Documentaire over verdronken paarden van Ameland *filmpje*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Documentaire over verdronken paarden van Ameland *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 19:02

Nieuwsredactie / http://www.kro.nl

Het verdriet van Ameland na 31 jaar nog steeds voelbaar.

Afbeelding
De demonstratie van het te water laten van de reddingsboot.
foto: http://www.esmeeblom.nl

Voor de ogen van hun eigenaren en talloze badgasten verdwenen de moedige reddingspaarden van Ameland op 14 augustus 1979 in de kolkende zee terwijl ze een reddingsboot lanceerden voor een zeiljacht in nood. Tot op de dag van vandaag worden de Amelanders emotioneel als ze aan deze tragische gebeurtenis denken. Het verdriet van Ameland ligt nog steeds vers in het geheugen en zal nooit meer verdwijnen. Dat geldt ook voor Folkert Smit, op dat moment vrijwilliger bij de reddingsmaatschappij. Maar ook voor de voermannen Leo Kranger, Arend Gerrit Barf en Oene de Vries. De laatste twee waren ieder eigenaar van twee reddingspaarden. En wat heeft dit voor impact gehad op de levens van de zonen van de walbaas, Piet en Theo IJnsen? 'Het was een tragische gebeurtenis', besluit Gooi Visser, schipper van de reddingsboot.

Na het overlijden van de acht paarden, wilden de eigenaren en overige betrokken Amelanders, niet dat de overleden paarden het eiland zouden verlaten om naar een destructiebedrijf te worden gebracht.
Oene de Vries (eigenaar van twee verdronken paarden en wethouder), was ook aanwezig bij het afzetten van de weg om te voorkomen dat de paarden naar het destructiebedrijf op het vasteland zouden worden gebracht. Zijn boerderij lag aan de weg die naar het strand liep waar het gebeurd was. “ Ik was toen wethouder en wij hoorden dat de paarden naar Bergum zouden gaan. Toen zagen we een vrachtwagen van de gemeente aankomen. Die hebben we tegengehouden en teruggestuurd. Vervolgens is de hele dag overlegd, want je zat natuurlijk met de wet op destructie en het college moest daarvoor een vergunning geven. Uiteindelijk, na overleg tot in Utrecht toe, kregen we toestemming om de paarden op het eiland te begraven.

Folkert Smit (jarenlang beheerder reddingsmuseum en vrijwilliger reddingsmaatschappij): "De boeren kwamen in opstand, omdat de paarden afgevoerd moesten worden naar het destructiebedrijf op het vasteland. Dat wilden ze niet hebben. Die paarden hadden altijd voor hen klaargestaan dus die moesten op het eiland begraven worden. Ze hadden de weg zelfs afgezet, zodat de gemeente de karkassen niet op kon halen. De ministerraad is toen nog bijeen gekomen in een spoedberaad om daarover te beslissen, en aan het einde van de dag kregen ze groen licht om de paarden op het eiland te begraven. Ze zijn in de duinen begraven zoals ze altijd voor de boot liepen, vier aan vier."

De paarden van Ameland kwamen onlangs weer even in het nieuws, toen bekend werd gemaakt dat zij een achtergrondrol krijgen in de nieuwe Pennyfilm "Penny's Shadow". Er worden op Ameland nog steeds jaarlijks paarden gebruikt voor het te water laten van een reddingsboot. Dit is echter alleen nog voor demonstraties.

Wij willen jullie deze mooie, maar ook zeer emotionele documentaire, niet onthouden. Met een lengte van ongeveer 12 minuten, wordt er in deze korte docu teruggekeken op de ramp met de paarden van Ameland, in woord en beeld gebracht door getuigen.

Tijdens de documentaire worden er beelden getoond van de verdrinkende en overleden paarden.
Deze beelden kunnen voor sommige mensen schokkend zijn.

Klik hier voor de documentaire.

Halverwege de documentaire loopt het geluid niet meer helemaal synchroon. Dit is echter maar erg minimaal en verder niet heel storend.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:06

Zelfs op de boot naar Ameland hangen er gedenktekens aan de muur.Fijn dat er weer aandacht wordt besteed aan de 8 paarden die het leven lieten tijdens het redden van mensen.
Het mag nooit vergeten worden...
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 27-07-10 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:06

Was dit een paar maanden terug ook niet al actueel?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 19:07

Yep, maar het onderwerp komt sowieso steeds weer terug, omdat het nog steeds erg leeft onder veel mensen.
De documentaire staat al even online, maar hij is zo speciaal dat we er toch aandacht aan willen besteden :)

Ik moet zeggen dat ik het niet droog heb gehouden :o

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:16

oef, kippenvel als die oude man klaar is met het gedicht.... heftig hoor

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:19

Ik heb jaaaaarren geleden een keer gezien hoe ze zo'n boot te water lieten...
erg indrukwekkend... heb het gedenkteken toen ook gezien.

