Omstreeks 5:50 uur vanmorgen werd de brandweer van de Zwijndrechtsewaard gealarmeerd voor een binnenbrand bij manege De Hoge Devel op de Munnikensteeg te Zwijndrecht.
Toen de eerste hulpdiensten arriveerden werd er al snel opgeschaald naar een flinke middelbrand. De brand woedde in de hooi- en stro opslag van de manege. De brandweer wist te voorkomen dat het vuur oversloeg naar de stallen. Vanwege de zomerperiode stonden de meeste paarden buiten en niet in de stallen. De brandweer heeft naast twee tankautospuiten en een autoladder ook het nieuwe schuimblusvoertuig ingezet, om de brand goed te kunnen bestrijden.
Met behulp van een kraan is het hooi uit de loods gehaald waardoor de brandweer het vuur goed kon bestrijden. De schade aan de manege is beperkt gebleven tot de sto- en hooiloods. In de middag begon het hooi opnieuw te broeien. Een brandweerauto heeft de brand toen eenvoudig kunnen doven.
Stichting Salvage is ingeschakeld om de schade verder af te handelen.
Begrijp ik nu goed dat de manege een automatisch brandalarm had? Goede zaak!
Gelukkig stonden de dieren buiten, het had veel erger af kunnen lopen. Hooibroei zeker? bij ons komen ze een aantal keren per jaar van de verzekering ons hooi meten, geeft toch een heel stuk geruster gevoel.
cynthiar
Geplaatst: 29-07-10 21:36
Was inderdaad hooibroei. En het alarm heeft het inderdaad gemeld. Gelukkig stonden alle manegepaarden in de wei, want de stallen zijn naast die loods, is een gebouw namelijk. En de paarden (prive) die er wel nog stonden stonden er een stuk vandaan in buitenboxen. Die hebben er gelukkig ook geen last van gehad.
Ivje
Geplaatst: 29-07-10 21:40
Toen ik het hoorde was ik zo blij dat de paardjes lekker op de wei stonden. Had inderdaad anders af kunnen lopen, aangezien de stallen naast de loods liggen. Gelukkig is er niemand gewond geraakt, mens en dier niet.
Vippie
Geplaatst: 30-07-10 06:29
Jemig dan schrik je je ook het heen en weer. Gelukkig is het bij de stroloods gebleven.