Britse man pleegt zelfmoord na inbeslagname van zijn pony's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Britse man pleegt zelfmoord na inbeslagname van zijn pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 16:04

Nieuwsredactie / http://www.horseandhound.co.uk

De Britse dierenwelzijnsorganisatie RSPCA heeft afgelopen week hun condoleances aangeboden aan de familie van een man die zelfmoord pleegde nadat de organisatie zijn paarden en pony's in beslag nam.

De RSPCA nam afgelopen week op advies van een dierenarts, maar liefst 102 paarden en pony's in beslag van de achtenzestig jaar oude Alan Bough. Een paard en pony waren in zo'n slechte conditie, dat zij direct werden geeuthanaseerd. De andere dieren waren volgens de organisatie "verwaarloosd en in de steek gelaten".

Alan Brough werd door de politie gearresteerd op verdenking van het mishandelen van de dieren, maar even later weer vrijgelaten. Een aantal uur na zijn vrijlating werd hij dood gevonden door zijn kleindochter. De man had zich opgehangen.

Inmiddels is er op internet een mediastorm ontstaan rond deze zaak. Een groep mensen die zich de SHG (Self Help Group) noemen, verklaarden samen met de familie van de man, dat Brough dertig jaar geleden Shetland pony's voor zijn dochters kocht. Toen de meisjes te groot werden voor de pony's. liet Brough de pony's los in een nabij gelegen moerasland in Caldbeck Fell waar de dieren, volgens de SHG beweging, zich prima konden redden dankzij de zorg van Alan Brough, die s'ochtends om 5 uur al naar de pony's vertrok om hen hooi te bezorgen. Volgens zijn familie waren de pony's alles behalve in de steek gelaten, en was Alan bezig om een groot gedeelte van de hengsten te castreren, zodat het er niet nog meer zouden worden.

Uiteindelijk ging het zelfs zo goed met de pony's dat het uitgroeide tot eeen kudde van ruim negentig dieren. De pony's werden door toeristen uit de wijde omtrek bezocht.

Volgens de SHG heeft de RSPCA de man tot zelfmoord gedreven en moet de organisatie hard worden aangepakt.

De RSPCA heeft een korte verklaring naar buiten gebracht: "Wij zijn zeer bedroefd over het overlijden van meneer Brough. Onze gedachten zijn bij zijn familie. Wij wilden in eerste instantie de pony's weer terug geven, maar uiteindelijk hebben wij dit weer ingetrokken omdat -hoewel er geen bewijs was van opzet- er een kans was dat de dieren in de toekomst weer in een verwaarloosde staat raken."

Alan Brough is afgelopen vrijdag gecremeerd.
De RSPCA was zo wijs om (ondanks eerdere plannen) niet aanwezig te zijn tijdens de crematie.

opisop_shop

Re: Britse man pleegt zelfmoord na inbeslagname van zijn pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:06

ach wat sneu.
Maar ja, als er echt aanleiding toe was dan moeten ze toch hun werk gewoon doen en de pony's in beslag nemen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:08

Moge Dhr Bough in vrede rusten. Het had nooit zover mogen komen.

En voor iedereen de waarschuwing dat niet alles zo is als het op het eerste gezicht lijkt. Verwaarlozing gaat niet altijd gepaard met boze opzet...

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:09

Dit is een keuze van de goede man zelf geweest, ik vind niet dat ze de SPCA daar verantwoordelijk voor kunnen houden.
Ik vind het ook geen goed plan om een kudde pony's in het wild rond te laten lopen en ze maar te laten vermenigvuldigen.
De SPCA heeft gewoon haar werk goed gedaan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:21

Heel naar deze hele toestand, maar ze nemen geen dieren in beslag die er niet slecht aan toe zijn. Of het nou opzet of niet is daar gaat het helemaal niet om als de dieren niet verzorgt worden raak je ze kwijt.

Sterkte voor de nabestaande.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:26

Cassidy schreef:
Moge Dhr Bough in vrede rusten. Het had nooit zover mogen komen.

En voor iedereen de waarschuwing dat niet alles zo is als het op het eerste gezicht lijkt. Verwaarlozing gaat niet altijd gepaard met boze opzet...

Maar het blijft verwaarlozing en de reden zie je niet op het eerste gezicht. Daar zijn de gesprekken achteraf dan weer voor? Daarnaast zou iemand, opzet of niet, geen pony's moeten houden als hij (of zij) de taak niet aankan.

Dat dit gebeurt is heel zonde, maar niet nodig. Deze meneer had ook zelf kunnen bedenken dat zijn manier van handelen, pony's in het wild zetten, niet de goede manier was.

Kly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:28

Wat onzettend sneu. en vreselijk voor de nabestaanden.
ik denk wel dat deze mensen gewoon hun werk hebben gedaan. jammer dat het zo is afgelopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:53

xNursiex schreef:
Deze meneer had ook zelf kunnen bedenken dat zijn manier van handelen, pony's in het wild zetten, niet de goede manier was.