Casca

Re: Documentaire over verdronken paarden van Ameland *filmpje*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:27

Ik heb net die documentaire gezien... Vréselijk....

Geweldig dat ze de paarden naast elkaar begraven hebben, de eer hebben gegeven..

Maar toch, wat moet dit onvoorstelbaar zwaar zijn geweest voor de mensen die erbij waren en waar de paarden van waren..

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:28

Prachtig filmpje, ook ik hield het hier niet droog...
Tragisch dat het gebeurd is, goed dat het niet wordt vergeten.

Ik vind het getuigen van heel veel respect en dankbaarheid hoe die mensen zich sterk hebben gemaakt voor die arme dieren die zo hebben gevochten, om ze de eer te geven die ze zo verdienden... Fantastisch gewoon.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:29

zeer indrukwekkende beelden, zeker als je die paarden zo voor hun levens ziet vechten. top dat de mensen zo ver gegaan zijn voor de eer van de paarden. Heb vorig jaar mee mogen maken dat ze hier in katwijk waren met boot en paarden! wat een spectakel

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:37

Mooi tragisch, ik heb met natte ogen zitten kijken.

Kan me voorstellen dat deze mannen, nog steeds, deze beelden op hun netvlies hebben staan en er emotioneel van worden.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:38

Toen heeft het ook al ontzettende indruk op mij gemaakt en nu ik het filmpje zie nog. Ook ik hield het niet droog.

Mooi dat daar met zoveel respect voor de dieren is omgegaan. Het was ook niet niks.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:41

Dit heeft indruk op me gemaakt!
Wat een respect voor die paarden.

Het moet verschrikkelijk zijn om 2 van jouw paarden + 6 van andere hopeloos te zien verdrinken...

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:42

zo triest en mooi tegelijk , triest dat deze paarden hun eigen leven moeten laten hebben om andere te redden , mooi dat ze niet vergeten zijn!
de beelden zijn nu v mijn ogen en wil dit eigenlijk snel vergeten , je zou maar de eigenaar kunnen zijn om daar je eigen viervoeter zien te verdrinken!!!

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:49

Zat ook met tranen in mijn ogen dit filmpje te kijken. Diep respect voor de paarden! Dit mag zeker niet vergeten worden.
Vind het heel mooi dat ze dit in de film meenemen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:56

Een oude documataire, maar nog steeds iedere keer kippenvel... Wat lijkt me dat heftig, toe te moeten kijken hoe de paarden kopje onder gaan...

Mooi dat er weer aandacht voor ze is, ben ook benieuwd naar de Penny film

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 19:57

Erg indrukwekkend, vooral om te zien wat het teweeg brengt bij de normaal vrij gesloten mannen... Ook ik hield het niet droog.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:03

ik ben ook onder de indruk van het voorgedragen gedicht :j

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:05

toen dat oude baasje begon te huilen ging ik er net zo hard achter aan. Indruk wekkende beelden. Erg ontroerend om te zien wat voor emoties het geeft voor (naar mijn gevoel) verder vrij stugge mensen.
Heel mooi dat ze het niet vergeten zijn er een gedenk teken voor hebben geplaatst.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 20:06

knuffeldier schreef:
toen dat oude baasje begon te huilen ging ik er net zo hard achter aan.

Dat had ik precies hetzelfde. Zoals die oude man geemotioneerd zijn gedicht voorleest..
Ik hield het daarna niet meer droog.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:11

Indrukwekkende documentaire..
Heb het 1 keer in het echt gezien (de te water lating), ze hebben toen hier ook heel wat over verteld, echt verschrikkelijk wat er toen is gebeurd..
Ik vind wel dat ze het heel mooi hebben gedaan, met het gedenkteken, en de manier waarop.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:14

Heel indrukwekkend om die stugge stoere mannen nog steeds met zo veel verdriet te zien.

xxelviraxx

Erg mooi filmpje maar zo triest. Had ook echt tranen in mijn ogen.

njarco

vanessakusje schreef:
Zat ook met tranen in mijn ogen dit filmpje te kijken. Diep respect voor de paarden! Dit mag zeker niet vergeten worden.
Vind het heel mooi dat ze dit in de film meenemen.

Precies zoals ik het wilde zeggen

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:15

Het lijkt me vreselijk geweest om je paarden zo te zien verdrinken, ik hield het nog maar net droog na het gedicht van die man.
wat ontzettend mooi om te zien dat deze paarden nog steeds niet worden vergeten en weer opnieuw worden herdacht in de film.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 20:25

misz_irene schreef:
ik hield het nog maar net droog na het gedicht van die man.

Ik niet.. ;(

Die snik in de man z'n stem.