Ex-havenarbeider fokt het beste springpaard ter wereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ex-havenarbeider fokt het beste springpaard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 08:51

www.nieuwsblad.be

Ulysse, een dertienjarige hengst die werd gefokt door Eric Claeys (61) uit Knokke, is het beste springpaard ter wereld. Maar de gewezen havenarbeider blijft bescheiden. 'Ik zou graag met Ulysse nog eens op de foto staan want elf jaar geleden heb ik hem verkocht en nadien nooit meer teruggezien.'

Ulysse staat aan de leiding in de tussenstand van 's werelds beste springpaarden. Het prachtdier wordt bereden door de Zwitser Pius Schwizer (47) en deze succesvolle combinatie springt op de grote jumpings van het ene podium naar het andere. 'Toen ik Ulysse als veulen had, werd hij door kenners niet eens een prachtdier genoemd. Hij was een beetje te klein. Maar wat heb je aan een mooi paard? Het dier moet vooral kunnen springen en dat doet Ulysse als geen ander', zegt Eric Claeys.

De geboren en getogen Knokkenaar is geen man van de jetset. Hij heeft geen manège met een ronkende naam en woont op een flat. 'Mijn ouders hadden een hoeve en een trekpaard. Ik werkte als chauffeur in de haven en springpaarden fokken was mijn hobby. Ik ben maar een kleine fokker met een viertal merries. Dit jaar heb ik helaas geen veulen maar wel drie mooie eenjarige paarden.'

Eric verkocht Ulysse toen het dier twee jaar oud was. 'Spijtig dat ik niet een beetje van het succes van Ulysse kan meegenieten. Ik heb hem sinds de verkoop nog enkel op televisie gezien. Maar ik heb ook grote bewondering voor de mensen die van mijn hengst een kampioen hebben gemaakt.'

Eric heeft al een veertigtal veulens gefokt. 'Een mirakelrecept voor een kampioenpaard bestaat niet. Ik zoek de beste combinaties en word daarbij geholpen door de topdieren van collega-fokkers. Zonder een doorgedreven selectie kan je geen topproduct afleveren.'

'Je moet van paarden houden maar er ook afscheid kunnen van nemen. Ik heb mijn veulentjes altijd verkocht. Paarden beheersen mijn leven.'

Carl Rijcken, voorzitter van het stamboek van het Belgische Warmbloedpaard (BWP), is bijzonder trots op de prestaties van Ulysse. 'De Belgische paarden behoren tot de beste ter wereld. Je kan ons vergelijken met de duivensport. Onze fokkers halen de beste bloedlijnen uit het buitenland naar België. In veel andere landen blijft men binnen de grenzen waardoor de kwaliteit daalt. Wij hebben nu 21 springpaarden in de top 100 van de wereld, wat ontzettend veel is voor zo'n klein landje.'

'Onze paarden zijn befaamd om hun gezondheid. De jongste vijftien jaar kan je van een echte Belgische paardeneconomie spreken, net zoals in de jaren '20 van vorige eeuw, toen de trekpaarden het belangrijkste exportproduct van België waren. Hier in mijn streek (Limburgse Kempen, nvdr) verdienen twintig dierenartsen alleen met paarden de kost', zegt de BWP-voorzitter.

sannnnee

Re: Ex-havenarbeider fokt het beste springpaard ter wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:36

wat lief dat zo´n man dan zegt 'ik zou graag nog is met hem op de foto willen' :o

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 10:47

Och gut, zit je daar op een flatje en moet je aanzien dat jouw fokproduct nu miljoenen waard is. Die jij natuurlijk niet gebeurd hebt :+

A__nne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:01

als je dat achteraf weet heb je wel spijt dat je hem zo vroeg weg hebt gedaan :\

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:03

sannnnee schreef:
wat lief dat zo´n man dan zegt 'ik zou graag nog is met hem op de foto willen' :o

Dat dacht ik ook. Bij een ex-havenarbeider zie ik dan echt zo'n ruwe bolster voor me, dat in combinatie met die zin. :)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:07

Ik denk dat het ook een raar gevoel is, ik hoop dat die man nu gewoon door dit artikel zijn foto krijgt.