Dat is in die gebieden heel normaal. Daar zijn paarden achter een hekje eerder uitzondering dan de regel. De meesten (met name inheemse rassen) lopen daar los in de heuvels en worden uit de dorpen gehouden door wildroosters. Eigenaren kunnen begrazingsrechten kopen van de gemeente en dan hun kudde 'in het wild' op gemeente grond laten grazen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:56

Tsja sneu verhaal.. Maar ik vind niet dat de RSPCA hier schuld in treft. Het was de man zijn eigen keuze om zelfmoord te plegen.
Ik ben in dit geval dan wel benieuwd naar foto's van de pony's en paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:16

Sneu voor die familie, maar de man heeft toch zelf de keuze gemaakt om er een eind aan te maken. Als er niks aan de hand was, waren de pony's vanzelf weer teruggezet? Dan vraag ik me af, of die dieren het daadwerkelijk goed genoeg hadden, elke dag wat hooi brengen was misschien wel helemaal niet genoeg? Dat er gelijk al 2 geeuthanaseerd zijn, klinkt ook niet al te goed. Pony's laten rondlopen en verwilderen is leuk, maar hoe ga je er voor zorgen dat ze alle 102 zo gewend zijn aan mens/halster dat je ze in een situatie kan helpen? Goede zorg is voor mij ook ingrijpen wanneer nodig (ziekte, gewond) en dat zou dan evt. inhouden extra zorg, dus apart op een weide. Maar dan moet je de pony daar wel kunnen krijgen en te hanteren zijn.

Ken in NL iemand met een kudde shetjes die wat doorfokken omdat er een hengstje bijstaat, die zijn al niet te pakken en dat zijn er nog maar 8 a 9. Moet je nagaan als ze zich door vermenigvuldigen tot zeg 30. Dan valt er niks meer mee te beginnen met die nakomelingen (nu al niet, de oudjes zelf kan je nog net aanraken als je eten beet hebt) en vind ik dat je fout bezig bent, dat vind ik nu al. Laat staan een kudde van 102 pony's in je eentje :P

IrisDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:44

darwin schreef:
Dit is een keuze van de goede man zelf geweest, ik vind niet dat ze de SPCA daar verantwoordelijk voor kunnen houden.
Ik vind het ook geen goed plan om een kudde pony's in het wild rond te laten lopen en ze maar te laten vermenigvuldigen.
De SPCA heeft gewoon haar werk goed gedaan.

Precies wat ik dacht :j
De SPCA kan er niks aan doen dat hij zelfmoord heeft gepleegd..

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:07

wat sneu voor de familie. Echter vind ik ook dat dit zijn eigen keuze is geweest, en misschien speelde er nog wel meer en was dit de druppel.
De RSPCA deed gewoon hun taak

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:08

Triest. Een keuze om een eind aan je leven te maken, doe je niet zomaar en heeft imo niks met een eigen keuze te maken. Het is meer 'geen keuze' meer hebben. Dat zijn pony's verwaarloosd waren, geloof ik direct. Inbeslagname is een uiterst middel.

Anderzijds, als ik het artikel lees denk ik: "En wat is het verschil van het winter met de dieren in de Oostvaardersplassen"? Overigens vind ik het goed dat nu opgetreden is. Alleen jammer dat er geen psychologische hulp voor de eigenaar geboden is. Achter verwaarlozing van dieren zit heel vaak ook veel menselijk leed. Buitenstaanders oordelen vaak snel en vol onbegrip. Daarmee bereik je niets; met hulp voor mens en dier wel. Voor deze man is het te laat. Hopelijk krijgen z'n pony's een goed leven en eindigen ze niet op de eeuwig groene weides.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:18

Goh wat erg voor de nabestaanden.... Zoiets doe je niet... De RSPCA heeft inderdaad gewoon zijn werk gedaan, makkelijk zeg om die de schuld te geven :j

Ice_baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:18

jeetje.. wat een gekke situatie, de rspca gaat echt geen 10 ponys van iemand wegnemen als er niets met ze aan de hand is.
en die man heeft zelf besloten dat er geen andere keus meer was.. je hebt ALTIJD keus.. ook tussen wel of geen eind aan je leven maken.

ik vind dat de RSPCA absoluut geen blaam heeft aan de dood van deze man.
en juist heeft gehandeld wat betrefd de ponys.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:31

de rspca neemt al niet zomaar dieren in beslag, daar gaan al heel wat procedures en waarschuwingen aan vooraf, tenzij het echt om leven en dood gaat bij de dieren, dan mogen ze volgens mij wel gelijk mee genomen worden

dus ik vind het ook niet eerlijk om hun 'hard aan te willen pakken'

die man mocht er toch nog iets van 20 houden die er wel redelijk goed aan toe waren? had hij daar toch verder voor kunnen zorgen?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:52

Ice_baby schreef:
en die man heeft zelf besloten dat er geen andere keus meer was.. je hebt ALTIJD keus.. ook tussen wel of geen eind aan je leven maken.

Niet alles wat je doet of beslist, is gebaseerd op het kunnen maken van een keuze. Er zijn genoeg dingen die je overkomen en je moet kiezen zonder dat je een keuze hebt.

Ice_baby schreef:
ik vind dat de RSPCA absoluut geen blaam heeft aan de dood van deze man.
en juist heeft gehandeld wat betrefd de ponys.

