Paardenrace de ‘Palio’ in Siena gewonnen door Istriceddu

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Paardenrace de ‘Palio’ in Siena gewonnen door Istriceddu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-10 10:21

Nieuwsredactie

Afbeelding
Het plein de Campo is het bruisende centrum van de stad Siena
foto's: Sammie
Maandag 16 augustus is de 'Palio' weer verreden in het Italiaanse stadje Siena. Italïe is een overwegend Katholiek land en op 16 augustus wordt Maria Hemelvaart gevierd. Op die datum wordt in Siena eveneens een van de twee traditionele paardenrennen gehouden, waarbij de diverse wijken van de middeleeuwse stad met elkaar de strijd aanbinden. Wie de ruiter wordt, kunnen de wijken zelf bepalen door middel van het hoogste bod uit te brengen op een (goede) ruiter. Voor het paard zijn ze afhankelijk van in de omgeving gelegen stoeterijen. Vier weken voor de race krijgt de wijk het paard tot zijn beschikking, welke op een zorgvuldige geheimgehouden locatie wordt gehouden tot de dag van de ren. Siena is verdeeld in 17 wijken, waarvan er tien mee doen aan de race. De paardenrennen vinden plaats in het hart van de stad, namelijk op het centrale plein genaamd de Campo. De Campo is een ovaalvormig plein die naar het midden toe afloopt. De wedstrijd zelf duurt nog geen twee minuten, maar hoewel de feestelijke optocht anders doet vermoeden is ze wel het belangrijkste van de Palio.

Afgelopen maandag is de wedstrijd gewonnen door het paard Istriceddu. Hij was het snelst onder Gigi Bruschelli, een ervaren ruiter die al vaker aan de race heeft meegedaan. Tot nu toe heeft hij twaalf overwinningen op zijn naam staan. De wijk waar Istriceddu voor won is de Contrada della Tartuca (De schildpadwijk). De vlag van de schildpadwijk heeft een blauw-gele achtergrond en het wapen verbeeld een schildpad omgeven door margrieten. De schildpadwijk is gelegen in het oudste gedeelte van Siena.

[1]Van de oorsprong van de Palio is weinig bekend, maar er is bewijs gevonden dat de race al voor 1310 bestond. In dat jaar werd het officieel ingesteld door het stadbestuur ter ere van de maagd Maria. In 1656 werd een tweede Palio officieel erkend. De Palio delle Contrade wordt op 2 juli gehouden en is ter ere van de Madonna van Provenzano. De stadswijken van Siena ontstonden door het uiteenvallen van een centaal gezag. Rond 1200 waren het er bijna tachtig. Dit aantal is in der loop ter tijd teruggebracht tot zeventien. De stadswijk is voor de huidige Siënees nog steeds erg belangrijk. In de Palio wordt gestreden om de eer en om de zijden banier die de winnaar van de race in ontvangst mag nemen. Elke wijk heeft zijn eigen banier en de historische kostuums worden tijdens de Palio met trots getoond. Vooraf aan de wedstrijd is er een optocht met de historische kostuums. Vrijwel de hele stad is versierd. De stoet wordt de Campo binnengeleid onder het geluid van trommels en zwaaiende wijkvlaggen.[1] Op het plein staat het in de binnen- en de buitenring bomvol. Ook alle ramen en deuren worden tot het gaatje benut. Wie bij deze race aanwezig wil zijn doet er goed aan maanden van te voren een plaatsje te reserveren. Elk jaar zijn er ruim 10.000 mensen die het spektakel bijwonen.

Als eindelijk de wedstrijd is begonnen racen de paarden en hun ruiters het hardst om het plein. De ruiters zitten zonder zadel op de rug van het paard en hebben enkel een hoofdstel als stuurmiddel. Het gebeurt met regelmatig dat een paard zijn ruiter verliest, maar dit is geen probleem om te kunnen winnen. Het gaat erom welke paard het snelst is, met of zonder ruiter. De race is voor de paarden ook niet zonder gevaar. De snelheid ligt soms zo hoog dat op het iets schuin gelegen plein, dat wel een laag zand bevat, de paarden soms zelf ook onderuit gaan. Sommige paarden verwonden zich zodanig dat zij worden afgemaakt. De winnende wijk ontvangt de zijde bannier en dat is tot lang daarna in de betreffende wijk te zien. De oplettende toerist ziet in deze wijk diverse linten en baniers buiten hangen. In de stad zijn ook vele referenties met de race te zien, dat varieert van prachtig geschoten foto’s die op posterformaat te koop zijn tot kleine tekeningen in gebouwen en gevels.

