Paardenopvang Amsterdam moet per begin volgend jaar weg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardenopvang Amsterdam moet per begin volgend jaar weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 16:36

www.buurtleven.nl

Paardenopvang Amsterdam aan de Osdorperweg moet per 1 januari weg. De grond van de opvang is op papier namelijk bedoeld voor tuinbouw. "Er is een nieuwe plek verderop aan de Osdorperweg, maar dat kost veel geld en dat hebben we niet" vertelt Michele Polman van de Paardenopvang.

"We hebben nu 26 paarden en pony's. Als de opvang dicht moet, dan moeten die worden afgemaakt. Maar dat laat ik dus echt niet gebeuren" zegt Michele. De opvang heeft behalve paarden ook nog schapen, kippen, geiten en konijnen. "We vangen eigenlijk alles op wat ze bij een asiel niet kwijt kunnen."

De opvang kan verderop terecht, maar aan dat terrein moet heel veel gebeuren. Michele: "We hebben net genoeg geld om de grond te huren, maar er moeten ook nieuwe stallen komen. Verder moet het hele terrein worden opgeknapt. Dat kost heel veel geld."

Het probleem is dat de opvang nu maar net genoeg geld heeft. "De kosten per paard zijn iedere maand 65 euro en dat is nog zonder de kosten voor een dierenarts" legt Michele uit. "Dat betalen we allemaal met het geld van donateurs. We krijgen geen subsidie, als we tekort komen gebruiken we gewoon ons eigen geld."

Behalve geld heeft de Paardenopvang ook een ondernemingsplan nodig om de nieuwe plek van het stadsdeel te krijgen. "We zijn er al wel mee begonnen, maar we hebben er eigenlijk hulp bij nodig. Dus we zoeken nog iemand die dat plan vrijwillig voor ons wil schrijven en ons kan helpen met de administratie" vertelt Michele.

Volgens Michele is het nu erg moeilijk om sponsors te krijgen. "Bedrijven willen ons geen geld geven, omdat we niet kunnen garanderen dat we er volgend jaar nog zijn. De gemeente kan ons de nieuwe locatie niet beloven omdat we geen geld hebben."

Om extra geld te krijgen wil Michele op de nieuwe locatie ook een kinderboerderij beginnen met rondleidingen voor scholen. "Daar kunnen we dan wat geld voor vragen. Verder wil ik er dan ook wat horeca beginnen. Niks bijzonders: koffie, wat fris, chips en een tosti."

Klik hier voor een filmpje.

skyline

Re: Paardenopvang Amsterdam moet per begin volgend jaar weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 16:38

Jeetje wat zonde als het weg zou moeten :oo

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:27

inzamelingsactie hier op bokt?

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:31

marieminime schreef:

Misschien niet eens zo'n gek idee. Al zou ieder 1 of 2 euro doen heb je lijkt mij al heel wat!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 17:33

Nu zal wel iedereen over me heen vallen. Ik heb het filmpje net bekeken, zonder geluid dat wel.
Maar wat ik op het filmpje zie is een kleinschalige manege.

Het is natuurlijk triest dat ze daar weg moeten, maar ik denk dat de gemeente niet onredelijk is als ze een (ondernemings)plan willen zien als een stichting ergens een stuk grond voor wil gebruiken en ja, daar hoort huur betalen ook bij.

Als ze het niet kunnen betalen, dan kunnen ze net zo als elke andere stichting een subsidie aanvragen bij de gemeente. Als je de boel goed onderbouwt valt er vaak een boel te regelen.

edit: typo

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:21

Ik wil eventueel wel konijnen voor ze opvangen.. Paard moet ik even nog overleggen mocht het geval dat zijn!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:38

Alle 26 paarden zouden ingeslapen moeten worden? Waarom? Ik zie ze gewoon rondlopen met kinderen erop? Die moeten toch te verkopen zijn als recreatiepaard?

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:17

Wil ook wel een paard opvangen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:28

Abeltje77 schreef:
Alle 26 paarden zouden ingeslapen moeten worden? Waarom? Ik zie ze gewoon rondlopen met kinderen erop? Die moeten toch te verkopen zijn als recreatiepaard?

idd een betere oplossing dan in laten slapen, een opvang heeft toch eigenlijk geen blijvende dieren?
Met de verkoop van dieren die ook ergens anders het goed kunnen hebben kunnen ze misschien toch op de nieuwe
locatie iets opbouwen en weer nieuwe dieren opvangen die het echt nodig hebben

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:34

Is het daar ook mee eens, er is altijd wel een goed plekje te vinden voor die dieren helemaal als je er nog lekker recreatief mee kunt rijden, eventueel bij mij ook nog wel plek voor eentje hoor!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:37

Denk dat de paarden best makkelijk een nieuw plekje kunnen krijgen, en als ik hier een rondje polder doe zijn de schapen en geiten ook onder gebracht... Dat zal het probleem ook niet zijn..
Neemt niet weg dat het jammer is dat zo'n stichting waarschijnlijk haar deuren moet sluiten.. We kunnen allemaal wel een donatie doen van een paar euro maar daar zijn ze ook geen 12 jaar mee geholpen toch?

Saleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 19:48

miepje17 schreef:
marieminime schreef:

Misschien niet eens zo'n gek idee. Al zou ieder 1 of 2 euro doen heb je lijkt mij al heel wat!