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:10

ja klopt als je dat achteraf weet. dan denk je idd waarom heb ik hem eigenlijk verkocht! en hoe zet je zo'n stelling op bokt.nl? :7

flotj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 11:51

Hij zal het misschien nu jammer vinden dat hij het paard zo vroeg weggedaan heeft.
Maar anderzijds, als hij bij hem was gebleven zou hij misschien nooit zo een toppaard geworden zijn.
Die paarden worden getraint en begeleid naar de top en dat vraagt ook veel geld en kennis!

Unni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:21

Ulysse is een Non-Stop toch?

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 12:23

Helemaal met Flotj eens, die beste man zijn hobby is springpaarden FOKKEN. Hj heeft de mogelijkheden om dat goed te doen, schijnbaar. Om zo'n talent te scouten is een ander oog nodig, wat bekent is met de hoeveelheid tijd en geld die er nodig is om een goed opleidingstraject te verwezenlijken en de durf en geld om dat te kunnen riskeren, want het kan zo maar mis gaan.
En bovendien, het hebben van veel geld is lang niet voor iedereen een hoofdzaak, geluk in het leven en genieten van mooie (zelfgefokte/zelfopgeleidde) paarden geeft vaak veel meer voldoening :7 .
Zo te lezen komt hij ook niet echt met de springelite in aanraking, anders had hij zijn foto al lang kunnen regelen. Gewoon een hele goede hobbyfokker, zonder poespes met een paard waar hij geschienis mee schrijft. Good for him. 8-)

Grtz

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 12:28

Unni schreef:
Ulysse is een Non-Stop toch?

Nonstop x Jus de Pomme :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 13:06

A__nne schreef:
als je dat achteraf weet heb je wel spijt dat je hem zo vroeg weg hebt gedaan :\

en hou je hem langer heb je een grote kans dat hij nooit geraakt waar hij nu is...
de vader van m'n vriendin is de fokker van Nabab's Son, die onder Denis Lynch loopt en al enkele jaren het meest verdienende Zangersheide-paard is, wel, Nabab's Son is verkocht omdat hij als veulen een klein en lelijk ding was...

Maar was hij toen niet verkocht was hij nooit geraakt wara hij nu staat, simpel...

Kimble

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 15:05

Zo'n foto zou toch te regelen moeten zijn!
Wil hem desnoods zelf wel maken. :P

Antics

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 16:05

Haha! Ook een idee Kimble! :+
Die foto moet er hoe dan ook komen! :D

1jet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 17:57

aagh idd die foto moet er eigenlijk wel komen !

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:08

korrie22 schreef:
ja klopt als je dat achteraf weet. dan denk je idd waarom heb ik hem eigenlijk verkocht! en hoe zet je zo'n stelling op bokt.nl? :7

Heel simpel, als ie bij die havenarbeider had blijven staan had niemand ooit gezien dat het dier kon springen.
Of hij had hem bij een prof ruiter neer moeten zetten wat bakken met geld kost en dan hopen dat het inderdaad een goede wordt. Meestal is dat niet zo en dan kost het alleen maar geld.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:32

s0173957 schreef:
A__nne schreef:

en hou je hem langer heb je een grote kans dat hij nooit geraakt waar hij nu is...
de vader van m'n vriendin is de fokker van Nabab's Son, die onder Denis Lynch loopt en al enkele jaren het meest verdienende Zangersheide-paard is, wel, Nabab's Son is verkocht omdat hij als veulen een klein en lelijk ding was...

Maar was hij toen niet verkocht was hij nooit geraakt wara hij nu staat, simpel...