Recentelijk deed de Italiaanse minister van Toerisme, Michela Brambilla, een uitspraak waarbij hij de rennen wil verbieden. De race is volgens hem dieronvriendelijk, net zoals de stierengevechten in Spanje. De Spaanse stierengevechten zijn, net als de Palio, een eeuwenoude traditië. In de regio Catalonië zijn de stierengevechten inmiddels verboden. Dierenrechten organisaties verklaarden zich zeer verheugd met het voorstel van de Italiaanse minister. De burgemeester van Siena was echter één van de vele gezaghebbers die felle kritiek uitte op het voorstel.

Bekijk hieronder de race van afgelopen maandag.

[1]Voor dit artikel is ook gebruik gemaakt van het Boek "Siena: Stad van kunst en Cultuur". ISBN: 978-88-7280-595-4 Blz.108-109, 113 Uitgever: Plurigraf

Verwant artikel
[VN] Italiaanse minister wil de Palio-paardenrennen verbieden

Likemaaike

Re: Paardenrace de ‘Palio’ in Siena gewonnen door Istriceddu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:25

dit moet worden verboden !

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:41

Waarom verbieden?? er kunnen ook gewoon een paar regels gesteld worden waardoor het veiliger wordt.

Persoonlijk zou ik het graag een keer live zien

sharief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 10:47

Een aantal keer in Siena geweest (niet tijdens de ren), maar ik blijf me verbazen.
Als je ziet hoe "groot" het plein is in verhouding met de hoge snelheid die de paarden kunnen bereiken, dan blijf ik het ongelooflijk vinden dat dit nog steeds mag. Ik vind het dan ook helemaal niks, die race.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:05

Likemaaike schreef:

Dan kunnen ze evengoed de Derby's en de eventings ook verbieden, dat is ook gevaarlijk..

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:12

X__Trees schreef:
Likemaaike schreef:

Dan kunnen ze evengoed de Derby's en de eventings ook verbieden, dat is ook gevaarlijk..

Dat is er niet mee te vergelijken, dat snap je zelf ook wel denk ik? Aan het einde van het filmpje, al die mensen om dat paard heen, paard word niet eens gelijk uitgestapt? Wat een stress moet dat zijn. Elke keer weer op zo'n filmpje zie ik dat paarden uit de bocht vliegen (behalve op dit filmpje dan). Lekkere bodem ook.

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:35

ik wou hier echt graag heen! ik ben dit jaar nog wel in siena geweest. maar ja ik zit hier helaas weer in het *piep* weer van nederland!
maarja, verbieden? er moeten gewoon wat meer regels worden opgesteld!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:36

Mies schreef:
Dat is er niet mee te vergelijken, dat snap je zelf ook wel denk ik? Aan het einde van het filmpje, al die mensen om dat paard heen, paard word niet eens gelijk uitgestapt? Wat een stress moet dat zijn. Elke keer weer op zo'n filmpje zie ik dat paarden uit de bocht vliegen (behalve op dit filmpje dan). Lekkere bodem ook.

Kijk eens naar de Derby in Ascot; hoeveel paarden daar op hun bek gaan. Of op youtube vindt je ook zo van die lekkere filmpjes waar paarden vallen, zich verstappen, in de cross vaak met serieuze gevolgen.
Dit zit in België en Nl al meer als normaal beschouwd, omdat we dit meer gewoon zijn. Dus je moet niet meteen gaan roepen dat dit dierenmishandeling is, op de duur moet je alles gaan afschaffen -dat is mijn punt-.
Deze paarden worden heus wel goed verzorgd, want iedere wijk wil winnen natuurlijk. Ben er bijna zeker van dat dit paard 2 min erna lekker uitgestapt werd- na alle felicitaties. Oké, het is niet ideaal, maar hoeveel ideale dingen gebeuren er in de paardensport?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:49

Ik ben er vorig jaar geweest en die paarden worden heel goed 'warm' gestapt en ook heel goed weer uit gestapt!
Ze zien er allemaal perfect uit en ze hebben het goed! De mensen zijn trots op hun paarden.

