Albert Zoer is erg geschrokken van de onverwachte dood van zijn voormalige topper Okidoki (v. Jodokus). De springruiter vernam het persoonlijk van de nieuwe eigenaar van het springwonder. ,,José Larocca belde me zelf op. Natuurlijk schrok ik van het bericht. Je hebt toch wel een deel van je leven met hem gedeeld", vertelt Zoer in een reactie aan de NOS.
"Ik had zeker een band met Okidoki. En dat bleef ook na de verkoop. Ik zag hem nog regelmatig op wedstrijd en dan ging ik altijd even naar hem toe. Hij herkende me dan meteen."
Zoer roemt het karakter van de veertienjarige ruin: "Zijn instelling was geweldig. Hij wilde altijd voor je vechten. Ik weet zeker dat het één van de beste paarden uit de geschiedenis is."
De springruiter noemt het teamgoud op het WK in Aken (2006), het teamgoud op het EK in Mannheim (2007) en het individuele EK-brons in Windsor (2009) de hoogtepunten in zijn carriere met Okidoki.
"Maar eigenlijk was elke dag rijden op Okidoki een hoogtepunt. Ik heb er nu een leeg gevoel van, alsof er een stukje van je weg is."
Beluister hier het radiofragment.
Verwant artikel:
[VN] Internationaal springpaard Oki Doki overleden