Eens !!
Stephex merkte het lelijke eendje als jong paard op terwijl weinig mensen in het diertje geloofden ...Pro Horse kocht het beeste op "het woord " van Conter dat het wel eens een hele goeie zou kunnen zijn ..Ulysse is eerst opgeleid door Lejeune die er eerder een speedpaard inzag ..na de ruiter wissel stegen de capaciteiten van Ulysse omhoog want hij werd bij de zwitser gelijk eerste paard en kreeg alle kansen
Maar euh ..volgens mij is Ulysse geen hengst toch maar een ruin ?

MendyGinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:38

flotj schreef:
Hij zal het misschien nu jammer vinden dat hij het paard zo vroeg weggedaan heeft.
Maar anderzijds, als hij bij hem was gebleven zou hij misschien nooit zo een toppaard geworden zijn.
Die paarden worden getraint en begeleid naar de top en dat vraagt ook veel geld en kennis!

Ik ben het met flotj eens. Als hij dat niet gedaan had, was het waarschijnlijk niet zo'n toppaard geworden.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:48

Hopen voor die man dat hij zn foto nog krijgt! :D
Ik vond het zo'n lief zinnetje. :')

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:20

Citaat:
Eens !!
Stephex merkte het lelijke eendje als jong paard op terwijl weinig mensen in het diertje geloofden ...Pro Horse kocht het beeste op "het woord " van Conter dat het wel eens een hele goeie zou kunnen zijn ..Ulysse is eerst opgeleid door Lejeune die er eerder een speedpaard inzag ..na de ruiter wissel stegen de capaciteiten van Ulysse omhoog want hij werd bij de zwitser gelijk eerste paard en kreeg alle kansen
Maar euh ..volgens mij is Ulysse geen hengst toch maar een ruin ?

Ulysse is idd een ruin.
Hij kreeg zijn opleiding niet bij Le Jeune maar bij Jill Smits die hem als jong paard reed.Dan is hij naar Trevor Coyle gegaan en daarna pas naar le Jeune.
Ulysse was als jong paard geen simpele...eerder een varken :D
Doodbraaf dier in de omgang maar eens hij aan het werk moest was het wel wat anders...Hij heeft godzijdank de klik gemaakt in z'n kop en vanaf toen zijn de resultaten alleen maar bergop gegaan :+

Stephex/Conter verkocht hem indertijd voor véél geld aan Prohorse int. met de uitleg "het zou wel eens een goeie kunnen worden " :D
Alle geluk is een een goeie geworden want anders was het vooral een dure geweest hihihi...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 21:25

Ah gut zo'n kerel toch :)
Hoop echt voor m dat die foto er nog komt, vind t idd wel een beetje schattig hihiih. Zie m echt al staan naast zn paardje, een I Love Mom-tattoo op zn arm, pruimtabakkie :+

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 03:35

dat is nou precies het stereotype beeld dat ik ook in mijn hoofd heb :D
doordat ene zinnetje vind ik hem bij voorbaad al sympathiek.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 10:10

krijg een beetje kippe vel van die uitspraak.
het moet toch teregelen zijn om die man op de foto te krijgen met het paard.ik denk dan gewoon een mail sturen naar deze eigenaar en ruiter. of het mogelijk is als hij een keer hier in de buurt is dat hij dan de foto kan maken samen met het paard.
als het mijn opa of vader was had ik het wel geregeld zeker weten :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 11:39

IKbenEllen schreef:
Och gut, zit je daar op een flatje en moet je aanzien dat jouw fokproduct nu miljoenen waard is. Die jij natuurlijk niet gebeurd hebt :+

haha wel dus, bij sommige wedstrijden krijgt de fokker een deel van het prijzengeld :o

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:46

En de eigenaren nodigen zo'n man niet eens uit om zijn fokproduct na al die jaren te komen bekijken??? :D Hopelijk krijgt die man een dagje uit naar "zijn paard", krijgt hij een dinner daar aangeboden en worden er mooie foto's voor hem gemaakt! Dat mag wel voor iemand die slechts droomt van een foto van hem en zijn beroemde fokproduct!