussie te houden binnen de Sportbonden, waar ze thuis horen.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:34

Mee eens, ik denk dat de paarden in Anky der stallen niks te klagen hebben in vergelijking met veel dierenleed dat er ook nog in Nederland te vinden is.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:38

Naath86 schreef:
Nou krijg ik misschien wel heel Bokt over mij heen.. Maar zijn er geen belangrijkere zaken in dit land waar partijen zich op moeten richten?? Ben van mening dat dieren nog te vaak mishandeld worden, maar kunnen we niet beter zorgen dat eerst de factoren in onze samenleving zijn verbeterd en dan minder belangrijke zaken wat betreft dieren.. Ik vind het goed dat er mensen zijn die voor de dieren op komen, maar je kan toch niet een land regeren door alleen maar voor dieren op te komen? Vind over het algemeen dat de Pvdd weinig te melden heeft altijd.

+:)+
En al deze vragen (de meeste echt te treurig om over naar huis te schrijven) kost de belastingbetaler tonnen aan ambtenaren. LNV heeft extra ambtenaren in dienst om alle vragen van PvdD (topscoorder in Kamervragen) te beantwoorden. En dat terwijl we dik moeten bezuinigen in dit land.

M_D_H

Re: Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:41

dat is toch eigenlijk absurd?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:42

Ik vind het trouwens ergens wel prettig dat ook buiten de veehouderij (mijn achtergrond) de mensen nu erachter komen wat een vergezochte vragen er worden gesteld door de PvdD. Wij roepen al jaren: kunnen ze zich niet beter druk maken om zaken die er echt toe doen?

Tuurlijk mag kritisch gekeken worden naar de dierhouderij in Nederland (zowel veehouderij als hobby). En kritische vragen, houden je scherp. Maar er is een verschil tussen kritisch zijn, en regelrecht de kont tegen de kribbe gooien.

En even over het betreffende nieuwsbericht: ik denk dat er al genoeg kritiek is op de rollkur, daarom wordt deze (in ieder geval openbaar) niet meer toegepast. En als vanzelf blijkt dat de LDR er toch nog teveel op lijkt (en daar wordt al kritisch naar gekeken, volgens mij), dan zal de paardensector hier vanzelf weer een stokje voor steken. Hebben we daar de politiek voor nodig?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:47

janouk schreef:
Geweldig; de Tweede Kamer gaat zich bemoeien met trainingsmethoden voor Paarden. }>
Gaan wij dan ook trainingsmethoden voor honden bekijken?

En voor turners, judoka's, tennissers, voetballers? Misschien ook Kamervragen stellen over de blessure behandeling van Arjan Robben, waardoor hij wel voor Nederland de Wereldkampioenschappen kon spelen, maar vervolgens een half jaar uit de running is voor zijn team?

Het lijkt mij beter dit soort discussie te houden binnen de Sportbonden, waar ze thuis horen.

Helemaal mee eens!!

Mootje82

Re: Partij voor de Dieren stelt kamervragen over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:07

Het lijkt me inderdaad lastig om op vraag 2-4 een duidelijk antwoord tee krijgen. Want zelfs de 'dressuurkenners' hebben hier verschillende meningen over (lees: hebben hier een tweestrijd over).
En wat Sjef Jansen betreft; de mogelijkheid is groot dat hij deze email op PERSOONLIJKE titel heeft geschreven. Als 'de man van' mag hij toch ook reageren???

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:17

Jullie missen de betekenis.

De ruiterij is duidelijk géén diervriendelijke omgeving én ze wil de buitenwereld censureren hierover.

Onder de streepschittert de vraag: waarom zou een paardenliefhebber niet vóór welzijnsgaranties voor het paard zijn??
De ruiterij laat keer op keer zien dat haar eigen ruiterbelang elk standpunt van haar corrumpeert en dat er vanuit de ruiterij geen enkel paardbelang vertegenwoordigd wordt.
Sterker nog, de ruiterij wil het liefst mensenrechten schenden om haar ruiterbelang te beschermen.

De PVD verwoordt wél een maatschappelijke ontwikkeling mbt het bewustzijn van dierenwelzijn. Deze ontwikkeling heeft een solide ethische basis.

Mbt de vergelijking met honden: op de laatste prikband-gebruikers wordt verbeten jacht gemaakt door de DB. Die prikband is exáct hetzelfde als een bit, milder zelfs.
De ruiterij is echt een anachronisme mbt dierenwelzijn, houdt daarover oogkleppen op en wil de buitenwereld verbieden te kijken.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:19

Naath86 schreef:

uuuh nee... ik ben t nl volledig met je eens. Heb dit bericht echt met volle verbazing gelezen.. Als partijen zich hier al mee gaan bemoeien??? Ik zeg absoluut niet dat er binnen de dressuur niets mis is,( 9 van de tien keer is het alles behalve leuk om ernaar te kijken, kijk maar naar de gemiddelde wedstrijd ) maar ik vind het geen kwestie die op dat niveau besproken moet worden.. Wat denk je dat dat kost, kamervragen..

