Geslaagde Nederlandse Kampioenschappen voor Studentenruiters

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Geslaagde Nederlandse Kampioenschappen voor Studentenruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 09:44

Nieuwsredactie / http://www.studentenruiters.nl

Afbeelding
bokker Martenique op Orbaldo II.
foto: http://www.esmeeblom.nl

Het laatste weekend van juli vond in Ermelo het Nederlands Kampioenschap voor Studentenruiters
plaats. Tijdens het weekend vond niet alleen het NK voor studentenruiters plaats, maar werd ook de opleiding van de studentenruiters verbeterd door middel van clinics en werden de voetjes van de vloer bewogen tijdens de feestjes. Een mooi evenement waarbij uiteindelijk zes kampioenen konden worden gehuldigd.

Het weekend werd georganiseerd door de KNHS-Vereniging Nederlandse Studentenruiters (V.N.S.), een landelijk overkoepelend orgaan van alle studentenrijverenigingen in Nederland. Voor studentenwedstrijden hebben de ruiters geen eigen paard nodig om mee te kunnen rijden, omdat de paarden geregeld worden door de organisator van de betreffende wedstrijd. Studentenwedstrijden worden gereden volgens een unieke eigen formule: het knock-out systeem. Hierbij rijden twee of drie ruiters beurtelings op hetzelfde paard, waarbij degene die met dit paard de beste prestatie levert doorgaat naar de volgende ronde. Het gaat dus om de beste ruiter, in tegenstelling tot de reguliere wedstrijdsport waar het om de beste combinatie gaat. Door loting wordt de combinatie van paard en ruiter bepaald en in iedere ronde zijn nieuwe paarden aanwezig.

Op vrijdagavond kwam iedereen aan bij de kampeerboerderij op enkele kilometer van het KNHS centrum. Na het sprokkelen van voldoende hout was een kampvuur het begin van het feest. Zaterdagochtend werd begonnen met de kampioenschappen in het L springen. Een spannende strijd, waar Louise Sleutel na de eerste ronde 2,5 stijlpunt achterstond op Bianka Martini. Louise maakte dit goed in de tweede ronde door ruim 4 seconden sneller te rijden. Louise is pas in april begonnen met het L springen op studentenwedstrijden. Door haar goede resultaten in de dressuur begin dit jaar stond Louise op het punt te moeten promoveren naar een hogere klasse, zij wilde dit niet omdat ze graag de kampioenschappen wilde rijden in haar huidige klasse. Om toch te kunnen blijven rijden op de overige studentenwedstrijden dit jaar besloot ze maar eens te beginnen met springen. Niet geheel zonder succes want het kampioenslint nam ze mee naar huis.

De dag ging verder met 5 clinics van Lotje Schoots, waarbij veelal ruiters reden op paarden waar ze niet eerder op hadden gezeten omdat niet iedereen de mogelijkheid had een eigen of bijrijdpaard mee te nemen naar Ermelo. Lotje wist goed raad met de deelnemers en hun problemen en wist dit heel duidelijk en begrijpelijk uit te leggen op alle niveaus. De studentenruiters die meerijden maar ook de ruiters aan de kant hebben veel opgestoken van de clinics.

De zaterdag werd afgesloten met de dressuur. Er was grote diversiteit aan paarden, paarden uit de spannen van tweespanrijder Alfons Engbers, paarden van de diergeneeskunde faculteit uit Utrecht, paarden van manege De Rietvenne en voor de 2e ronde in de M dressuur de Groninger ZZ-licht dekhengst Orbaldo II van Stal Littink (de stal van Bokker Nimber).

De dressuur werd een spannende strijd en de juryleden waren het niet altijd eens, maar de uiteindelijke winaren in de verschillende klasses zijn: Jessica Bosmans heeft de Ba gewonnen, Susan Hilbolling de klasse Bb. Het kampioenslint in de klasse La werd gewonnen door Wendy Steinvoort en Lotte Kersten won de Lb. Martenique Groen legde beslag op de eerste plaats in de hoogste categorie, de M dressuur. Zijzelf vindt het een voordeel dat ze vrijwel dagelijks paardrijdt in tegen stelling tot veel andere studentenruiters. Over de paarden zegt ze het volgende: “Het eerste paard Mtt Tango was superscherp aan de hulpen, een kleine afwijking in de hulp gaf al andere oefeningen dan bedoeld en van het uitstrekken krijg je echt een glimlach op je gezicht. Het tweede paard Orbaldo II, dat is toch een pennymeisjes droom, een stoere zwarte hengst en heel fijn na te rijden!”

