Susanna Bordone.
foto: horsehero.com
Dat de Italiaanse amazone Susanna Bordone veelzijdig is blijkt wel uit het feit dat ze eventing rijdt op het hoogste niveau. Helemaal speciaal is het dat Susanna voor zowel eventing als dressuur wordt afgevaardigd naar de wereldkampioenschappen in Kentucky!
Susanna en haar 14 jarige dressuurpaard Dark Surprise zijn in training bij Anky en Sjef in Erp. Ze is voor een paar dagen overgevlogen naar Nederland om enkele lessen te krijgen. Haar eventingpaard staat in Engeland dus de aandacht moet verdeeld worden. Dat Susanna zo goed is in dressuur als in eventing is eigenlijk heel toevallig gebeurd. ‘Als ponyruitertje in Italië kreeg ik les van iemand die zelf ook eventing deed. Dat stimuleert automatisch dus ik deed ook eventing. Mijn dressuurproeven gingen altijd al best goed en ik vind dressuur leuk. Ook na de overstap naar de paarden bleef ik eventing rijden. Op een gegeven moment kwam ik Dark Surprise tegen, mijn huidige dressuurpaard. We oefenden rustig verder en nu mogen we naar het WK’, vertelt Susanna.
Haar ‘dubbele rol’ is niet helemaal nieuw voor Susanne. Tijdens het EK in Windsor in 2009 reed zij ook al mee in twee disciplines en won teamzilver met eventing.
Susanna is blij met de training van Anky en Sjef: ‘het is interessant. We doen veel basiswerk. Als dat goed is, zijn de oefeningen niet meer zo moeilijk. Voor mij is het rijden een hele omschakeling, ‘Dodo’ is er al aan gewend en ziet er heel blij uit in zijn stal op het Education Center.’
In het dagelijks leven runt Susanna een stal in het noorden van Italië, in Vairano. Haar stal heet Cascina Vairano. Ze traint paarden, geeft lessen en clinics. Alsof dat nog niet genoeg is, is Susanna momneteel bezig aan het tweede leerjaar van de studie economy. Eerder al studeerde ze af in politieke wetenschappen.
Succes!