Zwitserse eventingruiter aangeklaagd voor mishandeling pony

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Zwitserse eventingruiter aangeklaagd voor mishandeling pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 12:34

Nieuwsredactie / http://www.st-georg.de

Pony overleden aan onder andere een ernstige schedelbreuk.

Een bekende Zwitserse eventingruiter, instructeur en dierenarts moet zich samen met een van zijn leerlingen voor het gerechtshof in Winterthur verantwoorden wegens ernstige dierenmishandeling. De twee wordt ten laste gelegd dat zij een polo-pony zo ernstig zouden hebben mishandeld, dat het dier aan zijn verwondingen is overleden.

In oktober 2007 had de instructeur zijn leerling opgedragen om polo-pony Karioka te longeren. De elfjarige pony zou voor de polosport te oud zijn en moest omgetraind worden tot een recreatiepony. Daarom werd de pony met de teugels straks aan het zadel vastgebonden, een voor polo-pony's onbekende houding. Omdat Karioka zich tegen de houding wilde verzetten, raakte zij zo in paniek dat ze meerdere keren haar evenwicht verloor en omviel.

In plaats van de teugels los te maken, beval de 56-jarige instructeur deze nog strakker aan te trekken. De pony raakte nog erger in paniek en kwam opnieuw meerdere malen ten val. Op een gegeven moment steigerde de merrie en klapte achterover, waarna zij bleef liggen. Het dier had een ernstige schedelbreuk, een oogwond en een beenblessure opgelopen. De beklaagde, zelf dierenarts, gaf de pony slechts een lichte pijnstiller en liet haar vervolgens uren liggen.

Pas vele uren later besloot de verdachte om het gewonde dier naar een dierenkliniek te brengen, waar Karioka s'avonds stierf.

Deze zaak krijgt momenteel in Zwitserland erg veel media-aandacht, omdat rechtszaken over dierenmishandeling daar bijna niet voorkomen. Aanklachten worden vaak onderling afgehandeld en hierdoor komen mishandelaars vaak niet voor de rechter.

In dit geval is de man er van overtuigd dat het niet zijn schuld is dat de pony is overleden. Indien hij schuldig zal worden bevonden, kan hij een boete van zo'n 28000 frank (zo'n 20900 euro) tegemoet zien. Zijn leerling zal indien schuldig bevonden, een boete van ongeveer 7200 frank (5370 euro) kunnen krijgen.

troi

Re: Zwitserse eventingruiter aangeklaagd voor mishandeling pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:37

Ik hoop dat hij flink hiervoor boet en al zijn leerlingen naar een ander gaan.. Wat een hork

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:39

Mijn god wat is dit voor een man zeg!!!!
Hoop maar dat ie flink gestraft gaat worden.
Zo iemand mag in mijn ogen zijn beroep toch ook niet meer uitoefenen!!!!

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:40

mijn god, dat is toch niet normaal!

azahr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:41

:( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( ik hoop dat hij hier erg voor boed!!!!!!!!!!!!!!!!
die leerling kon er misschien niet veel aan doen maar hij had toch op z`n minst moeten protesteren of een dierenkliniek bellen toen het arme paard viel!!!

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:43

Misschien niet een idee om die "trainer" zijn veterinaire papieren ook in te nemen...
Denk dat die man zich geen trainer, maar ook geen dierenarts mag noemen... dierenbeul is een betere benaming!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:44

WTF *zucht* zijn sommige mensen nu helemaal ziek ik hun kop!

Bramasole

Cayenne schreef:
Deze zaak krijgt momenteel in Zwitserland erg veel media-aandacht, rechtszaken over dierenmishandeling daar bijna niet voorkomen. Aanklachten worden vaak onderling afgehandeld en hierdoor komen mishandelaars vaak niet voor de rechter.

De beste straf!

Hoop dat z'n naam op deze wijze de geschiedenis ingaat.

Cherry

Ach,wat vreselijk om te horen ;(
Wat zijn er onverantwoordelijke mensen op de wereld :(

mel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:46

Ongelooflijk dit weer :n , snap niet dat mensen dit kunnen doen! Ik hoop dat ze er goed voor gestraft worden!

Marigold

Re: Zwitserse eventingruiter aangeklaagd voor mishandeling pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:49

goed dat ze het aanpakken en laat het een waarschuwing zijn voor de vele andere stallen waar achter gesloten deuren dergelijke wanpraktijken voor komen.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:50

't Was buigen of barsten en het is barsten geworden... Jammer dat die kerel niet inzag dat zijn trainingsmethodes niets opbrachten bij dit paard.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:52

Excuse me? Wtf! Goed dat dit voor d erechter komt!