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:20

en nou in normaal nederlands graag...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:21

Naath86 schreef:

Eens! Ik denk dat de pvdd zich eerder op de AID en de dierenbescherming/cdierenambulance kan richten.. De wanpraktijken die daar gaande zijn, zijn ietsiepietsie erger dan een trainingsmethode van Mw van Grunsven.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:24

Huertecilla schreef:
Jullie missen de betekenis.

De ruiterij is duidelijk géén diervriendelijke omgeving én ze wil de buitenwereld censureren hierover.

Onder de streepschittert de vraag: waarom zou een paardenliefhebber niet vóór welzijnsgaranties voor het paard zijn??
De ruiterij laat keer op keer zien dat haar eigen ruiterbelang elk standpunt van haar corrumpeert en dat er vanuit de ruiterij geen enkel paardbelang vertegenwoordigd wordt.
Sterker nog, de ruiterij wil het liefst mensenrechten schenden om haar ruiterbelang te beschermen.

De PVD verwoordt wél een maatschappelijke ontwikkeling mbt het bewustzijn van dierenwelzijn. Deze ontwikkeling heeft een solide ethische basis.

Mbt de vergelijking met honden: op de laatste prikband-gebruikers wordt verbeten jacht gemaakt door de DB. Die prikband is exáct hetzelfde als een bit, milder zelfs.
De ruiterij is echt een anachronisme mbt dierenwelzijn, houdt daarover oogkleppen op en wil de buitenwereld verbieden te kijken.

Ik snap ook niet helemaal je punt, maar komt het er gewoon op neer dat wij onze paarden in hokjes stoppen, er een bit in hangen en er op rijden en totaal tegen het natuurlijke is?? Dat is wat ik concludeer uit jouw mening. Corrigeer me als ik dit onjuist heb geconcludeerd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:24

Even voor wie de context mist;
De NL belastingbetaler subsidieert via het NSF-NOC de NL vertegenwoordiging op internationaal niveau.
Ze heeft alle recht van spreken.

NL klopt zich internationaal graag op de borst als voortrekker op het gebied van dierenwelzijn.
Niet echt te rijmen met het imago van paardkwellerij en schending van mensenrechten wat NL op het hoogste ruiterniveau vertegenwoodigt.

Wat betreft de prioriteiten wijs ik erop dat het verbod op de nertsenfok voor bont niet is doorgegaan vanwege de sportruiterij :)*

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:29

@Huertecilla: Je praat over "de ruiterij" alsof het hier over een homogene groep mensen gaat. Het hele punt is imo dat "de ruiterij" het er niet over eens is of LDR het welzijn van het paard bedreigd.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:34

Partij voor de dieren, pfff, ik neem ze niet met een korreltje zout, maar met een heel pak. Sinds ze de dieren in de Oostvaardersplassen hebben laten zitten, heb ik het helemaal met deze partij gehad.
Stelletje idioten zijn het, die achter hun buro denken waar ze nu weer eens over moeten gaat zeuren, hoe zielig het wel niet allemaal is hoe de paarden van o.a. Anky behandeld worden......., maar als het er op aan komt durven ze niet voor de dieren in de bres te springen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:35

en ik snap ook niet wat belastingbetalers hiermee te maken hebben :?
ik betaal ook belasting voor die voetballers, maar ga toch ook niet lopen klagen dat robben mee speelde terwijl hij nu een half jaar lang niet meer mag mee spelen?
en waarom zou ik daar niet over klagen?
mischien omdat ik daar geen verstand van heb?

en de nerstenfokkerij, heeft dat uberhaubt iets met paardrijden te maken?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:37

M_D_H schreef:
en de nerstenfokkerij, heeft dat uberhaubt iets met paardrijden te maken?

Deze link snap ik ook niet helemaal.. :?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:46

Huertecilla schreef:
Even voor wie de context mist;
De NL belastingbetaler subsidieert via het NSF-NOC de NL vertegenwoordiging op internationaal niveau.
Ze heeft alle recht van spreken.

NL klopt zich internationaal graag op de borst als voortrekker op het gebied van dierenwelzijn.
Niet echt te rijmen met het imago van paardkwellerij en schending van mensenrechten wat NL op het hoogste ruiterniveau vertegenwoodigt.

Wat betreft de prioriteiten wijs ik erop dat het verbod op de nertsenfok voor bont niet is doorgegaan vanwege de sportruiterij :)*

Op welke schending van mensenrechten doel je nou precies in je post hierboven??

Daarnaast vind ik vraag 1 redelijk belachelijk. Er is imo helemaal geen sprake van censuur, dat is gewoon een kop om de aandacht te trekken voor het artikel.
Het gaat er niet om dat die foto niet geplaatst mag worden, het probleem is alleen dat er door de manier waarop een negatief beeld rond Anky geschetst wordt... Het lijkt mij haar goed recht om via de rechter te eisen dat die foto verwijderd wordt. Of dat al dan niet terecht is, daar zal de rechter zich over moeten buigen.