Er gebeuren in veel takken van paardensport dingen die niet hadden hoeven gebeuren. Maar om nou meteen te zeggen...verbieden....dat vind ik echt te ver gaan.
Gewoon wat regels en het is ok.
Verder is de bodem echt wel dik genoeg. Veel mensen hier in NL zouden jaloers zijn ;-)

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 11:50

Jaaaaa, die heb ik gezien! :D

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:15

Ik ben al een aantal keer in siena geweest en ook met de trainingen voor de palio en de avond erna en de sfeer die dan in de stad hangt is echt mooi om te zien.
Ja het is niet altijd even diervriendelijk, maar volgens mij worden die paarden wel goed verzorgt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:37

Goh dan vinden sommigen dat jockey hun renpaarden veel slaan. Heb hier constant gemep gezien en dan echt meppen en niet wat zwaaien zoals een echte jockey doet. Op het filmpje wel geen vallende paarden gezien maar die bochten zijn gewoon te kort. Op een echte renbaan kunnen de paarden die bochten tenminste gewoon goed doorlopen. Was hier op dit filmpje toch even bang dat er een van de paarden tegen de muur ging oplopen. Geef mij maar een gewone eventing of race. Vind dat toch nog altijd veel paardvriendelijker dan dit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:29

Weet je wat ik nou niet snap? Dat bij filmpjes van een Amerikaanse Rodeo iedereen op zijn achterbenen staat, en men dergelijke races wel mee vindt vallen. Dit is niet veiliger te maken door wat regels te veranderen, dit is veiliger te maken door de hele race te verplaatsen naar een renbaan die daarvoor gebouwd is, en niet te houden op een binnenplein waar de bodem er niet geschikt voor is, op het moment van calamiteiten geen ambulance er doorheen kan, en waar het risico op dodelijke blessures bij paard en ruiter zoveel groter is dan op de gewone renbaan....

Het mag een toeristische attractie zijn van wereldformaat, het mag traditie heten, een dergelijke race vind ik tegenwoordig gewoon niet meer kunnen!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 15:33

vind een rodeo ook veel paardvriendelijker dan dit hoor Cassidy. Vroeger zal dat plein niet bestraat zijn en de paarden waren in die tijd ook kleiner dus zal het allemaal wat beter te doen zijn geweest voor de paarden.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 23:30

Likemaaike schreef:

Dat is misschien wel een beetje too much,

het is toch een traditie,
en ik denk dat het met een aantal regels een stuk beter zal gaan..

ik vindt alleen het einde wel een beetje risky met al die mensen die die paarden en ruiters bespringen.
zo'n paard is veel sterker, en de kans dat er mensen verpletterd worden is dan veel groter.

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 09:30

misschien too much maar wat wil je dan strengere regels en een andere baaan dan maar. Want dit is gewoon niet veilig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:13

Ik heb een suggestie voor aanpassing van een regel om het allemaal veiliger te maken: hou de race in stap, iedereen die harder gaat wordt gediskwlificeerd :D
Dan kun je het lekker op de locatie blijven houden waar het nu gehouden wordt, kan het hele circus er omheen blijven bestaan...stad blij, toeristen blij.
O, maar een race in stap is niks aan? Dat moet je maar op de koop toenemen....

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:22

wedstrijdje snelstappen. :D

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:29

ik heb dit nu ondertussen 13 jaar geleden gezien. Was met mn ouders toen nog op vakantie en toevallig was het bezig.
De ruiters zaten toen elkaar onderling meer te meppen, dan dat ze hun paarden mepten,
De race was heel spannend, de bodem was toen echt wel goed er zijn toen ook geen paarden gevallen :n
wel een ruiter, die is afgevoerd toen.

daarna was het 1 groot feest, iedereen in prachtige kleuren van de wijken, mooie kostuums, echt heel gaaf.

emmafrysko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 11:30

Voor 1 of 2 keer in het jaar moet het kunnen zo'n race maar het moet dan wel veiliger allemaal !

Sunshineee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:06

het is niet mijn ding, voor mij mag het ook verboden worden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 12:44

emmafrysko schreef:
Voor 1 of 2 keer in het jaar moet het kunnen zo'n race maar het moet dan wel veiliger allemaal !

De grote rodeo om Calgary wordt ook een keer per jaar gehouden. Dit jaar zijn daar 6 paarden overleden. Het commentaar hier op bokt was niet van de lucht, men was van mening dat de hele rodeo maar afgeschaft moet worden. Het gaat er daar paardvriendelijker aan toe dan tijdens de palio.
Dus jullie zijn echt allemaal van mening dat het voor een keer in het jaar allemaal maar moet kunnen?

[VN] Drie paarden dood tijdens Canadees rodeo-evenement