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:52

dat die leerling er niks over heeft gezegt, dat ie maar gewoon deed wat die akelige man zij :? .
of voor die leerling was het ook normaal.

als er maar een goeie zware straf komt }:)

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:54

Wat ontzettend wreed om een dier zo te behandelen.. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat deze man eventingruiter, instructeur en dierenarts is, je zou verwachten dat zo iemand wel weet hoe je met een pony om moet gaan maar helaas :n Arm dier..

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:55

wat een misselijke manier van een pony omscholen!
Ik snap niet dat iemand zo iets kan doen.. en dan zichzelf ook nog een instructeur en dierenarts noemen. Als het aan mij lag had deze man van zijn leven geen paard meer mogen aanraken.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:07

Naast boete mag van mij ook zn rechten als dierenarts afgepakt mogen worden...

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:08

BAH BAH |( |(
Ik hoop dat deze "direnarts"voor zijn leven lang geschrapt wordt !!!
Hij zou nooit meer met dieren mogen werken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:09

Cayenne schreef:

In dit geval is de man er van overtuigd dat het niet zijn schuld is dat de pony is overleden.

Onder het mom 'die pony deed zelf zo stom. Had 'ie maar niet moeten steigeren...'
Er zijn helaas nog heel veel mensen die zo redeneren, ook hier in Nederland, ook in andere situaties die minder heftig zijn en aflopen...
Hoe vaak wordt er niet gezegd 'moet' ie maar niet zo stom doen'. Terwijl dit 'stom doen' nagenoeg altijd een reactie is op wat wij met een paard doen...

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:22

Francis schreef:
Cayenne schreef:

In dit geval is de man er van overtuigd dat het niet zijn schuld is dat de pony is overleden.

Onder het mom 'die pony deed zelf zo stom. Had 'ie maar niet moeten steigeren...'
Er zijn helaas nog heel veel mensen die zo redeneren, ook hier in Nederland, ook in andere situaties die minder heftig zijn en aflopen...
Hoe vaak wordt er niet gezegd 'moet' ie maar niet zo stom doen'. Terwijl dit 'stom doen' nagenoeg altijd een reactie is op wat wij met een paard doen...

Precies. Hier liep het verkeerd af, waardoor het in het nieuws komt. Als de pony niet gewond was geraakt en zich uiteindelijk had overgegeven had niemand er naar gekraaid ben ik bang. Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar ik denk dat het veel vaker voorkomt dat iemand iets doet waar hij niet achter staat als een 'top'instructeur zegt dat het zo moet. "Je mag de pony niet laten winnen, pak hem maar aan." ;(
Arm beestje... Die man kan trouwens nog zo hard roepen dat het niet zijn schuld is, het staat buiten kijf dat het wel zo'n schuld is dat de pony nog uren pijn heeft geleden. Als dierenarts moet hij gezien hebben hoe het beestje er aan toe was, dat is echt onvergeeflijk vind ik.

cayenne123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:22

Zoiets haal je toch niet in je hoofd????
Ik niet in ieder geval!!
Hopelijk krijg deze man een hele hoge boete! -:(-

simone_aa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:39

Jeetje, dan ben je instructeur en dierenarts... zet je hem nòg strakker en laat je hem vervolgens liggen met lichte pijnstillers voordat je naar een kliniek gaat.. wat een mafkees, ik hoop dat ie echt nergens meer aan de bak komt!

enssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:41

wat een rare kerel is dat !
Als dierenarts en instructeur had hij toch veel beter moeten weten?

Hopenlijk krijgt hij een goeie straf hier voor! :(

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:43

Wat ik mij ook afvraag waarom moest de pony (nou ja meestal zijn het kleine paarden) nou perse omgeschoold worden vooraleer ze als recreatiepony kon worden verkocht. Volgens mij kon die pony ook gewoon zo verkocht worden. Ik denk dat de basisopleiding en trainen toch hetzelfde is als die van willekeurig rijpaard.

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:47

petraaken schreef:
Wat ik mij ook afvraag waarom moest de pony (nou ja meestal zijn het kleine paarden) nou perse omgeschoold worden vooraleer ze als recreatiepony kon worden verkocht. Volgens mij kon die pony ook gewoon zo verkocht worden. Ik denk dat de basisopleiding en trainen toch hetzelfde is als die van willekeurig rijpaard.

nou waarschijnlijk deed hij dat omdat het bij hem alleen om het geld gaat ofzo?