Dat ben ik helemaal met je eens, al snap ik de emotionele reactie van de familie wel. Als de dood van de man een plekje heeft gekregen, denken zij er vast ook anders over.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:56

Triest voor de man en zijn familie. Maar zelfmoord is altijd je eigen keuze, daar kan niemand anders verantwoordelijk voor worden gehouden. Hoewel ik begrijp dat je dat als familie even anders beleeft als je het meemaakt. ;(

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 21:34

Komt op hoe komen die paarden er dan zo slecht aan toe, als deze man echt zo goed was voor zijn dieren was het zover niet gekomen.
Wat moet zo'n man uberhaupt met 102 paarden en paarden op een stuk land gooien en zich maar laten vermeerderen, noem ik niet goed verzorgen.
Het is vervelend dat die man zelfmoord heeft gepleegd, maar er zijn ook twee pony's gestroven door zijn "goede" verzorging.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:30

Marion71 schreef:
Triest. Een keuze om een eind aan je leven te maken, doe je niet zomaar en heeft imo niks met een eigen keuze te maken. Het is meer 'geen keuze' meer hebben. Dat zijn pony's verwaarloosd waren, geloof ik direct. Inbeslagname is een uiterst middel.

Anderzijds, als ik het artikel lees denk ik: "En wat is het verschil van het winter met de dieren in de Oostvaardersplassen
"? Overigens vind ik het goed dat nu opgetreden is. Alleen jammer dat er geen psychologische hulp voor de eigenaar geboden is. Achter verwaarlozing van dieren zit heel vaak ook veel menselijk leed. Buitenstaanders oordelen vaak snel en vol onbegrip. Daarmee bereik je niets; met hulp voor mens en dier wel. Voor deze man is het te laat. Hopelijk krijgen z'n pony's een goed leven en eindigen ze niet op de eeuwig groene weides.

Het verschil met de Oostervaardersplassen is, dat deze in Nederland liggen en je van de overheid in Nederland, ook als er een hek omheen zit, de natuur gewoon zijn gang mag laten gaan. Mits het om gebieden zijn die in handen zijn van de overheid. Als particulier hang je dan gewoon (figuurlijk gesproken dan) en heb je de DB op je dak, en als het even tegenzit een procesverbaal aan je broek.

En deze pony's staan in Engeland....

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 22:51

Cassidy schreef:
Het verschil met de Oostervaardersplassen is, dat deze in Nederland liggen en je van de overheid in Nederland, ook als er een hek omheen zit, de natuur gewoon zijn gang mag laten gaan. Mits het om gebieden zijn die in handen zijn van de overheid. Als particulier hang je dan gewoon (figuurlijk gesproken dan) en heb je de DB op je dak, en als het even tegenzit een procesverbaal aan je broek.

En deze pony's staan in Engeland....

Precies, feitelijk verschil is er niet. Eigendom van overheid of particulier, in Engeland of in NL. Verwaarlozing is verwaarlozing. Met dat verschil dat iedereen er nu wel schande van spreekt. Dat de eigenaar in het Engelse geval letterlijk hangt is dan opeens een eigen keuze ipv een uiting van radeloosheid en geestelijke wanorde.

Wat mij betreft moet elk geval van slechte verzorging, al voordat het verwaarlozing wordt, worden aangepakt. Niet de put dempen als het kalf verdronken of bijna verdronken is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 23:13

Maar is de overheid in Engeland dan ook niet te laat geweest als het aantal paarden van deze beste man van 5 is uitgegroeid naar over de 100?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 06:19

Zelfmoord is niet altijd bij definitie een eigen keuze. Een mens kan dusdanig veel pijn worden aangedaan dat je op dat moment letterlijk in alle staten bent.
Is voor een buitenstaander niet altijd begrijpbaar, totdat je zelf ooit in zo'n situatie word gebracht/komt.
Op dat moment wil een mens dood, en is niet voor rede vatbaar. De pijn is te ondraaglijk.
Heel erg triest, want als ie misschien eerst een nacht geslapen had, had ie er misschien anders over gedacht.

Sterkte voor de nabestaande.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 06:36

Dit is dan de keerzijde van die blinkende medaille. Soms vraag ik mij af hoe ze die mensen behandelen. Dit was een oudere man die ze misschien iets te hardhandig hebben aangepakt (niet letterlijk denk ik) en die het verlies van zijn pony's en de hele rompslomp niet aankon en tot deze wanhoopsdaad is gedreven. Al weet ik uit ervaring dat oude mensen ook vaak bepaalde strakke ideeën hebben waar je ze niet kan vanaf brengen hoe je ook je best doet.

nienkexD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 19:24

ik vind het erg wat er zich hier af heeft gespeeld maar toch denk ik dat je de RSPCA niet de schuld kunt geven.
Dat deze man zelfmoord heeft gepleegd kan de RSPCA ook niet helpen, en vaak krijgen mensen waarbij een aantal paarden is afgenomen nog een aantal paarden terug waarbij ze ook psychysche hulp krijgen.
In iedergeval sterkte voor de na bestaanden !!