Laten we echt een inzamelingsactie houden voor het paardenopvang. Als we allemaal nou inderdaad 1 of 2 euro op een rekening storten of wat dan ook hebben ze meer geld. En kan de opvang en/of de dieren gered worden.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 23:13

Oh, wist niet eens dat er in Adam een stichting zat...
Heel erg triest, dat dat soort stichtingen altijd aan het kortste touwtje trekken.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:29

http://www.paardenopvangamsterdam.nl

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 09:29

ROSIDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:45

Ik zie die belg wel bij mij in het land lopen,
de meeste paarden zullen wel wat hebben,
maar ze worden ook bereden enz dus ze hoefen heus niet naar de slager. ik zou zeggen hou een open stal en kijken of er mensen zijn die een dier kunnen adopteren. dan zijn ze al heel wat dieren kwijd en kunnen ze daarna kijken of er een kleinschalig bedrijfje is die ze kunnen huren??

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:52

wanneer ik de site open en op vervolglinks wil klikken of op foto's krijg ik een foutmelding...zo ook wanneer ik op het linkje 4 plaatsen met spoed gezocht klik.

Heeft iedereen dit?

supersill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:17

Maar wel jammer dat het nu weg moet.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:58

ik vindt dat de gemeente het bestemmingsplan moet herzien voor dat stuk waar hun gevestigd zijn.
het is juist geweldig dat er nog mensen zijn die zulke dingen ondernemen en dat moet juist beloond worden.
hier kunnen nog een hele hoop mensen van leren en een voorbeeld aan nemen.
ik hoop van harte dat alles goed gaat komen en ze kunnen blijven waar ze zitten.
ik kan niet anders zeggen dat ik alleen maar waardering heb voor zulke mensen

patricia6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:58

Hallo,

Ben bij de opvang geweest in Amsterdam.
Het is geen manege.
Al de paarden mankeerde wat toen ze kwamen. Michelle heeft ze opgeknapt en er rijden nu wel vrijwilligers op. Zij doen werkzaamheden en in ruil mogen ze rijden.
Ook niet op alle paarden, sommige kunnen niet meer gereden worden.
Het is een goede zaak dat Michelle hier mee bezig is en het zou zonde zijn als ze dit niet voor kan zetten.
Er zijn nu eenmaal mensen in de wereld die hun paard/pony niet goed behandelen.
Deze paarden zijn blij met Michelle.

patricia

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:25

ik heb haar ooit diverse paarden spullen gedoneerd.
haar idee is goed.
idd heeft ze pension paarden en geeft ze lessen maar t kostnanatuurli ook wat. ze doet het in ieder geval zonder winst oogmerk. jk

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:28

manfredie schreef:
ik vindt dat de gemeente het bestemmingsplan moet herzien voor dat stuk waar hun gevestigd zijn.
het is juist geweldig dat er nog mensen zijn die zulke dingen ondernemen en dat moet juist beloond worden.
hier kunnen nog een hele hoop mensen van leren en een voorbeeld aan nemen.
ik hoop van harte dat alles goed gaat komen en ze kunnen blijven waar ze zitten.
ik kan niet anders zeggen dat ik alleen maar waardering heb voor zulke mensen

ik ben het helemaal met je eens. !
Doen mensen een x iets goeds moeten ze weg :(:)

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:33

Ik denk dat er heel veel mogelijk is. Als je zoekt en je wensen duidelijk verspreid. Hoeveel professionals zijn er niet die met een goede invalshoek te benaderen zijn om hun expertise ter beschikking te stellen?
Zoals bijvoorbeeld http://clubvan100.rvu.nl/ Daar bieden mensen zich aan. Kan iedereen met een goed verhaal gebruik van maken. Je kunt iemand vragen om een businessplan te schrijven, iemand vragen om een goed portfolio samen te stellen zodat je aan sponsorwerving kunt doen, etc.
Ik woon vlakbij Amsterdam en heb nog nooit van de stichting gehoord.

Dus ik denk dat de initiatiefneemster gewoon allerlei kansen laat liggen en ipv actie te ondernemen liever klaagt. Althans, zo komt het op mij over. Zoiets heeft heel veel draagvlak met een goed verhaal en met nog wat extra creativiteit kun je ook nog wat terugdoen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:39

Voor zover ik weet hebben ze al zo lang als ze bestaan problemen om financieel rond te komen. Er staan regelmatig verzoekjes op bv marktplaats om hulp te krijgen. Wat mijn idee is, is dat er heel veel paardenliefde is maar te weinig zakelijke kennis. Het is natuurlijk geweldig dat je zoiets doet, maar zonder geld(schieters) ben je nergens.

Heel erg jammer, maar als je al jaren zo veel moeite hebt om het rond te krijgen is het misschien wel tijd voor een andere aanpak.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:30

Ik kom nu sinds december regelmatig bij de opvang. Ik voer een dag per week de paarden en andere middagen help ik met de dingen die gedaan moeten worden.

Het idee van de stichting is inderdaad wel goed, maar de uitwerking, vind ik, wat minder. Er is, zoals hierboven ook gezegd word, te weinig zakelijke kennis.
Ik woon nog geen 5 minuten van de stichting af, en had er tot vorig jaar december nog nooit van gehoord. Dus daar gaat het misschien al mis.

Door een klein beetje inspanning trek je al een veel breder publiek en aandacht, waardoor mensen ook eerder geneigd zijn om te helpen. Veel mensen kennen het hier in de buurt niet eens, dus die zullen niet zo snel gaan helpen.

Verder worden er trouwens maar weinig paarden bereden hoor, eigenlijk alleen de paarden die gelaesd/geaddopteerd zijn.