Gerd Heuschmann flink in opspraak door LDR-foto's op clinic

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Gerd Heuschmann flink in opspraak door LDR-foto's op clinic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 09:06

Nieuwsredactie

Actief tegenstander van LDR rijdt Friese hengst op zeer dwingende manier.

Veterinair Gerd Heuschmann, auteur van het boek "dressuur onder vuur" en groot tegenstander van de trainingsmethode Laag-Diep-Rond (LDR), ligt nu zelf onder vuur. De man werd actief tegenstander van deze methode omdat hij veel paarden in de kliniek zag die (volgens hem) blessures hadden opgelopen door deze manier van rijden. Tijdens het EK in Windsor stak Heuschmann zijn commentaar op onder andere Edward Gal en Totilas niet onder stoelen of banken, en hij werkte tevens mee aan de nieuwe handleiding voor FEI stewards over toegestane warming-up technieken voor de dressuur. Volgens Heuschmann brengt de LDR trainingsmethode ernstige stress en pijn bij het paard. Volgens hem voegt het niets toe aan het welzijn van het paard, en dus startte hij een petitie tegen deze manier van rijden.

De Duitse Heuschmann trad begin vorige maand af als vicevoorzitter van Xenophon, een groepering die zich hard maakt voor de klassieke dressuur. Heuschmann moest zijn taken neerleggen op grond van onverenigbare (vak)inhoudelijke meningsverschillen. Daaraan lagen gedeeltelijk de ongefundeerde uitspraken over Totilas ten gronde.

Maar toen hij afgelopen maand in Duitsland zelf een clinic gaf, kwam Heuschmann toch flink in opspraak. Een van de deelnemende combinaties, een Duitse amazone op een Friese hengst die moeite had met het accepteren van zowel been als teugelhulpen, keek vreemd op toen de man op haar paard stapte en vervolgens zelf het paard op een agressieve manier probeerde te laten "nageven." Toeschouwer Julia Rau maakte een uitgebreide fotoreportage van Heuschmann die de Fries in allerlei houdingen dwingt om maar de gewenste buiging te verkrijgen. Heuschmann trok zich niets aan van de foto's en liet de fotografe gewoon haar gang gaan.

Na afloop was het commentaar dan ook niet van de lucht. Omstanders spraken schande van de vertoning en twijfelen aan de geloofwaardigheid van de man die tegen de LDR trainingsmethode zou zijn. Heuschmann liet in een reactie weten:

"Sinds half juni van dit jaar ben ik het mikpunt geweest van veel kritiek. Deze heksenjacht heeft veel redenen, maar daar wil ik verder niets over kwijt. Ik heb geen fouten gemaakt, ofja, de enige fout die ik heb gemaakt is dat ik op die Fries ben gestapt. Ik zal gewoon mijn werk blijven doen en ik hoef mezelf ook niet te verdedigen. Soms kunnen er zich nu eenmaal situaties voordoen dat een paard gecorrigeerd moet worden en ik weet echt wel waar ik mee bezig ben."

De Duitse ruitersportbond heeft alle samenwerkingen met Heuschmann inmiddels volledig afgebroken en wenst niets meer met de man te maken te hebben. Zijn clinics mogen niet langer als officieel lesmateriaal voor instructeurs worden gebruikt. In de toekomst zal hij dus verder geen inspraak meer hebben bij zowel de Duitse ruiterbond, als bij de FEI.

Toen de Duitse website "dressur-studien" Heuschmann om een reactie vroeg op de foto's, nodigde Heuschmann medewerkers van de site in eerste instantie uit om een clinic bij te wonen. Een paar uur voor de clinic deelde hij hen echter mede dat foto's maken vanaf nu verboden was, en dat hij niet meer op een paard zou stappen.

Klik hier voor de foto's die gemaakt werden tijdens de clinic.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:13

Ok, ziet er ook echt vriendelijk uit |(

pantarhei

Re: Gerd Heuschmann flink in opspraak door LDR-foto's op clinic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:13

Tja hoe zat het ook weer met splinters en balken in ogen........

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:14

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 09:15

Dat klopt, maar daarin staat niet de volledige inhoud (slechts een link) en daarnaast is het ook nog eens voorpagina nieuws :)
Ik vind zelf de verklaring van de man nogal magertjes.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:15

Arm paard, wat een aanfluiting.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:16

muwahahaha die handen van die man |( ....is dat niet wat je het eerste leert bij een manege les; handen laag en stil

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:17

Goed dat de tijdcodes bij foto's staan.
Jammer dat het niet op film staat.