Rond middernacht werden de prijzen uitgereikt en begon het laatste feestje, al was duidelijk te merken dat de vele deelnemers al erg moe waren van de lange, leerzame en drukke dag.

Volledige uitslagen en meer informatie zijn te vinden op http://www.studentenruiters.nl

Def

Re: Geslaagde Nederlandse Kampioenschappen voor Studentenruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 10:49

He, leuk..
Ik dacht al: wat doet Orbaldo op de voorpagina :D

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 12:29

Klinkt alsof het een super weekend is geweest!
Ik hoop dat ze dit concept vaker gaan toepassen, want helaas was ik dit keer niet in de gelegenheid richting Ermelo te gaan.
Ik had graag met de springclinic meegdaan (en ik weet dat een van de dresuurders graag mijn paard had ingepikt voor de dressuurclinic), maar helaas kwam het niet uit.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:43

Ik dacht al wat een mooi paard, is t Orbaldo :D

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:01

Dit lijkt mij ook echt onwijs leuk om te doen, nog nooit van gehoord!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:54

Was een leuke wedstrijd om te zien, ook heel grappig dat sommige mensen met het ene paard zo wegrijden en andere daar wat meer moeite mee hebben en andersom.
Orbaldo heeft het iig top gedaan!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:11

@Drunksheep: wanneer je studeert aan een HBO of Universiteit kan je lid worden van de lokale studentenrijvereniging en via hun meedoen aan deze wedstrijden.
Op de website staat ook een overzicht van alle lidverenigingen met over het algemeen een link naar hun webpagina en waar ze hun thuishaven hebben.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:21

leuk dat er deze wedstrijden worden georganiseerd zeg!

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 20:01

het is echt super gezellig!!

hellaas dit jaar niet mee kunnen doen ivm stages in het buitenland.

iedereen gefeliciteerd!!

overigs is er ook een vereniging die heel nederland dekt, namelijk hop

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:22

Zie ik ineens mijn topper op de voorpagina :D

kampioenen gefeliciteerd!

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:41

Nimber, nogmaals bedankt dat we je topper mochten lenen, want het was echt leuk om een proefje met hem te rijden!!

Studentenwedstrijden zijn inderdaad ontzettend gezellig! Als mensen meer info willen, kunnen jullie mij altijd pb-en of mailen (mailadres staat op de site van het nieuwsbericht)!

@ Falona: Jammer dat je er toch niet bij was! Het was echt een ontzettend geslaagd weekend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:10

Jaaa daar is ie dan, de spetter onder de Groninger paarden.
Tis wel een brave topper die OrbaldoII.

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:11

Was echt een topweekend! Dat het een groot deel van het weekend over paarden gaat is heerlijk en de onderlinge sfeer is supergoed! De gezelligheid is geweldig. Als je geïntresseerd bent is het echt de moeite om een kijkje te nemen bij een vereniging want het is nog leuker dan dit artikel doet overkomen!

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:18

Ik vond het erg leuk om een deel van het NK mee te maken en minstens zo leuk om Orbaldo op de voorpagina te zien nu :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:18

Gefeliciteerd voor alle prijswinnaars!

Ik kon er helaas ook niet bijzijn, hoop volgende keer zeker een kijkje te kunnen nemen!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 23:37

Het was in elk geval erg gezellig (al moest ik ook wel streng zijn soms.. ;) ) en Orbaldo was wel de topper van het weekend!! :)

Leuk ook trouwens dat het studenten-rijden steeds meer aandacht krijgt!

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 08:44

Gefeliciteerd voor allen en Orbaldo doet het ook maar weer even mooi :)

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 20:34

Leuk evenement, felicitaties aan de winnaars en wat stoer dat Orbaldo jullie mocht vergezellen! :D

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:14

Beetje late reactie want ik was gelijk na het VNSK op vakantie. Maar vond het een hele leuke wedstrijd :). Zo te lezen waren er nog een hoop andere bokker aan het kijken langs de zijkant!
Heb ook op Orbaldo mogen rijden en vond het geweldig! Heel fijn paard was het. Ik rij 1 keer in de week op een manege en verder op mijn verzorgpony alleen buiten dus had nog nooit zulke fijne paarden gereden die zo goed reageerden op de hulpen. Het was echt genieten en ben ook met de 3e plaats heel blij ;)