Onderzoek naar paardengraf van Borgharen ligt stil

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Onderzoek naar paardengraf van Borgharen ligt stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 15:52

http://www.limburger.nl

Het onderzoek naar de in juni in Borgharen gevonden 69 paardenskeletten ligt tijdelijk stil. Volgens woordvoerder Peet Adams van Consortium Grensmaas moet eerst duidelijkheid bestaan over de verdeling van de kosten van verder onderzoek.

De skeletten liggen nu in kisten opgeslagen bij een archeologische firma in Zevenaar. Het consortium zegt alleen aan de opgraving van de zeventiende-eeuwse paarden al 55.000 euro te hebben uitgegeven.

Volgens Adams wil het consortium in de loop van september duidelijkheid hebben over het verdere verloop. Een van de mogelijkheden is uitbesteding van het onderzoek aan Nederlandse universiteiten. Adams: „Verder is het de vraag of het nodig is alle 69 skeletten te inventariseren of dat je met 10 à 15 kunt volstaan. Wij vinden het zeker een belangrijke vondst, maar we willen ook op de kleintjes letten in een tijd dat de grindwinning onder druk staat door de economische crisis.” Onduidelijk is nog wat op de lange termijn met de skeleteen gebeurt. Borgharen wil ze graag terughebben als attractie.

Verwant artikel:

[VN] Archeologen vinden massagraf paarden *update*

sandra1986

Re: Onderzoek naar paardengraf van Borgharen ligt stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:02

zou jammer zijn als het hele onderzoek stil komt te liggen.
vond het net zo interessant.

al gaat er natuurijk wel weer veel geld in om...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:00

Ja ze zouden een sponsor ofzoiets moeten zien te vinden denk ik,ik vind het ook interesant.Zou er graag meer over horen in de toekomst.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:36

Wat grappig zeg, mn vader is een van de archeologen daar die de boel opgraven. Hij had mij er al veel over verteld, maar het zou inderdaad erg veel geld gaan kosten om alles op te graven en ze hadden veel minder paarden verwacht daar, dus de kosten zijn al veel hoger dan verwacht.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:41

kunnen ze dan niet een gedeelte van de paarden onderzoeken ofzo...
of denk ik nu te simpel.