Zo komt deze man er ook achter dat foto's alleen niet alles zeggen.
En van een heksenjacht lijkt me hier geen sprake.
Van een fout dat ie op dit paard gestapt is, lijkt mee ook geen sprake. Beelden zeggen tenslotte meer dan woorden.
En de woorden van deze bij mij geheel onbekende man lijken niet overeen te komen met de beelden.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:18

begrijp ik het goed, hij is dus op een ander zijn paard gestapt, die kerel trek ik toch zo van mijn paard af!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 05-08-10 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto verwijderd ivm copyright

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:19

Haha nog maar eens een bewijs; de beste stuurlui staan aan wal . Wat een baggere houding, trek- en plukwerk. Zelf duidelijk de basis van paardrijden nog niet onder de knie, maar wel praatjes. Zo zien we nog maar eens wat de keerzijde is van de hetze tegen Ldr en rollkur, want ik neem aan dat ze dit dan toch aanzien als voorbeeld. Allemaal hypocriet ja!
Laatst bijgewerkt door bulck op 05-08-10 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 09:19

Dat klopt. De Fries had volgens de deelneemster aan de clinic moeite met het accepteren van zowel been als teugelhulpen, en Heuschmann wilde laten zien hoe je hem meer respect bij brengt voor de hulpen.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:20

geen gelul trek hem in de krul en dan nog wat te zeggen hebben over een ander >;)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:21

Mooi setje ook... *proest*

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:21

Hij schijnt hele goede lezingen te geven over biomechanica, jammer dat hij ze niet in praktijk kan brengen. En dat zich van dat laatste kennelijk niet bewust wíl zijn.
Citaat:
Soms kunnen er zich nu eenmaal situaties voordoen dat...

... ik alle fundamentele uitgangspunten waar ik voor zeg te staan even overboord moet zetten. :)*

Leuke foto's zo met dat plaatje op z'n t-shirt. 8)7
Laatst bijgewerkt door Elanor op 05-08-10 09:36, in het totaal 5 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:24

Heksenjacht richting heuschmann? wat erg.
Heksenjacht richting gal? wat goed
8)7

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:29

Jeetje dan vindt ik LDR toch vele malen prettiger eruit zien hoor :=
Die man was ook niet lang op mijn paard blijven zitten.
Zijn handen vliegen ook overal heen zeg.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:35

Is dit klassiek LDR??? :=
Sjonge wat maakt die man zichzelf onsterfelijk belachelijk zeg :+

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:41

Deze trainingsmethode voegt ook niets toe aan het welzijn van het paard en brengt niets dan pijn en stress bij het paard.

Ik weet niet hoor, maar wat een loze woorden in de ruimte over LDR, terwijl hij geen haar beter is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:42

Gut, bij de 1e foto's dacht ik dat het wel meeviel, maar later bleek dus van niet :( En dan die houding waarmee die erop zit.. Heeft imo niks meer met paardrijden te maken :n

Als het mijn paard was geweest had ik hem er ook afgeschopt..

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:47

haha wat een vernedering voor die man... en dan zijn t-shirt hahahaha

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:51

Goh, wat een bekende foto's...... Hier op bokt weten ze heel goed hoe ze dit moeten oplossen :D Ben alleen het topic kwijt }>

Michael1104, volgens mij staat achterop dat shirt een logo die gebruikt wordt door de tegenstanders van LDR.

Ik vind deze foto's echt lachwekkend, daar sta je dan met je grote mond.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:52

Goh, hij trekt hem 1 minuut met de kin op de borst (wat friezen zelf al vaak erg makkelijk aanbieden) en hij is ineens verguist?

Ik ken het heerschap niet, maar ik moet zeggen dat me dit erg overtrokken lijkt. Goed, miss niet handig om het ook maar een paar minuten op een clinic te doen, maar ik zie ook lang en laag foto's.

Paarden die lang en laag worden gereden, ontwikkelen soms idd wel eens een aversie tegen loslaten. Dan moet je ze even doorpakken om ze te herrineren dat ze ook lang en laag moeten blijven loslaten.

Idd jammer dat het geen filmpje is, dan had dit vast een beter beeld gegeven.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:53

Wat een ruiter zeg.... Als dit de vriendelijkde duitse manier is , laat mij dan maar op de nederlandse manier rijden.

annemeik kijk naar zijn houding op de overige foto's kijk naar de handhouding. Kijk naar de open getrokken mond van het paard op meerdere foto's dat vind ik niet overtrokken

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:55

Wat een gek := .
Dit is zeker het typische voorbeeld van iemand die in theorie perfect weet hoe het moet, maar in de praktijk absoluut niet in uitvoering kan brengen...

Heb ook niet zoveel trek meer om zijn boek nu nog uit te lezen :=

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:58

nou gelukkig weet hij wel waar hij mee bezig is....
en het paard zal nu wel snappen dat hij aan de teugel moet lopen. heel duidelijk :j

wat een gek zeg. ik mag aannemen dat hij zijn geloofwaardigheid nu wel een beetje kwijt is. dit is niet corrigeren.